[AR] Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tinker_sally

Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 22:58

Na een akkefietje afgelopen zondag, vraag ik me toch af hoe andere menners met ze omgaan.
Sinds juli loopt mijn tinker voor de wagen en sinds 2 weken zijn we overgestapt op het mennen.
Ze is super braaf voor de wagen.

Afgelopen zondag was ik met een vriendin een buitenrit aan het maken en we reden op een dijkweggetje. 1 Auto past er op, bij 2 moet je allebei helemaal door de berm. Om de breedte aan te geven.
Nu kwam er een wielrenner van achteren. We hielden achter ons in de gaten, maar deze kwam zo hard aangefietst dat we hem niet zagen. En toen vriendin hem zag, riep ze naar mij fietser, en toen kwam hij al voorbij gezoefd en dat ging echt niet langzaam.
Ik had geen tijd om iets te doen. Met als resultaat de wielrenner belande op de grond.
Hoe of wat snap ik nog steeds niet. Hij steekt het op mijn zweep dat die uitsteekt. Lijkt mij dat als je net als hem een helm ophebt je je hoofd beetje buigt en je hebt nergens last van.
Als hij nu gewoon even had afgeremd had ik wat kunnen doen en kon hij er zo langs.
Wat was ik blij dat mijn paard zo braaf was, voor het zelfde geld ging ze aan de kletter en was ik verder weg geweest.
De zaak ligt nu bij de verzekering, ben benieuwd. Mijn versie is heel andersder dan de zijne. Gelukkig heb ik mijn vriendin als getuige. Zij reed achter ons en heeft het gezien.

Maandag gaat ze weer voor de wagen, hoop dat ze er niets aan heeft overgehouden, ze is altijd al beetje rillerig geweest van fietsers/geluiden achter haar. Heb het er een heel eind uit gekregen. Hopelijk is dat nog zo....

Nu heb ik een spiegel besteld die ik op mijn karretje wil maken, zodat ik ze zie aankomen.
En heb me voorgenomen om nog breder te gaan rijden en als ze afremmen dan ga ik pas aan de kant.

Nu ben ik toch wel heel benieuwd hoe andere menners omgaan met dit asociale volk.
Moet de eerste nette wielrenner/mountainbiker nog tegenkomen.

Anoniem

Re: Wielrenners, hoe ermee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:01

Het is inderdaad een beetje dubieus. Lastig is dat je niet precies weet wat er is gebeurd en ik kan ook beamen dat er ontzettend asociale wielrenners zijn die schijt hebben aan alles wat los en vast zit (bijv. de stoplichten bij ons in het dorp, levensgevaarlijk).

Aan de andere kant weet ik ook dat het heel irritant is als je lekker op vaart bent, om dan bij elk 'obstakel' wat je inhaalt te gaan remmen. Ergens kan ik me ook wel voorstellen dat de betreffende wielrenner niet heeft bedacht wat er zou kunnen gebeuren.
Nogmaals, ik vind het erg dubbel. Ik snap jouw verhaal heel goed en ben het ook enorm met je eens dat er asociale wielrenners zijn, maar ik snap hem ergens ook wel (wil niet zeggen dat hij goed gehandeld heeft).

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:08

Ik vind dat de wielrenner wel even wat beter op had mogen letten.
Als hij gevallen was door je zweep dan had je dat toch wel gevoeld?

