[AR] 'Nieuw' in de menwereld

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kingbilly

'Nieuw' in de menwereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 16:24

Hallooo :wave:

Leuk dat je even komt kijken. Al een lange tijd heb in de kriebels dat ik Eden voor de kar wilde zetten en tot een paar weken geleden heb ik besloten de knoop door te hakken, ze gaat voor de kar *\o/*

Even een paspoort van Eden /3
Naam: Eden-Letia (roepnaam Eden of diva)
Leeftijd: 6 (word 7 in april en is haar hele leven al bij mij)
Geslacht: Merrie
Kleur: Zwart, met één wit voetje
Stokmaat: 164-165 (nooit officieel meer gemeten)
Karakter: Koel in het hoofd, snel beledigd, een echte merrie, super lief, wil graag werken, is super slim en is een echte lolbroek :))

Afbeelding

Eden gaat wanneer ze hersteld is van haar botvliesontsteking voor de kar. Ze had een klap gehad van een ander paard, maar staat al 8 weken op rust. Over 3-4 weken nog een keer een echo maken. Wanneer het resultaat positief is en ze weer aan het werk van de dierenarts, wil ik haar wegbrengen naar een trainingsstal. Zij gaan haar beleren voor de kar en nemen daarbij alle benodigde stappen. Tevens ga ik ook bij hun marathonwagen kopen, zodat ik zeker weet dat deze van goede kwaliteit is en past bij mijn paard. Bij hun ga ik ook menlessen nemen en meer informatie opdoen over alles op en rondom het mennen. Gelukkig heb ik al deels ervaring met mennen, doordat ik op een friezenstal heb gewerkt, welke ook aan mennen deed. Dus weet ik al deels waar ik aan begin :))

Op bokt heb ik al een mooi compleet mentuig gevonden, welke ik alleen nog hoef te kopen (hebben al pb contact gehad :) ) Hier zit ook een hoofdstel bij oogklappen en ik zit te denken om een hoofdstel erbij te bestellen zonder oogkleppen (mijn paard wil namelijk alles graag zelf zien) en ik weet bijna nu al zeker dat ze rustiger is zonder oogkleppen. Hebben jullie nog advies voor goede kwaliteit of een goede website?

Ook had ik nog een vraag over het bit, wat raden jullie aan voor een beginnend menpaard? Zelf heb ik haar eigenlijk altijd bitloos gereden, omdat ze voor haar leeftijd al grote wolfstanden heeft, waardoor ze niet fijn liep op een bit. Maar heb ook even met haar western gereden, met een westernbit en hier reageerde ze heel positief op. Dus ik laat me verrassen met een menbit.

Wat ik ook nog tegenkwam toen ik door de verschillende topics ging was een tuigonderlegset. Dit zorgt voor extra zachte laag tussen huid en leer en beschermt deels het leer, omdat het zweet nu niet direct op het leer gaat zitten. Wat zijn jullie ervaringen met onderlegsets? Gaat het schuiven, blijft het goed liggen, is het complete onzin of raden jullie het wel om het te kopen?

Hebben jullie verder nog tips voor een beginner in de menwereld (heb tevens al veel topics gelezen over mennen en ben me goed aan het verdiepen in de menwereld).

Zien jullie haar al staan met een kar erachter? :j
Afbeelding

Bedankt voor het lezen!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:23

Heb je de FAQ van Aangespannen Rijden er ook al op nageslagen? Daar staan heel veel topics in per onderwerp. Er staat ook een centraal menbittentopic bij, topics over wel/geen oogkleppen etc etc.

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 19:53

Gem schreef:
Heb je de FAQ van Aangespannen Rijden er ook al op nageslagen? Daar staan heel veel topics in per onderwerp. Er staat ook een centraal menbittentopic bij, topics over wel/geen oogkleppen etc etc.

Had ik al gekeken, maar ik ga daar nog maar een keer kijken :) Bedankt voor je reactie

MisticRider

Re: 'Nieuw' in de menwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:42

Leuk! Welkom in het wereldje :-)

Zelf beleer ik mijn paard op het moment op een rubberen liverpool met tongboog. Eigenlijk beleer ik alles op het meest basic (men) bit, een standaard liverpooltje. Mijn arabiertje gaat nu hij heel braaf is weer terug naar een dubbelgebroken bitje, omdat hij die beter aanneemt. Daarnaast heb ik nu geen leidsel meer nodig om op te remmen, dat doe ik op stem. Maar in het begin, voor het geval dat, heb ik graag hefboomwerking zodat, mochten ze gaan rennen, ik wat te houden heb. Daarna zie ik dan wel verder.

