[AR] Sieltec tuig=> geleverd en getest pg 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Sieltec tuig=> geleverd en getest pg 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 09:46

Ik heb ergens toekomstambities om met mijn trekpaarden te mennen. recreatief, wss zou het maar eens per maand ofzo voorkomen. Hierom wil ik zeker geen fortuin uitgeven aan tuig en kar, maar het moet uiteraard wel veilig zijn.
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar de Sieltec tuigen, die zijn kwa prijs erg interessant, en worden in de trekpaarden vaak in het marathon gebeuren gebruikt. Ze beweren ook dat het oersterk is.
Het uiterlijk laat ik even in het midden.
ik vroeg mij af of er bokkers sieltec tuigen hebben, wat hun ervaringen zijn (wordt het geleverd met die onderleggers of moet je dat zelf nog aanschaffen?)
en of er detailfoto's zijn?

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:42

Samen met mijn dochter heb ik een tijdlang menles gehad bij Fred van Vliet van Smalltown Horse Stables in Vorstenbosch. We hebben toen veel ervaring opgedaan met deze Sieltec tuigen en die ervaringen waren zeker positief! Een compleet tuig weegt weinig, wat heerlijk is als je er mee moet sjouwen. Het heeft ontzettend ruime verstelmogelijkheden en geeft geen drukplekken. Bij Smalltown werden er een soort soepele rubberachtige onderleggers gebruikt (ik weet niet wat voor materiaal dat precies was). Het tuig geeft geen drukplekken en ook handig: het werkt ontzettend snel om op te tuigen. Ik had toen helaas voor mijn eigen aanspanning al een Ideal Eurotech gekocht, ik had nl. nog nooit van Sieltec gehoord, maar anders was ik zeker voor Sieltec gegaan. Wat ik nu bij vochtig weer ook weer merk is dat nu mijn tuig dat in een onverwarmde stalling hangt, het snel schimmelt, dat heb je bij het Sieltec materiaal ook niet. Daarbij is de prijs van Sieltec ook een stuk leuker.
Het Sieltec tuig heeft wel een nadeeltje vind ik, het is niet zo mooi als een leren of kunststof tuig :+ .

(Overigens was Fred van Vliet van Smalltown destijds dealer van deze Sieltec tuigen, ik weet niet of dat nu nog zo is... in ieder geval een aardige en betrouwbare man).

Duhelo

Re: Sieltec tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 13:11

oke, super, dankjewel!
ik moet het tuig ook bewaren op stal of hier in de schuur, dus leder is geen strak plan. Daarnaast is het handig dat het met mijn zweters kan afgespoten worden.
Mijn oudste merrie heeft een gebruiksaanwijzing, zwaar tuig over haar hoofd hijsen is een no-go bij haar, dus licht of gemakkelijk openmaakbaar tuig is een must :D

Uitzicht kan me weinig schelen, de keren dat het zal gebruikt worden is niet zo heel vaak. Koetsje zal ook geen superdeluxe ding zijn, dus dat maakt niet uit :D
Zolang het wel comfortabel is voor het paard, dat is het belangrijkste. voor een compleet tuig voor een trekpaard betaal je rond de 320 euro, dat is heel goed doenbaar, een kunststof of lederen tuig gaat al gauw richting de 800 euro (en veeeel meer :D ), en voor die 10 keer per jaar dat we het gebruiken ...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:42

Volgens mij heeft SandySchaap hier op Bokt ook een Sieltec-tuig dat ze wel eens voor trainingen gebruikt of gebruikte. Zij heeft ook grote sterke paarden, dus je kunt haar eens naar haar ervaringen vragen.

