[AR] in aanloop naar degelijke menopleiding

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

judjuk

in aanloop naar degelijke menopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 11:40

Hallo,

Ik ben zelf nog groen en heb een groen paard van nu 3,5 jaar en heb al heel wat gelezen over hoe het moet, hoe het niet moet enz...

Door de vele meningen van zowel voor- maar vooral tegenstanders weet ik het even niet meer zo goed :-/

Volgende zomer begint de degelijke scholing van zowel paard als menner.

Het paard en ik hebben de fases van band- en palletslepen succesvol doorlopen.

Oefeningen met bit totaal nihil wegens nog onvoldoende kennis.

De laatste week wandelen we dagelijks, terwijl hij probleemloos een karretje achter zich aansleept.

1 van de volgende weekends trek ik er als leerling-groom met een ervaren menner op uit.

Stopt het hier voorlopig voor ons of hebben jullie nog leuke tips ???

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:42

Ik snap het even niet.. Je hebt wel al gesleept en dergelijke.. Maar nog geen bit ingehad.. Hoe heb je gestuurd dan? (ik voel me nu erg dom :') )

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 11:46

nine1987 schreef:
Ik snap het even niet.. Je hebt wel al gesleept en dergelijke.. Maar nog geen bit ingehad.. Hoe heb je gestuurd dan? (ik voel me nu erg dom :') )

Gewoon met touw en touwhalster ;-)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:55

Leuk dat je gaat mennen!
Mijn vraag: je bent al heel ver met beleren zo te lezen. Er hangt al een karretje achter, en je wandelt al veel.
Waarom niet nu al gaan lessen en zorgen dat je goed kunt beginnen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: in aanloop naar degelijke menopleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:57

Ik zou beginnen met een menbewijs.
Eerlijk gezegd is een kar achter een paard hangen zonder dat je leidsels hebt niet verstandig. Dus ik zou een stap terug doen. Eerst wennen aan het sturen als je erachter loopt voor je er wat achter hangt.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:58

niet erg slim vind ik.
als je paard een keer schrikt of onrustig wordt en je hebt de sleep of karretje er achter kunnen er lelijke ongelukken gebeuren. en als je alleen een halster om hebt, heb je op zo'n moment weinig in te brengen.
uiteraard kan er altijd iets gebeuren maar met een uitgebreide voorbereiding verklein je die kans aanzienlijk. normaal begin je met aan een bit leren wennen en sturen, stoppen. bochten sturen. en dan pas iets slepen en buiten tussen de lange lijnen.

ik zou eerst heel veel met iemand meegaan die veel ervaring heeft met mennen. veel erover lezen en dan nog je paard pas inspannen met ervaren hulp.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 17:52

Je mist ook een groot deel van de opleiding als je er nog niet achter heb gelopen terwijl er wat achter hangt. Het paard heeft veel steun aan jou terwijl je er naast loopt maar het is belangrijk dat zij leert dat degene die achter haar loopt de richting + snelheid bepaald en dat zij dus het 'in haar eentje' voorop zou moeten klaren.

Mocht je de luxe hebben om een extra persoon te hebben, dan kan je wel nog een stap verder zetten door eerst zonder iets erachter haar te sturen van achter, met iemand die ernaast loopt met een leidtouw als mentale steun voor je paard. Vanuit daar kan je weer opbouwen met spullen erachter terwijl er van achter iemand stuurt, met nog iemand ernaast die je paard steunt en extra kan ingrijpen als je paard er toch vandoor wilt.

Als je dit al heb geklaard ben je een ontzettend eind en kun je de laatste puntjes door iemand met veel ervaring laten afwerken. Je paard onder het zadel beleren is vaak ook veel idealer en veiliger met z'n 2en, zo dus ook met mennen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:10

Je hebt al wat heel belangrijke stappen over geslagen en belangrijke regels aan je laars gelapt.

Je maak hem eerst bitwijs. Leren sturen aan de lange teugel en dubbele longe. Daarna slepen en dan pas inspannen.

