[AR] Nieuwe hobby. Van Dressuur, Springen, Eventing naar Mennen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valerie98

Nieuwe hobby. Van Dressuur, Springen, Eventing naar Mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:16

Hoi allemaal,
ik ben nieuw bij het aangespannen. Nu ik mijn springpony heb moeten verkopen, vanwege heupproblemen, ben ik bezig met het inspannen van mijn shetlander. Van mijn vorige mini had ik nog tuig liggen en hadden we ook al een sulky. Met deze mini reed ik niet zo heel veel, omdat hij erg klein was (89cm). Ook hadden we nog een menhoofdstel van onze IJslander liggen. Billy is ongeveer 1.10m en een bonte Shetlander, met een groot hoofd ;). Nadat ik enkele rondjes door de wei had gelopen met het mentuig aan, hebben we gelijk de sulky erachter gehangen :) Dit ging eigenlijk al gelijk goed, hoewel hij wel een paar keer flink bokte en sloeg. De volgende dag zijn we al gelijk naar buiten gegaan en ook dit deed hij heel goed. Natuurlijk gingen mijn ouders mee :) Hij staat sinds kort nu ook 4kant op ijzers.
Nu zijn we enkele weken verder en is gisteren mijn nichtje mee geweest op de bok. Het ging super en misschien ga ik wel mijn mendiploma halen.
Zie hieronder de foto's en een YT filmpje.

De eerst keer met Sulky
https://www.youtube.com/watch?v=9QMxDPZsMrM

Gisteren 8-11-15
https://www.youtube.com/watch?v=yp0vYA99fOA

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder mijn oude pony EpipyRose
Afbeelding

Sappos

Re: Nieuwe hobby. Van Dressuur, Springen, Eventing naar Mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:22

Oef ik krijg een beetje jeukende handen van de foto's. Je bit is geen menbit, er hoort een kinketting aan anders slaat ie door. Je hebt natuurlijk niet per se een menbit nodig maar een gewoon bit verkeerd gebruiken lijkt me ook niet zo fijn. Daarnaast hoor je met mennen altijd een zweep in je handen te hebben. Waar je onder het zadel je been gebruikt voor hulpen en begrenzen doe je dat met mennen met je zweep (en dan bij voorkeur een menzweep waarmee bij zn schouder kan komen). Vind het ook zeker niet slim om een pony gelijk voor de wagen te flikkeren. Daar komen flinke ongelukken van. Niets zo gevaarlijk als een bokkende pony voor de wagen. Je zal niet de eerste zijn die om gaat. Als laatste vind ik je sulky totaal niet in balans hangen maar ben bang dat dat te wijden is aan dat je pony eigenlijk gewoon te groot is voor deze sulky. Persoonlijk zou ik zo niet op stap gaan maar even met een ervaren meninstructeur alle puntjes nalopen.

Valerie98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 20:53

Sappos schreef:
Oef ik krijg een beetje jeukende handen van de foto's. Je bit is geen menbit, er hoort een kinketting aan anders slaat ie door. Je hebt natuurlijk niet per se een menbit nodig maar een gewoon bit verkeerd gebruiken lijkt me ook niet zo fijn. Daarnaast hoor je met mennen altijd een zweep in je handen te hebben. Waar je onder het zadel je been gebruikt voor hulpen en begrenzen doe je dat met mennen met je zweep (en dan bij voorkeur een menzweep waarmee bij zn schouder kan komen). Vind het ook zeker niet slim om een pony gelijk voor de wagen te flikkeren. Daar komen flinke ongelukken van. Niets zo gevaarlijk als een bokkende pony voor de wagen. Je zal niet de eerste zijn die om gaat. Als laatste vind ik je sulky totaal niet in balans hangen maar ben bang dat dat te wijden is aan dat je pony eigenlijk gewoon te groot is voor deze sulky. Persoonlijk zou ik zo niet op stap gaan maar even met een ervaren meninstructeur alle puntjes nalopen.

