Dante, longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Dante, longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 19:21

Hoi,
Vandaag heb ik het na 3 weken weer aangedurfd om met de nerveuze merrie te werken.
Ongeveer 3/4 weken terug ben ik van haar af gevallen omdat ze in galop door de weidepoort heen sprong, ik viel op mijn kont en kreeg een slag in mijn rug waar ik nu soms nog last van heb. Ben echter niet naar de dokter geweest omdat ik wel nog opzij kon rollen voor haar hoeven en ook nog kon stappen (wel met pijn). Achteraf gezien was naar de dokter gaan misschien wel beter geweest, je hebt maar 1 rug voor je hele leven.

Vandaag heb ik haar weer gelongeerd. En dat ging eigenlijk wel goed.
Ze was een beetje nerveus toen ik haar uit de wei haalde, van de wei naar de piste heb ik haar enkele keren moeten stilzetten en een paar pasjes achteruit doen gaan omdat ze voor mij uit liep. Eenmaal in de piste aan de longeerlijn heeft ze 1 rondje ongehoorzaam galop gedaan, daarna bleef ze plots stilstaan achter mij. Waarna ik haar enkele rondjes heb laten meestappen de piste rond. Daarna heb ik haar even gefilmd terwijl ze netjes en rustig aan de longe stapte en draafde.
In het 2e filmpje staat net de galop er niet op want er was te weinig geheugen vrij op mijn gsm waardoor die automatisch stopte met filmen. Jammer want had graag haar galop nog getoond omdat ik die "vreemd" vind.

Tips zijn nog steeds welkom
Sorry dat hij gedraaid staat

2e filmpje komt later op de avond.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 19-07-15 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Dante, de nerveuze merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:24

Wat is er precies nerveus aan het paard? :)
Ik zie een brave, rustige merrie.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:29

Ik zie ook geen nerveus paard ....... misschien was het meer vrolijkheid ipv nerveus

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:32

Zo'n kort filmpje is een beetje te vaag om iets mee te kunnen, wat wil je precies bereiken/aan tips krijgen met dit topic?
Heb je les/instructie van iemand die met sensibele/nerveuze paarden weet te werken?
Wat probeer je te bereiken met deze manier van "longeren"? Want longeren aan een stalhalster is eigenlijk geen manier van trainen maar stomweg een optie voor "beweging geven". Met bv. een kaptoom kan je veel beter en duidelijkere aanwijzigen aan het paard geven, een stalhalster is zo'n lomp ding wat je gegeven signalen afstompt ;) Met helemaal niks kan natuurlijk ook, maar dan zou ik je aanraden je door iemand anders te láten filmen, zodat je zelf het paard met lihaamstaal kunt sturen..
Voor degenen die jou niet kennen (waaronder ik :D ) heb je misschien wat meer info?
Laatst bijgewerkt door _l_amanda_l_ op 19-07-15 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:32

valt weinig over te zeggen.. omdat je iets voor de lens hebt, is het achterbeen niet of nauwelijks te zien.. de paar stukjes waar ik het wel zag trad ze niet voldoende onder..

het hoofd hangt lekker ontspannen, maar ze loopt niet goed, daarvoor moet je het achterbeen activeren (met longeerzweep longeren.. of heel goed leren hoe je met je lichaam de achterhand activeert, maar gezien je kunde kun je voorlopig beter even een longeerzweep gebruiken tot je alles goed onder de knie hebt).. met een longeerzweep kun je ook de pony naar buiten wijzen, zodat hij niet naar binnen komt wandelen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 19:38

Euhm even kort voor wie het niet weet.
Deze merrie is altijd erg nerveus van zodra ze uit de wei gehaald wordt. Zo heeft ze op de poetsplaats een halster en longeertouw stuk getrokken. Ook onder het rijden was ze erg nerveus waardoor ik meerdere keren van haar af gevallen ben. De laatste keer dus het meest schrik gekregen.

Ik longeer nu idd met het halster omdat ze scherpe tanden heeft en de tandarts haar pas in het najaar weer wil proberen omdat ze al 2x door de verdoving heen kwam met wondjes in de mond als gevolg.

Ik wil dus idd tips voor haar achterhand te versterken. Ze heeft een weke rug en die wil ik ook sterker maken.
Maar dit filmpje is een hele verbetering aangezien zij voorheen nooit in stap ging aan de longe maar steeds galop of draf deed en anders iets als Spaanse pas.
Nu heeft ze ook meer aandacht voor mij, voorheen hinikte ze steeds naar de andere paarden en keek ze ook steeds hun richting uit.