Als je een paard inspan stap je meteen op. De koetsier zit altijd (!!!!!!) Op de bok met het leidsel in zijn hand. Nooit aan de hand er mee wandelen zonder iemand op de bok met het leidsel in zijn hand. En nooit de kar er achter zonder hoofdstel in.

Het is echt levens gevaarlijk op deze manier!
Ik raad aan eerst bitwijs te maken en met een ervaren menner mee te gaan voor de ervaring.

Ik heb regelmatig voor andere betuigd. Maar een pony waar al zo mee 'gerommeld' is begin ik niet aan. En met mij zijn er ook andere beleerders die dit soort paarden (voor hun eigen veiligheid!) niet aannemen.

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 08:55

Allen hartelijk dank voor jullie reacties.

Ben dus totaal verkeerd bezig geweest :-(

Tot aan de lessen volgende zomer dus eerst ervaring opdoen als groom en het karretje misschien laten trekken door een Shet waarmee ik totaal geen menambities heb, ook al raden jullie dit laatste erg af.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:12

Is de shet wel beleeerd dan? En ongeveer van dezelfde stokmaat als de pony waar je nu mee geoefend hebt?
Want anders is het natuurlijk nét zo risicovol én past de kar ook nog eens niet!
Misschien moet je je de komende tijd maar gewoon houden bij het groomen / meegaan met een ervaren menner. Daar leer je het meest van.

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 09:19

Punz schreef:
Is de shet wel beleeerd dan? En ongeveer van dezelfde stokmaat als de pony waar je nu mee geoefend hebt?
Want anders is het natuurlijk nét zo risicovol én past de kar ook nog eens niet!

Nee, de Shet is ook niet beleerd maar het karretje is enkel geschikt voor vervoer van zaken, past voor beiden. Het is wel handig dat ze zelf hun drinken enzo naar de weide sjouwen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:25

Dan snap ik niet dat je denkt dat het met de éne onbeleerde pony na commentaar hier, níet kan en met de ándere wel.
Dat is toch exact hetzelfde: ook de shet moet eerst gewoon netjes beleerd worden..

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 09:31

Super leuk dat je gaat mennen!
Zo te lezen heb je iig een heeeeeel braaf paard :D
Eerst een bandje en zelfs een kar erachter hangen zonder dat hij een hoofdstel/bit (tenzij je bitloos hoofdstel hebt) is echt een no go zeg maar.
Tis maar goed achteraf gezien in dat opzicht wat je al hebt gedaan dat je nog een leek bent haha dat je nog niet alles wist.
Ga idd lekker op pad met iemand die al lang bezig is met mennen.
En kijk of er iemand is die je kan helpen met beleren die aardig wat ervaring heeft dat ie echt wel belangrijk.
Tis echt van belang dat je paard het gelijk goed aanleert.
En de shet kan toch ook prima voor de kar!
Heel veel succes en plezier met je paardje!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:45

Een wagen waar een tinker voor kan is echt te groot voor een shet (tenzij je een mini tinker en een mega shet heb).
Je hebt echt heel veel geluk dat je zo een braaf paard heb en dat het goed gegaan is.

Als eerste stap zou je nu alvast het koetsiers bewijs boek kunnen gaan lezen. Daar staan al veel basis regels in.

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 20:10

hoe het niet moet ( 1 jaar geleden)

waar we nu staan

Op de weide verloopt alles naar wens, maar aan de lange lijnen in het verkeer is er nog veeeel werk aan de winkel.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:19

Om dit scenario te vermijden hebben wij eerst ons paard laten beleren (lekker toen wij op vakantie waren). Nu 3 maanden later zijn wij begonnen met menles met de ervaren paarden van de beleerder. Ondertussen is bij paardje alles lekker ingezonken en spelen wij op stal met haar aan de lange lijnen. We oefenen de handhoudingen en commando's, zonder dat het fout kan gaan met een kar. Over een tijdje gaat ze dan ook mee naar de beleerder als wij wat meer ervaring hebben, zodat ze weer opgepakt wordt en wij met haar gaan leren mennen.
Nu we goede menles hebben, zijn we ons ook heel bewust geworden van hoe erg het echt fout kan gaan. Je bent een enorm zwakke deelnemer in het verkeer, ondanks dat andere weggebruikers zich tov jou gedragen of je een gewone auto bent.

