28 en 29 augustus was het dan zover; het NK, waar je het jaar naartoe traint en rijd.
Wij waren geselecteerd voor de Klasse 3; de hoogste klasse en dus ook verblijfsklasse waar zeer sterke menners meedoen; tweespan pony klasse 3; een 'kippenvelrubriek' hoorden we van meerderen.
En dat was het; een vrij groot deelnemersveld van 13 die zich geselecteerd hadden, dus ons doel; een podiumplek bemachtigen!
Jimmy; mijn blok in het span. Noran; mijn all-rounder. Sylvester; mijn onbetwiste marathon leider.
Allereerst nog een foto van het NK dressuur/vaardigheid van het weekend ervoor waar het tweespan Zilver behaalde in de dressuur en Jimmy (de schimmel) in enkelspan Brons mee naar huis nam:
1.

En de puntjes op de i zetten tijdens lessen richting het NK.
2.

De dressuur liep erg uit, wat maakte dat ik wat impuls verlies had bij Jimmy (ook nog jong zat met zijn 6 jaar (In mensport mogen ze pas vanaf 5jr mee) en loopt nog geen jaar samen met Noran, dus ben super tevreden hoe ze zich aanpassen aan elkaar en steeds beter leren samen werken). Dessalniettemin werd de proef gewaardeerd met een mooie 48.32 en een 1e plek, met de nummers 2 en 3 op honderdsten van ons af. Spannend dus!
3.

De vaardigheid ging uit het boekje; foutloos binnen de tijd.
Omdat bijna iedereen in onze rubriekstrafpunten reed, konden wij onze voorsprong iets uitlopen, maar we stonden niet te ver los en met sterke marathonrijders kon er nog alles gebeuren; dus we wisten dat we er voor moesten gaan!
En dat deden Noran en Sylvester, mijn kleine krachtpatsers.

4.

5.

6.

7.

8.

9. Een link bochtje; stijl naar beneden, en direct links weer omhoog; goed groomwerk is heel belangrijk dan!

10.
En weer richting water

11.
Noor voelt al lang aan dat ie naar links moet zo

12. Een beeld van bovenaf:

13.
En door poort F richting finish

De kleinste van onze rubriek met hun 1.16 tegen voornamelijk C en D ponyspannen en toch een 2e plek kunnen halen in de marathon, onverwachts met zulke sterke mede-menners, maar wat was (en ben) ik trots. Ze gingen er vol voor en ondanks dat het een zware marathon was bleven ze ook in de laatste hindernis nog hun uiterste geven.

Dit resulteerde in een 1e plek en dus Nederlands Kampioen!

En ook nog met het beste over-all resultaat van de wedstrijd.
Een kroon op ons harde werken, doorzetten en niet opgeven.
Toen ik net begon 3,5 jaar terug werd me vaker gezegd dat ze te klein zijn en ze in de klasse 3 niet meer mee zullen komen en dat ik dan maar een groter span moest kopen in de toekomst, maar ze bewezen, ook tegenover mijzelf, maar mooi het tegendeel!
De mensport kan je niet alleen doen; je groom werkt misschien wel net zo hard achterop als je pony's en verdiend net zo hard een podiumplek.
14.

En daar hoort natuurlijk bij; een lekker bad

*klik*
Volgend jaar willen we de overstap gaan maken naar de klasse 4; internationaal, en we zien wel hoe het ons zal vergaan, we gaan kijken hoe ver we kunnen komen, plezier van de mensport blijft met stip bovenaan.
Terug kan altijd nog maar we hebben er zin in en gaan ons uiterste best doen met ons team en deze toppertjes!

Video van enkele hindernissen (anderen helaas niet gefilmd)