[AR] welk tuig voor mini shetlander?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JenteC

welk tuig voor mini shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 22:22

hallo,

Ik had een vraagje, over een tijdje wil ik mijn pony gaan beleren voor de kar,
nu vraag ik me af welk tuig fijn is. Heb al meerdere tuigen gezien maar ik wil zekerheid dat ik een goede keuze maak. Heeft iemand ervaring met dit tuig? https://www.ruitersport.com/shetland-tuig.html Het is nogal lastig om een tuig te vinden voor een pony van ong. 78 cm :(
maar dit tuig is schijnbaar wel voor hele kleine pony's.

Als iemand nog een tuig weet in de lagere prijsklasse en voor een mini shetje hoor ik het graag!

Groetjes,
Jente /3

ElineGC

Re: welk tuig voor mini shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:26

Ik heb voor mijn shet van 80 cm een tuigje van hb. Zwart: 250 euro en bruin 300 euro. Ik heb hem gekocht bij ruitersport roeke in heino, Overijssel. Daar kun je ook met paard heen om het te laten aanpassen en ze maken het dan voor je op maat. Hele fijne winkel hebben heel veel van het kleine spul

Laughy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:28

Ik volg even mee, heb een tweede hands tuig voor mijn mini wat goed paste (wel met het bij maken van gaatjes maar dat terzijde) maar daar is laatst het riempje van het borsttuig bij geknapt, is nu wel zo gemaakt/gedaan dat hij wel weer te gebruiken is.
Maar moet/wil toch een nieuwe aanschaffen, al is het maar alleen voor de veiligheid ;)

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 22:34

ElineGC jammer dat ik in Zuid-Holland woon, wordt een beetje te ver weg om daar helemaal heen te rijden. maar bedankt voor de tip!

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:46

Je kunt er ook bestellen via de webshop..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:49

Heb je al even gekeken op MiniHorseShop?

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 22:53

Ja alleen vind ik de tuigen daar wel echt heel duur vooral voor zo'n kleintje. Als het voor wedstrijden was zou ik het misschien overwegen maar het gaat nu om lekkere ritjes door park bos en over de weg

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 22:55

ElineGC schreef:
Ik heb voor mijn shet van 80 cm een tuigje van hb. Zwart: 250 euro en bruin 300 euro. Ik heb hem gekocht bij ruitersport roeke in heino, Overijssel. Daar kun je ook met paard heen om het te laten aanpassen en ze maken het dan voor je op maat. Hele fijne winkel hebben heel veel van het kleine spul

Zijn idd prima tuigjes :j
Daarnaast Ideal. De minishet maat pastte hier netjes op mijn toenmalige nmprs van 85cm.

Tuig uit je OP is rotzooi en leg ik er nog niet op al krijg ik het geld x3 toe.

Liever dan een tweedehands tuigje van beter leer op de kop slaan. Als je tuig knapt heeft dat alle gevolgen van dien, en men je misschien wel nooit meer met die pony.
Liever even ietsje doorsparen. Dan kun je het uiteindelijk ook weer prima verkopen bijv.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 00:47

Ik heb een mini mini tuigje van pfiff, kostte wel iets meer dan 200 euro. Maar beter dat dan tuig dat snel knapt. Mijn pony gok ik op 83 cm

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 01:28

Wat jammer dat hier gezegd wordt dat het tuigje uit de OP rotzooi is, ik betwijfel of diegenen er zelf ervaring mee hebben, of dat er gewoon maar een ander nagepraat wordt. Het is namelijk grote bullshit.
Dit tuigje uit de OP is van Imperial Riding en heb ik destijds zelf gebruikt om mijn mini te beleren. Omdat ik niet zeker wist of dat een succes zou worden, wilde ik geen duur tuig aanschaffen. Overigens: geld is hier geen probleem, onnodig veel geld uitgeven wel. Waar ik eerst van plan was om het later weer door te verkopen, heb ik dat nooit gedaan. En waarom: omdat het eigenlijk erg mooi paste, erg degelijk was en erg goed beviel! Opvallend was ook dat de onderlinge verhoudingen goed klopten, iets waar we later bij de duurdere tuigen soms wel tegenaan liepen. Alleen het hoofdstelletje was te groot, maar dat kan ook aan de pony liggen: het is nogal een fijn gebouwd type. Het tuigje heeft altijd dienst gedaan als reserve. Voor het eerste gebruik is het goed in de olie gezet en het is na 3 jaar nog steeds mooi en soepel. Als ik het ooit ga verkopen, is dat omdat er door tijdgebrek nauwelijks meer gemend wordt. Enige nadeel is dat er niet zomaar veiligheidssluitingen aan de strengen kunnen. De strengen zal je dan wat moeten inkorten en dat gaat niet zomaar, als je er geen knopen in wilt leggen tenminste.