Ik heb zelf ook totaal geen goede ervaringen met wielrenners, en ik vind ook dat ze vaak vreemde keuzes maken...
Ik liep 1 x met mijn paard op het fietspad en ik zag al dat er een wielrenner van achteren aan kwam.. Dus ik ging naar rechts zodat hij kon inhalen (dit was echt ruim op tijd en tsja inhalen doen we links he)..
Wat doet hij, vliegt tussen paard en bosjes door.. Dat was echt een ruimte van 80 cm als het niet minder is, terwijl de rest van het fietspad vrij was..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:18

Als ik een aanspanning tegen kom als ik op de racefiets zit dan rem ik altijd af en ik laat het paard vaak ook horen dat ik eraan kom door iets te zeggen, want mijn fiets hoor je dus echt niet en als een paard met oogkleppen loopt dan kan het beest wel een hartverzakking krijgen.
Maar als je totaal niks met paarden hebt en ook niet weet dat een paard van je kan schrikken, dan kan ik me voorstellen dat je gewoon doorfietst. En ook dat men denkt dat het paard daar wel tegen kan.
Ik vind ook niet dat je het als asociaal moet bestempelen, veel mensen hebben hebben er geen idee van hoe een paard inelkaar steekt en dat ze van zoiets erg kunnen schrikken. Men zou hier aandacht aan moeten besteden bij rij-en theorielessen en ook bij de verkeersles op school.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:22

KarinvdM schreef:
Als ik een aanspanning tegen kom als ik op de racefiets zit dan rem ik altijd af en ik laat het paard vaak ook horen dat ik eraan kom door iets te zeggen, want mijn fiets hoor je dus echt niet en als een paard met oogkleppen loopt dan kan het beest wel een hartverzakking krijgen.
Maar als je totaal niks met paarden hebt en ook niet weet dat een paard van je kan schrikken, dan kan ik me voorstellen dat je gewoon doorfietst. En ook dat men denkt dat het paard daar wel tegen kan.
Ik vind ook niet dat je het als asociaal moet bestempelen, veel mensen hebben hebben er geen idee van hoe een paard inelkaar steekt en dat ze van zoiets erg kunnen schrikken. Men zou hier aandacht aan moeten besteden bij rij-en theorielessen en ook bij de verkeersles op school.

Dat vind ik een erg goed idee, het aandacht besteden hieraan in verkeersles en theorie.
Ik vind wel dat ik altijd wel veel verschil zie tussen wielrenners en 'normale fietsers'..
Misschien dat dit komt omdat wielrenners veel sneller fietsen?

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:29

Fietser haalt in, met inhalen is degene die inhaalt schuldig.
De fietser had de zweep moeten zien, en mij is het nog nooit gelukt een fietser te laten vallen met een zweep.
Overigens men ik bijna altijd met de zweep in de koker, na een paar uur wil ik dat ding niet meer netjes vasthouden.
Als ik men, of in een groep men is de achterste altijd erg aan het zwabberen, dat is de enigste manier om te zorgen dat het overige verkeer rekening houd, een zwabberende kar halen ze niet zo snel asociaal in.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:41

Ik denk inderdaad dat het de snelheid is Sadekeshia, maar ook doordat je ze niet hoort aankomen, denk ik.

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:52

Ik vind dat je met je titel wel alle wielrenners over één kam scheert.
Ikzelf ben wielrenner in hart en nieren en zal zoiets nooit doen. Ik rem af en wacht op een teken van ruiter / menner om in te halen.

Veel wielrenners weten niet hoe ze moeten reageren als ze een paard (en wagen) tegenkomen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het wel erg asociaal is dat hij geen vaart minderde, maar goed, ik lees nu het verhaal maar van een kant en kan dus niet goed oordelen.

Een goed punt is inderdaad al genoemd om lessen te geven of voorlichtingen / campagnes te geven, zodat ook de wielrenners weten waar ze aan toe zijn en hoe ze in zo'n situatie moeten reageren.

Heb het ook wel eens meegemaakt dat ik met een groepje fietste en dat zij wilden bellen om een mencombinatie te laten weten dat we in gingen halen, dit vond ik niet goed, stel dat het paard schrikt.bik rem dus altijd af en ik vraag netjes of ik er langs kan.

Het verhaal van een zwabberende menwagen vind ik ook wel asociaal,ook als menner moet je rekening houden met het overige verkeer!

