grondwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MxW

grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 19:06

Hoihoi

Ik lees heel vaak "ga grondwerk doen met je paard" maar ik vroeg me af wat daar allemaal mee bedoeld wordt.

Ik zelf longeer mijn verzorgpaard en wandel ermee maar ik ben eigenlijk op zoek naar dingetjes die ik verder nog met hem kan doen.

Als het niet goed staat, zouden jullie hem dan Willem verplaatsen? Ik ben nog niet zo thuis op bokt

lianne304

Re: grondwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:10

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:11

Hee!

Grondwerk houdt in dat je vanaf de grond met je paard traint. Grondwerk kan erg handig zijn om respect voor elkaar te krijgen. Je zou bijv. met je paard kunnen oefenen dat hij of zij halt houdt op stemcommando.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:22

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:26

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:52

Vaak wordt er (de basis van) Natural Horsemanship mee bedoeld. Als je benieuwd ben zou ik me verdiepen in de Seven Games van Parelli. Die zijn wel goed om mee te starten als je grondwerk wilt doen, ze zijn duidelijk voor zowel mens als paard en als je ze beheerst kun je echt van alles ermee doen.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 23:07

Hij kan al gewoon op commando halthouden, blijven staan op commando ben ik nu mee bezig. (Zodra ik wegloop hobbelt hij braaf achter me aan, terwijl dat op dat moment niet de bedoeling is hihi) en volgen en achteruit doet hij ook heel braaf. Maar ik vroeg me af wat er verder nog te doen was zegmaar. Maar ik zal die seven games even onderzoeken! Misschien is dat wat! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:11

Parelli is inderdaad een mooie en simpele vorm van grondwerk (of NH) maar ook de manier van Emiel Voest is erg fijn. Het is zeker leuk om te doen en goed voor de band tussen ruiter en paard!
Er zijn ook vaak wel instructrices/instructeurs die grondwerk les geven, ook altijd leuk :j

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 20:20

En ik zie bij ons op stal ook veel mensen die naast het paard "dressuren" zegmaar. Maar ik kan niet zo goed vinden hoe dat heet en of daar ook instructeurs of sites voor zijn. Dat sprak mij ook heel erg aan, heb namelijk een paardje dat altijd gek was op hard werken en dressuren maar hij wordt niet meer gereden. Maar als ik hem dan aan de hand nog een beetje uit kan dagen dan is dat wel leuk :)

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 21:10

Ik denk dat ze hun paard rechtrichten aan de hand. Op sites zoals paardenbegrijpen.nl kan je daar al een hoop informatie over vinden. Heel het internet staat er eigenlijk vol mee.

dyonnerso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 03:02

Grondwerken zorgt ervoor dat de band tussen jou en je paard vele malen beter word. Jullie hebben/krijgen respect voor elkaar en leren elkaar (nog) beter begrijpen! :) Zelf doe ik altijd parelli, ik vind dat een hele fijne manier om mee te werken :)

Risje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 00:56

Ik ga ook even volgen.. Wil ook wat meer met grondwerk gaan doen en een betere band krijgen met mn paardje..
Met alleen rijden en poetsen kom je er niet

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 01:02

Grondwerk, dat is toch ploegen en slepen enzo? :+

ellyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:28

Zo al hier boven staat zijn er heel veel sites met info over grondwerk.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 20:58

palousa_boy schreef:
Grondwerk, dat is toch ploegen en slepen enzo? :+

Hahaha, gelukkig niet. Want dan is grondwerk met mijn verzorgpaard een verloren zaak. Die kijkt je dan echt zo aan van, trek die ploeg lekker zelf hihi :+

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:01

xMaxxiee schreef:
En ik zie bij ons op stal ook veel mensen die naast het paard "dressuren" zegmaar. Maar ik kan niet zo goed vinden hoe dat heet en of daar ook instructeurs of sites voor zijn. Dat sprak mij ook heel erg aan, heb namelijk een paardje dat altijd gek was op hard werken en dressuren maar hij wordt niet meer gereden. Maar als ik hem dan aan de hand nog een beetje uit kan dagen dan is dat wel leuk :)

ik denk dat je lange teugelen bedoelt ;)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 21:07

ninietje_x schreef:
xMaxxiee schreef:

Ik bedoel met een kaptoom gewoon aan de hand werken. Ik heb het wel eens met een mini pony gedaan die het al kon. Maar geen idee hoe het heet en of er les in te vinden is. Ik zou niet weten hoe ik hiermee moet beginnen namelijk.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:18

als mensen hun paard niet onder controle hebben en tips zoeken verschijnt er een topic op bokt en dan wordt er aangeraden om "grondwerk" te gaan doen. Ik weet, na 35 jaar paarden aan huis te hebben, nog steeds niet wat ze daar nu precies mee bedoelen :D
Ik heb dan ook geen problemen met mijn paarden, die lopen braaf langs de weg, over zeiltjes mocht het nodig zijn, of langs brandende afvalhopen (die vaak door boeren langs de kant vd weg worden aangestoken.) en ook zijn landende luchtballonnen o.i.d. geen probleem (zolang ik ze vast heb, los in de wei gaan ze natuurlijk wel uit hun dak) Hier heb ik nooit mee geoefend, ze doen het gewoon. Zo kan ik met mijn net ingereden paard, na mijn verhuizing hier naartoe, gewoon in het bos rijden, en over straat, terwijl ze bij mijn vorige huis ik denk 2 keer buiten mijn erf is geweest.(en nee, het is geen goedzak maar een uiterst sensible en flexibele anglo arabiertje)

dus...wat mijn interpretatie is van grondwerk, is gewoon ordinair...primair...gewoon zorgen dat je een leider bent voor je paard :+ niet teveel mutsen, geen onzin pikken, en eerlijk zijn naar je paard, maar vooral ook kalm en onverstoorbaar.

