Is vrijheidsdressuur nu eigenlijk wel paard vriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Is vrijheidsdressuur nu eigenlijk wel paard vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 10:24

Ik denk dat ik op mijn mening heleboel commentaar ga krijgen, maar ik wil hier toch even bij stilstaan.
Moderatoropmerking:
hier stond een YouTube filmpje waarin circusdieren mishandeld worden. Dit heb ik verwijderd omdat heftige beelden van dierenmishandeling niet toegestaan zijn op Bokt

Neen, ik zeg niet dat wij onze paarden slagen zoals ze daar dieren slagen. Maar er is zeker een gelijkenis. In vrijheidsdressuur zijn er een heleboel oefeningen uit de natuurlijke houding, maar ze doen het uiteindelijk voor een beloning, en niet uit eigen wil. Na deze video had ik niet zo het gevoel meer dat vrijheidsdressuur altijd correct is. Wanneer gaat een paard nu uit eigen wil blijven knielen voor een minuut lang? Is het wel juist dat we dit doen? Ik zal een week geleden een video van een vriendin van mij die in de neus kneep van haar paard om het te leren 'niezen'. En dat voor ons eigen plezier. Commentaar als 'vrijheidsdressuur is meer dan een trucje' Neen, misschien kan het helpen bij het rijden enzovoort, maar uiteindelijk is en blijft het een trucje.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 22-06-15 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: filmpje verwijderd en uitleg geplaatst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:34

Vrijheidsdressuur is vriendelijk als men de oefeningen vraagt i.p.v ze afdwingt.

Dat filmpje moet je hier niet plaatsen.
Ik kan vrij goed tegen zulke dingen, maar zelfs ik heb hier nog steeds last van nadat ik hem van de week zag.

Hier een video van mijn paard en mij, ziet dit er zielig, onvriendelijk of gedwongen uit? :)

Amaris

Re: Is vrijheidsdressuur nu eigenlijk wel paard vriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:36

Ik ga het niet kijken maar als het mishandeling betreft: dat mag niet eens volgens de boktregels.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 10:40

Sorry, ik wist niet dat dit niet mocht.
@koudbloedkim zit op de computer op school dus kan het pas straks bekijken

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:40

Als je weet waar je mee bezig bent, vind ik het een leerzame en goede verrijking naast het rijden/mennen.

Helaas zie ik zowel hier op Bokt als om mij heen veel mensen die daadwerkelijk kunstjes aanleren ipv eerst het paard opleiden vanaf de basis. Bijvoorbeeld een piaffe/passage waarbij het paard zijn rug enorm wegdrukt, niet zakt vanaf de achterhand en waarbij ik dus plaatsvervangende rugpijn krijg. Maar ja, het paard kan het wel dus iedereen roept "ooh en aah". -O-

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:43

Wat een verschrikkelijk filmpje, dat doet me écht pijn om te kijken... Ik ben sowieso echt anti-circus, bah.

Maar vrijheidsdressuur is wel totaal anders, je slaat je paard al niet om je zin te krijgen. Daarbij vinden veel paarden het wel leuk, ookal is het voor de beloning. Ik vind er niks mis mee... Alleen als je weet waar je mee bezig bent

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:44

Allereerst; ik kan dat filmpje maar moeilijk serieus nemen. :roll: Vreselijk gebeurtenis, wat nare beelden van slechte voorbeelden van dompteurs en trainers, met daaromheen belachelijk geanimeerde dieren die vanuit een menselijk perspectief een verhaaltje vertellen. Wat is daar de meerwaarde van?

Verder, natuurlijk is de manier van trainen die getoont wordt veschrikkelijk. Maar met een simpele Google-search kan ik net zo'n dramatisch filmpje vinden van misstanden in de paardenwereld (zonder belachelijke, oversentimentele animaties, dat wel). Net zo goed als die foute dompteurs, is het plaatsen van zo'n filmpje met foute ruiters niet per definitie respresentatief voor de hele tak van sport. Voor die 10 foute lui die er tussen zitten heb je er 100 die het wel op de goede manier aanpakken.

Is vrijheidsdressuur paardvriendelijk? Ligt aan je definitie van paardvriendelijk. Niet meer of minder dan rijden.

Een kneepje in de neus om te leren niezen? Is dat persé onvriendelijk? Als ik een paar nee wil leren schudden, kietel ik hem in z'n oor. Dat jeukt, dus hij schudt z'n hoofd. Krijgt daar positieve feedback op, leert een trucje.

Ik ben aan het rijden, wil afwenden. Leg dus m'n been aan, geef daar druk mee. Paard vindt druk niet prettig, loopt daarvan weg, wordt beloont, leert een trucje.