Zou een paar stapjes terug doen met een ervaren begeleider, zodat je er later profijt van hebt. Fouten afleren is zoveel moeilijker dan gelijk goed.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 20:46

Lees ik het nou goed dat je een kar achter een groen paard hangt om er vervolgens naast te lopen terwijl het paard een halster om heeft :roll: ??

Oei oei, zal ik misschien aan de hand van icoontjes uitdrukken hoe ik daarover denk?
|( :? |o }:) _-:( -:(-

Meid, dat is echt gevaarlijk. Je hebt vast het allerbeste voor maar je hebt -zoals reeds gezegd- bepaalde stappen overgeslagen en eea in verkeerde volgorde gedaan.

Als ik jou was, zou ik mijn paard door een ervaren (professioneel) iemand laten beleren. Als groom meerijden kan leerrijk zijn op voorwaarde dat de menner goed weet waarmee hij bezig is. Het op(af)tuigen en in(uit)spannen gebeurt bv ook in een bepaalde volgorde in het belang van de veiligheid.

Veel succes verder. Mennen is leuk maar niet ongevaarlijk. Een goede basis is echt noodzakelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:00

Vrachten verslepen is een andere opleiding dan mooi voor een koetsje lopen. Er is om te beginnen veel meer gehoorzaamheid nodig, omdat je vaak met de lading rommelt (waarbij paard los moet blijven staan!) er een hele hoop herrie van af komt en de weerstand van wat je sleept kan variëren afhankelijk van je ondergrond (plassen, modder, boomwortels). Zoek een ervaren boomsleper/ploeger om je te helpen met dit werk.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:05

Ts ik wil niet heel bot overkomen want aan de tekst boven je 2de filmpje ben je heel trots oo hoe het daar gaat....maar ik denk dat tink heel verstandig is niet het verkeer in te willen in deze situatie.
Vind het er nml niet heel goed uit zien hoe alles zit. :n

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:37

Dat eerste filmpje is echt tenenkrommend en je mag heel blij zijn dat het paard er niet vandoor is gegaan want hij zat echt op het randje. Dan had je echt een mega serieus groot probleem gehad.

2e filmpje laat zien dat er nog behoorlijk was mis is in de gehele aanspanning. Sulky past niet niet, tuig past niet.

Mijn advies:

Paard wegbrengen naar een degelijk beleer adres en zelf lessen gaan nemen.

Ik snap echt werkelijk nog steeds niet waarom mensen zelf maar een beetje gaan aanklooien met het aangespannen rijden.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:52

Volgens mij gaat het paard er ook vandoor in het eerste filmpje, de man staat in ieder geval in een onmogelijk positie om het paard te houden, die er zo te zien net in galop vandoor gaat.

Het 2e filmpje toont verkeerd passend tuig en kar, maar vooral ook een gespannen paard...

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 21:56

Wat een gouden paard hebben jullie in de wei lopen, met heel wat andere dieren hadden jullie wat minder succes gehad vrees ik.

Als ik je laatste filmpje zie neem ik aan dat jullie ondanks het advies niet zijn gegaan voor begeleiding. Klopt dat?
Ik zie namelijk een broek die niet goed past, een sulky die niet in balans hangt en raar op de rug drukt en een paard dat bijna elke pas door het lamoen in zijn schouder geprikt wordt. Ik denk ook dat dat de reden is waarom hij zo langzaam en voorzichtig loopt. De kans dat jullie hem hiermee pijn doen is zeer groot.
Persoonlijk zou ik er of mee stoppen of onder begeleiding op zoek gaan naar beter materiaal en dan met die begeleiding aan de slag gaan om hem verder op te leiden.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:13

Ik denk dat je misschien beter even kunt stoppen, tot je goede hulp krijgt. Je tuig lijkt niet zo goed te passen, en de tweewieler lijkt ook niet zo goed in balans te zijn. Dit denk ik omdat je de ligtogen ziet bewegen - de burries drukken erin, en dus komt er druk op het schoftje.

