Allereerst; ik kan dat filmpje maar moeilijk serieus nemen.

Vreselijk gebeurtenis, wat nare beelden van slechte voorbeelden van dompteurs en trainers, met daaromheen belachelijk geanimeerde dieren die vanuit een menselijk perspectief een verhaaltje vertellen. Wat is daar de meerwaarde van?
Verder, natuurlijk is de manier van trainen die getoont wordt veschrikkelijk. Maar met een simpele Google-search kan ik net zo'n dramatisch filmpje vinden van misstanden in de paardenwereld (zonder belachelijke, oversentimentele animaties, dat wel). Net zo goed als die foute dompteurs, is het plaatsen van zo'n filmpje met foute ruiters niet per definitie respresentatief voor de hele tak van sport. Voor die 10 foute lui die er tussen zitten heb je er 100 die het wel op de goede manier aanpakken.
Is vrijheidsdressuur paardvriendelijk? Ligt aan je definitie van paardvriendelijk. Niet meer of minder dan rijden.
Een kneepje in de neus om te leren niezen? Is dat persé onvriendelijk? Als ik een paar nee wil leren schudden, kietel ik hem in z'n oor. Dat jeukt, dus hij schudt z'n hoofd. Krijgt daar positieve feedback op, leert een trucje.
Ik ben aan het rijden, wil afwenden. Leg dus m'n been aan, geef daar druk mee. Paard vindt druk niet prettig, loopt daarvan weg, wordt beloont, leert een trucje.
Iedere vorm van interactie tussen mens en dier is er één die de mens ten goede komt, anders zouden we het niet doen. Dat geldt voor het paard waarop je rijdt, en de hond en kat die je in je woonkamer houdt ter gezelschap. Wees daarin eerlijk tegenover jezelf en heb er vrede mee, of ga een bestaan leiden compleet zonder interactie met dieren, want alle kunstmatige situaties waarin je een dier plaats beperken in meer of mindere mate zijn vrijheid en agency.