[AR] Wat is een ideaal menpaard? (Dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Wat is een ideaal menpaard? (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:48

Ik kom hier even binnenvallen.
Als complete menleek.
Ik had al de faq-topics bekeken. Maar vond niet echt mijn antwoord.
Misschien is mijn vraag ook wel overbodig :+ .

Maar ik had dus graag geweten wat maakt een paard tot een ideaal menpaard.
Net zoals je in andere takken kan zeggen van wat maakt een paard ideaal voor dressuur/springen/endurance ect.

Ik ben altijd dressuur- ruiter geweest. Maar heb de laatste jaren nogal pech gehad.
En ben nu even overnieuw begonnen. Met een relatief nieuw paard.
Begonnen met gewoon dressuurmatig te rijden en nu enkel grondwerk, dubbele longe, lange lijnen.
Hij werkt graag voor de lange lijnen. Hij is altijd super trots, en ga zo rond de weide's gaan wandelen. Soms draven, loop dan gewoon achteraan mee. En hij vind het werkelijk fantastisch!
En ik zou hem heeel chique voor de wagen vinden. :')

Nu geen nood. Het is maar een idee. Ik heb zelf nog nooit gemend in mijn leven. En zou dit eerst met een ervaren paard doen, onder begeleiding. En als ik dat leuk zou vinden zou ik hem door een prof laten beleren en enkel onder begeleiding mennen.
Ook is er voorlopig geen sprake van aanschaffen van een wagen of dergelijke. Het was opeens een idee. En dat blijft nu door mijn hoofd spoken.

Dus wou ik van mensen met meer ervaring weten wat ze een ideaal menpaard vinden. Ik ben vooral geinteresseerd in het dressuur onderdeel. Maar dat weet ik nu natuurlijk nog niet echt wat ik het leukst zou vinden.

ChocooPrins

Re: Wat is een ideaal menpaard? (Dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 23:01

Of vraag ik echt iets raars nu? :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:05

Een ideaal menpaard... Pff een paard dat gewoon met een koele kop braaf voor de wagen kan lopen braaf in het verkeer is netjes op stem is en braaf stilstaat.

Ik heb lessen gehad (met een ander paard) en heb toen mijn pony laten beleren toen hij 21 jaar was. En hij is super braaf, veel braver dan ohz

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 23:15

Dus eigenlijk kan je het niet echt op voorhand weten als hij een geschikt menpaard wordt?
Belangrijkste eigenschap is dus dat hij braaf moet zijn?
En dat stilstaan is dat niet gewoon aan te leren? Net zoals de commando's.

Moeten ze een bepaald karakter hebben om de wagen te willen trekken.
Want er zijn best wel paarden die gewoon geen zin hebben om dat te doen, of valt dat wel mee?
Volgens mij moet je ook best wel een zelfzeker paard hebben, die niet teveel twijfeld om daar vooraan te staan en te moeten lopen op commando.
Haha ik heb echt het gevoel rare vragen te stellen. Maar ik ben echt nieuwsgierig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:18

Er lopen shetlanders, KWPNers, lipizzaners, Koudbloeden, friezen en alles wat daar tussen valt in de wedstrijd mensport. Recreatiesport is gewoon alles dat het ene been voor het andere kan zetten net als recreatie rijden.
Je wil in iedergeval geen paard dat bij iedere schrikreactie met twee achterbenen uithaald :P

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:19

Volgens mij is een cool paard met veel loopvermogen wel heel fijn is voor het mennen als je serieus de sport in wil.
Gehoorzaamheid is wel aan te leren, zeker als je nu al oefent in de lange lijnen.

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:24

Het ideale paard is voor ieder een verschillen. Het is ook net hoe je zelf ben.
Maar met mennen vind ik een paard wat eerlijk is en wil werken het belang rijkst. En de rest is bij te leren.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:25

Loopvermogen, maar zeker niet te heet! Goed stappen met ruimte en takt. Veel front en veel techniek in het voorbeen. En natuurlijk gehoorzaam.
Dat is het ideale menpaard (dressuur) in mijn ogen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:25

Wat het dressuurmatige betreft zoek je hetzelfde als wat je in een bereden dressuurpaard wil vinden.

