[AR] Nieuw ideal tuig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

Nieuw ideal tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 22:00

Beste menners,

Sinds donderdag heb ik een ideal tuig overgenomen. Ben er helemaal gelukkig mee. Wilde al jaren een bruin tuig voor mijn haflinger. Nu mijn haflinger wel 80 kilo is afgevallen en zijn huidige tuig te groot werd, én dat ik dit tuig voor een leuke prijs tegen kwam, was de knoop door.

Maar sinds nu, heb ik dus een eigen tuig, en heb ik toch wel enkele vragen.
Ik kreeg het binnen en het bleek echt énorm droog te zijn, ik heb het wel gelijk gepast en een stukje gemend, en daarna gelijk alles uit elkaar en gevet.

Hoe houden jullie je tuig bij? Na enkele rit afpoetsen (wat ik eigenlijk niet van plan ben) en hoe vetten jullie het? En hoe vaak? Al veel gelezen over olie en vet, en wat nou het beste is, maar ik ben benieuwd hoe de bokkers het doen.

Ook heb ik nog een vraag over veiligheidssluitingen. Het tuig heeft nu nog brancardogen en stroppen. Graag zou ik de stroppen vervangen door panieksluitingen. Maar hoe moet dat? Ik heb al wat gelezen over D-ringen aan je stroppen, maar heb er niet echt een beeld van. En hoe bevestig je de sluitingen aan de wagen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:06

Als hij veel zweet tijdens het werk, is het misschien toch niet zo'n slecht idee om na het rijden even de natte delen af te vegen met een speciaal doekje (schijn je bij de action te kunnen halen). Maar als je daar geen zin in hebt, kan ik daar wel inkomen haha.
Verder onderhoud ik mijn tuig door zo nu en dan schoonmaken met lederzeep en eventueel invetten, als het niet heel droog is met vet en anders met olie.
Sommige onderdelen kun je misschien in olie laten weken, hier wordt het soepel van. Maar of het de stevigheid goed doet, betwijfel ik.

Helaas heb ik over je andere vragen weinig verstand..
Het tuig ziet er mooi uit in ieder geval :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:14

als je tuig echt heel droog is kan je beter eerst met olie te werk gaan :)
Olie trekt verder in dan vet. Zelf zou ik voor blank kiezen, en voor kieffer-vet. Hier zit bijenwas in, wat beter is voor het leer. (en het ruikt zo lekker!!!)

leder Vet geeft daar in tegen een mooi "waterafstotend" laagje :) en is prima te gebruiken voor onderhoud.

De Actiondoekjes zijn ideaal voor het "snelle werk" maar kan wel voor een wittige waas zorgen omdat het een soort "reinigingsdoekje" is. Dus eerst het doekje, dan een beetje vet ;)

Over de sluitingen kan ik niks zeggen, sorry :)

Heb je trouwens de leather tech van Ideal??

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:21

Strengen eventueel even bij tuigmaker de stroppen eraf laten halen en D ringen erop zetten. Zal je misschien eens 15,- kosten ofzo.
Of zelf de stropjes eraf zagen en bijv: http://www.demenner.nl/sleutels-sluitin ... bPu3rPtmko erop zetten zelf.
D ring aan je strengen en dan aan veiligheids sluiting:
http://www.zilcotuigen.com/wp-content/u ... 0inuse.JPG

Je hebt geen brancard ogen maar gewone dichte lichtogen.
Eventueel zou je nieuwe veiligheids lichtogen kunnen bestellen van Ideal en die erop zetten.

Klepel op hoofdstel zou ik er ook af halen; dit dient in enkelspan nergens voor en kan klapperen op het hoofd.
Zou ook ff kijken naar je bit; vind hem erg smal (zie dat ie net kauwt maar dan nog; eventueel ogen iets uitslaan dat ze niet op de wangen drukken).

Ik heb zelf ook het notenbruine tuig voor m'n welshen.
Al gebruik ik het alleen op wedstrijd zodat het netjes blijft. Onderhouden doe ik dmv zadelzeep en daarna balsem van passier. En eens in zoveel tijd goede even simpel vetten.

Eventueel kun je onderlegger onder schoft tuigje doen; zo trekt het zweet niet in je tuig en blijft langer mooi. Alleen heeft ideal alleen maar cognac of zwart -O-

Flowq

Re: Nieuw ideal tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 22:36

Runa: dankjewel! Ik ga eens opzoek bij de action. Lederdoekjes zullen dat zijn? Veel zweten doet hij gelukkig niet, maar er komt wel altijd veel huidvet van hem af.
Zo nu en dan? Is dat ongeveer 3x per jaar?

