[AR] zacht menbit gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

zacht menbit gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 13:21

Hoi allemaal,

ik ga mijn 12 jarige tinker merrie beleren voor de kar, geheel onder begeleiding van een ervaren iemand.
en mijn vriend heeft in de drafsport fezeten en kan mij ook aardig handje helpen.
maar ik zit nu op het punt dat mannen gaan zeggen, ze moet zich niet zo aanstellen en jij moet eens wat stoerder worden |o de welbekende muur waar we tegenaan lopen :D

het is als volgt dat bij mijn merrie is vastgesteld dat zij ruinentanden heeft die niet doorkomen, moet je een beetje zien als je eigen verstanskies die door moet komen maar niet door komt -:) lekker duidelijk.
maar ze adviseerde mij om het te laten zitten omdat weghalen vaak meer schade aanricht door de grote wonden die er achter blijven dan het te laten zitten.

nu ben ik dus zo'n truus die het meteen zielig vind en ben op advies overgestapt op bitloos wat super gaat ( sidepull) ze is namelijk best gevoelig kwa geestelijk gestel :j
Maar met mennen gaat dit mij iets te ver, zeker in het begin.
nu zou ik graag willen weten wat voor zachtere bitjes je hebt voor het mennen.
er gaat nu omdat we een tuig lenen een liverpool stang in.
maar ja dat is natuurlijk meteen best pittig ( hoor je de mannen al tegen me zeuren)
We lenen alles in eerste instantie omdat we eerst gaan kijken of het leuk vinden en of het ook lukt en omdat we in de luxe positie zijn dat het kan :D

wie kan mij en brittje verder helpen met dit probleempje?

HTM

Re: zacht menbit gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:24

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 13:49

Ah dat ziet er inderdaad fijner uit, je ontkomt er denk ook niet echt aan om zonder stang te rijden he?
we willen ook marathon enzo gaan doen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:53

Een bandage of zeempje erom?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:00

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:01

Een stang hoeft zeker niet direct hoor bij het mennen. Je moet echt kijken per pony.
Zo heb ik er hier een die prima op een ongebroken appel bitje loopt met gewone ringen, zou m nog ermee door een marathon kunnen sturen als ie heet word Met enkelspan.

Mijn tinker mende ik op zijn myler bitje, de gewone dus niet Liverpool want dat was me te scherp. Level 2. Een mooi naar de mond gevormd bit en vriendelijk. Ze was erg gevoelig namelijk op de hand qua dressuurmatig rijden. Dat beviel wel erg goed.
Je kunt natuurlijk ook Liverpool en dan gewoon leidsel op de ring, dan heb je amper tot geen hefboom En zou je altijd nog kunnen spelen ermee. Daarvoor had ik in het begin bij mijn tinker een zilco bit. Mooi dun en licht naar voren en omhoog gebogen en met leren kin'ketting'. Zeker een aanrader.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:13

Een stang ligt over het algemeen veel rustiger in de mond dan een trensje. Zeker met leidsels van 4 meter eraan.
Wij mennen beide paarden met een liverpool, eentje met zeemleer om de stang.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:13

je kan inderdaad met een gewoon bit mennen. maar je kan ook prima bitloos mennen hoor.
ideal heeft zelfs een bitloze men-neusriem.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:16

Een rubbere bit (stang) wellicht?

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:20

Je kunt de leidsels op verschillende manieren aan een Liverpool bevestigen. Als je ze in de bril bevestigt, is er vrijwel geen hefboomwerking (en dus ook weinig kinketting inwerking) en dus alleen een stil stangbit (zoals ongebroken trens) in de mond. Als jouw handen dan ook rustig zijn, is dat een heel vriendelijk bit.
Lijk maar eens op: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=21&t=1481245; dan bedoel ik nr 2 (ligt stiller dan nr 1).
Ook een Utrechtse stang is een vriendelijkere stang. Als je dan de leidsels in het bovenste gat hebt, heb je ook nauwelijks hefboom en dus als een ongebroken trens.

Voor de duidelijkheid met mennen vind ik een stang/ ongebroken wel beter dan gebroken. Je hebt namelijk niet de zijwaartse beweging die je met teugels vanaf het zadel kunt doen door je hand iets opzij te doen. Doordat leidsels met mennen door de ringen lopen, is er geen zijwaartse beweging mogelijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:27

Je bit is zo streng als dat jij met je handen bent.
Wat voor bit je eerst in dan voordat geconstateerd werd dat ze deze kiesjes heeft?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:36

Het rubberen bokkebit wat HTM voorstelt is er ook in een liverpool uitvoering, bokkenbit heeft een iets scherpere inwerking dan een liverpool omdat de hoek van de scaren iets verder teruggeplaatst is en daardoor scherper inwerkt.

