[AR] hoofdstel zonder oogkleppen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

hoofdstel zonder oogkleppen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 08:25

Mijn pony is nu 3 kwart jaar zadelmak.
En ik wil haar in de toekomst ook een keer voor de kar hebben.
Heb jaren terug veel gemend en ook geholpen met het beleren daar van.
ik wil uiteindelijk ook wel hulp zoeken met het verder beleren van mijn pony.
maar ben als wel brgonnen met longeren en er achter lopen.
normaal is het een pony die nergens bang voor is en is ze erg gefocust op mij.
maar nu met oogkleppen op ze lijkt angstig overal voor. Lijkt mij kwijt te zijn.
zou het een idee zijn om haar te beleren zonder oog kleppen. Of word dat echt afgeraden.

adnil35

Re: hoofdstel zonder oogkleppen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:27

Eén van onze paarden loopt ook zonder oogkleppen voor de koets, precies om deze reden. Werd ook erg zenuwachtig en was ons ook kwijt. Hoe reageert je pony op geluid achter zich? Met de koets rammelt er natuurlijk wel het een en ander achter zijn billen en daar zal hij misschien wel even aan moeten wennen. Misschien kun je dat van te voren wel oefenen. Ik vind oogkleppen in ieder geval geen must, is echt pony/paard afhankelijk.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 08:30

Tot nu toe reageerd ze normaal nergens op.
als ik met haar in het bos rij. En er komt een fietser aan van achter. Dan hoor je dat altijd zo knisperen. Ons ander paard is daar bang van maar deze helemaal niet. Ze is eigenlijk zo goed als bom proef ondanks ze nog maar zo kort bekend is met verkeer.

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:40

Ik heb om die rede ook me pony voor de wagen zonder oogkleppen. En afgelopen weekend marhton gereden en en daar loopt ze zonder supper.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:46

Om dezelfde reden loopt mijn paard ook zonder kleppen voor de koets...
Normaal is hij gewooon nergens bang voor... Doe echter oogkleppen om, en meneer verandert a la minute in een leipe knol die zich om wil draaien zodat hij het potentiële gevaar onder ogen kan komen...

Hoe reageert je paard zonder kleppen als je onverwachts een grote balk achter hem laat vallen? Op gerammel etc?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 08:49

Ik heb mijn shet ook kleploos beleerd. Heb een gewoon hoofdstel om te mennen.
wendybz ment haar draver ook kleploos. En geloof dat Carola Kanway ook kleploos ment.
Met mijn draver mende ik ook kleploos.
Give it a try

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 08:59

Neon schreef:
Om dezelfde reden loopt mijn paard ook zonder kleppen voor de koets...
Normaal is hij gewooon nergens bang voor... Doe echter oogkleppen om, en meneer verandert a la minute in een leipe knol die zich om wil draaien zodat hij het potentiële gevaar onder ogen kan komen...

Hoe reageert je paard zonder kleppen als je onverwachts een grote balk achter hem laat vallen? Op gerammel etc?

ow denk niet dat ze daar wat op uitdoet. om een voorbeeld te geven toen ik haar zadelmak aan het maken was reed ik een keer in het schemer donker in de bak terwijl me vriend in het donker boven op het dak zat met een slijptol.
Ik rij endurance met haar en als ik die plastic water flessen van me afgooi wat ook een bepaald geluid geeft, doet ze ook niks op uit, heeft ze ook nooit gedaan.
geloof dat als ik morgen weer ga oefenen ik het gewone hoofdstel maar eens omdoe met het men bit er in.
Maar eens proberen, heb daar een veel beter gevoel op.
Gisteren wilde ik de oprit af lopen met haar en ze wilde steeds opdraaien, nar mijn idee om te kijken waar ik ben.
Maar dat mocht van mij niet en ze raakte compleet in panieken stijgerde zo hoog dat ze zo wat tegen de muur op klom.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 09:21

Ik heb mijn pony ook zonder kleppen beleert. Hij moet mij kunnen zien, hij moet achter zich kunnen kijken, naar de koets, naar het verkeer en mij. Ook hij stond rechtop in paniek in de sulky, als mijn vriendin maar een halve pas naar de zijkant zette, hij liep met de neus in haar rug, zo sneu. Keer daarop zonder kleppen voor de sulky gezet en hij was zo gespannen ;( tot hij mij achter zich hoorde op de sulky, hij keek om naar links, toen naar rechts en hij zag me steeds en ik zag de spanning zo van hem afvloeien! Ik vroeg hem voorwaarts te gaan en hij ging zonder enige aarzeling!