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 23:58

Gelukkig ben ik niet de enige die slechte ervaring heeft met wielrenners.

Ik heb speciaal al een zweep aangeschaft met een rode slag. Met de gedachte van dat die opvalt en dat ze dan wat ruimer passeren.

Zo reed in september naar een paarden3daagse met een grote bus met 2paardstrailer erachter met 2 paarden erin.
Fietspad naast de weg, kwamen we op een kruising naar rechts. Maar daar kon je ook naar links.
Reden er een stuk of 5 wielrenners op het fietspad. Ze keken me recht aan, en steken gewoon zo vlak voor me bus de weg over.
Heb toen een noodstop moeten maken. T was dat of erover rijden... maar voor het zelfde geld zou er een knol een been breken ofzo...
En zo heb ik nog veel meer ervaringen ermee, en de goede ervaringen zijn op een hand te tellen.
Nee, tis gewoon een klote-volk.

Denk dat het straks makkelijker wordt voor mij als ik ze door me spiegel ga zien aankomen. En dan nog meer op het midden ga rijden, hopelijk dwingt ze dat tot remmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:59

Lastige kwestie! Ik denk dat het vooral onwetendheid is, maar de manier waarop hij reageert is ook niet fantastisch. ;)

Misschien is het een idee op de achterkant van de kar een bord te hangen met iets van "vaart minderen voorkomt gevaarlijke situaties/een vaart naar het ziekenhuis/etc"

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:01

Zou het niet veel logischer zijn om netjes aan de kant van de weg te rijden, waar je volgens de wet hoort te rijden, zodat sneller verkeer je zonder problemen in kan halen en geen last van jou heeft? Als je het nou over asociaal gedrag van klote-volk hebt, dan hebben we als ruiters en menners ook een behoorlijke naam hoog te houden.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 00:05

Mijn kar is 1.30 breed die weg misschien iets breder dan 2 meter.
De wegkant loopt een stukje steil naar beneden. Echt niet dat ik dan op het randje zou gaan rijden, en hoeveel veiliger kan het nou zijn om met zo'n vaart over zo'n smal stukje voorbij te razen?
Dan weet ik zeker dat mijn paard zich rotschrikt. En ik ook.

Waarom denken wielrenners dat ze alles mogen en kunnen maken?
En dan heb ik het niet alleen over of je nu met paard & wagen bent, maar ook in de auto of zelf op de fiets.
Ik ga me niet aanpassen naar hun omdat zij denken alles te kunnen maken.
Mijn veiligheid en die van mijn paard zet ik dan toch echt voorop.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:39

En dus geeft dat jou het recht om in wandeltempo de weg over de hele breedte te blokkeren voor al het overige verkeer? Want met de uitzondering van wandelaars gaat al het overige verkeer sneller dan een aanspanning.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:54

EllisL schreef:
Ikzelf ben wielrenner in hart en nieren en zal zoiets nooit doen. Ik rem af en wacht op een teken van ruiter / menner om in te halen.

Veel wielrenners weten niet hoe ze moeten reageren als ze een paard (en wagen) tegenkomen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het wel erg asociaal is dat hij geen vaart minderde, maar goed, ik lees nu het verhaal maar van een kant en kan dus niet goed oordelen.

Een goed punt is inderdaad al genoemd om lessen te geven of voorlichtingen / campagnes te geven, zodat ook de wielrenners weten waar ze aan toe zijn en hoe ze in zo'n situatie moeten reageren.

Heb het ook wel eens meegemaakt dat ik met een groepje fietste en dat zij wilden bellen om een mencombinatie te laten weten dat we in gingen halen, dit vond ik niet goed, stel dat het paard schrikt.bik rem dus altijd af en ik vraag netjes of ik er langs kan.

Het verhaal van een zwabberende menwagen vind ik ook wel asociaal,ook als menner moet je rekening houden met het overige verkeer!

