halsverlenger en al de negatieve reacties er op .. wtd?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HannaCaptain

halsverlenger en al de negatieve reacties er op .. wtd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 18:10

beste bokkers,

Wat te doen?

Daar gaan we weer.. ik was zojuist in de Epplejeck en daar werd mij voor mijn knappe 6-jarige pony een halsverlenger geadviseerd. waarom? omdat ze met rijden haar hoofd omhoog gooit en dan kan ik er helemaal NIKS meer mee. In stap doet ze het amper, maar as ik aan draaf zit ik op een giraffe die alleen maar kan stappen of galopperen .. HELP.
Kop in de lucht en gaan, voorwaards rijden gaat bijna niet want dan schiet ze gelijk in galop, stelling en buiging krijg ik ook niet van dr (zéker niet op rechts ). Hoewel in stap alles wel prima gaat, maar nog steeds als ik teugels op maat maak een soort brom geluid (??) en dan zo bijna agressief ( :') ) even die kop er uit gooien.

Dus bij deze ga ik morgen maar proberen met deze halsverlenger te longeren want ik ga er zo eventjes niet op zitten, :+ ben alleen maar bezig met heer terug rijden vanuit galop .. vermoeiend (voor beiden).

Ik word wel een beetje ontmoedigd door alle negatieve reacties die ik op internet hoor want niemand is er 'fan' van op een paar uitzonderingen na, toen dacht ik bij mezelf; doe ik die pony wel goed met zo'n elastiek?
Ik wil graag uitleg over de werking en niet alleen maar negatieve dingen, want er mee rijden wil ik niet dat wil ik zelf op kunnen lossen maar ik wil haat met longeren wel kunnen uitleggen wat ik van haar vraag. Lang, laag en ontspannen over de rug zonder haar hoofd omhoog te gooien.

Ook lees ik dat ze hier niet van leren om contact met de teugels te 'accepteren' en dat vroeg ik me et meest af want ze lijkt nu juist mn hand te ontwijken :(:)

graag hulp! O:)

Pacific

Re: halsverlenger en al de negatieve reacties er op .. wtd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:12

Is het niet mogelijk dat ze gewoon niet kán? Simpelweg stijfheid, of iets dat verkeerd zit? In dat geval zou je er goed aan doen eens een osteopaat naar haar te laten kijken, dat kan wonderen doen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:14

What to do? Oorzaak opzoeken en niet de symptomen bestrijden. Halsverlenger kán helpen om de oorzaak aan te pakken (bv stijfheid in de bovenlijn) maar is géén hulpmiddel om kop in de lucht te bestrijden. Dan kan je nog beter een martingaal nemen. Sowieso vind ik een halsverlenger een longeerhulp, en geen rijhulp.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 21-10-15 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:15

Inderdaad, lijkt mij dat er iets vast zit of dat je pony scheef is of allebei. Ik zou dus eerst een osteo o.i.d. laten kijken en daarna aan de slag gaan met rechtrichten.

Een hulpteugel is enkel symptoombestrijding en je komt er niet veel verder mee.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:17

Wat is een halsverlenger :o?
(ziet vanalles voor zich wat het vast niet zijn zal :') )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:18

justkid schreef:

Elastiek in de volksmond

Het kan helpen, soms heeft een paard net even wat extra ondersteuning nodig om het door te krijgen. Maar nadeel van elastiek vind ik dat ze er zo vreselijk in kunnen hangen en niet meer op eigen benen lopen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:20

En kijk ook eens naar je bit/het gebit. Tandarts en wat experimenteren met welk bit je er inhangt kan ook wonderen doen.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:21

justkid schreef:

Een elastiek.
Dus een elastiek/rekbaar touwtje ( :') ) dat over het kopstuk en door beide de bitringen aan het zadel/singel wordt vastgemaakt. Dat is in ieder geval hoe ik het meestal zie.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:22

Ik zou je aanraden je paard na te laten kijken door een osteopaat. Zeker omdat ze echt duidelijk maakt niet naar beneden te willen. Een mooi ontspannen paard wat goed getraind is zal dit nl. makkelijker oppakken.
Daarna kun je les nemen met academische rijkunst / rechtrichten zodat je weet waar je op moet letten, hoe je je paard kunt trainen.
Geen halsverlengers dus!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:24

Een elastiek is voor de meeste paarden niet fijn. ZE leren dat het mee veert als ze er in gaan hangen.
Zo leer je ze dus in de hand te gaan hangen.

Als paard gezond is en het tuig/bit past goed is het toch een rij technisch probleem.

Wil je perse een hulp teugel dan een goed afgestelde martingaal. Niet te kort dus.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:25

Ibbel schreef:
En kijk ook eens naar je bit/het gebit. Tandarts en wat experimenteren met welk bit je er inhangt kan ook wonderen doen.

Dit ook inderdaad.

Voorbeeld, ook bij wat ik eerder schreef: mijn merrie gooide ook altijd haar hoofd in de lucht en was niet te rijden omdat ze, zodra je er maar iets aankwam met je been, ze er meteen vandoor spurtte.

