[AR] Pony marathonwagen.Welke uitvoering kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Merlen

Pony marathonwagen.Welke uitvoering kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 22:02

Ik wil me een marathonwagen aanschaffen voor een Welsh A pony.
De wagens die ik heb bekeken kunnen volledig naar mijn lengte en de grootte van mijn pony's worden aangepast.
Maar ik twijfel of ik luchtvering zou nemen of schokbrekers.Luchtvering heb ik al veel negatiefs over gelezen.En of ik een onafhankelijke lamoen/touw systeem neem waarbij de wagen wordt getrokken over de gehele breedte en de strengen in een driehoek naar voren lopen.Ik las dat sommige menners ervaren dat hun wagen hierdoor wat heen en weer slingert.
Ik men enkel recreatief over zowel verharde wegen als bospaden met veel putten en boomwortels en zoek de comfortabelste uitvoering.
Advies vraag ik bewust aan jullie,bokkers en niet aan de dealers.Die spreken elkaar meestal toch tegen
of adviseren wat hen het makkelijkst uitkomt.
Zowiezo neem ik spoorbreedte 1,25m.
Voor eventueel dubbelspan later,het touw systeem.Dit maakt de wagen veel lichter.

Barney1978

Re: Pony marathonwagen.Welke uitvoering kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:07

Ik rij zelf met een wagen met luchtvering en al wat jaartjes, ik heb nog nooit iets negatiefs meegemaakt. Maar misschien zijn er andere ervaringen.

Onafhankelijk lamoen is wel erg prettig voor jezelf en de pony. Ik heb het zelf niet maar zou er nu wel voor kiezen.

Touwsysteem geen ervaring mee.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 22:16

Onafhankelijk lamoen is iets handiger om in te spannen maar daar kijk ik even niet naar.
Zwalpt de wagen dan niet heen en weer omdat hij getrokken wordt met een zweng(of touw systeem) die bijna net zo breed is als de wagen?Snappen jullie wat ik hiermee bedoel?
Laatst bijgewerkt door Merlen op 31-03-15 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:24

Mijn zweng is niet net zo breed als de wagen. Mijn wagen is van Kraay en is erg stabiel, veel gekke dingen mee gedaan met zowel mijn enkelspan als tweespan. Ik ondervind nergens problemen met deze wagen.

Onafhankelijk lamoen is niet alleen prettiger met inspannen. De lamoen veert beter met de bewegingen van de pony mee. Komt omdat beide stokken onafhankelijk kunnen bewegen met de bewegingen van de pony. Dit maakt het voor zowel de pony als voor jou op de wagen nog prettiger te rijden.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:33

Ik heb ook een wagen van Kraay: luchtvering, touwzweng en onafhankelijk lamoen.

Over alle drie ben ik tevreden. Extreem leeglopen van de vering heb ik geen last van. Uiteraard moet je dingen die je intensief gebruikt wel onderhouden. Zie het als een fietsband, daar doe je om de zoveel maanden een beetje lucht bij. Net als je luchtbanden van je wagen trouwens. Daarnaast vind ik het fijn om mijn luchtvering aan te passen aan de discipline die ik start op een bepaalde ondergrond. Ik heb ooit met gewone vering gereden en vind de luchtvering zelf ook een stuk comfortabeler voor mijn rug!

Ik heb maar één keer meegemaakt dat mijn wagen een beetje aan het heen en weer wiegen was toen ik over de weg reed. Daar heb ik het ook met mijn instructie over gehad en we kwamen allebei tot de conclusie dat het door de balans van de pony kwam (of eigenlijk het ontbreken daarvan op dat moment). Hij zette zich toen namelijk vast / liep te hangen op een kant. De volgende buitenrit was alles gewoon weer stabiel.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 22:35

Even aangepast.Zweng bijna even breed.
Ik had enkele negatieve ervaringen hierover gelezen.Dan rest me enkel nog de keuze tussen touw of zweng.
Ik heb het 062 model bekeken.Het 010 Leica model echter is onafhankelijk geveerd en nog comfortabeler.Kan geleverd worden met luchtvering of schokbrekers.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:03

Mijn keuze is toen op een touwzweng gevallen, omdat dit meer de beweging van de pony volgt (fijner voor de schouders). Een gewone zweng beweegt maar enkele centimeters naar voren en naar achter (wordt vaak gestopt door extra blokjes), terwijl bijvoorbeeld in een bocht het touwzweng echt helemaal lang wordt aan één kant en de andere kant op zijn kortste punt zit.

