Clinton Anderson-achtig touwhalster?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Clinton Anderson-achtig touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 21:31

Heyhoi bokkers,

Ik heb me eens een beetje georiënteerd op het gebied van touwhalsters en kwam deze tegen van Clinton Anderson: https://www.downunderhorsemanship.com/S ... OPE_HALTER
Alle verhalen die ik erover gehoord en gelezen heb zijn positief, dus ik ben overtuigd om er een aan te schaffen. Ik heb nu ook een touwhalster maar deze komt van een ruitersportzaak die vooral adverteerde met leuke kleurtjes... Dat laat bij mij achteraf een klein alarmbelletje rinkelen, maar goed. Helaas is het touwhalster ook net een tikkeltje te groot en zijn er foute knopen gebruikt. ALLEEN, dat touwhalster van Clinton Anderson is DUUR! Heeft een van jullie bokkers enig idee of deze of soortgelijke in Nederland (goedkoper) te krijgen zijn?

klaas30

Re: Clinton Anderson-achtig touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:04

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 14:36

Ik heb al iemand gevonden die ze voor mij na kan maken. Toch bedankt! Wat mij betreft kan dit topic dicht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 20:58

Het Clinton Anderson touwhalster heeft twee knopen op de neuriem voor een stukje extra "bite".
Als je paard dat niet nodig heeft, zou ik gaan voor een touwhalster van Parelli. Identieke pasvorm, zonder die knopen.
Je doet er idd goed aan om alle touwhalsteraanbieders die alleen maar adverteren met fancy kleurtjes en waar de pasvorm te wensen overlaat, links te laten liggen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 21:42

Cassidy, de parelli-soort heb ik hier al liggen. Die werkt ook wel okay maar ik werk met een paard dat soms even de ruiter/begeleider uit het oog verliest. Het touwhalster hangt 90% van de tijd losjes zonder druk, dus een gevaar van neusbotje breken oid zie ik niet. Daarbij zorgen die knopen er hopelijk voor dat echt scherp gebruik/veel druk niet nodig is. Ik doe mijn uiterste best om zo zacht mogelijke hulpen te geven maar als paardlief weer even vergeet dat er iemand aan de andere kant van het touwtje is vind ik die 'bite' wel handig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:48

Niets mis met het overstappen met een halster met net dat meer bite.
Maar ik ben van mening dat als je gaat beknibbelen op prijs.
Je net even dat stukje minder kwaliteit en pasvorm krijgt.
En je uiteindelijk duurder uitbent als je eerst een "kopie" koopt niet net niet voldoet,
Of even langer doorspaart en het origineel koopt dat wel voldoet.

“The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten” – Benjamin Franklin .

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:51

Ik zou ook aanraden voor een halster van Parelli te gaan, en die goed op maat te kopen.
Ze zijn een súper fijn vind ik.
Heel zacht, soepel en passen goed (als je de juiste maat neemt) De regular past bij de meeste paarden wel, de full is snel te groot.
En ook in fancy kleurtjes! Als je het via een instructeur doet dan heb je ook de korting.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:53

MorganeR schreef:
Cassidy, de parelli-soort heb ik hier al liggen. Die werkt ook wel okay maar ik werk met een paard dat soms even de ruiter/begeleider uit het oog verliest. Het touwhalster hangt 90% van de tijd losjes zonder druk, dus een gevaar van neusbotje breken oid zie ik niet. Daarbij zorgen die knopen er hopelijk voor dat echt scherp gebruik/veel druk niet nodig is. Ik doe mijn uiterste best om zo zacht mogelijke hulpen te geven maar als paardlief weer even vergeet dat er iemand aan de andere kant van het touwtje is vind ik die 'bite' wel handig.

Er worden veel halsters verkocht als zijnde Parelli, terwijl men dan bedoelt ze met de parellimethode te gebruiken. De echte van Parelli zijn te herkennen aan een leertje onderaan het halster waar Parelli in gegraveerd staat.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 21:55

Ja daar heb je zeker ook een punt. Alleen die 50 Euro vind ik toch echt wel te veel... Plus diegene die ik nu gevonden heb maakt m precies na voor 12 Euro. Dus mocht ie niet zijn wat ik zoek, heb ik geen fortuin uitgegeven aan een kopie zeg maar. Het is ook vooral dat ik mijn ouders moet overtuigen dat ik 50 Euro uit zou geven aan "een beetje aan mekaar geknoopt touw" zoals zij het noemen.

Freya, zoals hierboven al gezegd heb ik deze al geprobeerd en hecht ik (helaas voor de ruitershops) geen waarde aan fancy kleurtjes. Toch bedankt voor de tip! Er is ook zeker niks fout aan het parelli-achtige halster, maar ik denk dat het met de CA wat beter gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:03

IK heb zowel halsters (origineel) van Parelli als Clinton Anderson.
Met mijn oudere merries (2, een van 20, een van 13) heb ik voldoende met het originele Parelli halster, met mijn jongere merrie (6) moet het Parelli halster toch even wijken voor die van CA.

Ik heb geen ervaring met een "non branded" Parelli-achtig halster.
Maar wat ik wel zie is dat de pasvorm negen van de tien keer niet voldoet als je het bij adressen vandaan haalt die "Parelli-achtig" verkopen.