Bedankt voor je reactie. Het bit werkt in dit geval net als een gewoon bit, de teugel zit aan de bitring vast. Billy doet het nu heel goed en misschien moet ik de burry's wat lager hangen dan. Maar te groot is er toch niet voor denk ik. Maar ik ga me zeker nog beter in verdiepen en ook een menbit kopen. En zoals ik al zei mijn ouders zijn er altijd bij en wij wonen heeeeel rustig ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:57

Fijn dat je het goed oppakt Je hebt inderdaad geen hefboom (of nauwelijk) als je het bit zo gebruikt maar officieel hoort er toch een kinketting aan. Als je nu hard trekt zal het bit altijd iets kunnen scharen ivm dat de ringen waar het bakstuk aan vast zit boven de ringen zitten waar je leidsel aan vast zit. De sulky hoort zo te hangen dat jij normaal rechtop zit, heb nu het idee dat je achterover hangt namelijk. en dat het lamoen hangt in de lichtogen zonder dat er echt gewicht op de lichtogen komen. Als het lamoen zweeft gaat het klapperen maar als hij er een beetje in hangt niet. Persoonlijk vind ik het fijner om mijn leidsels net zo vast te houden als wanneer ik onder het zadel rijd. Ik heb het idee dat ik dan meer gevoel in mijn handen heb en veel meer met kleine ophoudingen kan werken. Aangezien je een ruiter bent voelt dat misschien wel fijner voor je.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:08

Ik ga met Sappos mee, ik krijg er de kriebels van. Probeer bij te leren en een paar lessen te nemen. Dat zal jullie zeker tengoede komen.

Mijn pony's zijn rond de 100cm en die zijn al te groot voor dit type sulky.
Er zomaar voor zetten en een paar keer bokken is echt heel gevaarlijk, je hebt mazzel gehad dat het niet echt fout gegaan is. En die zweep ga ik ook in mee, ook als het een rustige weg en zijn je ouders in de buurt kan je nog zomaar op zn kant liggen. Daarbij heb je je zweep ook nodig om fijne wendingen te kunnen rijden (net als je benen onder het zadel).

Valerie98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 21:34

Uhm alleen in de eerste foto had ik geen zweep bij me verder altijd wel. Hij reageert heel goed op mijn stem. Ik doe ook VD met hem. Een ander bit ga ik zeker kopen, maar met de sulky zal ik het voorlopig mee moeten doen. Misschien dat ik kan kijken of hij wat lager kan. Verder lijkt hij het zelf heel leuk te vinden en hebben we er dus allebei lol in. Toch bedankt voor jullie reacties :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:50

Zweep is niet alleen om hem voorwaarts te houden, maar vooral om te begrenzen en in te buigen. De zweep op de foto's is veel te kort. Een paard tik je nooit op zn kont aan, maar de zweep leg je op de plek van je been, of tegen zijn schouder.

Valerie98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 22:14

Dennis schreef:
Zweep is niet alleen om hem voorwaarts te houden, maar vooral om te begrenzen en in te buigen. De zweep op de foto's is veel te kort. Een paard tik je nooit op zn kont aan, maar de zweep leg je op de plek van je been, of tegen zijn schouder.

Gelukkig heb ik hem helemaal niet nodig en reageert hij heel goed op mijn stem :) Toch bedankt voor je reactie

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:21

Leuk dat je toch in de ruiterwereld kan blijven!
Wat het zweepgebruik en het menbit betreft ... dat zijn regeltjes, maar absoluut niet altijd nodig. Ik ken paarden die het zonder kinneketting duizend maal beter doen en zelfs mensen die bitloos mennen... Dat het de rem zou zijn van de menner is achterhaald ... als je paard/pony op hol gaat doet ie dat ook met kinneketen... Zweepgebruik is ook enkel nodig wanneer het paard zwenkt, als hij mooi rechtdoor loopt hoef je echt niet altijd je zweep in de hand te hebben.
Ik zou wel eens kijken om de sulky en het tuig wat beter te doen passen.

Veel plezier met je pony!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 22:24

Hoe laat je hem in buigen als je geen passende zweep heb?
Ik durf wel te zeggen dat ik iets ervaring heb, maar zou niet weten hoe.