Er zijn inderdaad mensen die slechte ervaringen hebben met luchtvering. Ik gok dat mensen ook eerder online praten over slechte ervaringen dan "gewoon". Dus dat is iets om rekening mee te houden. Helaas heb je soms pech gevallen er tussen zitten en dan snap ik dat je het vervloekt, maar als het systeem echt zo flut was, zou het denk ik niet meer op de markt zijn.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 23:10

Klopt dat de gewone zweng niet veel bewegingsruimte had.Heb ik ook gemerkt.
Echter was de bevestiging van het touwzweng systeem vrij laag maar dat kon eventueel hoger gelast worden.Blijkbaar was ik de eerste die deze opmerking maakte.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:19

Dat is mij eigenlijk nooit zo opgevallen, maar dat kan zijn omdat ik een Ergonomic heb. Die is later gebouwd dan de Leica, dus er zitten kleine verschillen tussen. Daarnaast is mijnes volledig afgestemd op enkelspan (geen langboom bijgekocht), dus misschien speelt dat ook mee. Het viel mij ook al op dat bij nieuwere modellen de katrollen voor het touwzweng weer hoger zijn geplaatst (al was dat een paardenmodel in de showroom)

Ik heb even en duidelijke foto gezocht van mijn touwzweng/hoogte strengen: klik!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 23:32

De Ergonomic heb ik niet bekeken.Die heeft waarschijnlijk grotere wielen of een hoger frame.
Het 010 model in de showroom had vooraan 18 inch en achter 16 inch wielen.
Jouw strengen komen zeker niet te laag langs de achterbenen.Persoonlijk zie ik ze liever ietsje hoger komen.
Is de Ergonomic niet zwaarder dan de Leica 010 serie?

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:40

Mijn wagen heeft sowieso groter wielen, omdat mijn pony een stokmaat van 1.30m heeft. Uit mijn hoofd is het 21 en 18 inch. Voor mij hangen de strengen precies op de goede maat. Als ik vanuit de kern van het achterwiel een lijn naar voren trekt langs de strengen is deze mooi opwaarts en niet in een rare hoek. Bij tweespannen heb ik wel eens lagere strengen gezien dat je bijna bang wordt dat ze er overheen stappen, maar daar heb ik bij mijn eigen aanspanning geen last van. Hier zie je het totale plaatje.

De Ergonomic is misschien ietsjepietsje zwaarder dan de Leica, maar er zit ook eigenlijk geen RVS op mijn wagen. Vond volledig gespoten mooier. Daarnaast is rondgaas ook weer meer materiaal dan vierkant gaas. Deze wagen is rond de 180kg, maar ook al een slag groter dan wat jij zoekt met een Atje. Ik gok dat jij ergens in de 160kg komt te zitten.

Succes met je zoektocht! Hopelijk heb je wat aan deze info :)

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 23:48

Bedankt voor de info _Marjola.
Momenteel wacht ik nog op een reactie voor mijn inruilers.Denk dat ik nog maar eens een mailtje stuur.

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:54

Graag gedaan! Laat vooral weten wat het is geworden.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 23:59

Doe ik.Het wordt waarschijnlijk een wagen uit de 010 reeks.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:50

Ik ben niet een grote fan van luchtvering voor marathon, maar voor dressuur/vaardigheid/buiten is het wel prima.
Afhankelijk hoeveel je ermee rijd idd nakijken/controleren en eventueel bijvullen.

Gewicht niet teveel op vastpinnen, 9 van de 10 echte marathonwagens gaan vanaf 170 kg.

