Welke bijzet/hulpteugel tijdens longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lucy_121

Welke bijzet/hulpteugel tijdens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 12:17

Welke hulpteugel/bijzet raden jullie het meest aan om mee te longeren? Het doel is dan om de rug, half en achterhand van het paard te traine, hoeft niet allemaal tegelijk natuurlijk maar welke hulpteugel gebruik jij het liefst? Of longeer jij liever helemaal zonder?

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:19

Ik heb een F.R.A. Hulpteugel. Werkt perfect!
Afbeelding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:20

Pessoa, dubbele longe en longeerhulp. Daar werk ik het liefste mee.

Lucy_121

Re: Welke bijzet/hulpteugel tijdens longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 12:21

En waarom zijn dat jullie favoriete hulpteugels?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:28

Om een paard goed over de rug te laten lopen heb ik de beste ervaringen met dubbele lijnen en bijzetteugels die je heel lang laat. De meeste zijn dan nog te kort dus ik heb er nog een sperriempje tussen zitten. Mijn paard zoekt dan mooi het contact op (beneden) in de stretch.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:31

Ik inderdaad longeerhulp, en dan zelf de achterhand erbij drijven

Billy_Jean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:41

Ik gebruik altijd het Lammert Haanstra bijzettouwtje met een longeersingel. Dit touwtje kan je op verschillende manieren gebruiken, je kan je paard lang en laag over de rug laten lopen. Of in de hogere hoofdhouding. Zo kan je goed variëren. Mijn paard loopt hier heel fijn en los mee!
Afbeelding
Dit is de hogere halshouding, van de lage kan ik geen goed plaatje vinden, maar ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik ben er heel positief over.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:42

Longeerhulp nodigt uit om de neus naar beneden te doen, waardoor ze voorwaarts neerwaarts gaan lopen. Dubbele lijnen omdat je daarmee heel veel kan doen, zowel rechte stukken als buigen. Eigenlijk is het een soort van rijden maar dan zit je er niet op. Pessoa lijkt hier wat op maar zit het paard in een 'vastere' houding. Ook vind ik die fijn omdat het de achterhand meer meeneemt vanwege het bontje wat onder de billen van het paard zit.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:52

Hier de dubbele longe. Paarden lopen hier het beste mee. Lekker actief, goede achterhand en hals houding en rug gebruik uiteraard. Je kan ze er heel fijn mee instellen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 13:39

Dubbele longe of de pessoa. de longeerhulp is maar op 1 manier af te stellen, en ik kies liever voor een hulpteugel waarbij ik kan varieren in de hoofd-halshouding, afhankelijk van wat op dat moment nodig/wenselijk is.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 00:36

Angela schreef:
Dubbele longe of de pessoa. de longeerhulp is maar op 1 manier af te stellen, en ik kies liever voor een hulpteugel waarbij ik kan varieren in de hoofd-halshouding, afhankelijk van wat op dat moment nodig/wenselijk is.

En waarom ga jij dan liever voor een pessoa dan voor touwtjes die je ook op verschillende manieren kunt instellen?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:55

Ik longeer het liefst met een pessoa. Deze neemt ook de achterhand mee, daarom verkies ik de pessoa boven touwtjes of een longeerhulp.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:59

Ik longeer nu eigelijk alleen nog met dubbele lijnen.
Dit omdat ik hier zelf onder het longeren hals hoofdhouding kan veranderen van lang laag naar wat hoger in te stellen.
Achterhand kun je goed mee krijgen met de juisten zweephulp

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:01

Ik vind de dubbele longe het fijnst omdat ze daar zelf invloed hebt op je paard en de inwerking. Maar je moet wel flink oefenen want hij wordt pas echt nuttig als je er zelf een beetje handig mee bent

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:03

Ik longeer het liefste met de dubbele longe. Dan kan ik mijn paard precies zo instellen als ik wil. ik neem bijvoorbeeld ook regelmatig stukjes buitenstelling mee.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:04

Ik gebruik altijd de longeerhulp omdat paard moeite heeft met laag lopen. En dubbele longe.

Pessoa heb ik verkocht, doodsangsten had ik ermee. Nooit meer, paard ging zo in het verzet ookal had ik het opgebouwd.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:14

Ik denk dat de longeerhulp vooral bij het paard en de gebruiker moet passen en er niet zozeer een perfecte longeerhulp is. Ook hangt het van het africhtingsniveau af en de problemen waar je tegenaan loopt. Zelf werk ik veel met bijzettouwtjes, lekker makkelijk op verschillende manieren in te stellen. Mijn eigen paard ben ik aan het desensibiliseren zodat die straks aan de dubbele lijnen kan.
Wat ik zelf ook een hele fijne toevoeging bij het longeren vind is balkjes laten lopen. Voeten optillen, bewustwording bij het paard waar de voeten zitten en hoe ze neer te zetten.

Rois

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:30

De fra hulpteugel :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:34

Ik gebruik de goedkopen variant. 2 keer per maand gebruik ik hem.
hoofdstel in, 2 halstertouwen aan elkaar knopen, over de rug leggen, tussen de benen door aan het bit.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:37

Elastiek, touwtjes, of dubbele lijnen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:39

Ik longeer met dubbele longe. Vind dit een hele fijne manier van longeren en kan mijn paard zo instellen zoals ik wil. :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:42

joshi_lotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:53

Passoa ben ik niet zo fan van, als ik altijd filmpjes zie vind ik het maar wat gezaag in de mond als het paard.

De Fra longeerhulp vind ik fijn, lekker lang, los en ontspannen, ook leert het paard meer zijn eigen benen te lopen, maar je moet hem niet te strak zetten, en dat zie ik nog al veel. Helaas loopt mijn paard dan in een stofzuiger positie waardoor hij in de hulp staat.

Touwtjes lijkt niet zo fijn, mij lijkt het heel erg dat het paard er ik kan gaan hangen (?)

Zelf gebruik ik iets wat ik zelf heb verzonnen, want mijn paard heeft slechte ervaring met hulpteugels aan de mond. Dit werkt perfect voor hem, hij gebruikt zijn achterhand beter, geeft na, loopt op eigen benen etc.
Afbeelding

achtbaan_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:40

ik longeer graag met dubbele lijnen (met katrollen)

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:06

achtbaan_fan schreef:
ik longeer graag met dubbele lijnen (met katrollen)

Heb je een voorbeeldfoto?