[AR] Combinatie mennen - onder het zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Combinatie mennen - onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 10:56

Dag iedereen,

Eentje in het kader van "toekomstgericht denken".

Momenteel hebben we 3 paarden: één gepensioneerde Arabier, één Belgisch Trekpaard van mijn vriend, en één wedstrijdpaard (dressuur) voor mezelf. Mijn vriend heeft een beetje de smaak van het mennen te pakken gekregen en wil "in de toekomst" (op lange termijn) een dubbelspan. Maar wat voor paarden dan?

We zijn héél blij met ons trekpaard, maar stoten hierbij regelmatig op het conditionele probleem. Door werk en vroeg donker in de winter, komen we vaak maar aan 1 of 2 keer rijden per week. Zo is het voor ons trekpaard uiteraard moeilijk om conditie op te bouwen. Momenteel zijn we in functie daarvan in blijde afwachting van een stapmolen, zodat ze toch al een keertje extra wat kan rondhuppelen onder begeleiding :D Zodra het langer licht is, rijd ik ook weleens met haar onder het zadel buiten of zet ik haar door de week een keertje extra in de koets, maar ooit wordt het helaas wel weer terug winter ook :(

Maar goed, als er een dubbelspan zou komen, leek het ons fijn dat ik met deze paarden ook gewoon onder het zadel dressuur kan rijden. Dat kan in de winter en in het donker wel gemakkelijk, omdat ik op een kleine 300 meter van de binnenpiste van mijn rijvereniging zit en daar altijd terecht kan. Dat zou twee vliegen in één klap betekenen: ik kan fijn dressuren, en de paarden zullen ongetwijfeld meer conditie hebben als ons paard nu.

Dan nu de hamvraag: wat voor paarden zullen we gaan zoeken? Warmbloeden? Arabo-Friezen? Iets waar wij helemaal niet aan denken? Daarom kom ik dus bij jullie te rade.

Voorwaarden:
- liefst niet te groot (1m60 - 1m65 lijkt me een mooi formaat), moet wel formaat paard zijn owv inschrijven bij rijvereniging (min. stokmaat 1m53 volgens clubreglement)
- rustig van karakter
- mennen + onder het zadel
- en nu komt het grote probleem: rassen als trekpaarden, Friezen, Fjorden, Haflingers, Tinkers, ... mogen niet worden ingeschreven bij de rijvereniging

Shoot!

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:02

Hmm lastig mogen tuigers wel?

Ik zou anders gewoon voor kwpners gaan

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:02

Dat is wel erg lastig als zoveel rassen al worden uitgesloten. Gewoon 2 kwpn'ers? Eventueel model tuiger of Gelders paard? Of inderdaad arabofriezen zijn ook leuk.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:03

Ik ben om 4 uur door de weeks op stal dan longeer ik hem snel en fiets ik naar huis. Ook in de winter. Zo heeft ze toch haar conditie gehad zonder dat je lang moet werken. Maar het wordt lente dus dan kan je 's avonds ook nog met dr weg. Door haar in te spannen bouwt ze ook conditie en spier op. Verder vind ik het mooi om als je je trekpaard er voor zet, je er nog een trekpaard bij zet. Kijk eens rond op bokt markt of marktplaats.
Edit: ik zie net dat trekpaarden niet worden toe gestaan maar wil je persee wedstrijden gaan rijden met ze?

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:07

Tuigers of miss is een kruising iets ?
En miss hackneys , maar dan wel goed zoeken naar rustige
Laatst bijgewerkt door faunty op 01-03-15 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:07

Easy does it: Gelderse paarden! Kun je alle kanten mee op door hun veelzijdigheid, ze zijn prachtig en hebben súper karakters!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:08

Ik zou een andere rijvereniging zoeken :)

Susie1992

Re: Combinatie mennen - onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:14

Waarom niet met de belzen? Ik rijd onze bels ook dressuurmatig wat ze echt beter oppakt dan mijn voormalige haflinger. De bedoeling is dat mijn man de powerhorse competitie in de toekomst met haar gaat mennen.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:17

Ik zou de arabofries absoluut afschrijven.
Ik vind ze meermaals veel te heet voor de wagen, al helemaal als je de combinatie gaat maken en onder het zadel en voor de wagen.
Ik heb vaker gezien dat ze allebei het werk niet trekken en dat vaak gaan laten merken als zij voor de koets lopen.
Het zijn prachtige paardjes, maar door te divers werk raken ze vaak echt in de war.
De gespannenheid komt gewoon erg snel naar boven en met de soms lompe kracht van een fries raad ik het je af ;)

Het zijn heerlijke paarden hoor, echtwel.
maar wat mijn betreft niet om én te rijden én te mennen.