Ik heb een zeer lichte enkelspan marathon wagen besteld die 130 weegt, en die til je op met 1 hand, en is ook lang niet stevig genoeg voor echte marathonhindernissen want 1 keer goed tegen paal aan en hij gaat krom. Maar daar heb ik 'm niet voor besteld (is hier voor dressuur/vaardigheid wedstrijden puur enkelspan), maar meer om het idee, dat meeste wagens dan niet 'maar' 20 kg zwaarder zijn met zoveel extra materiaal en steviger.

Meeste leica's rollen mooi licht, als je gewicht echt wilt weten zit er maar 1 ding op en dat is zelf wegen.

Ik heb touwsysteem, vind het ideaal al is het maar voor het makkelijk ombouwen van enkel naar tweespan.
Met 1 van mijn pony's hier merk ik dat de wagen heel lichtjes 'zwabbert' omdat ie zulke grote gangen heeft als ie flinke draf over de weg maakt. Maar in het bos/gras/bak merk ik dat weer niet.
Maar dan rolt de wagen ook wel echt vanzelf over de weg, en dan flinke schouder bewegingen heb je dat wel.
Met 2 span en andere pony's nog niet gehad. Maar het is ook niet zodanig dat ik me eraan erger.

Maar raad het zeker wel aan. Ik vervang de touwen nu eens per jaar. Doen dat gewoon zelf. Maar wagen word ook veel en intensief gebruikt.
Vind het een super systeem, zit wel te kijken naar straks andere wagen ivm klasse regels, maar wil eigenlijk wel bij touwsysteem blijven, dus word nog even aanzien.

Onafhankelijk lamoen is fijner, maar vind dat niet makkelijker inspannen. Met uit 1 geheel bestaand lamoen staat je pony er direct tussen, met onafhankelijk maak je er 1 vast, en zou de pony opzij kunnen springen ed.
Niet dat dat hier ooit gebeurd is, maar wbt gemak is simpel lamoen makkelijker. Maar voor comfort zou ik altijd wel kiezen voor onafhankelijk.

Ik heb hier 21 inch voor en 18 inch achter. Bokhoogte heb ik iets verlaagd (had speciaal onderstel onder stoel) die zit nu op zo'n 1.10. Mijn pony's zijn 1.16.

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:12

Hoe groot is je pony?
Want anders zit je misschien wel laag met 16 om 18 inch wielen...
Mijn pony's zijn 1.18 en ik heb 21 inch voor en 18 inch achter.

Ik heb een tweedehands Leica gekocht en die heb ik ook echt zelf nagewogen.
Mijne weegt 170 kilo inclusief lamoen erop.

Ik heb de luchtvering nu wel op moeten pompen, maar ja een tweedehands wagen weet je nooit hoe en wat.
Ik vind luchtvering echt veel lekkerder rijden dan bladvering, maar ook weer persoonlijk denk ik.
Ik heb gewoon een zweng, dus kan niet mee praten over touw systemen.

Ik heb nu ook een onafhankelijk systeem, met inspannen zelf vind ik het niet echt makkelijker. Ook met je kar weg zeten is het niet praktischer vind ik. Maar vind het met rijden wel weer prima, je pony heeft er toch minder last van.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:16

Ik heb ook een ergonomic.

Wielmaat 21 voor 19 achter. Luchtvering en touwsysteem.

Touwsysteem super tevreden over. Ben aan het rondkijken voor een 2e wagen erbij maar
denk dat dat er weer 1 met touwsysteem word.

onafhankelijk lamoen vind ik zelf ook heel fijn werken. Zwabberen heb ik alleen met 1 pony last van die heeft wat andere beweging. Maar ik heb het vooral op de weg als hij hard draaft.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 20:55

Mijn Welsh A merrie is 1,22m.
Mijn ruintje daar kan ik nog niks over zeggen.Die is net 2 jaar.Maar hij zal toch zeker 1,20m worden.

Alle hoogtes gaan worden opgemeten.
De hoogte van mijn handen op de wagen t.o.v. de hoogte van de achterhand van de pony.
Mijn ooghoogte t.o.v. het hoofd van de pony.Ik kijk graag over mijn pony heen.
Hoogte bevestiging katrollen van het touw systeem t.o.v. de achterbenen.Dit mag niet te laag zijn.