Wat bleek?
- hele kleine wolfstandjes die tot nu toe altijd gemist waren - deze zijn verwijderd en ze gooit niet meer haar hoofd omhoog

- vast in de rug en aan de onderkant van de nek, extreem strakke spieren [je kon op de vlezige delen op schouder en bil de spieren niet eens meer induwen] - osteopaat, dry needling, en masseren gedaan, ook al een gigantische verbetering

- zo scheef als maar zijn kon - nu bezig met rechtrichten en ze begint eindelijk weer te lopen als een normaal paard.

Succes!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:25

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:26

Ah dat ken ik wel :D
Ik gebruik dat wel eens maar zelf vind ik een longeersingel met touwtjes fijner. Met een elastiek voelen ze eigenlijk nooit wanneer ze het goed doen. Er blijft altijd druk op staan alleen wat meer als ze het hoofd hoog houden.
Met touwtjes is de druk weg wanneer ze het hoofd laag houden.
Maar voor je daarmee aan de slag gaat zou je eerst moeten weten of het een rijtechnisch iets is of dat ze lichamelijk vast zit oid.
Ikzelf longeer altijd eerst zonder hulpmiddelen en pas wanneer ze zakken in de hals ga ik wat met touwtjes knutselen, ik eindig ook altijd weer "los"

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:27

Dat blijft hetzelfde kabouter.
Ook al rij je paarden van andere de voorwaarde omdat tot een goed einde te brengen blijven gelijk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:29

Mijn paard heeft het ook gedaan, bij het draven hoofd in de lucht. Fysio er bij gehaald en hij bleek last van zijn rug te hebben.

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 18:31

Ibbel schreef:
Sowieso vind ik een halsverlenger een longeerhulp, en geen rijhulp.

nee zeker geen rijhulp, dat staat ook in mn bericht. wil hem met longeren gebruiken maar niet met rijden, dat wil ik zelf doen.

Pacific schreef:
Is het niet mogelijk dat ze gewoon niet kán? Simpelweg stijfheid, of iets dat verkeerd zit?

kán maar de DA is een week geleden geweest en alles was in orde voor hoever ik weet, het is ook pas sinds twee weken dat ze bijna niet meer normaal te rijden is. hiervoor altijd wel normaal kunnen rijden, nagefelijk is lastig want ze is nooit echt doorgereden dus nu zijn we daar pas mee bezig. Maar zolang ze dat koppie maar stilhoudt want zo raakt ze nooit gewend aan contact ;(

Gisteren was ze aan het einde wel weer oke te rijden, toen ben ik gaan doorzitten en heb dr lang laag ingesteld en ben diep door de hoeken gaan rijden, hier had ik dan weer bijna niks in mn handen .. zo vaag.

Kabouterdans schreef:
Pony is niet van TS, ze moet "de draak" weer in het gareel zien te krijgen voor iemand anders.

oh dus dan is het ineens een ander probleem? :') liever reacties waar ik wat mee kan graag :j

bruintje123 schreef:
Ikzelf longeer altijd eerst zonder hulpmiddelen en pas wanneer ze zakken in de hals ga ik wat met touwtjes knutselen, ik eindig ook altijd weer "los"

precies, ik ben ermee begonnen zonder uiteraard (ga dr niet gelijk van alles aan hangen) en na een tijdje in een relaxte draf ontspant ze wel en gaat t neusje naar de grond, dat dan weer wel ..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:33

Dat is niet mijn quote.
Maar kan het er wel mee eens zijn. :)

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 18:36

bruintje123 schreef:
Dat is niet mijn quote.
Maar kan het er wel mee eens zijn. :)

haha oeps ik las m verkeerd :+ dat is natuurlijk ook een idee.

maar elastiek dus achterwegen laten?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:39

Ik heb mijn paard er een tijdje mee laten lopen.
In eerste instantie heb ik er mee gelongeerd maar werkte totaal niet. Werd van zijn kant een spelletje: hoe hoog kan ik mijn hoofd houden tegen het elastiek in.
Toen ik januari dit jaar twee maanden niet mocht rijden vanwege mijn rug, reed mijn moeder hem, maar hij is iets te fanatieker dan mijn moeder kon uitzitten en aangezien zij niet gewend is met slof te rijden, wilde ik dit liever niet. Dus elastiek eraan. Zij had meer controle over hem en hij liep met gecontroleerdere passen door de bak. In plaats van zo hard en ruim mogelijk zonder enig toegevoegde waarde voor zijn lichaam. Daarna nog wel eens met stiek gelongeerd en weer hetzelfde drama.
Dus onder het rijden heeft het ook wel toegevoegde waarde.

Tijdens zijn langdurige blessure periode waarin hij alleen maar mocht stappen, heeft hij ook regelmatig met stiek aan in de stapmolen gelopen. Werkte ook goed. Dit op aanraden van de veearts omdat hij wel erg schraal in zijn rugbespiering werd en zo iig niet verder wegzakte. Dat vond ik eigenlijk zelf niets.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:40

HannaCaptain schreef:
Ibbel schreef:
Sowieso vind ik een halsverlenger een longeerhulp, en geen rijhulp.

nee zeker geen rijhulp, dat staat ook in mn bericht. wil hem met longeren gebruiken maar niet met rijden, dat wil ik zelf doen.

