Jong paard lange concentratie ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

wech

Jong paard lange concentratie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 18:58

Hoi

Mijn Fjord x Fries veulen van 8 maanden is super mens gericht en houd zijn concentratie er echt al heel lang bij.
Nou ga ik nooit langer dan 10 minuten achter elkaar met hem lopen of zo, maar hij zou dit zo doen.
Morgen ga ik hem een soort van longeren. Nog niet echt longeren maar ik doe de longeerlijn aan zijn halster en laat hem rennen in de binnenbak. (aan de longeerlijn omdat hij (te) erg van springen houd, ik laat hem niet springen maar hij is over 1 meter hoge draden uit de binnenbak gesprongen...)
Maar dus niet echt longeren maar gewoon laten rennen met de longeerlijn er aan.
Weten jullie nog wat dingentjes die ik met hem kan doen en hebben jullie nog tips?
Hij kan al wat vrijheidsdressuur en grondwerk.
Geen dingen die te lang duren :)

Bowen

Re: Jong paard lange concentratie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:03

Wat is het nut van gewoon maar rennen aan de longeerlijn? Ben je niet bang dat je daarmee slechte gewoontes kweekt?
Vroeg geleerd is oud gedaan, als je nu het paard leert alleen maar een beetje te rennen aan de longeerlijn heb je een grote kans dat je paard later problemen zal geven als je anders wil vragen.

Zou hem niet laten rennen, maar heel erg kort juist rustig en beheerst lopen. Werken aan balans, aan lang en laag, gezond bewegen. Maar nog niet nu, te jong. Gewoon netjes de normale omgangsdingen doen is meer dan zat voor nu, verder vooral lekker met andere paarden in een kudde staan en eerst maar wat groter worden, geestelijk en lichamelijk.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:07

Sorry hoor maar het dier is 8 maand. Lekker laten. Beetje wandelen poetsen voetjes trainen is genoeg. Verder lekker in de wei laten rennen met soortgenootjes.
Hoe lang komt het veulen buiten met vriendjes?

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 19:09

Ik bedoel niet dat ik hem ga dwingen om in galop te gaan maar hij wilt vaak rennen in de bak maar omdat hij op de draden afgaat of er doorheen wilt, daarom aan de longeerlijn. Dus ik bedoel dat hij dan gewoon zelf kan gaan rennen als hij dat wilt. Stal eigenaar zegt ook dat het wel slim is om hem even aan de longeerlijn te hebben en dat hij dan niet over/door de draden kan.
Verder is hij nog altijd leuk aan het spelen met een ander hengstje en vind hij het super om met mensen te zijn. Toen hij 5 dagen oud was liep hij al bij zijn moeder weg om naar de mensen te gaan bij het hek :p

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:11

Nogmaals niet doen laat hem lekker los in wei met soortgenoten zodat hij zijn energie kwijt kan.
Hoeveel uur staat hij buiten met dat vriendje

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:18

Ik zou hem niet voor de leuk aan een longeerlijn laten rennen... Hij kan hier inderdaad slechte gewoontes van krijgen. Longeren is iets dat goed aangeleerd moet worden, als het beestje eenmaal door heeft dat ie gewoon zijn eigen gang kan gaan aan de longe, ben je lang bezig om dat weer af te leren. En inderdaad, het beestje is nog maar 8 maanden! Gewoon lekker af en toe wat poetsen en voor de rest maar lekker veulen laten zijn. Je hebt nog tijd zat met hem of niet? Dan kun je beter wachten tot ie oud genoeg is ;) je kan nu wel al goed aan kleine basis dingetjes werken, voetje optillen, misschien hoefjes uitkrabben etc.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:20

Hij is net een goed half jaar oud, een baby nog.
Laat hem lekker met rust.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:20

Ook ik zou dit niet doen, prima als je nu al leert met je mee te lopen (dus ernaast) en poetsen, maar verder zou ik het veulen mooi jong laten zijn. Daarbij is longeren (en ja, rondjes rennen aan een longeerlijn is al longeren) heel erg slecht voor een jong paard, hier zou ik pas mee beginnen als hij 2,5 jaar is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:21

En jij denkt dat als hij mag rennen en hij is 10 meter bij je vandaan, dat hij snapt dat hij nog aan een lijn zit??
Als het een slim dier is leer je hem zo juist om te trekken (of zelfs uit te breken) op de manier..
Kom op.. het is een jaarling.. laat em lekker in de wei lopen.. ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 13-01-16 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 19:24

Hij staat de hele ochtend van 10 tot 2 buiten.
Voeten optillen en hoeven uitkrabben had hij snel door, kan hem al zo lang omhoog houden dat de hoefsmid binnenkort misschien even naar zijn hoefjes gaat kijken en misschien al een beetje korter maken omdat ze best lang beginnen te groeien.
Verder denk ik dat jullie mij niet echt helemaal snappen met wat ik bedoel, ik doe hem alleen maar aan de longeerlijk zodat hij er niet overheen springt wat de laatste tijd wel wat beter gaat maar toch voor de zekerheid gewoon.. Dus nog niet longeren..!
Ernaast lopen doet hij super, geen halster of touw nodig omdat hij los achter mij aan loopt

SheeNegroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:26

Ik zie hier het nut ook niet van in hoor, je schrik voor over en door de draden gaan wel natuurlijk. Maar volgens mij heeft hij genoeg beweging als hij gewoon op de wei mag hoor :j Geen extra beweging in de piste nodig ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:28

Beestje staat 20 uur per dag binnen? Denk dat je dan eventjes rond moet kijken voor een andere stal, met een half jaar is sociaal contact en buiten spelen wel zo enorm belangrijk..