Het gros van de wielrenners weet niet hoe te reageren op wat voor verkeerssituatie dan ook :D.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:54

Karl: wasr staat dat ts op het midden van de weg reed? Ik neem uit t verhaal op dat zij rechts, dus haar plaats van de weg reed. Dat betekent niet randje berm. Daarnaast kwam de wielrenner van achter, haalde dus in. Dat is zíjn schuld, niet die van TS. Als er een auto van voren kwam was diegene er bovenop geknalt...

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 01:02

tinker_sally schreef:
Mijn kar is 1.30 breed die weg misschien iets breder dan 2 meter.
De wegkant loopt een stukje steil naar beneden. Echt niet dat ik dan op het randje zou gaan rijden, en hoeveel veiliger kan het nou zijn om met zo'n vaart over zo'n smal stukje voorbij te razen?
Dan weet ik zeker dat mijn paard zich rotschrikt. En ik ook.

Waarom denken wielrenners dat ze alles mogen en kunnen maken?
En dan heb ik het niet alleen over of je nu met paard & wagen bent, maar ook in de auto of zelf op de fiets.
Ik ga me niet aanpassen naar hun omdat zij denken alles te kunnen maken.
Mijn veiligheid en die van mijn paard zet ik dan toch echt voorop.

Je scheert wel erg over een kam zeg :=
Ik heb serieus nog nooit problemen gehad met wielrenners. Vaak zeggen ze zelfs iets van 'Ik kom er langs hoor'. Vaart verminderen doet niet iedereen, maar maakt voor mij ook niet uit. Ik rijd eigenlijk altijd in de berm wanneer dat mogelijk is. Bij m'n ene bijrijdpaard zonder ijzers iig, daar zijn ook de meeste wielrenners. Zit ik dan in een zo sociaal stuk? Vrachtwagens vertragen/ gaan stil staan voor je, motorrijders doen rustiger aan. Heb zelfs keer gehad dat er een mega groep (sowieso meer dan 100 motors) aan kwam en de 'leider' de groep langzamer liet rijden toen hij mij zag en mij waarschuwde dat het een hele lange groep aankwam, of dat wel goed zou gaan. +:)+
Soms zit er een rotte appel tussen, maar dat heb je altijd.

Ik vind wel dat wielrenners wel wat vaart mogen verminderen als ze moeten inhalen. Iets met rekeninghouden met andere weggebruikers. Vind ik niet alleen van wielrenners, maar van elke bestuurder die met een vaart aan komt rijden. Net als dat de ruiter/ menner zo veel mogelijk aan de kant moet en dus niet expres extra breed gaan rijden. Dan zit je imo zelf ook verkeerd.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 02:21

Ik vind heb wisselende ervaringen met wielrenners. Ik irriteer me er flink aan wanneer ze in een grote groep langskomen met hard praten en veel vaart. En mij ook niet altijd de kans geven om opzij te gaan of stil te zetten.

Sommige laten het wel weten. en ze mogen van mij echt wel even bellen. Maar dan ruim voordien. En dat heb ik laatste week wel ervaren. Dan heb ik tijd om te beseffen er komt wat van achteren. Dus prima.

In deze situatie komt hij van achteren en moet hij toch zien wat er voor hem gebeurt en lijkt het niet dat je fout bent.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:07

Hier in zuid limburg rijden aardig wat wannabe's rond en echt, er zijn er veel rond uit egoistisch.. Zelfs als ik hier in de buurt met de hond wandel en er komt een groep aan wordt ik van de weg afgeduwd of opzij geschreeuwd (en echt meerdere keren gebeurt!) omdat ze perse met 3/4 man naast elkaar moeten fietsen. Zelfs wel eens een stuur tegen min arm gehad en letterlijk een duw gekregen..