Het is op Bokt nogal gewoonte om altijd te roepen dat je beter een duur merk tweedehands kunt kopen dan een goedkope nieuwe. Echter tweedehands tuigen worden niet veel aangeboden, al helemaal niet in de kleinste maatjes. Ze zijn tweedehands nog steeds behoorlijk aan de prijs, terwijl iemand die zijn shet wil gaan beleren het misschien niet al te breed heeft en al helemaal nog niet weet of de mennerij een blijvertje is. Dan moet het ook nog blijken te passen, want tweedehands ruilen zit er niet in. En even met je pony naar de andere kant van het land te reizen om te passen is meestal ook geen optie.

Kortom: dit tuigje kun je prima gebruiken, niets mis mee. Beter dit tuig dan een afgeragde tweedehands, met veel meer kans op breuk.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 08:55

Heel erg bedankt! Dan wordt deze het waarschijnlijk gewoon, idd stel het wordt niks en ik heb zoveel geld uitgegeven wat dan..?en dit was ook het enige mini mini tuig wat ik kon vinden. Anders is het gewoon mini (en dat is te groot) en het kost Zo'n 500,-

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 09:36

DC, grappig daf jij ervaringen 'bullshit' kan noemen.
Ja, ik ken het tuig, meerdere malen in de hand gehad. Het leer is dun en van slechte kwaliteit, strengen zijn waardeloos omdat je lastig kan verstellen en zitten slap aan het borsttuig, dan liever een werkborsttuig als je kwaliteit wilt.
Hoofdstel idem dito.
Dus voor je zelf begint te schreeuwen over een andermans mening. ;)
Mooi dat jij er dus wel blij mee was.

Ts, 500 euro is onzin. Voor 245,- heb je een mini mini tuig en uit ervaring met dit tuig is het een heel net tuig met mooie kwaliteit leer, heb t 4.5 jaar terug gekocht en nieuwe eigenaar van mn pony gebruikt t nog steeds. (Heb alleen wel veiligheiddsluitingen op de lichtogen gezet maar dat kun je altijd nog doen later)
Vond het een net tuig, lag mooi, pastte goed op de allerkleinste en vond het net zo fijn als mn ideal tuigen. En demenner kan je ook gemakkelijk ruilen als niet past. Goede service, leuk tuig en als toch niet gaat werken kun je het altijd nog verkopen.
http://www.demenner.nl/tuigen/ponytuige ... jcRzcvb_qA

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:38

Ik gebruikte voor mn mini van 75cm de zilco sl mini.
Ben nog steeds te spreken over zilco maar dat is persoonlijk omdat ik gewoon niet van poetsen houd :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:02

ik heb een smalle shet van 93 cm en mijn tuig komt van www.ponywebwinkel.nl ik heb maat mini shet genomen maar ze heeft ook nog mini, mini maat. wellicht past dat!

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 14:54

bedankt allemaal!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:57

Ze vraagt toch niet om luxe? Waarschijnlijk heeft ze geen rijke pa of een suikeroom of iets dergelijks die het allemaal betaalt, maar moet ze het zelf betalen. Dit is gewoon een basaal, maar degelijk en betaalbaar tuigje om mee te beginnen. Het is echt grote onzin dat er tussen de regels door gesuggereerd wordt dat die Imperial Riding niet veilig is. Misschien zal hij niet zo lang meegaan als een duurder merk, maar tegen die tijd heeft de TS al lang besloten of ze verder wil in de mensport en kan ze rustig uitkijken naar een ander tuig voor de lange termijn.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 19:05

precies! de sulky moet ook nog betaalt worden.. met alleen tuig kom ik niet erg ver.
Het gaat mij nu om een degelijk tuigje waarmee ik haar kan beleren,
mocht ik niet tevreden zijn kijk ik dan wel verder voor een duurder tuig.
Het gaat alleen om bosritjes enz. niet om hele luxe wedstrijden..
geld voor een duurder tuig hebben we wel maar het ervoor over hebben we niet ;)

daarnaast wel bedankt voor de tips allemaal! :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 19:12

DonCamillo schreef:
Ze vraagt toch niet om luxe? Waarschijnlijk heeft ze geen rijke pa of een suikeroom of iets dergelijks die het allemaal betaalt, maar moet ze het zelf betalen. Dit is gewoon een basaal, maar degelijk en betaalbaar tuigje om mee te beginnen. Het is echt grote onzin dat er tussen de regels door gesuggereerd wordt dat die Imperial Riding niet veilig is. Misschien zal hij niet zo lang meegaan als een duurder merk, maar tegen die tijd heeft de TS al lang besloten of ze verder wil in de mensport en kan ze rustig uitkijken naar een ander tuig voor de lange termijn.

