HELP! Tips voor problemen met longeren?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

HELP! Tips voor problemen met longeren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 20:59

Vroeger toen ik klein was longeerde mijn moeder vaak met m'n shetje en toen ging ze wel braaf om haar heen lopen alleen bokte ze erg veel en luisterde ze niet echt naar de commando's. Nu kan ik niet echt veel meer op haar rijden dus wou ik om haar nog wel lekker genoeg beweging te geven het longen weer op gaan pakken omdat we het met haar al een hele tijd niet echt meer hadden gedaan. Alleen luisterd ze dus niet erg. Soms loopt ze wel braaf om mij heen maar vaak gaat ze dan grazen (ik kan alleen in het land longeren, we hebben geen bak) en dan probeer ik haar hoofd omhoog te trekken maar dat lukt vaak niet of dan gaat ze naar mij toe draaien en als ik dan met de zweep zwiep legt ze haar oren soms naar achter en gaat ze niet meer op de volte en lukt het echt niet meer om haar aan het lopen te krijgen.
Ik weet dat ik het best les kan nemen of iemand er bij kan halen die er veel ervaring mee heeft maar heeft iemand misschien nog andere tips om gewoon zelf toch nog te oefenen met haar?
(Ik weet dat ik ook goed op mijn lichaamstaal em houding moet letten)

mabelbohms

Re: HELP! Tips voor problemen met longeren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 17:49

Niemand??

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 17:52

Dit krijg je via bokt niet goed. Er moet een doortastend iemand met je meekijken en de shet weer even op zijn/haar plek zetten en jou laten zien wat je moet doen.

Dusssssss iemand zoeken!

xRomelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:05

Mijn shet was heel leergierig maar 'snapte' niet dat ze rondjes moest gaan rennen, ze rende altijd zo dicht mogelijk tegen de omheining aan, dan was het touw alleen te kort... Ik kon echter ook alleen op het land werken, dus toen heb ik met prikpaaltjes en draad een volte gemaakt midden in de weide. Na verloop van tijd snapte ze dat ze ook zonder deze paaltjes in een rondje moest lopen.

Misschien helpt het bij jou ook?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 10:37

Dankje
Ik heb ook van die paaltjes dud ik ga het proberen :D

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:31

Ik heb hetzelfde probleem met een haflinger.
Ik zou eerst haar leren wijken voor druk zodat je haar terug gemakkelijk op de volte kan zetten.
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... arelli.asp (spel 2) :D

Als je het niet snapt mag je het gerust zeggen dan zal ik het proberen uit te leggen

Succes

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 14:56

Dankje
Ik zit nu op school maar ik ga het thuis ff goed doorlezen :D

xReeeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:48

Typisch geval shetlander :') ik denk datie doet alsof ie het niet snapt omdat hij het bij je moeder met wat gebok wel deed? Misschien dat je een keer goed duidelijk moet zijn. Ook zou het een idee kunnen zijn als de eerste paar keren langs de buitenkant iemand mee laat lopen, mocht ie boos doen of niet mee willen lopen het makkelijk te corrigeren is, succes! :D

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 18:54

+:)+ :D

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:40

Waarom wil je graag longeren? er zijn zoveel manieren om je pony beweging te geven.
Longeren is namelijk ook erg saai..

Ga eens met m fietsen of wandelen, vind die misschien een stuk leuker en is ook goed voor de beweging

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 23:10

Matijssen:
Fietsen en wandelen doe ik ook erg vaak met haar
Het leek me ook gewoon wel fijn om het longeren weer op te pakken :o

Klaas30:
Zal wijken voor de druk eens gaan proberen :)

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 09:45

Zou het zoiezo beter gaan als ik een longeersingel en dubbele longeerlijn gebruik?

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:05

neen dat denk ik niet. met dubbele long goed longeren is voor professionals.
Wat zou je precies doen met die longeersingel?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 10:27

Ik dacht miss met dubbele longe zodat ik haar ook naar buiten kan draaien.
En als dubbele longe handig was dan leek het me ook wel handig om dan een longeersingel te gebruiken maar ik hou het wel gewoon op enkele :o

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:32

Haha lijkt mij ook het beste tenzij je les ofzo gaat nemen :D :D :D :D :D

LifeAsSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 15:24

ik zou eerst zorgen dat hij gewoon ( dus zonder dubbele longe ) kan lopen. Schijnt er veel verkeerd mee te kunnen doen. Misschien kan iemand met veel longeer ervaring eens meekijken en tips geven.
veel succes iig. Ik heb vroeger een shet leren longeren die stijgerend op je af kwam dus ik begrijp hoe frustrerend het kan zijn als het niet lukt XD