Nu is mijn Ferro nogal gevoelig in haar mondje, dus heb ik voor een zachte rubberen uitvoering gekozen (wel harde kern, enkel zacht laagje) maar wel met de nodige hefboomwerking.

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 13:03

MisticRider schreef:
Leuk! Welkom in het wereldje :-)

Zelf beleer ik mijn paard op het moment op een rubberen liverpool met tongboog. Eigenlijk beleer ik alles op het meest basic (men) bit, een standaard liverpooltje. Mijn arabiertje gaat nu hij heel braaf is weer terug naar een dubbelgebroken bitje, omdat hij die beter aanneemt. Daarnaast heb ik nu geen leidsel meer nodig om op te remmen, dat doe ik op stem. Maar in het begin, voor het geval dat, heb ik graag hefboomwerking zodat, mochten ze gaan rennen, ik wat te houden heb. Daarna zie ik dan wel verder.

Nu is mijn Ferro nogal gevoelig in haar mondje, dus heb ik voor een zachte rubberen uitvoering gekozen (wel harde kern, enkel zacht laagje) maar wel met de nodige hefboomwerking.

Dank je wel! Heb er super veel zin in, bedankt voor je uitleg hier heb ik zeker wat aan! :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 13:23

Het soort bit wat je nodig hebt, dat merken ze op de trainingsstal wel. Als je ziet waar ze daar lekker op loopt dan koop je dat ook toch?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:00

mijn jonge menpaarden lopen het fijnste met een ongebroken trens of dunne liverpoolstang. bitten met tongboog geven meer druk op de lagen. en dat vinden ze heel vervelend.

ben nu ook een ( bijna) 3 jarige aan het beleren en wissel bitloos en met bit af. hij loopt op beide super fijn.

ik zou wel zelf al aan de gang gaan met tussen de lange lijnen lopen, tuig en vooral de broek en staartriem leren kennen, stemcommando's leren enz.
dan is hij al een beetje op weg en overval je hem niet met allerlei nieuwe dingen die hij in een paar weken moet leren op een trainings stal.

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 11:44

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben al bezig geweest met oefenen, ze is verkeersmak, kent al veel stemcommando's, loopt al super goed tussen de lange lijnen, is niet bang van strengen of lijnen tussen haar benen, kan goed stil staan, het achterwaarts zit er ook al goed op (vond ze eerst moeilijk). Super trots al op mijn paardje :j <3

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 11:55

Persoonlijk men ik liever zonder oogkleppen. Mijn opa deed veel mee aan ringrijden, altijd mooie (en dure) wagens, en sleepte zo nu en dan een schoonheidsprijsje mee. Tot dat op een avond hij dus weer mee deed aan zo'n wedstrijd en de hoofdstellen (per ongeluk) waren omgewisseld, het hoofdstel viel af bij een van de paarden en die sloeg op hol. Ze zag alles om haar heen, wat ze niet gewend was. Het is uiteindelijk goed afgelopen, dat paard was getraumatiseerd maar deed het goed ohz. Het paard waar ik op reed had een gebroken voet en moest minstens een jaar stilstaan. Doet het nu goed ohz en bij het mennen. Dus al met al kon het erger..

Vandaar dat wij onze shet nu zonder oogkleppen mennen, als er dan wel foutjes gebeuren zo als het hoofdstel vergeten vast te zetten dan weet hij tenminste dat er een kar achter hem aan loopt.

dannybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:32

Aedema schreef:
Persoonlijk men ik liever zonder oogkleppen. Mijn opa deed veel mee aan ringrijden, altijd mooie (en dure) wagens, en sleepte zo nu en dan een schoonheidsprijsje mee. Tot dat op een avond hij dus weer mee deed aan zo'n wedstrijd en de hoofdstellen (per ongeluk) waren omgewisseld, het hoofdstel viel af bij een van de paarden en die sloeg op hol. Ze zag alles om haar heen, wat ze niet gewend was. Het is uiteindelijk goed afgelopen, dat paard was getraumatiseerd maar deed het goed ohz. Het paard waar ik op reed had een gebroken voet en moest minstens een jaar stilstaan. Doet het nu goed ohz en bij het mennen. Dus al met al kon het erger..