Iedere vorm van interactie tussen mens en dier is er één die de mens ten goede komt, anders zouden we het niet doen. Dat geldt voor het paard waarop je rijdt, en de hond en kat die je in je woonkamer houdt ter gezelschap. Wees daarin eerlijk tegenover jezelf en heb er vrede mee, of ga een bestaan leiden compleet zonder interactie met dieren, want alle kunstmatige situaties waarin je een dier plaats beperken in meer of mindere mate zijn vrijheid en agency.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:45

Heftig filmpje, vrees dat je het meer kan vergelijken met de wedstrijdsport dan met vrijheidsdressuur. Bit erin, slofteugel eraan, sporen ertegen..

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:45

Ik denk inderdaad dat het aan de training ligt. Hier lijkt de meeste training me wel oke, maar ik heb gehoord dat ze in Spanje Spaanse pas, piaffe etc nog wel eens met stroom aan willen leren. En zag laatst op Facebook nog een filmpje voorbij komen dat er voor en achter iemand met een dikke houten stok op de benen sloegen om hem in een soort piaffe te krijgen. Ook in Spanje was dat.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:51

_Zoe schreef:
Ik denk inderdaad dat het aan de training ligt. Hier lijkt de meeste training me wel oke, maar ik heb gehoord dat ze in Spanje Spaanse pas, piaffe etc nog wel eens met stroom aan willen leren. En zag laatst op Facebook nog een filmpje voorbij komen dat er voor en achter iemand met een dikke houten stok op de benen sloegen om hem in een soort piaffe te krijgen. Ook in Spanje was dat.

Zo, wat een misstanden daar in Spanje. Hoe durven "ze". Fijn dat wij het in Nederland allemaal zo veel beter doen. :)

[/sarcasme]

Natuurlijk heb je daar mensen die het verkeerd aanpakken. Maar, wees gerust, die heb je hier in NL ook hoor. Net zoals dat je in Spanje of [random ander land] ook mensen hebt die op een goede manier met [vul random discipline in] bezig zijn.
Laatst bijgewerkt door rider op 22-06-15 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:51

Goh, ik denk dat dit voor alle disciplines in de paardensport geldt. Bij het springen, mennen, dressuur, ... wordt er ook niet altijd even vriendelijk getraind en geldt soms "het doel heiligt de middelen". Echt erg!
Ik zou het vreselijk vinden indien mijn paarden uit angst voor mij het gevraagde doen.

Mijn stiefdochter doet ook vrijheidsdressuur met haar pony en als je ziet hoe de pony daarop reageert, kan je enkel maar concluderen dat hij dat ontzettend graag doet. Daar komt niks dwang bij kijken. Toch leuk dan dat hij op die manier geestelijk en lichamelijk bezig gehouden wordt ipv enkel grasmaaiertje te zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:53

Toen mijn paard een ernstig ongeluk had gehad en stalrust moest hebben, heb ik haar leren gapen, nee-schudden, kusjes geven en dingen oppakken.
Puur om haar bezig te houden en zonder enige vorm van dwang of irritatie (in oor kriebelen?!).

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 10:55

Even vermelden dat ik vroeger met mijn pony nog vrijheidsdressuur les heb genomen en ze dee het ook ontzettend graag, maar natuurlijk omdat ze beloont werd. Ik sloeg haar nooit, maar nog steeds denk ik er na dat filmpje wel anders over. Ben wel blij dat ik niet echt de enige ben die deze mening ongeveer deelt. Ik zie bv. Eva Roemaat en Jesse Drent niks verkeerd doen, fantastische mensen. Maar toch wreet er iets aan...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 10:58

rider schreef:
Allereerst; ik kan dat filmpje maar moeilijk serieus nemen. :roll: Vreselijk gebeurtenis, wat nare beelden van slechte voorbeelden van dompteurs en trainers, met daaromheen belachelijk geanimeerde dieren die vanuit een menselijk perspectief een verhaaltje vertellen. Wat is daar de meerwaarde van?

Verder, natuurlijk is de manier van trainen die getoont wordt veschrikkelijk. Maar met een simpele Google-search kan ik net zo'n dramatisch filmpje vinden van misstanden in de paardenwereld (zonder belachelijke, oversentimentele animaties, dat wel). Net zo goed als die foute dompteurs, is het plaatsen van zo'n filmpje met foute ruiters niet per definitie respresentatief voor de hele tak van sport. Voor die 10 foute lui die er tussen zitten heb je er 100 die het wel op de goede manier aanpakken.

Is vrijheidsdressuur paardvriendelijk? Ligt aan je definitie van paardvriendelijk. Niet meer of minder dan rijden.