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 16:15

Haha
Uiteindelijk wel gelukt met die shet?
Ik ga denk een keer iemand zoeken die me erbij kan helpen : )

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:52

ik had echt precies hetzelfde!! Bij mij heeft het geholpen om echt goed richting zijn achterhand te staan. Dus goed op je houden letten. Zodra ik ook maar een beetje voor hem stond draaide hij zich naar me toe als ik vroeg om te draven. En verder zou ik vooral gewoon heel rustig blijven en consequent blijven. Niet boos worden en slaan want daar worden ze alleen maar opstandig van. (ik zeg niet dat je dat doet hoor, gwn een tip ) Ik zette hem gewoon weer rustig op de volte. Net zo lang tot hij door kreeg dat het geen zin had om om te draaien. Geloof me, het duurde anderhalf uur maar dan heb je ook wat zullen we maar zeggen _O- Zodra hij een keer normaal aandraafde heb ik hem gelijk terug naar stap gehaald en beloond en toen ben ik gestopt. Dus zodra het goed gaat: Echt stoppen want dat onthoudt hij het goede

emma_misty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:41

Wat ook helpt om het samen te doen. De een gaat longeren en gaat dus in het midden staan. De ander blijft naast je shetlander lopen. Zo doe je dat in alle overgangen gaat dat wel goed. Dan probeer je het de volgende x gwn weer. Gaat het dan weer goed kan de degene die naast je shetlander loopt wat afstand nemen. Hij/zij blijft er dan gewoon naast lopen maar houd hem niet meer vast. Zo kan je dat opbouwen steeds iets verder vandaan gaan lopen. Ik hoop dat het lukt. Succes!

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:44

dan is je pony dus niet goed gefocust op jou , dan moet je dr uitdagen met iets dat ze leuk vind dingen zoals verzamelen kan ook met longeren , grasmasker op kan ook altijd nog?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 18:12

Renskexb:Grasmasker (mijlkorf) om, supper bedacht! :)*
Heb er nog een in de stal liggen
Ik denk dat dat ook al aardig zal helpen! :D

Equinext

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:07

klaas30 schreef:
Ik heb hetzelfde probleem met een haflinger.
Ik zou eerst haar leren wijken voor druk zodat je haar terug gemakkelijk op de volte kan zetten.
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... arelli.asp (spel 2) :D

Als je het niet snapt mag je het gerust zeggen dan zal ik het proberen uit te leggen

Succes

Wat een leuke site! Goede tip :)

Saskia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:27

matijssen schreef:
Waarom wil je graag longeren? er zijn zoveel manieren om je pony beweging te geven.
Longeren is namelijk ook erg saai..

Ga eens met m fietsen of wandelen, vind die misschien een stuk leuker en is ook goed voor de beweging

Hier ben ik het ook wel mee eens :) , er zijn nog genoeg andere dingen dan longeren om te doen, en als je persee wilt longeren dan les nemen...

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 21:43

Heb vandaag weer met haar gelongeerd. Eerst heb ik haar gewoon ff in het land gezet zodat ze tijdens het longeren niet de hele tijd wou grazen en toen heb ik haar in het begin gewoon rustig op de volte gezet en niet boos geworden toen ze het de eerste keer niet deed maar gewoon overnieuw geprobeerd. Toen ze op de volte liep eerst lekker laten stappen, heb geprobeerd erg goed op mijn lichaamshouding te letten en ik merkte dat alles bij elkaar echt al erg veel scheelde. Op het laatst ging het zo goed dat ik haar (zonder zweep!) alleen door goed op mijn lichaamshouding te letten in galop gekregen heb. Toen ze het zo braaf deed ben ik meteen gestopt. Volgende keer weer proberen. Ben trots op haar! :+ :D

cheryl_x_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:09

mabelbohms schreef:
Heb vandaag weer met haar gelongeerd. Eerst heb ik haar gewoon ff in het land gezet zodat ze tijdens het longeren niet de hele tijd wou grazen en toen heb ik haar in het begin gewoon rustig op de volte gezet en niet boos geworden toen ze het de eerste keer niet deed maar gewoon overnieuw geprobeerd. Toen ze op de volte liep eerst lekker laten stappen, heb geprobeerd erg goed op mijn lichaamshouding te letten en ik merkte dat alles bij elkaar echt al erg veel scheelde. Op het laatst ging het zo goed dat ik haar (zonder zweep!) alleen door goed op mijn lichaamshouding te letten in galop gekregen heb. Toen ze het zo braaf deed ben ik meteen gestopt. Volgende keer weer proberen. Ben trots op haar! :+ :D

Heb je het nog een keertje geprobeerd? :D