Je hebt voor het mennen ook een speciale 4-ring trenswaarbij de losse ringen aan het hoofdstel zitten en de vaste aan de leidstels, zacht bij normale inwerking en scherper bij ophoudingen.
De vierringtrens is er vooral in enkelgebroken uitvoering

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:07

Ik had deze Zilco http://www.demenner.nl/menbitten/zilco-liverpool-ergonomisch.html vanwege het naar voren gebogen en relatief dunne mondstuk (weinig ruimte in de mond). De leren kinband vond ik echter niet zo goed aansluiten, was vrij stug.
Je hebt ook een Zilco met kunststof http://www.demenner.nl/menbitten/rechte-pompstang-van-buigzaam-kunststof-3978.html, maar die is weer niet gebogen en vrij dik, wat dus niet per definitie fijner is voor het paard.
Ik heb nu echter weer een liverpool met wat tongvrijheid en lichte pompwerking, omdat hij daar toch fijner op loopt.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:23

Ik heb ook een merrie met onder 2 doorgebroken ruinentanden en boven 2 voelbare ruinentanden.
Deze rij ik meestal op:
http://www.demenner.nl/menbitten/liverp ... ND0NJ2G-aE
en dan zoals jowien aangeeft meestal op 2, in de vaardigheid of marathon op 1.
Nu rij ik de vaardigheid en marathon op dit bit
http://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bit ... n_408.html
Op beide bitten loopt ze goed (op een gewone liverpool (in het begin op gereden) liep ze minder lekker.
Met het 2e bit durf ik nog niet goed buiten te rijden (ervaringen uit verleden) dus rij ik met de liverpool op 2

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:28

De beide hengsten die ik bij reed hadden een boterzacht mondje en werden gereden met een liverpool met een bit bandage daaromheen.
Was best wel zacht en flexibel tot mijn grote verbazing.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 00:15

Inderdaad het zeempje zij mijn vriend ook al als optie.
Ik reed haar met een dubbelgebroken sprengerbitje.
Hoop tips, erg fijn voor een leek als ik :D
Super bedankt, en inderdaad een bit is zo scherp als je hem zelf maakt :o

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:18

Ik men met een dubbel gebroken pelham.
Iets hefboomwerking maar geen stang en geen notenkraker effect van n enkelgebroken bit.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:18

Als je een zeempje gaat doen. Let op dat je het bit niet te dik maakt.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 00:21

Ja dat is ook weer een puntje.
Ik zit eigenlijk hard aan zo'n rubbere te denken.
Dat lijkt me wel fijn denk ik

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:33

Ik men met mijn gewonen dubbel gebroken bitje van Neue schule mijn paarden lopen daar het fijnste mee, en dus ook voor de sulky.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 09:37

Misschien dat als we alles goed en duidelijk onder de knie hebben dat ik die overstap ook wel ga doen, maar in het begin moeten we allebei nog zoveel leren.
En ze is niet wcht een ster in stilstaan als het moet :oo niet dat dat kwa bit verschil uitmaakt maar voor mijn vertrouwen misschien wel.
Weet niet waarom, zal wel tussen mijn oren zitten.

IsmaySenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:06

ik met liverpool stang,klein beetje gebogen met stuk sealtex erom heen, is een soort stukje zeem. Leidsels heb ik in de ringen

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:36

Rubber is alleen geschikt voor prd die veel speekselen.
Rubber in een droge mond kan brand/ schuurwonden veroorzaken!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 20:46

Oke, ook weer handig om te weten
Anders had ik dat er zo omheen gedraaid

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:12

HTM schreef:

Hier men ik ook mee, al jaren. Hij is ook niet zo mega dik wat je wel hebt als je om een stang een zeem doet of zo'n rubberen bit. Van die laatste ben ik ook geen fan om de reden die al genoemd was. Tevens is hij wat flexibel en op het moment van een niet helemaal correcte hulp wel een stuk vriendelijker dan een metalen bit.
Ik heb hem volgens mij van Zilco en was wel iets meer kwijt. :(