EngeltjeS: is heb de hele droge delen inderdaad eerst geolied, maar zoals de strengen niet (vanwege de stiksels) bedankt voor de tip voor het kieffer-vet. Bijenwas had ik idd ook gehoord.

Volgens mij is dit het luxe tuig van ideal :)

MelanieB: dankje voor de tip over de stroppen, daar kan ik wel wat mee. Van die lichtogen klopt inderdaad, ik was een beetje in de war :o

Maar de klepel blijft er op hoor :) . Ik men al 8 jaar met hem, pony staat al 15 jaar voor de wagen, en altijd met klepel gemend en hij heeft er geen last van, dus dat verander ik niet, hij heeft er ook geen laat van denk ik zo... Het is dus ook niet zo dat ik geen 'verstand' heb met waar ik mee bezig ben. Maar tuigen was nooit mijn afdeling zeg maar, maar dat van zijn eigenaar.

Bit klopt, heb ik ook al naar gekeken, vond het er gek uit zien. Maar dit is zijn bit uit het vorige hoofdstel, en daar nooit problemen mee gehad. Even kijken hoe het zich ontwikkeld.

Onderlegger denk ik overna, maar ook nooit gedaan. Idd beter voor het tuig, maar dit is nog even n dingetje.
Bedankt in ieder geval!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:53

Ik smeer mijn tuig gewoon maandelijks in met ledervet en de leidsels met een speciaal vet waardoor deze niet glad worden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:54

Ik zeg alleen wbt de klepel omdat ik persoonlijk het er gewoonweg niet uit vind zien, maar zolang er geen last van is en je het zelf maar mooi vind is belangrijk.
Ik zou leren tuig wat regelmatig gebruikt word zeker eens per 2 maanden invetten, maar nu in begin ff nog keer extra invetten.
Sommigen vinden olie heel fijn maar vind het zelf niet fijn.

Onderlegger kan je dan gebruiken wbt het zweet. En anders zou ik toch echt na elke rit met zweet even met doekje afnemen. Blijft leer netjes van.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:03

Ik vet het tuig als de hoefsmid moet komen. Dan hou ik een zekere regelmaat en vergeet het niet. En ik poets het tuig mooi op als we wedstrijd hebben. (da's even later niet meer te zien maar vooruit)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 23:32

Flowq schreef:
Runa: dankjewel! Ik ga eens opzoek bij de action. Lederdoekjes zullen dat zijn? Veel zweten doet hij gelukkig niet, maar er komt wel altijd veel huidvet van hem af.
Zo nu en dan? Is dat ongeveer 3x per jaar?

Uh, ja, volgens mij zijn dat lederdoekjes inderdaad. Ik heb daar goede verhalen over gehoord, maar ik moet bekennen dat ik ze zelf niet heb.

En hoe vaak.. Tja, bij mij is dat iedere keer dat de sterren goed staan en de wind van de goede richting komt, dus daar kan ik helaas geen betrouwbare tip voor geven. Maar ik denk dat je het schoonmaken het beste punt doen wanneer het tuig vies is (wauw) en alleen invetten als het droger aanvoelt.

mijn tuig maakt het naar omstandigheden goed overigens. :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 07:54

Ik ga mee met de tips van Melanie.

ik vind je bit ook veel te smal voor je paard. Ik zou zker een maat groter halen.

Wij mennen, net als Melanie, intensiever dan jij waarschijnlijk. We hebben ook Ideal leather tech luxe uitvoering. Bij ons wordt het tuig na het rijden schoongemaakt met zadelzeep en maandelijks in het vet.

en die klepel......ik vind het ook niet mooi. Bij mij is hij er ook af in het enkelspan.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 08:37

Klepel, ieder z'n ding. Hij zit er al jaren aan en het hoort er hier gewoon een beetje bij. Eigenaar reed al zijn dieren er mee, dus alleen daarvoor zou hij al blijven zitten. Wellicht kijk ik hoe het staat zonder, maar dat bekijk ik nog :)

Melanie: bedankt voor je tips verder over het vetten, zal ik ook zeker doen!

Mrie: dat is inderdaad een goed idee, hoefsmid komt elke 8 weken, dus ongeveer 2 maanden, dankje!

Runa: gelukkig gaat het goed! :')

Janouk: Bit kijk ik naar, wordt al jaren mee gemend en nooit last van, andere kant zit goed. Dit is een verkeerd moment. Maar zoals ik al zei, ik hou het in de gaten en anders een andere.