(Via de zoekfunctie hier op AR lees je meer ervaringen)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 20:47

topics hier heb ik idd al opgezocht en doorgelezen, maar ik vind nergens goede detailfoto's
(ofwel zijn ze te ver weg, ofwel van de strengen zelf, ik zou graag eens de bevestiging zien zoals van het schoftje en de onderleggers)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:57

Als je op Google Afbeeldingen Sieltec intikt, krijg je toch best goede afbeeldingen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 20:59

Maar allemaal veraf, niet de details van de onderleggers en schoftje

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:01

ik heb 2 Sieltec tuigen, echter zonder broek, want ik doe alleen slepen en niet mennen.
Zoek maar eens op Facebook op Sieltec dan zie je foto's van zware paarden in marathons met 2-4 en meerspannen. Het zijn inderdaad oersterke tuigen, je kan ze op maat laten maken en het weegt allemaal niks.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 21:01

Morrie schreef:
ik heb 2 Sieltec tuigen, echter zonder broek, want ik doe alleen slepen en niet mennen.
Zoek maar eens op Facebook op Sieltec dan zie je foto's van zware paarden in marathons met 2-4 en meerspannen. Het zijn inderdaad oersterke tuigen, je kan ze op maat laten maken en het weegt allemaal niks.

super! zie je het eventueel zitten om eens een foto te maken hoe die schuimonderleggers onder de strengen zitten?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:04

Als ik een van de tuigen kan vinden, zal ik een foto maken, maar ik heb ze in geen jaren gebruikt, zal eerst moeten zoeken.

op deze site zie je hoe het in elkaar zit

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:06

Tot hoever wil je detailfoto's?
Beetje googlen en je vind echt zat, anders zou je beter afspraak kunnen maken bij de nederlandse verkoper om het eens te voelen/bekijken.

Vind het gruwelijk lelijk tuig maar zal vast handig zijn, dessalniettemin vind ik het niet veel goedkoper dan een kunststof tuig (840,- voor de marathonversie van sieltec tweespan, 840,- voor ideal eurotech tuig tweespan of 645,- voor webtech tweespan om even te vergelijken) Alleen de simpelste versie scheelt best wel wat en enkelspan.
Lijkt me wel weer handig voor trainingstuig. Wellicht eens naar kijken voor enkelspan erbij.

Afbeelding
Vraag me ook af of die singels zo lekker liggen, en hoe het achter de kleine pony oortjes blijft liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zal wel weer lekker liggen op de schoft denk ik zo :j
Alleen hoe zit het met verstellen aan borsttuig, gaatje hoger of lager, zie ik zo ff niet op de foto's.

[AR-ITP] Enjoy the ride Wanroij met Passoa!
Bokker met sieltec tuig

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 23:32

Ik heb een Sieltec tuig in actie gezien bij een vierspan en daar schoven de schoftjes bijvoorbeeld wel heel erg. Het zou mijn keus niet zijn denk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 08:15

fotos zijn ideaal. dankjew!
de schoftjes vind ik er ook wat *flut* uitzien. had die onderlegger liever zien doorlopen opzij... zit er ruggegraatvrijheid in?
enkelspan van sieltec is 320 compleet. trekpaardtjig van ander merk vindik niet onder de 800

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 10:45

even nog een domme vraag. ik heb altijd geleerd dat de broek ervoor dient om de koets af te remmen. Echter zie ik bij de tuigen waar er een staartriem is, dat er geen broek aanwezig is. hoe werkt dat dan?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:27

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 20:18

Jeetje, had er nog niet eens aan gedacht om de FAQ door te lezen ...

*en dat is dan moderator :+*

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:53

Melanie: verstellen kan vrij precies, want je steekt het pinnetje van de gesp door het materiaal heen. Je bent dus niet aan gaatjes gebonden :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:36

Oersterk zijn ze zeker! Op gebied van veiligheid zou ik met een beperkt budget eerder een Sieltec kiezen dan een 2dehandsje waarvan het leder mss al verduurd is.

Tsja, mooi vind ik ze ook niet echt al hebben ze wel leuke kleurtjes.
Wij gebruikten een lederen hoofdstel ipv het Sieltec en hadden de broeksriem ook extra gepolsterd (?) zodat die zeker niet zou snijden. Verder heb ik nooit schuurplekken of zo gehad.

