Mijn papa heeft jaren in drafsport gewerkt in de toen Belgische gloriejaren (bij toptrainer). Hij heeft altijd in sulky gereden, ook wedstrijd. Nu, 30/35 jaar later, volgt hij de sport nog steeds. Volgt de Franse drafsport aangezien zijn oud collega's naar Frankrijk zijn verhuist nadat het in België volledig gecrashed is.
Zijn ultieme droom is om ooit een eigen draver te hebben, die hij zelf kan trainen en ook zelf af en toe kan deelnemen aan wedstrijden (op amateur niveau).
Door mijn papa zijn passie ben ik zelf ook gaan paardrijden. Ik ben begonnen met (wedstrijd) dravers en overgegaan naar recreatieve dressuur/spring/klassiek paardrijden. Het 'bloederige/hetere' type paard is me dus bekend, mijn eigen (niet draver) paard was ook hoger in het bloed.
Nu mijn paard gestorven is aan koliek, ben ik opzoek naar een eigen paard. Na opnieuw (we komen net terug van weekje Frankrijk, drafwedstrijden) mijn papa zijn passie te zien, waarom geen draver als nieuw paard?
Geen idee of het mogelijk is. 95% van de dravertrainers (zeker in Frankrijk, geen idee hoe NL er over denkt?) is nog héél klassiek in hun manier van werken/trainen.
Mijn bedoeling/idee is om een draver te kopen met als doel er zowel de drafsport (papa) mee in te gaan als ook recreatief (ik: dressuur, springen dus ook galop/ontspanning/aanleuning/...) Maar is dit technisch wel mogelijk? Kan een paard deze combineren? Is het mogelijk een paard correct te trainen zodat beide mogelijk zijn? Ik besef dat een 'balletdanser' anders getrained en bespierd is dan een 'marathonloper'. Alsook de vraag of paard dan sowieso best bij dravertrainer staat, of dit zelf ook wel mogelijk is te trainen?
Het idee is leuk, maar is het realiseerbaar?