Rennen tijdens longeren?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PaardjesFan1

Rennen tijdens longeren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 09:41

hallo allemaal,
ik heb nu een tijdje wat 2 verzorgpaarden. maar ik loop een beetje tegen een probleem aan. nouja, bij de jongste dan(4). Ze gaat de hele tijd rennen en bokken als ik vraag als ze moet aandraven/ galopperen. Ze begrijpt het heel goed maar ze is me gewoon aan het uittesten en ik begin het een beetje zat te worden dat ze zich niet gewoon gedraagt. Weet iemand hier iets tegen te doen? Want ze moet toch haar beweging hebben gehad en ik kan niet altijd rijden.

Alvast bedankt,
PaardjesFan1

capopjekop

Re: Rennen tijdens longeren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:44

Heeft ze niet gewoon energie teveel? Die van mij doen het soms in het begin even. Als ze bokken dan wapper ik met de zweep richting kont om ze juist voorwaarts te drijven. Meestal is het zo voorbij en kan ik daarna lekker aan het werk. Overigens doen ze dit enkel aan de enkele longe, aan de dubbele longe kun je ze makkelijker terug nemen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:50

Een keer samen met de eigenaar longeren.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 09:56

@capopjekop nee dit werkt niet, ik heb het al meerdere keren geprobeert. ze blijft dan waarschijnlijk 20 min doorrennen. ze is ook niet bang want ze heeft er ontzettend veel lol in. terwijl ze gewoon daarvoor op het land hebben gestaan. waar ze superhard kunnen rennen.
@kohtje dan doet ze het minder maar zij kan niet komen. ze is zwanger en daarom ben ik er juist :+

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:58

Herhalen herhalen. Doet ze tijdens de overgang gek? Terugnemen en opnieuw. Geduld.
Doet ze het goed? Belonen en stoppen en de volgende keer weer verder.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:04

Als mijn jonkie gaat rennen dan kan ik haar best met moeite terug nemen, maar het is een gigantische strijd als ik dat doe. Nu is mijn regel: jij wil rennen? Prima. Maar ik bepaal wanneer je stopt en dat is minimaal 5 rondjes langer dan dat jij wilde galopperen. En in de tussentijd wisselen we wel van tempo (middengalop en arbeidsgalop).

Was met 2x over en ze doet het soms als het erg onstuimig weer is. Verder nooit meer last.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 10:11

@maikeltje dat terugnemen gaat niet... ze blijft gewoon als een gek doorrennen en bokken en springen.
@Paulina ik zal dat eens proberen..

Femke_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:14

Paulina schreef:
Als mijn jonkie gaat rennen dan kan ik haar best met moeite terug nemen, maar het is een gigantische strijd als ik dat doe. Nu is mijn regel: jij wil rennen? Prima. Maar ik bepaal wanneer je stopt en dat is minimaal 5 rondjes langer dan dat jij wilde galopperen. En in de tussentijd wisselen we wel van tempo (middengalop en arbeidsgalop).

Was met 2x over en ze doet het soms als het erg onstuimig weer is. Verder nooit meer last.

Ik heb precies hetzelfde gedaan. Jij wilt rennen, nou ren dan ook maar

wel even opletten dat je paardje al wat is opgewarmt, anders heb je best wel kans op blessures

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 10:28

@Femke_Nikita ja dat zal ik doen, want soms spurt ze er zohard van door dat ze helemaal laag door haar benen gaat en plat dor de bocht :+

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 16:10

iemand anders nog iets? :(

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:08

Longeer je met hoofdstel en bijzet?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:44

Als je een veilige afgesloten bak hebt, zou ik haar eerst eventjes los laten rennen. Is ook minder belastend voor de benen als ze niet te lang in rondjes gaat rennen.

Als ze de grootste gekheid kwijt is en aanstalten maakt om te vertragen of te stoppen, dan kan je haar aan de longeerlijn nemen en rustig laten lopen (desnoods in eerste instantie enkel stap en draf, bij galop raken ze vaak uit balans en gaan ze daardoor hard). Maak je cirkel eerst klein en vergroot dan geleidelijk, dan is de verleiding om te rennen niet zo groot. Wil ze hard gaan, neem haar dan weer dichter bij jou (eventueel weer helemaal stilzetten) zodat je meer directe controle hebt.

Op die manier winnen jullie allebei: zij mag zich eventjes uitleven, maar zodra ze aangelijnd is, hoort ze zich te gedragen.

