[AR] Wat voeren jullie je wedstrijd men paard/pony ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Letsdunit

Wat voeren jullie je wedstrijd men paard/pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 21:40

Ik rijd enthousiast in de ronte met mijn 2 span ponies. Toch merk ik dat vooral bij indoor marathons waar ze in 1x een pittige prestatie neer moeten zetten een van de ponies behoorlijk invalt. Meestal is dit met een paar dagen wel weer bijgevoerd. Toch ben ik wel benieuwd wat er door jullie gevoerd wordt ?

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:49

ik voer op dit moment alleen brok voor mijn tuigermerrie.
Wel ben ik overgestapt, heb brok van Hippostar.

Als extra voer ik in de wintermaanden musli...
zomer's af en toe als beloning. ik merk wel verschil met musli, niet perse drukker wat ze wel van te veel brokken wordt maar ze kan haar energie langer en beter gebruiken en ze blijft fris.

jumerenik

Re: Wat voeren jullie je wedstrijd men paard/pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:54

extra veel hooi geven, en na de wedstrijd wat lekkere slobber voor hem maken. dat doe ik altijd.
en op de wedstrijddag voor de wedstrijd geef ik in de ochtend iets meet biks.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:54

De pony's van mijn moeder krijgen zomers (nu geen wedstrijden) 1 kilo brok per dag plus liquihorse ( vloeibare mineralen en vitamine) daar naast veel goed hooi en overdag in het gras.

4 span paarden waar ik bij groom 2 kilo sportbrok ook liquihorse en @'nachts onbeperkt goed voordrooghooi en overdag in het gras.

Zou het voor de pony die zo invalt misschien wat zijn om hem al voor de wedstrijd wat extra te voeren.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:15

Is misschien cavalor superforce iets?
Heb het voor Sam nog niet nodig, maar mocht ze het nodig gaan hebben, staat dit voer als nummer 1 op mijn lijst.

(gekopierd van cavalor.be:)
Superforce is een hoogwaardig voeder specifiek geschikt voor actieve competitiepaarden die in zeer korte tijd, heel zware inspanningen moeten leveren voor explosieve prestaties, zoals jumping, cutting, korte afstandsrennen etc. Bij korte hevige inspanningen, waarbij geen beroep wordt gedaan op zuurstof (= anaërobe inspanningen), verbrandt het paardenlichaam vooral koolhydraten die voornamelijk uit de granen in het voeder komen (haver, gerst, tarwe, maïs). Des te meer granen, des te meer energie? Nee! Met het voeren van granen mag men niet overdrijven, anders wordt er te veel melkzuur gevormd met spier- en verteringsproblemen als gevolg.
Pro-Yeast zorgt ervoor dat verzuring in de darm geen kans krijgt. Naast een specifieke keuze uit exclusieve kwaliteitsgranen bevat Superforce ook een optimale aanbreng van omega 3 en 6-vetzuren, specifieke aminozuren en de juiste verhoudingen vitaminen, mineralen en uiterst goed opneembare sporenelementen. Bovendien bevat Superforce Muscle Plus, een uitgekiende combinatie van vitamine E en selenium, die de vorming van melkzuur (stijve spieren) tegengaat en die de spierfunctie ondersteunt. Dit verhoogt het recuperatievermogen na de inspanning.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 22:31

Oh kan ik morgen idd wel even bekijken in de voerwinkel. Luquihorse heb ik hier nog niet in de winkels gezien.
Als mijn ponies krijgen onbeperkt goed droog kuil, de pony 105cm hoog die zo in valt ook nog lucerne, sportbrok ( halve kg) en quickbeet.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:34

Liquihorse wordt ook niet in winkels verkocht alleen via hun eigen site.

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:41

hooi en af en toe wat biks maar het is een shet dus die wordt wel wat sneller dik :Y)

eva92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 23:03

Hier krijgen ze als basis voer cavalor top action, dit krijgen ze als ze laag in training staan dit is alleen buikvulling met veel vitamines. In het wedstrijdseizoem voer ik cavalor endurix bij. Dit is speciaal voor langdurige en korte inspaningen op de zak staat ook speciaal voor men en eventing paarden. Nadat ik dit ben gaan voeren staan ze veel lekkerder in hun spieren en mijn halva arabier krijgt op top een kilo per dag ervan en alleem als ze werkt. Echt topvoer. In het voorjaar krijgt zii ook nog een kuur van cavalor om na de winterrust weer lekker in de bespiering te komen. Cavalor fibre force is denk ik niet echt wat jij zoekt dat is meer voor een beter binnerste van je paard. Al vinden ze dit wel suuuuper lekker die van mij doen er bijna een moord voor. Maar voerde het eigenlijk alleen mijn drachtige merrie ij de beginstatus. Ik denk dat de endurix het best voor jou zou werken. En wat ook nog wel eens werkt sochtends een vitaminespuitje erin of dit eventueel paar dagen van de voren doen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 23:21