Hoe wij het aan hebben gepakt met mijn pony (als je met de shet wilt beginnen, of dit nog toe wilt passen op je Tinker):
- veel wandelen en verkeersmak krijgen
- longeren en stemcommando's leren
- aan tuig laten wennen (wanneer volledig groen)
- bitloos de eerste stappen maken met lange leidsels en erachter lopen
- laten wennen aan bit (longeren, wandelen, zonder dat er leidsels aan de bitringen zitten)
- laten wennen aan sturen, vooruit en halthouden met bit
- dan leren aan te trekken, eerst pony betuigd laten lopen, met iemand die de strengen vasthoudt. Dan wat klapperen met de strengen, dan gaat diegene wat tegendruk geven. Zo kun je de druk doseren al naar gelang het paard het begint te snappen, en ga je veilig aan de slag. Dan wegstappen met een beetje druk, dan wegstappen met meer druk, etc. etc.
- laten wennen aan het aanslaan van de broek door een de broek een paar keer door mensenhanden aan te laten slaan. Voorzichtig een keer touwen achter de achterbenen om aan zo'n gevoel te wennen kan ook, met beleid.

Gaat dat allemaal goed, dat zou je paard bestuurbaar, tuigmak en met wat kennis van trekken aan de slag kunnen met een sleep waarbij je een veiligheids mechanisme inbouwt. Ik had een touw, dat met 1 ruk los ging. Je zou daarbij met lange leidsels schuin achter je paard moeten kunnen lopen.

Zo een paar keer laten wennen, steeds iets zwaarder maken.

- Daarna is mijn pony mee naar buiten geweest aan de koets, om aan het geluid te wennen.
- Dan is de pony ingespannen, dit ging zonder problemen. Geeft dit moeilijkheden, eerst dat oefenen, verder nog niets. Inspannen, uitspannen. Inspannen, uitspannen.
- Dan met 1 persoon naast de pony en 1 persoon achter de tweewieler, met de leidsels vast oefenen
- Dan 1 persoon erin, 1 persoon ernaast...
- Dan met 1 persoon erop, niemand ernaast (wel erbij) in de wei, tot stap, draf, galop, harder, zachter, sturen en stop veilig gaan.
- Daarna pas er opuit.

Zo hebben wij het dus met mijn pony aangepakt. Zij is afgelopen weekend voor het eerst naar buiten geweest, 'boscrossen' :)
Omdat mijn pony vertrouwen in mij heeft, niet meer onder de indruk van de wagen is, niet onder de indruk van verkeer, en weet hoe het werkt, was ze een paar keer wel wat gespannen, heel erg fris (het weer was er ook naar en ze is een puberende shetland merrie), maar wat deed ze het super zeg...

Zoiets gun ik iedereen! Mocht je echter niet, zoals ik, iemand hebben die hiermee al ervaring heeft, dan kun je denk ik beter even wachten tot je wel de hulp krijgt die het mogelijk maakt ontspannen en veilig de weg op te gaan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 23:12

Beide filmpjes vind ik tenenkrommend. Ik raad je aan om serieus menles te gaan nemen, nadat je het paard netjes hebt laten betuigen. Op deze manier verder klungelen is niet verstandig.

Je hebt wel een súper brave pony!

judjuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 10:34

Allen dank voor de reacties.

In afwachting van een degelijke menopleiding zou ik specifiek op het verkeersmak maken willen verder werken.

Hij werd voorbije zomer professioneel zadelmak gemaakt en is liever lui dan moe.
Wegens tijdsgebrek heeft de amazone hem ook nog niet doorgereden.

Hoe zouden jullie hem verkeersgewenning geven en hoe vaak ? Hij is nu 4,5 jaar oud.

Gewoon wandelen aan touwhalster ? Met oogkleppen ? Met of zonder bit ? Lange lijnen totaal achterwege laten ?