En anders eens horen wat de eigenares doet in zo'n situatie. Mss reageert het paard op bepaalde woorden die jij niet of weinig gebruikt?

huckellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:47

Ik probeer het rustig op te bouwen. Klein stukje draven weer stappen en dan steeds grotere stukken draven. Maar als ze echt energie teveel heeft werkt dit niet. Dan zou ik adviseren om haar eerst een tijd los te zetten zodat ze haar ei kwijt kan :)

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 20:36

@kohtje hoofdstel en schoftje en martingaal maar dat is het, heb wel elastieken alleen weet niet hoe je deze omdoet.

@hwn klinkt logisch alleen als ze haar grootste gekheid kwijt is is ze gewoon meteen moe... helemaal kletsnat enzo want ze blijft gewoon doorrennen totdat ze niet meer kan

@huckellover ze gaat in de morgen gewoon 2-4 uur op het land waar ze ook lekker rent. ook met andere paarden

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 20:38

iemand anders nog iets?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:42

Zo te horen, TS, heb je niet veel ervaring met de hulpen en lichaamstaal tijdens het longeren. Zonder dat wordt het al gauw een eindje äan een touwtje rondslingeren", dat schiet z'n doel (longeren) helemaal voorbij. Ik zou daar toch echt een ervaren iemand bij halen, die je de kneepjes kan uitleggen. Sowieso moet je een (jong) paard aan de longe op of in een longeercirkel niet maar gewoon de gang laten gaan door geren en gebok.
Je moet het dier wel kunnen stoppen of minstens afremmen. Dat doe je door de longe korter te nemen, de cirkel kleiner te maken en je lichaamstaal te gebruiken. Onder andere.

Als je die juiste signalen van jezelf niet weet en die van het paard niet kunt leze, wordt het een moeilijke zaak om dit te doorbreken.

boomer123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 20:44

Als je gaat longeren en ze doet dat neem je haar weer terug naar een kleiner rondje en dan beloon je haar met je stem en geef je het commando moest ik ook doen met mijn paard en het werkt echt !

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:25

OPG -> TVG

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:28

Heeft ze wel genoeg balans?

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:32

Misschien is er in de buurt bij jou binnenkort een longeerclinic of een grondwerk clinic. Dat laatste is erg leerzaam qua lichaamstaal. Anders eens gaan oefenen de eigenaar en/of gaan kijken hoe anderen longeren. Misschien ken je mensen in jouw omgeving die je willen helpen met ervaring. Goed dat je er het deelt en dat je het serieus wilt oppakken. Succes!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:39

janneke_S schreef:
Heeft ze wel genoeg balans?

Vraag ik me ook af ja, het is een paardje van 4, die hebben vaak nog wat moeite met balans houden op een kleine circel. Dan willen ze ook nog wel eens hard gaan om het evenwicht te bewaren ;)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:50

Als het uitproberen is, kan het nog wel Rens helpen om de longeerlijn door de bitring (aan de binnenzijde) te halen en vast te maken aan zijkant van singel.. Zo kan je op juiste moment net iets meer te zeggen hebben, zonder dat inwerkt als ze braaf is

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 23:17

Je hebt echt een heel jong paard aan je longe. En ik denk dat je heel weinig ervaring met longeren hebt. Wat wil je met het longeren bereiken? Weet je iets over lichaamshouding van jezelf ten opzichte van het paard? Weet je iets over balans? Wat kan het paard al? Neem les. Longeren is een kunst.

PaardjesFan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 08:04

dank jullie wel allemaal van alle reacties, gister heb ik haar ook gelongeerd buiten en ze was super braaf. ze is maar 1 of 2x gaan rennen en daarna heeft ze zich heerlijk gedragen. de galop vind ze nog lastig want ze is nog niet zo stabiel daarbij. iemand tips daarvoor?

@terpenijn dit heb ik gedaan gister en het ging super goed, bedankt voor t antwoord.
@boomer123 dank je wel, ik zal dit ook gaan doen
@janneke_S nu ik deze antwoorden hoor begin ik wel een beetje te twijfelen, naja van de galop dan. iemand hier tips voor?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 08:06

Gianti schreef:
Als het uitproberen is, kan het nog wel Rens helpen om de longeerlijn door de bitring (aan de binnenzijde) te halen en vast te maken aan zijkant van singel.. Zo kan je op juiste moment net iets meer te zeggen hebben, zonder dat inwerkt als ze braaf is

Zou ik nooit doen bij iemand die niet ervaren is in longeren, veel te scherp.