Pacific schreef:
Is het niet mogelijk dat ze gewoon niet kán? Simpelweg stijfheid, of iets dat verkeerd zit?

kán maar de DA is een week geleden geweest en alles was in orde voor hoever ik weet, het is ook pas sinds twee weken dat ze bijna niet meer normaal te rijden is. hiervoor altijd wel normaal kunnen rijden, nagefelijk is lastig want ze is nooit echt doorgereden dus nu zijn we daar pas mee bezig. Maar zolang ze dat koppie maar stilhoudt want zo raakt ze nooit gewend aan contact ;(

Gisteren was ze aan het einde wel weer oke te rijden, toen ben ik gaan doorzitten en heb dr lang laag ingesteld en ben diep door de hoeken gaan rijden, hier had ik dan weer bijna niks in mn handen .. zo vaag.

Kabouterdans schreef:
Pony is niet van TS, ze moet "de draak" weer in het gareel zien te krijgen voor iemand anders.

oh dus dan is het ineens een ander probleem? :') liever reacties waar ik wat mee kan graag :j

bruintje123 schreef:

precies, ik ben ermee begonnen zonder uiteraard (ga dr niet gelijk van alles aan hangen) en na een tijdje in een relaxte draf ontspant ze wel en gaat t neusje naar de grond, dat dan weer wel ..
Ik bedoelde hiermee, dat als mensen je andere topic hadden gelezen het dus niet je eigen pony is.
Er een dierenarts naar gekeken heeft en jij niet de beslissing kan maken of er verder onderzoek gedaan gaat worden naar de oorzaak.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:36

Omdat je topic gericht is op de halsverlenger die je wilt gebruiken voor het longeren en niet zozeer op het rijtechnische probleem, verplaats ik je topic van RT-V naar TVG.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:33

En longeer je aan het halster?
En zo niet zou je dat eens kunnen proberen. Als het dan beter gaat zou het aan het gebit kunnen liggen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:57

Soms kan een stiek even net wat meer ondersteuning bieden, zodat jij je met andere dingetjes bezig kan houden (vaak ruiters die in de knoop zitten met hun zit) en je paard braaf onder je blijft lopen. Wel belangrijk is dat je hem niet te strak doet, te strak trekt het op de wervels en kan het je paard serieus pijn doen.

Laat een week of twee het rijden en longeer ze die tijd eens met stiek of longeerhulp, je paardje klinkt alsof ze wat last heeft van de rug en scheef zit in haar lijf.

Daarna even terug oppakken met een goede lesgeefster, desnoods haar eerst even laten rijden om te voelen waar het probleem zit. Vaak ontstaat zoiets door verkeerd rijden, wat je zelf niet altijd door hebt. Een frisse blik kan vaak veel zien!

Je schrijft dat je paardje graag achter de teugel duikt, dit doen ze om de rug eruit te drukken. Belangrijk is om hierin naar je hand toe te rijden, voorwaarts! Veel schakelen, naar voren schakelen en haar met je benen naar je hand duwen, dan terugschakelen en weer voorwaarts schakelen. Door dit schakelen voorkom je ook dat ze te loperig wordt.

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 22:31

Amaranth7 schreef:
Soms kan een stiek even net wat meer ondersteuning bieden, zodat jij je met andere dingetjes bezig kan houden (vaak ruiters die in de knoop zitten met hun zit) en je paard braaf onder je blijft lopen. Wel belangrijk is dat je hem niet te strak doet, te strak trekt het op de wervels en kan het je paard serieus pijn doen.

Laat een week of twee het rijden en longeer ze die tijd eens met stiek of longeerhulp, je paardje klinkt alsof ze wat last heeft van de rug en scheef zit in haar lijf.

Daarna even terug oppakken met een goede lesgeefster, desnoods haar eerst even laten rijden om te voelen waar het probleem zit. Vaak ontstaat zoiets door verkeerd rijden, wat je zelf niet altijd door hebt. Een frisse blik kan vaak veel zien!

Je schrijft dat je paardje graag achter de teugel duikt, dit doen ze om de rug eruit te drukken. Belangrijk is om hierin naar je hand toe te rijden, voorwaarts! Veel schakelen, naar voren schakelen en haar met je benen naar je hand duwen, dan terugschakelen en weer voorwaarts schakelen. Door dit schakelen voorkom je ook dat ze te loperig wordt.

oh super bedankt voor deze hulp! We gaan er gelijk mee aan de slag, morgen zal ik laten weten hoe ze het deed met elastieken aan de longe :j duidelijke uitleg, ik heb weer een goed beeld nu *\o/*

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 15:26

mij is ooit verteld dat zodra ze hun hoofd omhoog doen en er mee gaan schudden dat ze niet lekker los zijn.. en dat de achterhand er niet goed onder is. of het waar is weet ik niet zeker haha, succes met je halsverlenger ! wij gebruiken deze op de manege wel veel.. wat de echte reden is dat ze willen dat we er mee rijden weet ik niet.