Nu heb ik een 4-wieler en ook de kinderen gaan mee, die springen erop en eraf (na toestemming!) lopen een stukje met hem mee, geven hem een knuffel als hij voor de koets loopt en ze gaan weer terug en alles is oké!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 09:44

Nou angelique dat is wat wat kiki dus ook doet. ik ga morgen gewoon zonder kleppen proberen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:51

Ik zou persoonlijk wel voor een menhoofdstel gaan zonder oogkleppen

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:30

Neon schreef:
Ik zou persoonlijk wel voor een menhoofdstel gaan zonder oogkleppen

Ik men met een gewoon hoofdstel met hoge neusriem, met een bokkebit en kinketting (vrij los).

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 15:18

Vind het beetje duur om voor even te proberen een hoofdstel te kopen. Maar als het goed gaat koop ik wel een men hoofdstel

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:27

Ik heb er hier 1 die loopt ook zonder kleppen in enkelspan. Gewoon met een rijhoofdstel.
Het is per paard of pony afhankelijk waar ze fijn op lopen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:31

CarinaR schreef:
Ik heb mijn shet ook kleploos beleerd. Heb een gewoon hoofdstel om te mennen.
wendybz ment haar draver ook kleploos. En geloof dat Carola Kanway ook kleploos ment.
Met mijn draver mende ik ook kleploos.
Give it a try

Ik heb inmiddels halfopen klepjes, een mooie tussenweg :) Poownie reageerde zonder kleppen teveel op het bewegen van de zweep. Met de halfopen klepjes ziet ze ruim voldoende, behalve de zweep +:)+
http://boktimg.nl/img/m/fTdrW7.jpg

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:42

@WendyBZ mag ik vragen waar je die oogklepjes vandaan hebt. Ik ben hier namelijk naar op zoek.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:45

http://www.ready2raceshop.nl/ Ze staan niet op de site, zag ik, maar ze hebben ze wel. Gewoon even een mailtje sturen :) Ik gebruik alleen wel een dravershoofdstel ook, die zijn van wat smaller leer, dus ze zullen niet aan elk menhoofstel passen.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:09

Bedankt. Ga kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:42

ik heb ook zonder kleppen beleerd en rijd nog steeds zonder ook buiten, geen problemen mee

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:07

Ohja, is ook zo Wendy, even vergeten

tessjaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:11

Ik heb een jaar gereden met oogkleppen, destijds een ongeluk gehad met mijn pony die schrok van blaffende waakhonden die op hem af kwamen rennen. Het gevolg hiervan was dat de pony nu om het minste of geringste blafheluid (ook als je zelf 'blaft') er vandoor schoot. Vorige week de bakstukken zonder oogkleppen erop gehad en de ontspanning is al veel meer terug..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 21:05

vanavond weer geoefend eerst met men bit en gewoon hoofdstel. ging beter maar ze kwam nog steeds omhoog.
Ontspanning was in de verste verte niet te ontdekken.
Nu heb ik onder het zadel ook wat problemen gehad met het vinden van een geschikt bit.
Rij nu met een myler pelham, die heb ik vanavond uiteindelijk ook in gedaan en toen was het over.
Ze was weer rustig en deed normaal wat ik haar vroeg.

Ik heb voor haar een ideal liverpool met iets tongboog en de pelham is een myler met mondstuk MB06 ook met iets tongboog denk dat ik maar zo een liverpool ga zoeken.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:09

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 21:15

ja die zag ik ook al ergens, ik zag dat ze bij de paardenschuur een liverpool hebben van myler met zelfde mondstuk als mijn pelham.
Kost alleen wel weer een flinke smak met geld

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:16

ik heb de oogkleppen er zelfs afgesneden, pony bleef er door schrikken terwijl ze super ontspannen is zonder de kleppen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 21:21