Bange, aanvallende shetlandhengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

QRteam

Bange, aanvallende shetlandhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 15:08

Hallo iedereen,
Ik ben Quiara en mijn shetland hengst noemt Royalty. Zelf heb ik hem alles geleerd. Maar nu komt het; hij is enorm bang van mij, bijt mij, stampt mij, valt mij aan en ga zo maar door. Dit kan echter door de puberteit komen ( hij is 1,5 jaar ) maar hiervoor was hij totaaal niet zo! Hij was zeer lief. Nu is mijn vraag, wat kan ik doen om weer zijn vertrouwen te krijgen en zorgen dat hij zich terug gedraagd? Alstublieft help mij.
Castreren is GEEN optie want dit mag niet van mijn vader. Les nemen KAN wel maar hier is nog GEEN mogelijkheid toe ( persoonlijke redenen ).
Ik dank jullie al voor de hulp!

Groetjes Quiara & Royalty!

BigOne

Re: Bange, aanvallende shetlandhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:10

Zo te zien kan er niets dus dan is advies geven ook niets. Dier is anderhalf en moet nog opgroeien terwijl hij nu al alles kent??? Gevalletje verwend nest??

Amaris

Dat dier is niet bang. Waarom zou hij?

Hij speelt gewoon de baas over jou en zonder les en/of castreren ga je dat niet verhelpen.

Succes dus ermee.

Iris82

Staat hij alleen?
Waarom mag hij niet gecastreerd worden?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:11

Denk dat het enige is castreren en duidelijk laten zien wie de leider is, jij en niet hij. Dit is geen angst, dit is een spelletje. Hij ziet zich als de leider, en jij bent een onderdanig iemand voor hem.

Vraag is ook waarom alles al leren als hij net 1,5 is ? Waarom laat je hem niet even uitgroeien en spelen met weidegenootjes? Heeft die die wel rond zijn leeftijd? en waar ook een oudere pony staat die hem even de groepsregels leert?

Waarom wil je vader hem niet castreren? Wat is zijn reden hiervoor ? Hij komt nu in een puberteit en als dit niet snel goed aangepakt word word het waarschijnlijk alleen maar erger... en dan zijn alle gevolgen van dien. Wat als hij naar je schopt en hij raakt je hoofd?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:12

Staat hij alleen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:15

klinkt niet als bang..

maar een drammende peuter/kleuter hengst die door heeft dat je op dit moment een pushover bent..

ben wel erg nieuwsgierig waardoor je om persoonlijke redenen geen les kunt nemen..
al vind ik les met een 1.5 jarige shetland hengst ook wat overdreven..

buiten een beetje volgen aan lijn, voetje geven en stilstaan om te poetsen zou hij nog niets hoeven te weten.. Ja manieren, maar blijkbaar is dat stukje je nog niet gelukt..

gewoon hulp bij zoeken van iemand die ervaring heeft met natuurlijk leiderschap en opvoeding van peuter/kleuter paardjes.

en als castratie niet mag, en hulp niet.. dan zou ik vriendelijk bedanken voor de eer en dan lost je vader het maar lekker zelf op.. hij wil een hengst.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 25-03-15 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

QRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 15:16

Ik bedoelde natuurlijk wel het poetsen en dergelijke hé, niet direct het harde werk ...
Mijn vader vindt een castratie erg duur en vind dat ik dit alleen ook kan oplossen. Hij stond bij op stalling maar hij werd nooit buiten gelaten en had dus geen contact met andere paarden, dus hebben we hem thuis gezet waar hij indd ook alleen staat, hier kan ik niks aandoen, dus laten we het vriendelijk houden :) Ik heb gevraagd om er een ander diertje bij te stoppen bv: kippen, schaapje of een geitje maar ze willen niet meer aangezien hij van de kip al de kop afslaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:19

Ik zou maar tegen je vader zeggen dat de ziektekosten voor jou als je een keer een goede trap krijgt hoger zijn dan het castreren van de pony.
Ik zou erg oppassen dat hij je niet blesseert, zo te horen is het nogal gevaarlijk hoe hij op het moment doet.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:19

Dus je hebt een anderhalf jarige shethengst alleen staan, met een mens dat niet weet hoe ermee om te gaan.

Zeg maar tegen je vader dat dit een recept for disaster is en dat ie blij mag zijn als ie je niet vandaag of morgen naar de EHBO mag brengen.

QRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 15:20

Joolien schreef:
Ik zou maar tegen je vader zeggen dat de ziektekosten voor jou als je een keer een goede trap krijgt hoger zijn dan het castreren van de pony.
Ik zou erg oppassen dat hij je niet blesseert, zo te horen is het nogal gevaarlijk hoe hij op het moment doet.

Ik heb mijn vader al duidelijk gezegd dat als hij zo doorgaat, ze mijn begrafenis kunnen regelen bij wijze van spreken. Ik kom vaak thuis met blauwe plakken van stampen en wonden van beten. Papa blijft maar herhalen 'het is MAAR een periode.'

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:22

TS,

het klinkt echt niet lekker.. niet alleen ziet hij jou niet als leider en zoekt dus gewoon naar hoe hij zichzelf moet opvoeden.. hij mist ook nog eens de opvoeding van een paard en/of leeftijdsgenoten.. door een geit, schaap of kip wordt hij niet opgevoed.. dat gaat alleen verveling tegen.

dit is een enkeltje naar een bak ellende en het begin zie je nu al. ik zou zoeken naar een andere stalling, een shet erbij.. of anders tegen je vader zeggen dat de hengst echt weg moet.. je hebt er zo helemaal niets aan en het dier wordt ook echt niet gelukkiger.

hulp bij opvoeden gaat ook niet werken denk ik als het niet bevestigd wordt door een soortgenoot op deze leeftijd.. hij heeft al heel lang alleen gestaan en blijft dit nu ook staan zonder vooruitzicht op contact met soortgenoten..

we kunnen ons als leider opwerpen, maar we zijn geen paarden.. het grootste deel van de opvoeding wordt op de wei voor ons gedaan.. wij hoeven dit als mens eigenlijk alleen maar te onderstrepen..

ik denk echt dat dit project een aantal bruggen te ver is voor je

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:23

Hoe vreselijk het ook klinkt, kan er niet meer van maken. Er valt niks aan te doen op deze manier, ja afwachten totdat het een keer goed mis gaat.