Denk dat iedereen zo'n suikeroompje zoekt. ;) Jaloezie brengt je nergens hoor. :D
Werken voor je geld heet zoiets, sparen.

Ik denk dat ervaringen delen gewoon mag, mijn ervaring is er slecht mee. Dat jij het geweldig vind, jouw mening, mooi voor jou.
Luxe is wat anders dan gewoon een veilig net tuig, of je er nou mee bosritjes maakt, of wedstrijden rijd, mennen is mennen.

Maar TS had al besloten voor ze het topic geopend had, maar wellicht hebben andere mensen er nog wat aan.
Dessalniettemin veel menplezier TS!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:11

Suikeroompje of rijke pa wil ik ook wel,mn pa zelf denk ik ook wel :j

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 21:39

Ik sluit me aan bij Melanie, het tuigje in de openingpost zou ik ook mooi laten waar het is. Kinderachtig en kortzichtig zeg, dat er maar van uit wordt gegaan dat iedereen met een 'duurder' tuig dit van mammie en pappie heeft gehad. Jaloezie ofzo?
Ik heb zelf gewoon een paar maandjes langer gespaard en die tijd dan maar niet gement, veiligheid boven alles.
Het tuig wat de ts aandraagt zou een prima tuigje zijn om je pony aan het tuigje te laten wennen, zodra er gewicht achter komt zou ik een ander aanschaffen. En dan denk ik, maar hee, wie ben ik, dan maar ff langer sparen en in 1x goed. Want ik kan je uit ervaring vertellen dat het heel wat maandjes langer duurt om je pony weer normaal voor de wagen te laten lopen als het mis gaat, dan dat het duurt ff langer te sparen :j.

TS, de HB tuigjes zijn idd prima spul. Met tweedehands Ideal of Zilco tuig moet je geluk hebben, maar kijk anders even op de website van Ideal. Ze hebben verschillende soorten en uitvoeringen, met verschillende prijskaartjes! Succes met je keuze, zal m'n ogen open houden voor je :).

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:08

Gelukkig ben ik zelf eerder een suiker"tante" dan dat ik er een nodig heb, en ik heb niets om jaloers op te zijn. Maar is het dan zo moeilijk om je in de situatie van een ander (ic de TS) te verplaatsen?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:25

Veel menplezier TS!

Nu, sowieso moet veiligheid je prioriteit blijven.
Ik blijf het wel vreemd vinden dat er vaak van uitgegaan wordt dat je voor wedstrijden een beter tuig nodig hebt dan wanneer je een recreatieve rit in het bos maakt. Ik vind eigenlijk net andersom. Wanneer ik een ongeval of materiaalbreuk zou krijgen, hoop ik dan maar dat dit op wedstrijd gebeurt waar er veel toeschouwers en mede-menners met kennis van zaken zijn op een afgebakend terrein! Het zal je maar overkomen op je ritje met z'n 2tjes in het dorp of bos ...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:57

even hier iemand door ervaring wijzer (sinds kort)

ik heb 2 tuigjes, beide goedkoop gekocht, en een segmentje lager zeg maar....
en ook ik ben nu op zoek naar beter en toch wel duurder
Aan kwaliteit hangt nou eenmaal hierin toch een prijskaartje, het was leuk tuig om mee te beleren maar nu 4 maanden verder vind ik het jammer dat het zo snel slijt en stuk gaat..

Dus... mijn visie, zoek een goede 2e handse of misschien kan je ergens wat lenen? Koop iig geen mindere kwaliteit zoals ik heb gedaan, daar ga je spijt van krijgen en kost het uiteindelijk op het geheel toch meer

luister maar naar deze eigenwijs, die was ook zo "besparend" :o

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 08:23

Het probleem is alleen dat ik ook niet vertrouw op tweedehands... Deze zijn ook gebruikt dan heb ik het idee dat ze nog even sterk zijn als een nieuwe van slechtere kwaliteit Als ik er een kan vinden en dan ook in mijn buurt kan. Het misschien wel maar voorlopig ga ik ook maar 1/2 keer in de week mennen en ik denk dat goed onderhouden ook een rol speelt ( ofterwel na elke menbeurt even vetten)

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 08:31

Heb bij iDEAL gekeken maar kom geen prijzen tegen... Klopt dit?