trekpaarden, Friezen, Fjorden, Haflingers, Tinkers...
dat is het lijstje wat ik ook zou afraden als je er ook mee wil gaan rijden..
Dus helemaal geen probleem :)
Ik zie daar dat veel mensen lekker dressuur kunnen rijden op zo'n paard, maar dat de paarden (op de fries in dit rijtje na) voor de wagen dressuurmatig elke keer dat je ze voorspant toch weer een beetje afdwarellen, dit moet je dan elke keer weer rechtzetten als je er weer op gaat zitten..
(met uitzondering van de paardjes, zoals haflingers en tinkers, die dressuur echt lekker in het bloed hebben zitten.. maar die zie je niet zo veel)

Wat betreft tweespan zijn dit wel de paarden die elkaar niet te veel opfokken en dus niet tegen elkaar gaan racen voor de wagen.. wat wel vaker kan gebeuren met warmbloeden...

Ik vind persoonlijke de Gelderse een goede voor de combinatie Mennen en Rijden.

De tuiger zou ik niet doen, omdat deze wel vaak laten merken dat eer ze men-getraind zijn en daar conditie op hebben.. ze onder het zadel té té veel energie hebben.
Ze bouwen een giga conditie hé, en onder het zadel kom je dan met de verplichte trucjes eerst longeren voor opstappen etc..

Gewoon kwpn'ers gaat ook super ;)

(onder de voorwaarde rustig van karakter zou ik de welsh ook afschrijven als tweespanpaard. Ze zijn nogal elkaar opnaaiers als het gaat om lekkere drafjes en galopjes buiten. In de binnenbak heb ik dit bij dit ras nooit echt gezien.. dus licht ook aan welk menwerk je precies wil)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 01-03-15 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:21

Welsh? En dan misschien een welsh cob of een grote NWR?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 11:26

Memuska schreef:
Voorwaarden:
- liefst niet te groot (1m60 - 1m65 lijkt me een mooi formaat), moet wel formaat paard zijn owv inschrijven bij rijvereniging (min. stokmaat 1m53 volgens clubreglement)
- rustig van karakter
- mennen + onder het zadel
- en nu komt het grote probleem: rassen als trekpaarden, Friezen, Fjorden, Haflingers, Tinkers, ... mogen niet worden ingeschreven bij de rijvereniging

Shoot!

Wat een discrimenerende rijvereniging zeg. Ik zou lekker op zoek gaan naar paarden die bij jullie passen. En daarbij niet letten op de regels van de rijvereniging. Dan maar naar een andere rijvereniging.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 12:48

nutts schreef:
Hmm lastig mogen tuigers wel?

Staat niet in het reglement, I take it as a yes :+

Cas123 schreef:
Edit: ik zie net dat trekpaarden niet worden toe gestaan maar wil je persee wedstrijden gaan rijden met ze?

Nee, helemaal niet, maar het gaat mij om het rijden / conditie. Ik vind het momenteel een beetje zonde dat we met Margriet (ons trekpaard) minder kunnen doen in de winter. Het is een héél fijn paard hoor en ze gaat voor geen geld van de wereld weg, maar ze wordt ook alweer 19 dit jaar en ze heeft soms last van haar gewrichten. Dus we kijken vooruit :) Als ik dan paarden zou kunnen houden die zowel voor de koets als onder het zadel kunnen, zijn het gewoon 2 vliegen in een klap. Ook omdat mijn vriend heel weinig tijd heeft om te rijden, en ik graag onder het zadel rijd.

Olympia96 schreef:
Easy does it: Gelderse paarden! Kun je alle kanten mee op door hun veelzijdigheid, ze zijn prachtig en hebben súper karakters!

Kijk zover had ik zelfs niet gedacht! Goeie tip!

Billy schreef:
Ik zou een andere rijvereniging zoeken :)

Helaas. Deze zit met een binnenbak waar ik altijd kan trainen op 300 meter van mijn huis. Iets te handig...

Susie1992 schreef:
Waarom niet met de belzen? Ik rijd onze bels ook dressuurmatig wat ze echt beter oppakt dan mijn voormalige haflinger. De bedoeling is dat mijn man de powerhorse competitie in de toekomst met haar gaat mennen.

Zie boven ;-)

KingYasFenn schreef:
Het zijn heerlijke paarden hoor, echtwel.
maar wat mijn betreft niet om én te rijden én te mennen.

Interessant om te lezen! Ik heb helemaal geen ervaring met het ras, buiten dat ik ze erg mooi vind. Maar het moet ook nog praktisch, veilig en ontspannend zijn.

Qua warmbloeden zullen we idd ook moeten uitkijken hoe en wat, maar we hebben tijd. Ogen open houden en wie weet wat komen we tegen? Tis alleen gemakkelijker om te weten waar je best kan kijken. Zoveel paarden...

Larissajulia schreef:
Welsh? En dan misschien een welsh cob of een grote NWR?

Ook nog niet aan gedacht! Weet er iemand vanbuiten een gemiddelde stokmaat?