zal wel moeten want ik ben geen sterruiter, vroegah klom ik overal op en bleef zitten als een stukje plakband, maar de 40 gepasseerd ga ik het daar niet meer op wagen ;)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 21:32

Mist schreef:
als mensen hun paard niet onder controle hebben en tips zoeken verschijnt er een topic op bokt en dan wordt er aangeraden om "grondwerk" te gaan doen. Ik weet, na 35 jaar paarden aan huis te hebben, nog steeds niet wat ze daar nu precies mee bedoelen :D

Okee, als dat verstaan wordt onder grondwerk heb ik niks meer te doen :+
Meneer kan afentoe hartstikke pittig zijn, maar we hebben wel wederzijds vertrouwen en respect voor elkaar, dus daar valt niks meer in te winnen. We zijn gewoon op zoek naar bezigheidstherapie, zodat hij zich niet de hele dag in de wei staat te vervelen en zodat er voor mij een uitdaging is. Elke keer poetsen is leuk, maar een doel hebben is toch wel prettig.

_Dyonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:34

Kijk eens op mijn blog, daar staat een hele fijne vorm van grondwerk precies uitgelegt. Misschien wat voor je? :) www.equetablog.tk

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 21:56

xMaxxiee schreef:
Mist schreef:

Okee, als dat verstaan wordt onder grondwerk heb ik niks meer te doen :+
Meneer kan afentoe hartstikke pittig zijn, maar we hebben wel wederzijds vertrouwen en respect voor elkaar, dus daar valt niks meer in te winnen. We zijn gewoon op zoek naar bezigheidstherapie, zodat hij zich niet de hele dag in de wei staat te vervelen en zodat er voor mij een uitdaging is. Elke keer poetsen is leuk, maar een doel hebben is toch wel prettig.

dat klinkt meer in de richting van vrijheidsdressuur ? of bedoel je dat niet ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:00

xMaxxiee schreef:
ninietje_x schreef:

Ik bedoel met een kaptoom gewoon aan de hand werken. Ik heb het wel eens met een mini pony gedaan die het al kon. Maar geen idee hoe het heet en of er les in te vinden is. Ik zou niet weten hoe ik hiermee moet beginnen namelijk.

Dat zijn dingen die je niet zelf moet gaan doen, maar waar je het beste les in kunt nemen. Overigens kun je dat met grondwerk ook doen. Grondwerk is niet alleen maar een paard dingen leren, het gaat om samenwerken en elkaar aftasten. Maar het allerbelangrijkste is om een paard te leren lezen, om gedrag te herkennen. En dat is niet te leren op filmpjes, maar door iemand in de hand te nemen die weet waar je op moet letten zodat je leert wat je ziet. Dat is hetzelfde als met paardrijden, je kunt wel boeken lezen, maar je moet toch echt leren voelen wat er onder je gebeurt, en dat kan enkel met les.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 22:03

Daar zijn we al mee bezig, maar omdat hij best wel blessure gevoelig is durf ik de grotere dingen niet te doen. Ik wil eerst zijn spieren weer een beetje soepel maken eigenlijk...

En @Joolien
Zoals je leest ben ik bereid er les in te nemen, ik wil alleen weten in welke richting ik dan op wil. Door de sites die ik gekregen heb kom ik al een heel eind, dan kan ik een beetje een idee vormen en kijken wat mij en het paard aanspreekt. Iedereen bedankt daarvoor! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:08

xMaxxiee schreef:
Daar zijn we al mee bezig, maar omdat hij best wel blessure gevoelig is durf ik de grotere dingen niet te doen. Ik wil eerst zijn spieren weer een beetje soepel maken eigenlijk...

En @Joolien
Zoals je leest ben ik bereid er les in te nemen, ik wil alleen weten in welke richting ik dan op wil. Door de sites die ik gekregen heb kom ik al een heel eind, dan kan ik een beetje een idee vormen en kijken wat mij en het paard aanspreekt. Iedereen bedankt daarvoor! :)

Dat had ik even gemist :) Maar ik zou niet teveel vastpinnen op 1 soort grondwerk,maar van je paard uit gaan wat interessant is voor hem. Je kunt een stukje van parelli gebruiken, een stukje van Monty Roberts, maar ook een stukje van jezelf. Ga gewoon eens lopen met je paard en kijk of hij goed uit je ruimte blijft. Kijk naar zijn blik, kijk naar zijn hoofdhalshouding. Ook als je wat van hem vraagt, bijv achterwaarts gaan. Vanuit daar kun je kijken wat interessant is. Maar ik snap wel dat je dan een idee moet hebben wat je kunt doen, maar dat is met les weer te doen.
Wat ik probeer te zeggen, zoek iemand die niet perse een bepaalde methode hanteert, maar van alles wat gebruikt. Doe ik zelf ook, want ik denk dat als je teveel vasthoudt aan 1 methode, je geneigd bent om teveel aan die methode vast te houden en niet uitgaat van het paard zelf.

Deniseevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:42