Valerie98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 23:08

Fauvetje schreef:
Leuk dat je toch in de ruiterwereld kan blijven!
Wat het zweepgebruik en het menbit betreft ... dat zijn regeltjes, maar absoluut niet altijd nodig. Ik ken paarden die het zonder kinneketting duizend maal beter doen en zelfs mensen die bitloos mennen... Dat het de rem zou zijn van de menner is achterhaald ... als je paard/pony op hol gaat doet ie dat ook met kinneketen... Zweepgebruik is ook enkel nodig wanneer het paard zwenkt, als hij mooi rechtdoor loopt hoef je echt niet altijd je zweep in de hand te hebben.
Ik zou wel eens kijken om de sulky en het tuig wat beter te doen passen.

Veel plezier met je pony!

Aaahw dankje wel hier kan ik iets mee. En vind dat Billy heel goed loopt zoals het nu gaat. Als ik hem weer in ga spannen zullen we er eens goed naar kijken :)

Valerie98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 23:09

Dennis schreef:
Hoe laat je hem in buigen als je geen passende zweep heb?
Ik durf wel te zeggen dat ik iets ervaring heb, maar zou niet weten hoe.

ik rij vooral recht uit en de bochten door gaan prima.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:14

Het is een leuke pony en ook erg leuk dat je het mennen zo leuk vind! Het is ook erg verslavend!

Fauvetje schreef:
als je paard/pony op hol gaat doet ie dat ook met kinneketen... Zweepgebruik is ook enkel nodig wanneer het paard zwenkt, als hij mooi rechtdoor loopt hoef je echt niet altijd je zweep in de hand te hebben.

Het gaat helemaal niet om op hol, maar dat het bit verkeerd en daarmee pijnlijker kan inwerken dan met kinketting/kinriem. Die houden het bit stabiel.

Geen enkel paard loopt mooi rechtdoor, dus zweep heb je gewoon nodig, waar mee je op z'n minst zijn ribbenkast zonder aparte bewegingen kan raken.

Kunstjes als VD of reageren op stem heeft hier niets mee te maken. Als je echt beweert dat je dat kan, post dan maar een fimpje dat je een pony zonder zweep op stemcommando laat wijken voor de koets, (beide kanten op!), dan ga je ik geloven.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 23:20

Je krijgt tips van ervaren menners. Ik zou ze ter harte nemen i.p.v. ietwat eigenwijs te reageren. ;)

Verder een leuke pony, veel plezier samen!

Valerie98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 23:24

Lante schreef:
Je krijgt tips van ervaren menners. Ik zou ze ter harte nemen i.p.v. ietwat eigenwijs te reageren. ;)

Verder een leuke pony, veel plezier samen!

oh ik had niet in de gaten dat ik eigenwijs ben. Volgens mij neem ik advies heel serieus. Toch bedankt voor je reactie ;)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:08

Mensen zeggen dat je met deze sulky je pony kapot rijdt. En jouw "serieuze" reactie is ik zal het er een tijdje mee moeten doen? Nee dan neem je de tips niet ter harte.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:24

Oef wat een (overtrokken) reacties hier... Hoeveel mensen zijn er niet op deze manier begonnen? Iedereen moet een keer beginnen, waarna er mogelijkheid is tot doorgroeien. Ik zie plezier en een brave pony. Over buigen om de zweep, jeetje voor een buitenritje... Pony braaf, menner plezier, lesje erbij en de rest komt vanzelf! Veel plezier ts!

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:28

Ik krijg weer een beetje het gevoel; het is een shet dus het maakt niets uit dat hij er niets van kent. Opleiden is blijkbaar helemaal niet nodig.
je hebt echt geluk dat je pony zo snel geplooid is wat jij ermee wou doen. Voor de rest volg ik wat de medebokkers zeggen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:30

Jeetje ik schrik enorm van je eerste filmpje hoor! Pony bokt echt flink, je hebt echt het 100e geluk dat je zo een braaf beestje hebt.

Nu nog op zoek naar een sulky die beter in balans hangt, wat lesjes erbij en je kunt plezier hebben van je pony!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:35

Stef_Diva schreef:
Oef wat een (overtrokken) reacties hier... Hoeveel mensen zijn er niet op deze manier begonnen? Iedereen moet een keer beginnen, waarna er mogelijkheid is tot doorgroeien. Ik zie plezier en een brave pony. Over buigen om de zweep, jeetje voor een buitenritje... Pony braaf, menner plezier, lesje erbij en de rest komt vanzelf! Veel plezier ts!