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 12:56

Een welsh NWR is rond de 1,48, maar er zijn altijd uitzonderingen. Bij ons op stal staat een 2 jarige welsh cob van 1,50, dus die groeit ook nog wel :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:03

Het lastigste van het zoeken naar een tweespan is dat de paarden heel goed moeten matchen, als je er een hebt die altijd wil lopen en een die het allemaal wel best vind wordt het nooit wat. Ze moeten qua formaat, werklust, temperament en tempo bij elkaar passen. Ik denk dat ik er voor zou kiezen je opties zoveel mogelijk open te houden. Probeer een span te vinden wat al samen in het span loopt en laat je verder door het formaat leiden zodat je er ook op kan. Het is supergoed om menpaarden ook onder de man trainen. Je kunt ze onder de man makkelijkere iets aan leren en dat dan later vertalen naar in het span.
Vergeet niet een heel goede men instructeur te strikken en uitgebreid de tijd te nemen voor je wedstrijden gaat rijden en train ze ook individueel.

Denk ook eens aan zoiets:
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:14

Ja precies, eentje kopen is al lastig, laat staan twee die dan ook nog naast elkaar moeten kunnen lopen maar ook apart onder het zadel :+ Vandaar dat ik al maar begin te oriënteren!

De bedoeling is dan om inderdaad ook les te gaan nemen (zowel mennen als onder het zadel, dat laatste doe ik al wel jaren maar dan ook met die paarden). Mijn vriend rijdt geen wedstrijden, gewoon op zondag door het bos met de koets, maar onder het zadel zou ik ze dan wel meenemen. Of wie weet word ik nog een fanatiek menner, met mijn rugproblemen kan dat misschien nog wel eens ;-)

Bedankt ook voor de link!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:33

Koop gewoon een paard waarbij fijn mee kunt rijden en waarvan het karakter bij je past. Zolang je niet de ambitie hebt om wereldkampioen te worden, is er geen enkel ras per definitie ongeschikt.

Bijvoorbeeld het rijpaard wat je nu hebt? Dat is misschien ook geschikt om voor de wagen te lopen, hoef je nog maar 1 nieuwe te Zoeken die ernaast zou passen.

Op menwedstrijden kom je de hele rassen encyclopedie tegen en iedereen is enthousiast over zijn eigen paard of pony. Is gewoon een kwestie van voorkeur; wat voor soort paard kun je mee omgaan?
Liever een wat rustige koudbloed of liever een hete Arabier? Ze kunnen allebei onder de man en voor de wagen lopen, en alles wat ertussen zit ook. Maar het is maar net wat je leuk vind.

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:44

Om een idee te krijgen wat er zoal te koop is, moet je bijvoorbeeld eens kijken op de website van stoeterij Ben Coolen in Leende. In woon daar in de buurt en ben er pas wezen kijken. Er stond bijvoorbeeld ook een prachtig span palomino NRPS pony's van 1.55 mtr. NRPS pony's zijn er wel vaker in deze maat te vinden.
Succes!

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:47

Als ik het lees zou ik gaan voor Gelderse Tuigpaarden. Ik heb er ook twee staan. Perfect voor zowel aangespannen als onder het zadel. Fijne paarden met fijn karakter. Ik kan ze een hele poos stil laten staan en dan zo weer voor de kar zetten en wegrijden zonder problemen. Heb ook een tijdje maar twee keer in de week kunnen mennen en dat ging prima! Succes met zoeken!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 15:00

Wat te denken van een groninger paard. Kun je fantastisch rijden en misstaat niet voor de kar.
Goed karakter, goede gangen en willen graag voor je werken zonder idioot te doen. De mijne wordt nu beleerd en is zoooooo vreselijk braaf.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:27

Zonder twijfel: kwpn Gelders paard!!
Ik heb zeer goede ervaringen met de combi mennen en ohz met deze paarden. Het is het enige type dat er ook speciaal voor gefokt wordt, de hengsten worden in het verrichtingsonderzoek zowel voor de kar als onder het zadel getest.
Staan wel wat plaatjes in mijn profiel, en bekijk de Gelderse FB pagina uit mijn onderschrift eens.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:14

Mijn eerste ingevingen was ook een gelderse!

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:27

Het is moeilijk om te zeggen doe dit of dat ras.
De paarden moeten bij elkaar passen in het span en jullie moeten een klik hebben met beide paarden.
Best wel een uitdaging.
Waarom niet gewoon een Fries?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 10:52

wph1 schreef:
Waarom niet gewoon een Fries?

Zie boven, mag niet in de club.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:53

Vrienden van mij hebben een lippizaner. Zij rijdt, hij ment. Gaat erg leuk.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:19

Oké wat een fijne club.
Mag ik vragen waarom al die regels. ....... in de gewone wereld heb je het dan gelijk over discriminatie