Het tweede filmpje die ik pas kan plaatsen als ik terug thuis ben toont haar iets beter aangezien ik dan mijn GSM ergens heb neergezet en we er volledig op staan. Daar is haar draf ook te zien.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:42

Tja... niet bot bedoelt maar mijn pony heeft ook een halstertouw kapot getrokken. En zo nerveus ziet ze er niet uit. Eem nerveus paard is voor mij: neusvleugels open, een brok spanning. Dat zie ik hier niet.

Voor de achterhand zou ik veel overgangen maken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 19:46

Ja maar zij is in dit filmpje niet nerveus, heb de titel aangepast.
Maar vele weten mijn verhalen over haar. De merrie die mij omver of rondjes om mij heen loopt als ik haar uit de wei haal. In de stal is ze extreem nerveus, tot zweten toe. In de wei bij de fjord is ze totaal anders.

Longeren ging zelfs niet op deze manier, kreeg haar nooit in stap. Ook als ik haar korter nam en de piste rond stapte liep ze mij omver of trapte ze op mijn tenen, ze had geen respect voor mij.

Daarom ben ik blij dat het vandaag zo goed ging. En wil tips ontvangen voor de andere problemen, de rug en achterhand dus. Maar ook op mijn stem reageert ze nog niet heel goed. Van draf naar stap duurt bv. Nog iets te lang voor ze luistert.

Art_Ificious

Re: Dante, longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 19:51

Ohja als ik haar wil doen stilstaan komt ze naar mij toe en staat dan naast mij stil. Dit wil ik natuurlijk niet maar als ik haar terug stuur gaat ze draven of stapt ze verder ipv stil te staan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:53

MaricoGraphy schreef:
Ohja als ik haar wil doen stilstaan komt ze naar mij toe en staat dan naast mij stil. Dit wil ik natuurlijk niet maar als ik haar terug stuur gaat ze draven of stapt ze verder ipv stil te staan.

Dan ben jij niet duidelijk, dat is niet haar schuld :o

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:56

Dit is een vlot paard, geen nerveus paard :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 20:01

Azmay schreef:
MaricoGraphy schreef:

Dan ben jij niet duidelijk, dat is niet haar schuld :o
als ik naast haar meeloop en zelf stilsta en "hoooo" zeg staat ze meteen stil. Op de volte stilzetten lukt me ook bij de haflinger nog niet goed. Dat zou iemand mij wel moeten voordoen/leren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 20:02

SindyKaya schreef:
Dit is een vlot paard, geen nerveus paard :)

Zoals eerder gezegd, nu was ze NIET nerveus nee. Maar voorheen was ze totaal niet in stap te krijgen aan de longe draf ging ook nooit ontspannen. Dit resultaat is dus een vooruitgang voor mij.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:02

Daar kan een instuctrise je heel goed bij helpen! :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:03

Als je zoiets simpels al niet beheerst, is het dan slim om met een nerveus en niet netjes opgeleid paard aan de gang te gaan? Niet aanvallend bedoeld verder hoor ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:05

Ik zie ook een paard dat bij het longeren niet wordt aangewezen waar ze heen moet. ze komt dichterbij, en gaat verder weg lopen, zonder dat jij daar enige aanleiding voor geeft. Wees eerst eens duidelijk naar het paard toe, wordt ze dan ook misschien minder 'nerveus' van.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 20:07

Ik weet dat een instructeur daarbij kan helpen. Maar die mogelijkheid heb ik niet op het moment.

Ik ben al blij met de vooruitgang dat deze merrie wel rustig en ontspannen stapt aan de longe zonder nerveus gedraaf en gedribbel.

@azmay bovenstaande is ook op jou bedoeld. Of het verstandig is weet ik niet maar vreemden zijn niet toegestaan op de wei. En daar beslis ik dus niet over.

@celien: als ze dichter komt wijs ik richting haar schouder ook voorheen deed ik dat met de longeerzweep maar daar keek ze niet naar om. Met de zweep ging ze alleen maar in galop dan.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:12

Ik zou dubbele longe aanraden, onder goede begeleiding.
Buiten het feit dat dit (enkele lijn aan een halster) niks voor haar achterhand of haar hele lijf überhaupt gaat doen, kun je haar daarmee veel meer begeleiden. Door de dubbele longe kan jij haar op een mooie ronde volte laten lopen zonder dat ze naar binnen of buiten komt. Ook is haar tempo daarmee veel beter te regelen.
Mijn merrie gaat aan een enkele lijn ook alleen maar hard en als ik haar al in stap of tot stilstand krijg komt ze ook naar me toe, nerveus is ze niet, hoog in het bloed en voorwaarts zeker wel.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:15

Ik zie geen nerveus paard...
Wat is je vraag eigelijk? Tips voor het longeren? Mijn tip is om het samen met iemand te doen die er meer verstand van heeft en door het veel te doen leer je.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 20:50

Dubbele longe doe ik met de haf en dat gaat goed. Maar heb dat 1x met deze merrie geprobeerd en ze sloeg in paniek. Ze draaide zich door beide touwen vast. Ik zou het nog wel eens kunnen proberen als mijn kennis erbij is. Zei heeft wel veel ervaring in longeren.

