Sinds een paar weken ben ik shettemans weer aan het oppakken met lange lijnen en longeren, hij heeft altijd voor de kar gestaan (vierwielige wagen) en nooit problemen mee gehad! Als hij een half jaar stil stond, was het inspannen en weer wegrijden.
Nu had ik een HCA sulky besteld en daarom maar lekker op tijd begonnen met weer wat conditie opbouwen.
Nu was gisteren het moment dat ik mijn pronkstuk mocht ophalen

Lekker op een drafje naar een kennis gereden die een stukje verderop woont om even voor de zekerheid te laten checken wat hij van de balans vind, aangezien ik alleen vierwielers gewend ben. Pony gaf toen al 2 keer een bokje en ik zei nog tegen mijn vriend dat die waarschijnlijk eraan moet wennen dat die nu iets korter op de wagen staan, aangezien ik hem op aanrader van de wagenbouwer juist wat korter had gezet.
Op de terug weg omgereden om een stukje bos mee te pakken en daar even versneld naar een langzaam galopje, ging goed tot ik pony wou terug pakken en hij waarschijnlijk merkte dat het rekje wat dichter bij kwam.
Hij begint hier op 2 bokken te geven en komt daarmee over een streng. Nouja geen probleem, ook dat is geoefend en reageerde die nooit op.
Pony stil gezet, vriendlief pony vast laten houden en zelf even de streng los gemaakt en weer goed gedaan. Zag wel dat de pony plas had laten lopen (uit angst, schrik?)
Na dit moment is de pony echter enorm gespannen en slaat steeds naar achteren. Toch naar huis gestapt zo goed en kwaad als kon en thuis even overlegd en de pony iets minder kort op het rek gezet, omdat het bokken zich voordoet als hij moet remmen
Erna nog eens geprobeerd, maar het probleem blijft zich voordoen.Bokken is voor mij een notdone, maar ik ben dit ook gewoon niet van de pony gewend, daar hij al 14 jaar regelmatig voor de vierwieler loopt.
Normaal zou ik een slagriem omdoen, maar aangezien dit een sulky is, weet ik niet zeker of dit hetzelfde werkt.
Ik hoop dat iemand hier tips kan geven, sowieso wordt de volgende keer er door de kennis meegekeken. Hij geeft ook aan dat hij eerst wil zien wat de trigger.
Kort uitgelegd:
Pony loopt al 14 jaar ingespannen
Nooit problemen mee gehad
Probleem doet zich voor met remmen, dan zie je meteen dat hij spanning opbouwt