Het dier krijgt geen manieren geleerd vanuit de kudde.
De mensen waarmee hij mee omgaat hebben de kennis, de kunde en willen het geld niet investeren om het te verhelpen en castreren gebeurd niet omdat er geen geld in geïnvesteerd wil worden.

BigOne

Het verhaal begint nu wel heel dramatisch te worden, zeker weten dat het waar is, een kip z'n kop er af slaan???

Gydja

Vind het apart dat je vader hem niet wil castreren. Het zou waarschijnlijk wel van je grootste problemen weg nemen. Denk namelijk ook dat het wel hengsten gedrag is en als dat nu niet goed aangepakt word heb je er later alleen maar meer problemen mee. De kans is groot dat de pony je nog een keer blesseert. Als ik het zo hoor moet er eerst een keer een ongeluk voor dat hij gaat overwegen om de pony te castreren...

Shirley

Dat diertje heeft opvoeding en een kameraadje nodig.
En dan geen kip of geit, maar een andere pony!

Kun of wil je hem dat niet bieden, zoek er dan alsjeblieft een ander plekje voor...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:24

Mijn hemel, compleet recept voor ellende.
Hij is niet bang voor je, hij is je de baas.

Als je een paard alleen wilt houden moet je geen paard aanschaffen.
En als je (je vader) geen kosten voor castratie uit wilt geven had je geen hengst moeten kopen

Wat word ik hier boos om.
Pony is de dupe, wordt straks als vals bestempeld en mag naar de slacht uiteindelijk :-(

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:25

QRteam schreef:
Joolien schreef:

Ik heb mijn vader al duidelijk gezegd dat als hij zo doorgaat, ze mijn begrafenis kunnen regelen bij wijze van spreken. Ik kom vaak thuis met blauwe plakken van stampen en wonden van beten. Papa blijft maar herhalen 'het is MAAR een periode.'

laat pappa het dan maar oplossen..

je vader kan het blijkbaar niet goedschiks leren..

en ik begrijp het hoor.. hij zal wellicht ouderwets zijn opgegroeid, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.. en roeien met de riemen die je hebt.. Maar dit soort instelling werkt niet altijd.. in dit geval zeker niet..

sommige ponies zijn lijdzaam en die lijken het dan prima te doen (met nadruk op lijdzaam), maar mentaal doen ze het dan helemaal niet goed eigenlijk..

jouw pony, gelukkig, heeft een karakter waarmee hij zichzelf feitelijk in bescherming neemt.. het is overduidelijk dat hij zich geen raad weet.. niet met zijn lijf (in de groei), niet mentaal (geen opvoeding gehad door paarden, geen leider om zich op te richten), en ook niet met de hormonen die zich zullen gaan aandienen.

laat je vader maar eens kennismaken met zijn tanden en hoeven.. en als het hem wel lukt, laat hem het jou dan leren (lukken, wil niet zeggen dat je shet goed staat en het goed heeft.. alleen dat hij berust in zijn situatie)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:26

Pony hoeft niet perse in de opfok te staan met die leeftijd. Maar een speelmaatje die hem ook kan opvoeden is wel noodzakelijk. Als dat er niet in zit denk ik dat je er dan beter een ander plekje voor kunt zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:27

Ik zou er dan gewoon niet meer naar toe gaan. Zo is t voor jou ook niet leuk meer.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:28

geef je hem wel eens straf of loop je er bij weg of laat je het gewoon gebeuren ?

als mijn pony mij bijt trapt of aanvalt laat ik alle hoeken in zen stal zien.. :=

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:29

Ik zou er niet meer heen gaan, en anders dit paardje verkopen aan iemand die dit wel aan kan. Als castreren al te duur is, terwijl de hormonen dan deels oplossen (en nee je bent er dan niet meteen van af het kost nog werk !) dan vraag ik mij af of je vader wel bedacht heeft wat er bij een hengst komt kijken en welke gevaren en risico's eraan zitten als je er niet ervaren in bent.

Zelf een shet nemen die MET een ander kan staan en dan wat ouder, zodat die al het één en ander kent, en je niet de puberteit door gaat. Maar let dan wel op dat je alsnog de leider moet blijven wil je niet dat dit in herhaling valt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:29

Als jij een Shetje hebt dat toen je hem kreeg gewoon sociaal en lief was en nu op zijn anderhalf jaar deze dingen doet, vrees ik dat de fout (misschien onbewust) bij jou ligt.

Doet hij dit ook bij anderen? Bij je vader?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:31

Castreren en in een koppeltje zetten.

Daarbij zelf hulp zoeken om te zorgen dat hij zich in handen beter gaat gedragen. Maar castreren en hem door een koppel op laten voeden zijn echt de 2 belangrijkste dingen hierbij!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:03

Dit komt zoals het nu gaat niet goed. Zijn enige speelkameraad ben jij, en dat is dan ook wat hij doet. Zijn frustratie op jou richten. Alleen castreren en een maatje gaat hierbij helpen. Anders is de enige optie verkopen.