[AR] Fijne, lichtgewicht menzweep

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Fijne, lichtgewicht menzweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 16:08

Via de zoekfunctie al van alles gevonden, maar nog niet wat ik zocht.

Mijn huidige menzweep is na bijna 8 jaar trouwe dienst aan vervanging toe. Ik hoor goede verhalen over Fleck menzwepen, maar er zijn blijkbaar veel soorten in. Ik kwam er niet helemaal uit via internet en bij winkels in de buurt heb ik ze nog nooit gezien.

Ik zoek een fijne zweep die licht in de hand ligt en mooi in balans is. Mijn huidige zweep is 160cm (zonder slag gemeten uiteraard). Ik kan met deze gemakkelijk bij het schoftje komen, maar ik heb hem altijd iets naar voren vast zodat hij minder zwaar is. Ik denk dus, dat mijn nieuwe zweep ook een maatje kleiner zou kunnen als die licht genoeg is om gewoon bij het handvat vast te houden.

Welk type Fleck of andere menzweep heb jij en is aan te raden? Ik had een budget van plusminus 50 euro in gedachten.

Oja, bijna vergeten: gezien de lengte, kunnen menzwepen gewoon per post verzonden worden bij een webshop?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:42

Qua zwepen verzenden geen ervaring.

Ik heb een fleck voor dressuur/vaardigheid en voor mij geen andere meer daarvoor.
Het is een Fleck balance zweep en was iets van 80,- (lang leve cadeau bonnen). Gaat heel lang mee, heb 'm in het bruin.
Pak m alsnog wel bij het handvat vast omdat ik dat gewoonweg fijn vind. :Y)
Heb 'm van 180 dacht ik, maar aangezien ik m ver vastpak zal het 1.70 zijn en dan kan ik fijn voor het schoftje aanraken.
Gebruik 'm bijna dagelijks en ziet er nog steeds prima uit na zeker al een jaar.

Dit is ook de enige zweep in die lengte die ik kan hebben voor m'n pols.
Voor marathon heb ik een zeer lichte via EMS van 1.40 die kan ik wel 'gewoon' vastpakken.
Maar weet niet hoe de langere zijn, volgens mij ook heel licht. Maar die kleintjes zijn al snel veel lichter natuurlijk.

Edit:
Afbeelding
Zo ver pak ik 'm dus vast, op de verdikking, en zo blijft ie helemaal zelf in balans.
Maar eronder pakken kan ook dan is ie nog steeds fijn maar dit is een gewoonte.

Afbeelding
Ziet er zo uit met handvat :j

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:53

Ik heb een blauwe Fleck, meegenomen van Equitana.
Afbeelding

Ik kan ook weinig hebben qua gewicht ivm artritis, deze is echt heel fijn.

Ik weet dat Country Mill in Nijkerk ze ook verkoopt, maar dan normale kleuren :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:51

Volgens mij heb ik dezelfde als WendyBZ :j . Ivm polsklachten kan ik ook maar weinig gewicht bij de leidsels hebben.
Mijn marathonzweep is nog lichter en simpeler: een uitschuifbare van Whip&Go. Materiaal carbon composite. Heerlijk dingetje! Oppassen dat je ze niet uitgeschoven in de zweepkoker van de wagen laat staan, want ze breken wel snel (als je bv. in het bos onder een lage tak door rijdt) :+

Maartje1990

Re: Fijne, lichtgewicht menzweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:57

€20,- bij de welkoop 160 cm lang!! En dat ding is perfect! Super licht in de hand ik kan 'm uren vasthouden en heb dan nergens last van. En dat zonder een duur prijskaartje voor het merkje. Plus de welkoop vind je bijna overal dus kun je makkelijk halen en even voelen of je die fijn vindt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 02:15

Ik heb een lichtgewicht menzweep van ik meen harry's horse.
Hij was 22,50 op de hippiade.
De fleck heb ik ook vast gehad maar zelf vind ik het verschil te klein om er veel meer geld aan uit te geven.
Het handvat is ook fijn, de lengte is 1,60.
Met mijn pony van 1,30 gaat het perfect in elk geval.
Ik heb ook een zweep met massief rubber handvat, dat doet gauw zeer aan mijn pols.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 07:46

Gem schreef:
Oppassen dat je ze niet uitgeschoven in de zweepkoker van de wagen laat staan, want ze breken wel snel (als je bv. in het bos onder een lage tak door rijdt) :+

Ze kunnen er ook niet tegen als er een paard op gaat staan :') O:)

Ik had hiervoor een zwarte Fleck, die was ook zo fijn dat ik hem ook als longeerzweep gebruikte. Alleen ponylief is erop gaan staan toen ze naar me toe kwam.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 08:48

Ook kunnen ze er niet tegen als je ze tussen de deur dicht slaat O:)
Maar anders dan dat gaat ie al heel lang mee :')

Ik heb 1.80 ook op m'n ponys van 1.16. Het is zo afhankelijk hoe je op de wagen zit en hoe ver ie staat en natuurlijk hoe ver je m vastpakt anders zou ik met 160 prima voor het schoftje kunnen aanleggen. :))