Ik wil luchtvering of schokbrekers nemen.Of misschien een combinatie van de 2.
Is er iemand die enkel schokbrekers heeft op een onafhankelijk geveerde wagen?

In sommige situatie is mijn vrees voor het zwabberen toch wel gegrond lees ik.
Puur technisch gezien komt dit door de beweging van de schouder van je pony.
De trekkracht gaat in een driehoeksvorm naar een grotere breedte bij een onafhankelijk lamoen of touwen.
De voor/achter beweging van de schouders zijn voelbaar op de wagen doordat de voorste as deze beweging volgt.
Bij een geheel lamoen zit de zweng niet vast aan de wagen maar aan het lamoen zelf en voel je die beweging niet.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:17

Ook bij een gewoon lamoen had ik dat de wagen beetje heen en weer ging in een harde draf over de weg.
Een oud clubgenoot heeft dat zelfs gewoon met rijden in de bak met zijn paard. (Maar denk dat dat ook mede aan het gewicht van de wagen ligt, maar toch)

Dus dan zou je idd een geheel los lamoen nemen.
Maar met kleine pony zoals de jouwe zou ik alsnog gewoon voor touwen gaan, tenzij je regelmatig flink over de weg draaft.

Schokbrekers vind ik erg mooi en wil ik ook voor gaan bij een eventueel latere wagen.
Nu bestelde wagen is achter schokbreker en voor bladveren.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 21:25

Verkoper beweerde dat schokbrekers slechter zijn.Zouden sneller stuk gaan.
Persoonlijk heb ik hier mijn bedenkingen bij.
Wat verkopers zeggen moet je niet altijd geloven.De ene zegt zus,de ander zo.
Wie heeft nu gelijk?Zo frustrerend.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:37

Ben wel benieuwd wie dat gezegd heeft dan. Is onzin.
Zat Top wagens op schokbrekers.
En het ligt er ook aan welke kwaliteit je erop zet, maar dat is met alles zo.

Beste is om bij verschillende wagen makers te kijken en rond de tafel te zitten.

Ik ga binnenkort proef rijden met een presentatie wagen bij Camiel huisman in putten die heeft ecc wagens.
Hij heeft alle wagens zowat juist weer op bladveren. (heb vroeger wagen gehad met bladveer wat vreselijk was maar mn vorige wagen met bladveer reed echt super lekker)
dus ben ook weer benieuwd daarnaar.

Kelders heeft ook super wagens, die zit juist into Schokbrekers.

Kun je beide natuurlijk eens contact opnemen en vragen naar hun meningen.

Wil zelf ook graag onafhankelijk rond kijken, Verkopers zijn verkopers maar altijd wel benieuwd naar wat er te zeggen valt over hun wagens.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 21:50

Even via pb wie dat zei.
Net door die verschillende adviezen overal,vraag ik liever de mening van bokkers.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 22:08

Ik lees hier even mee, ik zie ook door de bomen het bos niet meer.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 23:28

"Join the club" zou ik zeggen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 23:54

Dat zwabberen met een touwsysteem is ons ook al opgevallen op een wedstrijd, de wagens gaat er niet door slingeren, maar je ziet de voorwielen van links naar rechts bewegen met de schouders van het paard/pony mee. Was tijdens een dressuurwedstrijd, zowel bij een paard als een (kleine) pony, dus een gewone draf en in een bak. Pony was ook geen bewegingswonder, dus niet extreem veel beweging in de schouder. Leek ons ook niet prettig voor het paard/de pony, volgens ons wordt de rolweerstand hier door ook groter.
Het is ons bij een gewoon lamoen nog nooit opgevallen, maar deze zit inderdaad ook niet rechtstreeks vast aan de wagen.
Op paard en koets was de luchtvering geheel verdwenen bij de nieuwe wagens die daar stonden, het waren schokbrekers en bladveren, hier en daar ook gecombineerd.