Positief vind ik dus de sterkte, de prijs, het (licht)gewicht, onderhoudsvriendelijkheid. Nadeel vond ik dat het correct afstellen van de lengte van de strengen, ... best een gepruts was.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:02

Ik zie dat Melanie mijn topic al heeft geplaatst.
Maar hier ook zeer goede ervaringen met Sieltec! Mijn moeder vond dit tuig op internet en omdat wij recreatief wilde mennen en niet met een zwaar tuig wilde sjouwen, hebben wij een Sieltec- tuig aangeschaft.
Door ons is Fred van Vliet (Smalltown Horsestables) contactpersoon geworden. :j

Wij hebben nog nooit last gehad van verschuivingen, drukkingen ed. Het past allemaal in 1 grote tas en we stoppen het zo in de wasmachine. :)
Als er nog meer vragen zijn, laat het maar weten!

Edit: ik zie dat je vroeg of je de onderleggers erbij kreeg. Het antwoord is ja. :j De foto's die hier zijn geplaatst, en die te zien zijn in mijn topic, laten eigenlijk zien wat je er allemaal bij krijgt. Alleen het leren hoofdstel in mijn topic krijg je er niet bij. :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-15 18:28

ik was er net aan uit dat ik een sieltec tuig zou bestellen.
(ik wil echt graag beginnen mennen, maar ik weet nu ook al dat ik dat niet wekelijks of meer zal doen, eerder eens in de twee weken de zomerperiode ofzo).
Sieltec vind ik nog altijd spuuglelijk, maar is lichtgewicht (ik haat zware dingen) en is gemakkelijk opbergbaar en goed onderhouden.
echter kom ik nu net deze tegen:
http://www.2dehands.be/paardensport/tui ... dium=email
zou nieuw zijn, in leder, merk gaf de verkoper per mail niet aan
een lederen tuig is nog altijd het mooiste, deze ziet er op de foto ook wel mooi uit. Maar daar het wss merkloos is heb ik er wat schrik voor.
wat is de beste keus, dit tuig of een sieltec?
(ik kan het tuig bij ons in de hangar hangen, hangt in principe droog en op een 10 tal graden (onze chauffageketel staat daar, dus het is er nooit echt koud), maar wss zal het max eens in de 2 weken gebruikt worden ...)

Sandyschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:39

Ik heb inderdaad het Sieltec tuig (ongeveer 6-7 jaar nu). Ik gebruik het sieltec tuig dan wel uitsluitend voor de trainingen aan de marathonwagen. Ik heb alleen het borsttuig en schoftje. Ik rij met mijn hoofdstellen van mijn marathontuig evenals mijn leren marathonleidsels. Prima tuig voor trainingen of gewoon recreatief rijden. Ik gooi het namelijk na mijn training in de hoek en pak het wanneer ik het nodig heb zo weer op.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:59

Oei,.. dat ziet er raar en ook onveilig (in mijn ogen dan) uit. Ik zal dat nooit kiezen. Gewoon wat touwen aan elkaar knopen voor 340,- euro. Dan ga ik liever voor een tweedehands euro-tech o.i.d

Sandyschaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:41

yarrah schreef:
Oei,.. dat ziet er raar en ook onveilig (in mijn ogen dan) uit. Ik zal dat nooit kiezen. Gewoon wat touwen aan elkaar knopen voor 340,- euro. Dan ga ik liever voor een tweedehands euro-tech o.i.d

Met dit tuig zou ik zo de marathon in durven gaan. Dit tuig zal nooit knappen/ kapot gaan wat een leren tuig wel zou kunnen. Ik gebruik het alleen voor de trainingen omdat ik het er niet representatief uit vind zien voor een wedstrijd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 13:59

kunststof is idd stukken sterker.
dus in mijn geval kies ik nu beter voor sieltec ipv dat lederen tuig uit mijn link?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:26

Omdat je zo vanaf de foto een merkloos leren tuig niet kan beoordelen, zou ik in dit geval ook voor de Sieltec gaan. Leren tuig kan sterk, maar ook "kartonleer" zijn.