Ze duwen zich voor auto's snijden andere weggebruikers af en geven geen voorrang als het niet dood noodzakelijk is... Tuurlijk zijn er ook fatsoendelijke wielrenners, maar feit is dat die aso's gewoon echt bloedlink bezig zijn en de rest een slechte naam bezorgen.

Vanuit de wielren groepen moet er echt meer aandacht aan veiligheid worden gespendeerd, zowel op paarden gebied als gewoon de normale verkeersregels.. En een fietsbel op je ren fiets zou ook verplicht moeten worden!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 08:18

Mijn ervaring is: al doe je nog zo je best om te communiceren met wielrenners, als ze op die fiets zitten komt het niet aan. Eenmaal van de fiets af zijn het best aardige mensen hoor.
En het excuus van ik heb geen verstand van paarden dus hoef ik er ook niet logisch over na te denken slaat natuurlijk nergens op. Als ik op de hei rijd en kom een legertank tegen denk ik toch ook niet zo :o? Maar ja ik zit dan ook niet op een fiets }:0

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:04

EllisL schreef:

Jammer dat mensen zich altijd aangesproken voelen, als jij een nette wielrenner bent, top +:)+ Duim voor jou, helaas is het gros asociaal volk, en verpesten het voor de goede.

Zwabberende menwagen asociaal, hmm, we hebben te maken met een levend dier, en ook al loopt deze kaarsrecht, een pas opzij is zo gezet.
Rekening met elkaar houden, en opletten dat je met dieren te maken hebt.

Ook voor Eileen_ dat stukje wat je dikgedrukt quote;
"Waarom denken wielrenners dat ze alles mogen en kunnen maken?"

Denk er even dit van:
Waarom denken veel wielrenners dat ze alles mogen en kunnen maken?

Neem het met een korreltje zout, TS is geschrokken, niet bepaald blij met zo'n actie van deze wielrenner en lees het met een beetje inlevingsvermogen naar elkaar toe.
Het is algemeen bekend dat wielrenners een slechte reputatie hebben, dat is jammer, maar als je zelf netjes bent; alleen maar respect voor jou.

Kom hier in het bos per rit heel veel tegen, en heel soms is een enkeling netjes met passeren, en dat is top, geeft men iets vertrouwen in hen.

NobiBos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:18

Ik ben zelf zowel wielrenner als ruiter, en ik kan je wel vertellen waarom wielrenners zo asociaal overkomen. Als wielrenner is het namelijk echt not-done om af te remmen, je remt alleen in geval van nood of voor een stoplicht. In elk andere geval stop je gewoon met trappen.

Ik vind het erg verstandig dat je een spiegel hebt aangeschaft! Zo kan je in het vervolg wielrenners aan zien komen en door je hand op en neer te bewegen(aan de wielrennerkant buiten de wagen zegmaar) aan geven dat hij vaart moet minderen.

Volgens mij zijn wielrenners niet zozeer asociaal maar ligt het probleem eerder bij zelfoverschatting:
" Ik heb nu zo'n lekker vaartje, daar kan ik nog wel even voorlangs"

Ik vind dat je goed hebt gehandeld en ik hoop dat je paard er niets aan over heeft gehouden!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:21

Hoezo is het not done om te remmen? Kom op zeg. Dan moet je op een baan gaan rijden en niet op de openbare weg.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:22

Ik heb ook alleen nog maar kennis mogen maken met het type arrogant en met de weg is van mij type.
Meerdere malen heb ik meegemaakt hoe groepen wielrenners hier voor gevaarlijke situaties zorgden en de arrogantie dan als er iets fout gaat.
Het spijt me voor alle mensjes die zich wel netjes gedragen op de fiets, maar ik moet de eerste met fatsoen nog tegenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 09:30

Wiel renner had zo wie zo eventjes kunnen bellen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 10:27

Jennyj01 schreef:
Hoezo is het not done om te remmen? Kom op zeg. Dan moet je op een baan gaan rijden en niet op de openbare weg.

Helemaal mee eens.