Succes met je beslissing. En idd, de kosten voor een nepperd van een halster-die-net-niet-voldoet vallen mee als het om 12 Euro gaat.
Al is 12 Euro een goed begin om al een eind te komen naar dat halster van 50 Euro.
Ik heb mijn Parelli haltster tweedehands. Voor exact 15 Euro....:D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 22:13

Oh dan heb je wel veel geluk. CA is helaas hier niet zo bekend, alleen zijn dvds/boeken staan op mp ofzo. Ik denk ook dat ik, zodra ik een eigen paard koop, op de originele CA overstap. Of gewoon binnenkort al als ik echt merk dat het 'namaak' het niet is. Heb je die van CA dan gewoon op zijn website gekocht?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:18

Ik sta op een stal in Noord Holland, waar ze de methode van CA hanteren. Via de stalhoudster die de spullen aanbiedt heb ik het originele CA halster en de lead rope gekocht. Dat is met een verzamelbestelling uit USA gekomen. Het Parelli halster en de carrot stick heb ik via Bokt....

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 22:54

Mag ik vragen hoeveel jouw stal dan vraagt voor het halster + verzendkosten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:58

Je hebt PB.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:07

MorganeR schreef:
Ja daar heb je zeker ook een punt. Alleen die 50 Euro vind ik toch echt wel te veel... Plus diegene die ik nu gevonden heb maakt m precies na voor 12 Euro. Dus mocht ie niet zijn wat ik zoek, heb ik geen fortuin uitgegeven aan een kopie zeg maar. Het is ook vooral dat ik mijn ouders moet overtuigen dat ik 50 Euro uit zou geven aan "een beetje aan mekaar geknoopt touw" zoals zij het noemen.

Freya, zoals hierboven al gezegd heb ik deze al geprobeerd en hecht ik (helaas voor de ruitershops) geen waarde aan fancy kleurtjes. Toch bedankt voor de tip! Er is ook zeker niks fout aan het parelli-achtige halster, maar ik denk dat het met de CA wat beter gaat.

Ik bedoel juist dat die nep-parelli niet goed zijn, maar wel als parelli verkocht worden door sommigen.
Ik bedoel dus dat alleen de echte goed zijn. En die zijn geen 50 euro hoor.
Via een lid kun je die voor 19,27 bestellen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 23:18

En wat ik bedoelde is dat ik van een vriendin al eens een Parelli halster heb kunnen lenen, en dus merkte dat deze niet veel beter werkte dan mijn "namaak". Maar toch bedankt voor de tip!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:20

MorganeR schreef:
En wat ik bedoelde is dat ik van een vriendin al eens een Parelli halster heb kunnen lenen, en dus merkte dat deze niet veel beter werkte dan mijn "namaak". Maar toch bedankt voor de tip!

Wat dus weer het bewijs is dat het harnachement niet als enige de uitkomst is, en al helemaal geen garantie geeft op succes, maar afhankelijk is van hoe je het bedient.
Echter blijft mijn mening dat de pasvorm van merkharnachement bij correct gebruikt zo vaak vele malen beter is dan de kopie, en de resultaten daardoor ook beter worden.
Set yourself up for succes. Gebruik de beste spullen die je krijgen kunt.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 23:31

Zij heeft beide halsters ook geprobeerd en heeft zich al jaren verdiept in alles van Parelli. Ook zij merkte weinig verschil. Daarbij komt dat het gewoon ook écht geen makkelijke paarden zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:32

Ik snap het even niet...jij hebt het halster mogen lenen maar gebruikt op haar paarden? Als bij nagedacht dat het halster echt niet een tovermiddel zijn om lastige paarden aan te pakken, maar dat het er ook nog toe doet dat jij er staat, hoe je er staat, waarom je er staat?

Was het maar zo makkelijk dat een stukje harnachement de oplossing was voor alle problemen....dan waren alle paardentrainers en instructeurs al heel snel werkeloos. Koop een gadget voor een bepaald bedrag en het probleem is opgelost? Helaas werkt dat zo niet..... niet bij dieren.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-12-14 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 23:33

Nee ik vroeg of ik m eens kon lenen, dus is ze bij mij en de paarden langsgekomen zodat ik kon testen of ik verschil voelde en zij ook kon testen of zij veel verschil voelde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:35

Er al bij stilgestaan dat je - om echt blijvend impact te hebben bij een paard, met wat drastischere middelen moet komen dan wel of geen extra knoop op een neusriem? Helemaal als het bij één sessie blijft?

Wil je echt verschil zien in een sessie, gebruik een fietsketting, en het liefst door de mond...:x :+ Ben je in één sessie klaar.

Alle andere en softere manieren van aanpak los je echt niet op in een sessie. Die moeten bevestigd worden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-12-14 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 23:37

Het is in ieder geval te proberen. Zoals al eerder gezegd ben ik geen fan van meteen hele zware middelen gebruiken. En natuurlijk zoals al gezegd is het halster al besteld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:39

Succes met de aanpak. Soms is een sessie al voldoende om even door te dringen tot een dier. Dat is echter niet alleen afhankelijk van de tools die je gebruikt maar hoe je ze gebruikt. Succes met de training.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 23:40

Dankjewel! Ookal gebruik ik niet geheel dezelfde aanpak als jij, ik krijg de indruk dat je heel veel hiervan af weet. Zou je het erg vinden als ik, mocht ik tegen iets aan lopen, jou om advies vraag via pb?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 23:41

Ja hoor, dat mag, inbox staat altijd open.