Waarom niet op tijd corrigeren?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:50

Oeps ik zie het filmpje nu pas. Dat is echt LEVENSgevaarlijk. Als ie uitslaat slaat ie jou van het bankje af, als ie zijn benen over het lamoen of de strengen slaat en gaat rennen dan ga je om. Zweep erbij, bokriem om. Maar ik kan m ook niet kwalijk nemen dat hij bokt aangezien hij zonder voorbereiding voor de wagen gezet is.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:26

Super leuk dat bent gaan mennen!
Probeer iemand in de buurt te vinden die je kan helpen en of voor wat lessen
(Je kunt je teugels ook gewoon vast houden zoals je doet als je erop zit
Je bent t mijn inziens al gewent en ik vind t zelf voor je polsen te kunnen bewegen handiger)

Veel plezier met mennen :) !

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:33

Idd, je hebt enorm veel mazzel gehad de eerste keer dat je hem inspande.
Daarbij was jou reactie niet goed. Je duik weg met je leidsels in een boog (begrijpelijk), maar je had moeten voorkomen dat hij zo ging bokken en toen het gebeurde netjes blijven rijden ipv de boel los gooien.
En zo'n jong meisje op de wagen zonder bescherming en begeleiding, dat is echt heel onverantwoord. Hier komen zulke jonge kinderen alleen op de wagen met een cap op en een persoon als begeleiding, nooit zo naast de menner zonder hulp. Naar buiten moeten ze ook een bodyprotector aan.

En een zweep niet belangrijk als je een beetje buiten rij? Juist wel, buiten juist voor de veiligheid (en in de bak voor het dressuurmatige werk). Wat als hij schrikt en opzij springt. Het is rustig, dus onder een auto zal je niet zo snel komen, maar in de sloot of in een greppel lig je zomaar.

Ik zie 2 soorten reacties in dit topic (zoals vaker). De 'het valt wel mee, pony is toch braaf' reacties van niet-menners. En geschrokken reacties van wel-menners. Ik moet ook nog een hoop leren, maar denk dat ik wel een beetje ervaring heb, genoeg om dit heel eng en onverantwoord te vinden.
Ik denk dat de menners het beter weten dan de niet-menners.

Wat zegt je instructie hier van?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 10:56

Zelfs ik, als niet-menner, zie dat dit fout is en op de verkeerde manier gaat. Ik ben met een verkocht paard van mij ooit hiermee gestart maar hij is nooit daadwerkelijk voor de kar gekomen door de verkoop maar eerst laten wennen aan het tuig, dan een balkje erachterhangen, dan een band en zo verder. Ik liep er eerst ook naast en daarna pas achter. Dit alles was onder begeleiding van een zeer ervaren menner. Ik zie zulke dingen zo vaak fout gaan dat ik het niet eens zonder begeleiding zou aandurven. Mennen lijkt me nog steeds heel erg leuk om te doen maar ik zou hier nooit alleen aan beginnen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 11:11

Diepe zucht :x

Ik weet niet of je tips wil om hier een fijne menpony van te maken. Want dat kan het zeker worden, als hij eerlijk en goed wordt opgeleid. Die keuze is aan jou.

Niet alleen de wagen past niet bij de maat van de pony.
Dit tuig past niet op deze pony. De broek is veel te klein. Ook past het borsttuig niet bij deze pony.
Ik weet niet wie het tuig in elkaar heeft gezet, maar de lichtogen hangen los aan het schoftje: die horen vast te zitten.

Je zou jezelf en jouw pony een groot plezier doen om bij een ervaren menner eerst het tuig op maat te laten maken, en alle riempjes op de juiste plaats vast te zetten.

En vraag aan Sinterklaas een paar menlessen met een ervaren paard voor de koets: zodat jij de kneepjes van het mennen kan leren en daarmee jouw pony kan begeleiden in zijn weg naar een menpony worden. Als je er nu tijd en moeite in stopt, krijg je daar mega veel plezier voor terug.