En wat is een ideaal menpaard? Een werklustig paard dat -zoals Maartje1990 zegt- erg koel in zijn hoofd is. Eentje die wanneer hij eens schrikt, erg vlug met zijn aandacht terug bij jou is, die snel "herstelt" wanneer hij schrikt.

Wanneer je samengesteld wil gaan rijden, vind ik het nog moeilijker worden. Dan zoek je een paardje dat de ene dag netjes en beheerst dressuur wil lopen en de dag daarop het uiterste voor je wil geven in de marathon.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:28

Als een paard braaf onder het zadel is, wil het niet zeggen dat hij ook braaf voor de wagen is. Onze rare Sam met zijn streken onder het zadel is aangespannen veel betrouwbaarder dan Haflinger Ilse die verder zo supercool is.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:33

Je vroeg ook of een paard zelfzeker moet zijn ... Wel, wij hebben er eentje voor de wagen die dat niet uitgesproken is maar die heeft wel een enorm vertrouwen in de menner. In een voor hem enge situatie kan je hem er wel doorpraten. Onze andere is dan weer iets té zelfzeker en die durft zelf initiatief nemen, wat in een marathonhindernis niet altijd de bedoeling is :)

En inderdaad, het is moeilijk vooraf zeggen of een paard geschikt is voor het menwerk. Soms doen ze in de koets gekke dingen en zijn ze onder zadel braaf, of andersom.
Mijn pony durft in de koets steigeren en slaan en onder zadel geeft hij niet eens een bokje.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 23:35

Dag sizzle! Haha ik kom jou overal tegen :P .
Je hebt een punt. Maar ook in de andere recreatietakken van de paardensport heb je toch echt paarden die niet geschikt zijn. En ook daar loopt vanalles mee.
Sommige kwpn'ers hebben totaal geen respect voor de balken. En ik ken shetlanders die helemaal gepimpt worden tot goede springpony's.
En bij endurance ben je toch niets met een zeer lui paard.
Je kan het wel gaan doen, maar als dat dan fijn is...

Gillbo. Dus een voorwaarts paard is fijn. Ok de mijne is zo wat gemiddeld daarin. Niet erg voorwaarts, in de zin van loperig. Maar wel goed aan de hulpen zeg maar, en hij is wel een werker.
Moest is ooit gaan mennen zou het wel voor de sport zijn. Maar zoals ik zei, ik weet nog niet als ik het wel leuk vind... Maar ik ken mezelf, als ik het doe wil ik me hoe dan ook op een bepaald moment bewijzen. :')
En zou ook totaal geen menner zijn om op de baan te gaan. Ooit eens aangereden geweest te paard door een tractor op wandeling (zowel paard als ruiter geen schade) maar ben dus helemaal niet meer tuk op verkeer.

Mijn paard is eigenlijk verder heel bomproof. En als hij schrikt is hij daar verder ook niet zo heel onder de indruk van. En hij is een ideaal paard om dressuurmatig aan de slag te gaan. Heeft goede ruime gangen, de stap is zeer ruim en taktmatig.
Enkel is hij redelijk gevoelig aan dingen aan of rond zijn lijf.
Dat lijkt me dan niet zo heel handig.
Maar waarschijnlijk is dat ook wel de desensibiliseren.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:36

Wat mij betreft kan elk paard voor de wagen, het is maar net wat voor karakter het beste bij jou past.

Er zijn natuurlijk paarden waarmee het echt niet lukt, maar dat associeer ik niet noodzakelijk met een bepaald karakter of exterieur :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:39

Dat ligt helemaal aan jezelf.

Ik vind dat een menpaard een mooi front moet hebben en imponerend kan draven.

Een Gelderse dus....maar jah. Ik vind een Gelderse zo ongeveer voor alles het ideale paard.

Maar een bepaalde nuchterheid is wel belangrijk.

En verder wat jij er graag mee wil.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:42

Haha, zelfde interesses waarschijnlijk :D

Het is fijn als het paard wat langer is in het lichaam. Niet voor niets zijn echte oude generatie tuigpaarden meer in het rechthoeksmodel. Je wil ook geen stijgeraar of bokker uiteraard.