Een kneepje in de neus om te leren niezen? Is dat persé onvriendelijk? Als ik een paar nee wil leren schudden, kietel ik hem in z'n oor. Dat jeukt, dus hij schudt z'n hoofd. Krijgt daar positieve feedback op, leert een trucje.

Ik ben aan het rijden, wil afwenden. Leg dus m'n been aan, geef daar druk mee. Paard vindt druk niet prettig, loopt daarvan weg, wordt beloont, leert een trucje.

Iedere vorm van interactie tussen mens en dier is er één die de mens ten goede komt, anders zouden we het niet doen. Dat geldt voor het paard waarop je rijdt, en de hond en kat die je in je woonkamer houdt ter gezelschap. Wees daarin eerlijk tegenover jezelf en heb er vrede mee, of ga een bestaan leiden compleet zonder interactie met dieren, want alle kunstmatige situaties waarin je een dier plaats beperken in meer of mindere mate zijn vrijheid en agency.

Tjha, wil wel eventjes op inhaken met de neus dichtknijpen. Dit was nog voor ik dat filmpje zag en vond het toen al niet correct. Dit is echt wel onprettig en niet vriendelijk in mijn ogen. Paard vond het totaal niet prettig, je knijpt natuurlijk zijn neusgaten dicht, er is een verschil tussen kriebelen en de neusgaten dichtknijpen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:01

KoudbloedKim schreef:
Toen mijn paard een ernstig ongeluk had gehad en stalrust moest hebben, heb ik haar leren gapen, nee-schudden, kusjes geven en dingen oppakken.
Puur om haar bezig te houden en zonder enige vorm van dwang of irritatie (in oor kriebelen?!).

Interessant dat je denkt iets aan te kunnen leren zonder enige vorm van dwang of irritatie. :)

Dus als jij aan het rijden bent en je wil dat je paard harder gaat, dan geef jij geen beenhulp?

En met vrijheidsdressuur, deed jouw paard spontaan al die dingen? Of heb je daar toch een beloning voor gegeven en voor het vragen van een truc een combinatie van een hulp en een negatieve consequentie voor het niet opvolgen van die hulp (weglaten van beloning)?

Het geven van een commando, en indien nodig het herhalen ervan, is ook een vorm van druk geven.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:11

CalipsoLover schreef:
Paard vond het totaal niet prettig, je knijpt natuurlijk zijn neusgaten dicht, er is een verschil tussen kriebelen en de neusgaten dichtknijpen.

Dat klinkt niet prettig. Maar wederom, is duidelijk een voorbeeld van een onwetend persoon dat maar wat doet. Niet meer of minder vervelend dan iemand die z'n paard maar een slof omknoopt omdat hij hem anders de bak niet rongestuurd krijgt.

Ik heb bij dit soort topics altijd het idee dat ze geopend worden vanuit een "maar kijk mij het eens allemaal correct en goed doen" invalshoek. Virtuele schouderklopjes scoren enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:14

rider schreef:
[naam] schreef:

Interessant dat je denkt iets aan te kunnen leren zonder enige vorm van dwang of irritatie. :)

Dus als jij aan het rijden bent en je wil dat je paard harder gaat, dan geef jij geen beenhulp?

En met vrijheidsdressuur, deed jouw paard spontaan al die dingen? Of heb je daar toch een beloning voor gegeven en voor het vragen van een truc een combinatie van een hulp en een negatieve consequentie voor het niet opvolgen van die hulp (weglaten van beloning)?

Het geven van een commando, en indien nodig het herhalen ervan, is ook een vorm van druk geven.
We hebben het hier over vrijheidsdressuur, niet over rijden of whatever.
En ik heb inderdaad gewacht tot mijn dame uit zichzelf ging flemen, gapen of met haar hoofd schudden en heb haar toen met mijn stem uitgebreid beloond.
Ze had dit met 2x oefenen door en is dit nooit meer vergeten.
Geen enkele vorm van druk of irritatie dus.
Dat vind je interessant ja? Ik vind dat heel normaal eigenlijk.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:25

rider schreef:
_Zoe schreef:

Zo, wat een misstanden daar in Spanje. Hoe durven "ze". Fijn dat wij het in Nederland allemaal zo veel beter doen. :)

[/sarcasme]

Natuurlijk heb je daar mensen die het verkeerd aanpakken. Maar, wees gerust, die heb je hier in NL ook hoor. Net zoals dat je in Spanje of [random ander land] ook mensen hebt die op een goede manier met [vul random discipline in] bezig zijn.