En wie zegt dat jullie meer mennen? Waarschijnlijk een stuk ambitieuzer dan ik, maar of het meer is weer ik niet.....
Maar daarvoor is dit topic niet.

Maken jullie na elke rit het tuig helemaal schoon met zadelzeep?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:00

Ja, in ieder geval de onderdelen die in contact zijn met het zweet van het paard. Doe ik ook na het rijden onder het zadel.
ik ben met 'harde hand' getraind vroeger. Haha ik weet niet beter. Als Penny meisje al zo geleerd en als je het bijhoudt is het niet zoveel werk. Sponsje er langs en klaar en het tuig blijft lekker soepel en je ziet meteen als je ergens schade of of zwakke plekken in het tuig hebt.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 09:45

Ik heb ook net een nieuw tuig gekocht.

Ik denk dat als je het goed opbergt en eens in de 2 maand ongeveer schoonmaakt het al een stuk beter is.

Halen jullie alles uit elkaar of laat je sommige dingen zitten en dan erover schoonmaken?

En wat is een klepel?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:12

Dat lelijke ding aan het hoofdstel dat het voorhoofd van het paard ontsiert en uitsluitend dient om een tweespan met ongelijke aftekeningen op het hoofd zoveel mogelijk gelijkend te maken :P .

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 10:32

:+ :')

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:34

haha gem goed verwoord! Ik vind de klepel ook helemaal niets.

Ik heb pas een ideal 2e hands 2 span tuig gekocht was ook erg droog. Omdat ik het nu niet gebruik heb ik het eerst 2x in de olie gezet en daarna met lederdressing gedaan. Nu wil ik het binnenkort nog een keer in de olie zetten. Verder gewoon invetten.

Ik werk voor de rest alleen met kunststof tuigen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 10:39

Wat zijn jullie gemeen. Prima dat het lelijk is maar genoeg is ook genoeg. Het heeft voor mij nog wel meer waarde dan alleen een lelijk ding op z'n hoofd...... Erg jammer

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:42

Volgens mij heet dat geen klepel, maar een frontlepel....
Ik haal hem er ook af trouwens, eerste wat ik doe....

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:51

Sorry TS, maar ik dacht dat ik je daarmee meer een compliment over (het hoofd van) je Hafje geef. Tis maar hoe je het leest. Y;(
De één probeert zijn pony zo mooi mogelijk voor de dag te laten komen, de ander hecht waarde aan zijn tuig. Ieder zijn ding.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 13:38

Dat snapte ik, ik doelde ook niet op jou :)
Vind het alleen erg jammer dat er op door gezeurd wordt, terwijl ik er al wat over gezegd heb.

Ik vind mijn pony mooi voor de dag komen, daar draagt die klepel niks aan bij :D

Ik ben er in ieder geval blij mee
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:00

Als jij het mooi vind, moet je hem er lekker op laten zitten hoor! Maar ik denk dat veel mede-menners dan denken dat je niet begrijpt waar dat ding voor is (zoals al gezegd: om ongelijke aftekeningen bij een tweespan te camoufleren.).

Ik had dat ding er ook op zitten toen ik begon met mennen. Toen ik de eerste keer bij de menvereniging kwam zeiden ze bij het optuigen al: "Jij begint zeker nog maar net begonnen met mennen...?" Wat bleek: Er zat dus een grote newbie-indicator op het voorhoofd van mijn pony :')
Ik vrees dat enkelspan rijden met zo'n ding net zoiets is als als brugpieper naar school gaan met een grote leren boekentas, broodtrommel en melkbeker. :+

Desalnniettemin: de brugpiepers met karakter hielden in mijn tijd tot de zesde klas vast aan hun dikke tas en lunchattributen. Dat was toch ook wel weer cool! 8-)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 14:11

Gelukkig weet ik wel waar die voor bedoeld is:

Ons tweespan
Afbeelding

Maar precies zoals jou uitleg over brugpiepers, dan behoor ik tot de 6e klassers :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 14:24

safina schreef:
Wat bleek: Er zat dus een grote newbie-indicator op het voorhoofd van mijn pony :')

Haha geweldig, die onthoud ik :))

Citaat:
En wie zegt dat jullie meer mennen? Waarschijnlijk een stuk ambitieuzer dan ik, maar of het meer is weer ik niet.....

Janouk doelt (waarschijnlijk) daarbij op intensief mennen; dus wat vaak gepaard gaat met meer zweet en dus onderhoud aan het tuig. Dus in vergelijking voor buitenritten/recreatief.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 14:32

Dank voor je toelichting.

Ik ben benieuwd of iemand nog wat tips voor mij heeft waar ik om vroeg, ipv over klepel etc.