Verder is het gewoon testen.
Hier wordt veel met Freibergers gement maar niet iedere Freiberger is geschikt.
Ik heb zelf een tuigpaard gehad (als rijpaard) dat bij iedere zweepaanraking recht naar achter sloeg met alle kracht die ze had.
Niet handig }:0

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 23:43

Zo, ik ben alweer een stuk wijzer! Je kan het eigenlijk niet echt weten vooraf.
Uiteraard kan je alle rassen gaan beleren. Maar als hij/ zij er goed in wordt is moeilijk te voorspellen.
Maar bijvoorbeeld tuigpaarden, die zijn toch wel altijd gefokt geweest voor voornamelijk voor de koets te lopen. En friezen? (Edit: en gelderse uiteraard :P ) Die hebben dus kwa exterieur wat meer front. Maar het karakter van het paard doet er eigenlijk evenveel toe als je een dressuurpaard onder het zadel hebt. Je hebt luie trage, en je hebt snellere. Wat je maar fijn vind dus.

Marathon vind ik er altijd leuk uitzien. Maar vrees ervoor dat het zoiets is zoals cross. Dat vind ik er ook leuk uitzien... Maar dat durf ik nooit van mijn leven haha! :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:44

Als sportmenpaard of recreatiepaard?

In de dresuur menring heb je andere eigenschappen nodig, dan in het marathonparcours. Topteams wisselen vaak van paard voor de dressuur of marathon. In de matathon heb je een dapper paard nodig, dat goed in de hand blijft en voor de dressuur heb je juist een meer showpaard nodig.

Voor sinterklaas binnen rijden in een mensenmassa heb je juist een heel ander soort menpaard voor nodig.

Dus jouw vraag.... het hangt af wat je met het paard wil bereiken. Voor de dressuurring heb je geen verkeersmak paard nodig.

Veel is aan te leren. Zelfs aan een haflinger.
Laatst bijgewerkt door janouk op 13-11-15 23:59, in het totaal 2 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 23:51

Er zijn paarden die duidelijk meer plezier hebben in mennen dan rijden: en andersom.
Verkeersmak, goed te sturen, vind ik belangrijk. Met een wagen ga je meestal ook in het verkeer. En dan moet een paard wel betrouwbaar zijn.
Er gebeuren nog wel eens rare ongelukken met combinaties. Het blijft oppassen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 23:58

Sizzle schreef:
Haha, zelfde interesses waarschijnlijk :D

Het is fijn als het paard wat langer is in het lichaam. Niet voor niets zijn echte oude generatie tuigpaarden meer in het rechthoeksmodel. Je wil ook geen stijgeraar of bokker uiteraard.

Verder is het gewoon testen.
Hier wordt veel met Freibergers gement maar niet iedere Freiberger is geschikt.
Ik heb zelf een tuigpaard gehad (als rijpaard) dat bij iedere zweepaanraking recht naar achter sloeg met alle kracht die ze had.
Niet handig }:0

Moet zijn! :P
Waarom is een langer paard handiger?
Neen bokken en steigeren is niet handig dat kan ik me voorstellen!
Vooral bokken lijkt me levensgevaarlijk! Maar toch zal dit wel eens voorvallen met het meest ervaren menpaard?

Janouk: Ja uiteraard! Ik zou nu meer naar de dressuur neigen. Maar dat is omdat ik enkel een dressuur achtergrond heb.
En heb geen idee waar mijn paard in het plaatje zou passen.
Misschien vind hij het zelfs helemaal niets. Maar de lange lijnen vind hij alvast super, en dat is gewoon beetje rondsturen en bij het draven dan showt hij wel! Haha :+ .
En aan de andere kant zie ik hem wel ongeduldig worden als het hem te lang zou duren allemaal, zo is hij onder het zadel ook.
Nuja paard of geen paard ervoor, ik wil al heel lang een kleine pony om te mennen, maar heb altijd wel voor een rijpaard gekozen. Maar nu het rijden zelf op laag pitje staat en ik met die lange lijnen bezig ben, komt het me opeens weer te boven.
Dus ik ga wel eens een lesje plannen met een ervaren paard.
Voor sinterklaas of piet ga ik wel niet spelen :D .