Vandaar dat wij onze shet nu zonder oogkleppen mennen, als er dan wel foutjes gebeuren zo als het hoofdstel vergeten vast te zetten dan weet hij tenminste dat er een kar achter hem aan loopt.

ik zal niet heel graag zonder oogkleppen gaan rijden, en vooral niet op de weg dan kunnen ze schrikken van het verkeer dat in haalt

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:47

dannybakker schreef:
Aedema schreef:

ik zal niet heel graag zonder oogkleppen gaan rijden, en vooral niet op de weg dan kunnen ze schrikken van het verkeer dat in haalt

Onze shet schrikt absoluut niet van verkeer dat hem inhaalt, ten eerste horen ze auto's aankomen en doordat hij geen oogkleppen heeft ziet hij ze ook nog. Wat mij betreft een stuk veiliger dan met oogkleppen.

dannybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:52

paarden blijven vluchtdieren dus onverspelbaar, ik vind gewoon dat oogkleppen verlpicht moeten worden en vooral op de openbareweg :D

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 12:55

Nee, dat zal ik nooit met je eens kunnen zijn. Mede door dat ongeluk en omdat ik teveel goede verhalen heb gehoord van mensen die mennen zonder oogkleppen.

dannybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:00

ik blijf er bij dat oogkleppen veiliger dan zonder want het blijft een stukje veiligheid, en ze zien niet alles wat om hun heen, ik vind dat mensen die zonder oogkleppen Mennen niet goed aan de veiligheid van de medeweggebruiker en het paard denkt

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:04

Dan kunnen we het er over eens zijn dat we het daar oneens over zijn. Gelukkig mag iedereen zelf weten wat ze doen qua oogkleppen, jij voelt je er prettiger bij als je paard wel oogkleppen draagt, en ik niet. Ieder zijn ding/mening. :j

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:14

Wel of geen oogkleppen is paard afhankelijk. Is gewoon proberen. De een loopt liever met oogkleppen en de ander zonder. Bit zou ik overleggen met de instructeur, vooral omdat je zoveel bitloos rijdt.

Mijn pony reed ik onder het zadel altijd op een enkel gebroken bustrens of watertrens. Bij haar hebben we een liverpool zonder tongboog en zonder die strepen erop erin gehangen en haar maakt het echt niet uit wat voor bit je erin hangt. Wel of geen oogkleppen, maakt haar ook niks uit. Bij een ander kan het totaal het tegenovergestelde zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:18

dannybakker schreef:
paarden blijven vluchtdieren dus onverspelbaar, ik vind gewoon dat oogkleppen verlpicht moeten worden en vooral op de openbareweg :D

Ook onder het zadel?

Mijn vorige paardje liep al jaren onder het zadel (zonder oogkleppen), daarna voor de kar; maar zij bleef juist heel schrikkerig met oogkleppen.
Zonder oogkleppen deed zij het prima.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:19

dannybakker schreef:

Mijn welsh vond met oogkleppen juist alles eng omdat ze het niet kon zien.
Dus reed altijd zonder.
Maar ook met oogkleppen kunnen ze schrikken dus geen garanties hoor

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:24

Met oogkleppen kunnen ze idd net zo hard schrikken.
Daarbij heb je ook kans dat ze erg "afdwalen" als ze wat willen bekijken dat naast hun is bijvoorbeeld. Ze kunnen dan immers niet meer vooruit kijken met hun andere oog.

Ik zou idd gewoon naar het paard kijken wat deze prettig vind. Eventueel in overleg met de beleerder.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:37

ik rijd ook bijna al mijn paarden zonder oogkleppen. ( alleen 1 pony niet die al 15 jaar met kleppen gereden was). ze leren alles zien zoals het is. en dat sommige het gevaarlijk vinden? als ik met dat zelfde paard onder het zadel over straat ga, heb ik toch ook geen oogkleppen en mag hij ook niet schrikken van alles.
kwestie van een jong paard goed voorbereiden en voor dat hij voor de wagen gaat alles laten zien.
ik ben met een jong paard gemiddeld een half jaar tot 3/4 jaar bezig voordat ze voor de wagen gaan.
ze lopen tussen de lange lijnen door verkeer, bos, drukke plaatsen, het dorp. en als dat allemaal ontspannen gaat is het tijd voor de wagen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:52

hey, tof dat je wil gaan mennen! Ik vind het erg positief dat je je vooraf goed wil informeren en zeker ook dat je het beleren van je paard aan professionelen overlaat. Sommigen gaan, naar mijn mening dan toch, veel te licht over een paard voor de kar zetten, alsof het iets van niks is terwijl er best wat gevaren vanuit gaan. Dus beter maar een goede start maken!