Ik zeg niet dat "ze" dat allemaal doen maar het is toch wel een feit dat een groot gedeelte van de mensen daar een stuk harder met hun paarden omgaan dan hier. Heb zelf nog nooit dat soort filmpjes gezien die uit Nederland kwamen, zeg niet dat het niet gebeurd zou best kunnen maar ik zou het zelf niet weten dus begin daar dan ook niet over.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 11:26

rider schreef:
CalipsoLover schreef:
Paard vond het totaal niet prettig, je knijpt natuurlijk zijn neusgaten dicht, er is een verschil tussen kriebelen en de neusgaten dichtknijpen.
Ik heb bij dit soort topics altijd het idee dat ze geopend worden vanuit een "maar kijk mij het eens allemaal correct en goed doen" invalshoek. Virtuele schouderklopjes scoren enzo.

Excuseer, virtuele schouderklopjes? Ik vind jou redenering eigenlijk nu niet zo correct wat je daar zegt, heeft helemaal niet met het onderwerp te maken of draait helemaal niet om mij. :n Tuurlijk doe ik niet alles juist. Ik maak ook topics over problemen met het rijden met mijn paard. Sorry maar dit vind ik on correct.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:35

KoudbloedKim schreef:
En ik heb inderdaad gewacht tot mijn dame uit zichzelf ging flemen, gapen of met haar hoofd schudden en heb haar toen met mijn stem uitgebreid beloond.

Okay, dus met andere woorden, met vrijheidsdressuur mag dwang niet, maar met andere vormen van trainen, bijvoorbeeld rijden, dan wel? :)

Wat VD betreft dan: en waarom ziet jouw paard een stembeloning als beloning? Blijkbaar omdat er een positieve associatie bestaat, die is er niet vanzelf, dat is aangeleerd gedrag (aangezien geen enkel paard van nature Mens spreekt ;) ). In basis ongetwijfeld ontstaan omdat je stem als positieve bekrachtiger is gebruikt in een conditioneringssituatie. Als je niet beloond met stem creeër je dus een negatieve correctie = ook een vorm van druk (of irritatie, net hoe je het wilt zien). Want het wegblijven van een positieve bekrachtiger stimuleert het paard te zoeken naar een situatie waarin die beloning wel komt.

In basis is iedere vorm van training echt hetzelfde hoor. :) Mensen die de training wreed toepassen zijn het probleem, de training zelf niet.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 11:37

rider schreef:
KoudbloedKim schreef:

Okay, dus met andere woorden, met vrijheidsdressuur mag dwang niet, maar met andere vormen van trainen, bijvoorbeeld rijden, dan wel? :)

Wat VD betreft dan: en waarom ziet jouw paard een stembeloning als beloning? Blijkbaar omdat er een positieve associatie bestaat, die is er niet vanzelf, dat is aangeleerd gedrag (aangezien geen enkel paard van nature Mens spreekt ;) ). In basis ongetwijfeld ontstaan omdat je stem als positieve bekrachtiger is gebruikt in een conditioneringssituatie. Als je niet beloond met stem creeër je dus een negatieve correctie = ook een vorm van druk (of irritatie, net hoe je het wilt zien). Want het wegblijven van een positieve bekrachtiger stimuleert het paard te zoeken naar een situatie waarin die beloning wel komt.

In basis is iedere vorm van training echt hetzelfde hoor. :) Mensen die de training wreed toepassen zijn het probleem, de training zelf niet.

Is dit niet een beetje ver gezocht?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:42

CalipsoLover schreef:
Is dit niet een beetje ver gezocht?

Als je wilt discussieren over training, lijkt enige kennis van conditionering me handig. Misschien moet je je even inlezen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:45

rider schreef:
[naam] schreef:

Ik heb het niet over dat het dan wel 'mag', maar dat het daar in dit topic niet over gaat. ;)
En ja, die positieve associatie is er zeker wel vanzelf, vergelijk het met kinderen die hun eerste stapjes zetten of hun eerste woordjes leren; beloon je die met je stem, hebben ze direct door dat ze iets 'goeds' doen.
Een paard spreekt geen mensentaal, maar kan zeker wel aan je stem horen of je ergens blij mee bent of juist niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:47

Zeker niet vergezocht. Zie je ook terug met het opvoeden van kinderen toch als je daar over na denkt?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:48

KoudbloedKim schreef:
En ja, die positieve associatie is er zeker wel vanzelf, vergelijk het met kinderen die hun eerste stapjes zetten of hun eerste woordjes leren; beloon je die met je stem, hebben ze direct door dat ze iets 'goeds' doen..

Tsja. Let's agree to disagree dan, want hier gaan we het nooit over eens worden. :')