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 00:00

Neen 1 ding is wel zeker. Ik ga niet het verkeer in.
Zelfs niet met een betrouwbaar verkeersmak paard. Ik vertrouw het verkeer gewoon niet.
Dus voor mij zou dat minder belangrijk zijn dus...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:01

Jammer dat je niet in de buurt woont, want je bent welkom om met Janouk te mennen.
Ze kan in de dressuur ring ZZ dressuur maar ook Sinterklaas binnenrijden.

Dus combi kan ook, als je tijd neemt om het paard rustig te introduceren in het werk en hard maken in banden en pezen door veel training omdat je veel werkt op het harde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:04

Het schijnt dat rechthoek paarden beter in evenwicht de kracht kunnen verdelen, net als een lange auto voor een trailer.
Friezen, Gelderse en Lippizaners zijn van origine bijvoorbeeld rechthoekpaarden met veel kracht in de schouders.

Maar ik weet niet of dat ook opgaat in de sport of meer voor het ouderwetse koetspaard.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:28

Ik vind het beangrijk om een echt ho paard te hebben, hij moet willen lopen. Een lui paard voor de koets is handiger als je al flink op leeftijd bent.
Verder is een slim paard een grote plus. Een paard wat je kunt leren wat links en rechts is (die van ons stopt voor haaientanden, maar dat is wat overdreven)
Het paard moet een goede stap hebben, de stap kun je niet verbeteren dus de moet er gewoon op zitten
Een menpaard moet ook dapper zijn, overal doorheen gaan en overla langs, wegwerkzaamheden, motoren, waterplassen, kadaverboxen spoorovergangen.
Een goed menpaard kijkt om zich heen en bepaalt gedeeltelijk zelf wat de beste plek is om te lopen
Een goed menpaard kan stilstaan ookal is het tien minuten.
Een goed dressuurmenpaard luisterd heel goed naar de hulpen, kan zich concentreren, is met je pinken te sturen en is licht in de mond.
Een goed menpaard vind zijn werk leuk, zowel in het bos, in de vaardigheid, de marathon dressuur en hindernissen.
Een goed menpaard verdient een goede en geduldige opleiding van toch wel enkele jaren.

Een bepaald type paard is maar waar je voorkeur naar uitgaat. Tinkers en cobs kunnen net zo goed zijn voor de koets als shetlanders haflingers of kwpn beesten. Pas op een heel hoog niveau kom je de beperkingen van het ras tegen en daar ben je geloof ik nog lang niet.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 00:44

Janouk heel lief van je. Zou ik met veel plezier doen!

Sizzle. Ah zo. Wist ik ook niet van die auto en trailer :P

Voorlopig doe ik gewoon nog verder met die lange lijnen. En we zien wel waar we uitkomen. Ik neem ondertussen les.
Als het blijkt dat ik het leuk vind kan ik alvast wel het tuig aanschaffen of hem zo te longeren en zo te gaan wandelen, want ik denk dat dat voor hem het grootste struikelblok wordt. Hij is nogal gevoelig aan dingen aan zijn lijf. En dan zien we verder wel weer.

Mrie. Bedankt voor je uitleg! Ik ga wel me niet in het verkeer begeven, ook niet met een paard die stopt voor haaietanden haha. Vertrouw anderen in het verkeer niet.
Verder geef ik je gelijk, ze moeten het leuk vinden. Maar dat weet je blijkbaar pas als ze het doen.
En ze moeten een degelijke opleiding krijgen zowel het paard als de menner.
Ik ben inderdaad nog lang niet op hoog niveau. Sterker nog niet eens begonnen :+. Maar het is echt uit interesse dat ik het vraag. Waaraan moet een echte topper aan voldoen?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 01:08

Een paard dat niet bokt en steigert is wel fijn.. eentje die lekker doorloopt en werk lustig is ook..

maar t is ook gewoon wat bij je past.. mijn draver loopt ook voor de wagen maar is geen geduldig paard als in dat hij makkelijk (lang) stil staat.. hij is ook niet echt bomproef ofzo en vrij sensibel.. en kan hij soms ook wel wat heet worden.. desondanks kan ik me geen fijner paard bedenken om mee te mennen en is hij heel betrouwbaar voor de wagen..
het is dus ook een beetje wat bij je past.. maar ik denk dat als het paard braaf en goed afgericht (als in respect hebben en ho = ho etc) is, je ze kunt beleren voor de wagen

Qua exterieur heb ik te weinig kennis om daar wat over te zeggen