Zelf rijd ik steeds met oogkleppen. Tja, ik heb zelf een keer een foute ervaring gehad zonder, dus sinds die keer nooit meer maar ik wil wel geloven dat sommige paarden zonder verkiezen hoor. In de marathon gebruiken we wel eens halfjes waardoor de paarden zelf meer zicht krijgen op de hindernis.
Wordt jouw paardje straks met oogkleppen betuigd, zou ik het daarbij zeker houden en niet zelf gaan experimenteren of hij zonder ook wel fijn vindt.

Wat het bit betreft, is het een beetje uitzoeken waarop je paardje het best loopt. Misschien om te starten dat een liverpool geen slechte keuze is. Het biedt nogal wat mogelijkheden waar je je leidsels in wil gespen. Die kartels op het bit vind ik ondingen dus zelf rijd ik steeds met een glad bit maar ik verkies een b-stangetje, heel licht gebogen.
Zonder bit? Never! Maar daar zijn ook tig discussies over :) .

En investeren in een kwalitatief goed tuig en kar is de meest veilige keuze, zowel voor je eigen veiligheid als voor je geldbeugel lijkt me. Koop je 2ehands een goede (merk)kar krijg je die achteraf ook nog wel goed verkocht. Koop je nieuwe rommel, ga je bij verkoop best geld verliezen. En wat waardeloos goedkoop tuig betreft: je wil echt geen materiaalbreuk!
Bovendien geeft een fijne kar zo veel meer rijcomfort.

Nou, veel plezier en je zal ons wel op de hoogte houden van je men-avontuur, toch?

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 17:18

Lukasje schreef:
hey, tof dat je wil gaan mennen! Ik vind het erg positief dat je je vooraf goed wil informeren en zeker ook dat je het beleren van je paard aan professionelen overlaat. Sommigen gaan, naar mijn mening dan toch, veel te licht over een paard voor de kar zetten, alsof het iets van niks is terwijl er best wat gevaren vanuit gaan. Dus beter maar een goede start maken!

Zelf rijd ik steeds met oogkleppen. Tja, ik heb zelf een keer een foute ervaring gehad zonder, dus sinds die keer nooit meer maar ik wil wel geloven dat sommige paarden zonder verkiezen hoor. In de marathon gebruiken we wel eens halfjes waardoor de paarden zelf meer zicht krijgen op de hindernis.
Wordt jouw paardje straks met oogkleppen betuigd, zou ik het daarbij zeker houden en niet zelf gaan experimenteren of hij zonder ook wel fijn vindt.

Wat het bit betreft, is het een beetje uitzoeken waarop je paardje het best loopt. Misschien om te starten dat een liverpool geen slechte keuze is. Het biedt nogal wat mogelijkheden waar je je leidsels in wil gespen. Die kartels op het bit vind ik ondingen dus zelf rijd ik steeds met een glad bit maar ik verkies een b-stangetje, heel licht gebogen.
Zonder bit? Never! Maar daar zijn ook tig discussies over :) .

En investeren in een kwalitatief goed tuig en kar is de meest veilige keuze, zowel voor je eigen veiligheid als voor je geldbeugel lijkt me. Koop je 2ehands een goede (merk)kar krijg je die achteraf ook nog wel goed verkocht. Koop je nieuwe rommel, ga je bij verkoop best geld verliezen. En wat waardeloos goedkoop tuig betreft: je wil echt geen materiaalbreuk!
Bovendien geeft een fijne kar zo veel meer rijcomfort.

Nou, veel plezier en je zal ons wel op de hoogte houden van je men-avontuur, toch?

Bedankt voor je bericht! En ik ga jullie zeker op de hoogte houden van mijn men-avontuur!
Zoveel zin in dat ze voor de kar gaat, volgens mij gaat ze het super leuk vinden (is echt een werkpaardje). Ik voel me ook veel prettiger en veiliger, doordat ik haar weg breng. Ze gaat naar Geerts Gilze, kennen jullie die?

Over 3 weken gaat ze naar de DA en hopelijk krijgt ze groen licht *\o/* Maar gezondheid van mijn paard gaat boven alles hoor, wil het heel graag, maar ga het absoluut niet overhaasten door haar te snel weer aan het werk te zetten.