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:28

Rondjes om je heen laten rennen met longeerlijn is longeren, wat je bedoeling ook is, het is en blijft longeren. Dit word altijd afgeraden met een jong paard, laat staan een veulen.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:32

Niet aan de lijn en meer naar buiten doet.
Hij loopt inmiddels niet meer aan de hengstenketting hoop ik?

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 19:32

Euh nou ik ga echt niet voor een andere stal kijken hoor, hij staat hier prima. Hij ziet er prime uit en krijgt wat hij nodig heeft.
Verder stal hij echt niet voor de rest van de dag binnen hoor, ik wandel ook nog met hem en hij heeft genoeg afleiding in zijn stal. In de zomer gaat hij de hele dag en wsl ook nacht op de wei. Maar ja niemand snapt hier dus blijkbaar wat ik bedoel... Jammer :n

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:33

Van 10 tot 2 naar buiten voor een, nog niet eens, jaarling :(:)...

Gooi m lekker in een grotere kudde, die 24/7 buiten staan. Zo kan hij de paardentaal leren, zijn energie kwijt etc. etc. Heb je echt heel veel profijt van als die straks 3 is!!

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 19:34

Hengstenketting heeft hij 1 keer aan gelopen en daarna nooit meer, ging vanaf toen prima dus hij loopt gewoon keurig mee.
Zoals ik ook al eerder zei loopt hij ook gwn los met mij mee dus nee... Geen hengstenketting......

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:36

Ik snap dat ie over de draden springt. Hij heeft enorm vel energie. En ik snap wat j bedoeld met de longeerlijn is levensgevaarlijk. Kan blessures geven aan jou en je veulen. Zo een jong die moet als hij al binnen staat in een groepsstal staan. Waar hij veel kan bewegen. Contact kan maken met andere paarden en veel zelf kan rennen

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:37

chinoukjuh schreef:
Hij staat de hele ochtend van 10 tot 2 buiten.
Voeten optillen en hoeven uitkrabben had hij snel door, kan hem al zo lang omhoog houden dat de hoefsmid binnenkort misschien even naar zijn hoefjes gaat kijken en misschien al een beetje korter maken omdat ze best lang beginnen te groeien.
Verder denk ik dat jullie mij niet echt helemaal snappen met wat ik bedoel, ik doe hem alleen maar aan de longeerlijk zodat hij er niet overheen springt wat de laatste tijd wel wat beter gaat maar toch voor de zekerheid gewoon.. Dus nog niet longeren..!
Ernaast lopen doet hij super, geen halster of touw nodig omdat hij los achter mij aan loopt

En hieruit begrijp ik dat hij ook nog nooit bij de hoefsmid is geweest?
Begin daar eerst maar eens mee voordat je aan longeren denkt, dat leert ie met 3 jaar nog net zo goed. Je haalt de stappen zo een beetje door elkaar.

Happy16

Als je geen zin hebt om lang te wachten voor je met een paard aan het werk kunt, kan je beter een beleerde kopen waar je direct mee aan de slag kunt :) Dat is beter voor jou en voor het paard!

Casarell

chinoukjuh schreef:
Euh nou ik ga echt niet voor een andere stal kijken hoor, hij staat hier prima. Hij ziet er prime uit en krijgt wat hij nodig heeft.
Verder stal hij echt niet voor de rest van de dag binnen hoor, ik wandel ook nog met hem en hij heeft genoeg afleiding in zijn stal. In de zomer gaat hij de hele dag en wsl ook nacht op de wei. Maar ja niemand snapt hier dus blijkbaar wat ik bedoel... Jammer :n

Hij krijgt dus niet wat hij nodig heeft.. nl véél vrije beweging..
Weet je wel wat er kan gebeuren met het lichaam als hij niet voldoende vrije beweging krijgt?

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 19:37

24/7 vind hij echt helemaal niks, dat weet ik nu al. Hij staat na een paar uur spelen al weer bij het hek te springen dus... Andere paarden trappen hem in elkaar dus nee, hij doet het prima met dat andere hengstje en die 2 vinden elkaar helemaal geweldig..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:38

chinoukjuh schreef:
Maar ja niemand snapt hier dus blijkbaar wat ik bedoel... Jammer :n

Volgens mij snapt iedereen het juist heel goed. Daarom proberen ze het je af te raden en geven ze aan dat je de oplossing ergens anders moet zoeken. Letterlijk, in dit geval.

4 uur vrije beweging en eventjes met jou wandelen weegt niet op tegen de hele dag buiten bewegen met een groep vriendjes in bijv. een grote paddock met uitloopstal.

Dat hij bij het hek gaat staan springen, is aangeleerd gedrag. Bij het hek staan = aandacht = naar de stal waar wordt gevoerd. Daarna gaat helaas de deur dicht en kan hij zelf niet meer besluiten om na het eten weer naar buiten te lopen, wat hij wel zou doen als hij de mogelijkheid had.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 13-01-16 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

wech

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-16 19:38

Hij krijgt genoeg beweging.. Nouja ik ga niet meer reageren want ik ga nu naar hem toe x

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:38

Als de bak te onveilig is om hem los in te doen is de bak ook onveilig als je hem laat rennen aan een longeerlijn.... stel dat hij zich lostrekt en met longeerlijn tussen zijn pootjes over de omheining probeert te springen.... dan kan je de DA gaan bellen.