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:31

En als je hem in uitgeschoven toestand in de zweepkoker laat staan, terwijl je de koets door de lage schuurdeur terug zet :') . Maar vérder.... :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:36

Gem schreef:
En als je hem in uitgeschoven toestand in de zweepkoker laat staan, terwijl je de koets door de lage schuurdeur terug zet :') . Maar vérder.... :D

_O- dat kan deze gelukkig wel hebben hihi

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:40

MelanieB schreef:
Gem schreef:

_O- dat kan deze gelukkig wel hebben hihi

De Fleck heb ik het nog niet mee uitgeprobeerd :P , maar de Whip&Go's vinden het iig niet zo leuk. Ach, heb er daar nog een stuk of 8 van liggen, in een partijtje opgekocht, dus het kan wat lijden :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:52

Ik heb mn zweep eens in de inloopstal laten liggen, heeftie overleefd. Onder te lage schuur rijden ook. Ik zweer echt bij mn goedkope zweepje helaas verkopen ze ze niet langer dan 160 cm

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:27

Ik heb de fleck boogzweep carbon, lange maat, 180 denk ik.
Bevalt prima, is heel licht in de hand al houd ook ik hem wat verder naar voren vast om de balans te houden.

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 15:39

Ik heb de Fleck Carbon zweep. Volgens mij is die in samenwerking met Ideal gemaakt. Vrij breekbaar. (dus niet te hard onder een boom door scheuren). Maar ik kreeg altijd kramp in mijn handen van een te zware zweep, deze is heerlijk licht.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 16:45

Bedankt voor alle uitgebreide reacties daar kan ik zeker wat mee!
En genoeg tips gehad over hoe ik hem om zeep kan helpen als ik hem zat ben :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:13

Ik had een lichte van Harrys Horse gekocht. Maar pony reageerde beter op een gewone Fleck. Dus licht gewicht staat te verstoffen

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 18:29

Die van mij kan wel gewoon onder de roldeur door. Zwiept ie lekker mee :Y)

Ik heb de:

Boogzweep bamboe
Boogzweep carbon economy
Boogzweep carbon fiber

Alle 3 van fleck. De bamboe is het lichtst de carbon fiber ligt het best in de hand ivm het handvat dat is niet zo breed. De economy is het goedkoopst die heb je volgens mij al voor 35 euro.

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:20

Ik heb er zelf 1 van harry's horse heel erg licht, hij is hol van binnen en was op een evenement op het knhs 25,-. Hij moet eigenlijk iets langer zijn, maar ik wil geen andere meer omdat deze het fijnst voor mij in de hand licht, ik hou mijn zweep wel veel recht op (werk zonder achen-bach) en dan merk je de inwerking van gewicht natuurlijk minder.

Fleck, lijkt mij ook een heel erg fijn merk maar daar weet ik verder niks van.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 20:39

Meestal zijn ze ook niet "hond"proof :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:05

Ik werk ook niet met achenbach maar wel zorgen dat zweep beetje links omhoog staat (dus schuin zodat snel aan kan tikken) een zware zweep merk ik zeker wel direct. :))

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:10

Ohhh dat is eigenlijk heel erg handig, ik heb mijn handen net als onder het zadel. Dus de zweep staat dan aardig recht. Maar als ik moet aantikken merk je het wel ja. Ik had 1 keer een oude zweep gepakt die niet zo licht was. Dat was inderdaad toch andere koek :+

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 08:03

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 08:21

Het lastige is dat je ze eigenlijk even vast moet houden.

Ik heb hele lichte staan, maar ook wat zwaardere. Pony rn doel afhankelijk kies ik mijn zweep per rit.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 08:21

Ik heb de fleck economy carbon. Super fijne zweep, heel licht. Het enige wat ik er aan merk is dat je als je een zwaardere zweep gewend bent je bij deze wel erg moet wennen. Het 'rondzwiepen' van de zweep om achter het schoftje bij de buik te komen is namelijk wat lastiger doordat hij zo licht is.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:01

Ik heb voor de training een dobert (met stipjes op de o) zweep, redelijk licht, niet duur en eigenlijk onverwoestbaar. Voor de wedstrijden heb ik een fleck met zo'n blauwe boog, het grappige is dat die wat meer zwiept dan die dobert, dus op wedstrijden hebben de pony's net wat meer actie :), wat dan wel weer handig is.
Ik zou geen zweep durven kopen zonder dat ik hem vast gehouden zou hebben, het is namelijk zo persoonlijk (vind ik tenminste, net zoals Dennis), wat de een prettig vindt, vindt de ander vreselijk.
De handvaten zijn namelijk ook zo'n ding, de een wil graag een dun handvat, de ander een wat dikkere en dan heb je nog de antislip handvaten, die vinden wij vreselijk, maar iemand anders vindt dat misschien ideaal.
Wij hebben hier nog wel een staan met een supergripvat, gratis gekregen toen we een kar kochten, krijgen we zelfs blaren van, dus staat hier nu te verstoffen :), verder wel mooie lichte zweep, maar dat handvat.....