Wel of geen oogkleppen, laat ik mijn paard en aan de professionals over :j en voor het bit idem dito :D
Maar ik vind het fijn om jullie meningen te horen, heb al veel gelezen in andere topics over bitten, wel of geen oogkleppen, bitloos of met bit, etc. geeft jullie meningen toch een extra bevestiging en informatie.

Over het tuig, heb ook lang lopen twijfelen om nieuw te kopen, maar toch 2de hands gezocht. Want een tuig dat maar een paar jaar gebruikt is, is niet direct afgeschreven tuig. Nu heb ik een hele mooie nog goede kwaliteit set gevonden, maar ik neem het tuig wel mee naar de trainingsstal zodat ze daar een professionele blik op kunnen werken ;)

Aedema schreef:

Oh heftig om te horen, gelukkig is het nog redelijk goed afgelopen, maar bedankt voor het delen van je verhaal. Hou ik in mijn achterhoofd ;)

dannybakker schreef:

Zoals hierboven al vermeld, laat ik van mijn paard en de professionals afhangen. Kan me namelijk goed voorstellen dat mijn nerveuzer is met oogkleppen dan zonder oogkleppen. Tevens ben ik het ook niet met je eens dat oogkleppen verplicht moeten zijn op de openbare weg. Heb kilometers met mijn paard over wegen, door dorpjes en langs lanen gereden (zonder oogkleppen) en nooit geen krimp geven. Super paardje! :j Maar zo heeft ieders zijn mening en zo is ieder paard verschillend.

Bedankt voor je bericht, alle berichtjes helpen me wegwijs te maken in de menwereld.

Moonlight17 schreef:
Mijn pony reed ik onder het zadel altijd op een enkel gebroken bustrens of watertrens. Bij haar hebben we een liverpool zonder tongboog en zonder die strepen erop erin gehangen en haar maakt het echt niet uit wat voor bit je erin hangt. Wel of geen oogkleppen, maakt haar ook niks uit. Bij een ander kan het totaal het tegenovergestelde zijn. [/qoute]

Oke bedankt! Ik ben benieuwd waar ze goed op reageert :)

palousa_boy schreef:
Met oogkleppen kunnen ze idd net zo hard schrikken.
Daarbij heb je ook kans dat ze erg "afdwalen" als ze wat willen bekijken dat naast hun is bijvoorbeeld. Ze kunnen dan immers niet meer vooruit kijken met hun andere oog.

Ik zou idd gewoon naar het paard kijken wat deze prettig vind. Eventueel in overleg met de beleerder.

Thanks ga ik doen!

dingogirl schreef:
ik rijd ook bijna al mijn paarden zonder oogkleppen. ( alleen 1 pony niet die al 15 jaar met kleppen gereden was). ze leren alles zien zoals het is. en dat sommige het gevaarlijk vinden? als ik met dat zelfde paard onder het zadel over straat ga, heb ik toch ook geen oogkleppen en mag hij ook niet schrikken van alles.
kwestie van een jong paard goed voorbereiden en voor dat hij voor de wagen gaat alles laten zien.
ik ben met een jong paard gemiddeld een half jaar tot 3/4 jaar bezig voordat ze voor de wagen gaan.
ze lopen tussen de lange lijnen door verkeer, bos, drukke plaatsen, het dorp. en als dat allemaal ontspannen gaat is het tijd voor de wagen.

Bedankt, ben het helemaal met je eens :D

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:46

Sinds dat ongeluk maken we het hoofdstel nu vast met een touwtje aan de manen, dan is de kans tenminste een stuk kleiner dat het weer afvalt. Gelukkig hebben we een shet met zwarte manen en een fries, dus een zwart touwtje zie je dan niet :)

kingbilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:26

Aedema schreef:
Sinds dat ongeluk maken we het hoofdstel nu vast met een touwtje aan de manen, dan is de kans tenminste een stuk kleiner dat het weer afvalt. Gelukkig hebben we een shet met zwarte manen en een fries, dus een zwart touwtje zie je dan niet :)

Oh dat is slim zeg! Goeie tip :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:30

Aedema schreef:

Dit is inderdaad wel een erg goede tip die Aedema je geeft. Erg veilig om een touwtje aan het kopstuk van het hoofdstel te maken en dan mee in de manen in te vlechten.
Er zijn ook andere methodes zoals met een (sporen)riempje de keelriem en de neusriem verbinden maar een touwtje of een platte lederen veter (geen ronde want die komt los) aan het kopstuk vind ik persoonlijk beter.