Filmpje 2 hierop kun je haar beter zien hoop ik. Hierop draaft ze ook maar heb het gevoel dat ze mankt vanvoor?
Tijdens het grazen staat ze vaak met 1 been naar voor, vriendin denkt dat ze in 1 been te korte pezen of spieren heeft of ergens vast zit.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:54

MaricoGraphy schreef:
Dubbele longe doe ik met de haf en dat gaat goed. Maar heb dat 1x met deze merrie geprobeerd en ze sloeg in paniek. Ze draaide zich door beide touwen vast. Ik zou het nog wel eens kunnen proberen als mijn kennis erbij is. Zei heeft wel veel ervaring in longeren.

Filmpje 2 hierop kun je haar beter zien hoop ik. Hierop draaft ze ook maar heb het gevoel dat ze mankt vanvoor?
Tijdens het grazen staat ze vaak met 1 been naar voor, vriendin denkt dat ze in 1 been te korte pezen of spieren heeft of ergens vast zit.

[ Video ]

He? Dat doet toch elk paard of ben ik nou gek ? :o

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:57

Misschien kun je de dubbele longe rustig opbouwen? Als ze hier niet bekend mee is, is een paniek reactie natuurlijk mogelijk. Als er iemand kan helpen, kan die wellicht met haar mee lopen en kun je rustig wat druk laten voelen op de teugels, zo veel ze toe laat en dit uitbouwen. Begin dan ook wat dichterbij je paard met de dubbele longe om ongelukken te voorkomen.

Ook in dit filmpje zie ik geen nerveus paard, wel voorwaarts. Mag ik vragen wat ze aan voer krijgt?
Ik zie overigens ook een paard wat in draf niet helemaal rad loopt inderdaad. Met 1 voet naar voren met grazen doen alle paarden in principe.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:00

hoe heb je dat gedaan dan..

lijnen erom, weg sturen en gaan met die banaan :')

die van mij pikte het vlotjes op.. maar ik heb toch eerst echt de tweede lijn via de longeersingel over de rug laten gaan naar mij en naast de hals meegelopen.. dan kan hij zich nergens indraaien.. en toen dat goed ging hem naar voren laten gaan, terwijl ik een stapje van hem weg deed en achter hem ging lopen.. vandaar uit, langzaamaan de tweede lijn steeds iets verder naar achteren gebracht.. uiteindelijk liep hij bijna aan twee lijnen voor mij uit zo'n beetje.. En pas daarna ben ik meer naar binnen gegaan en de lijn langzaam achter de benen gelegd.. grijnss ik zag dat toch niet zo zitten om gelijk een touw tegen zijn benen te hangen als ik niet wist wat hij zou doen..

maar goed over het filmpje..

de pony is met van alles en nog wat bezig, behalve met jou helaas.. eenmaal zelfs zo afgeleid dat ze het hele hoofd naar buiten brengt. Daarbij loopt ze vierkante bochten en struikelt een enkele keer zelfs bijna voor.

ik zou bij deze pony eerst beginnen met grondwerk er direct naast om haar te helpen met het hoofd naar beneden brengen, helpen met het ontdekken van haar buikspieren, helpen met het haar laten ontdekken van haar bekken dat ze kan kantelen.. helpen met het loslaten van de nek en kaak spieren..
en als ze daar een beetje positief op reageert, dan gaan longeren. Want dit zet eigenlijk niet zoveel zoden aan de dijk, omdat je zelf niet zo goed weet hoe je de achterhand nu activeert.. je kunt met geen mogelijkheid zorgen dat ze zo haar lichaam goed inbouwt, waardoor ze dus vierkante rondjes valt.

voor lijkt ze ook niet 100% fris te lopen, maar dat kan ook pure onbalans zijn waardoor ze gaat struikelen en dat vooruit al probeert te corrigeren..

dat voorwaardse komt mede door haar onbalans..

denk maar eens in.. wat doen wij zelf als we joggen en we dreigen te struikelen? dan probeer je je balans voorwaards te corrigeren.. je loopt dan een paar passen flink vlot bijna vallend door voor je je evenwicht hersteld en weer normaal kunt joggen.. maar als je helemaal geen goede balans hebt, dan blijf je dus het beste overeind in de bochten door je snelheid te verhogen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 19-07-15 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:02

Allemaal paarden met korte pezen zeker :+
Afbeelding

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:04

Celiien schreef:
Allemaal paarden met korte pezen zeker :+
[ Afbeelding ]

:j