Ja ik voer wel de eggersman adminoral bij maar dat is puur voor de spieren. Xal morgen ook de endurix bekijken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 06:00

Ik voer in het wedstrijdseizoen extra olie bij voor meer energie zonder dat ze nerveus wordt.
Van meer granen wordt ze nerveus en schrikkerig zonder dat ze daar meer power aan overhoudt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 09:29

Det krijgt hooi en hooi. En daarbij een schep prestatiebrok gemengd met pavo e-control muesli. En dat gaat dan met luzerne en een handje lijnzaad.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:22

Na een pittige prestatie voer ik op de trailer zo snel mogelijk (ja, uiteraard na uitstappen, op adem laten komen etc.) een home-made slobber op basis van zemelen en gekookte lijnzaad, aangevuld met een kwartschep basismuesli, stukjes wortel, fijngesneden suikerbiet of appelmoes, 2 eetlepels honing en (als ik heb) een restje rodebietensap of wortelsap. Daar doorheen een schep electrolyten en magnesium.
Knappen de paarden zichtbaar van op!

(helaas lust de mijne geen kant en klare "aanleng"-slobber uit een zak, zijn collega wel ;) )

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:20

De vertering van ruwvoer kost een paard veel meer energie dan de vertering van krachtvoer, dus ik zou in dit geval zeker niet meer ruwvoer gaan geven, juist eerder een paar dagen voor een wedstrijd iets minder ruwvoer en meer krachtvoer (vertering van ruwvoer duurt 35-50 uur).
Bij krachtvoer vooral zorgen dat er voldoende vet in zit en anders vet bijvoeren (olie of omega3-6-9 van subli). Wel in de gaten houden dat je niet te veel krachtvoer gaat voeren, dan kan de zuurgraad in de maag te veel toenemen wat weer voor een maagzweer kan zorgen.
Daarnaast stress op een wedstrijddag zoveel mogelijk beperken, dit kost een paard veel energie.

Florinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:31

Die van mij krijgt een kilo sportbrok per dag en liquehorse basis, tijdens de wedstrijden krijgt hij 4 dagen voor en 4 dagen na de wedstrijd liquehorse sport. Ik heb hem echt vooruit zien gaan. De bloedwaarden waren ook veel beter ook na de wedstrijd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:56

Die van ons:

Rembrand krijgt nu 600 kg natures best (pavo) en liquihorse basis omdat hij geblesseerd is. Anders kreeg hij 1 kg tripple P (pavo) en 0,5 kg energy control (pavo) en rond wedstrijden liquihorse sport ipv basis

Amerigo krijgt 600 gram tripple p en 200 gram energycontrol en altijd liquihorse sport. Ook krijgt hij bones & joint impuls en extra vitamine E.

Samoerai krijgt 600 kg natures best en liquihorse relax (ook rond wedstrijden)

Amerigo en Samoerai gaan ongeveer 1x per week op wedstrijd (dit is meestal onder het zadel, aangezien zoonlief erg fanatiek bezig is. Mennen staat momenteel op een lager pitje, ook door de blessure van Rembrand)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:48

Dalerboy krijgt 2 x per dag hooi. En 2 x per dag krachtvoer. Per keer 1/2 schep basisbrok van action Quality en 1/4 schep equifirst omega 3 (voor een marathon voer ik de omega 3 op naar 2 x 1 schep )125 gram Linamix, schepje biotine en schepje vitamine E. Nu in de winter een paar wortels erbij.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:50

Letsdunit schreef:
Ik rijd enthousiast in de ronte met mijn 2 span ponies. Toch merk ik dat vooral bij indoor marathons waar ze in 1x een pittige prestatie neer moeten zetten een van de ponies behoorlijk invalt. Meestal is dit met een paar dagen wel weer bijgevoerd. Toch ben ik wel benieuwd wat er door jullie gevoerd wordt ?

Ik zou sowieso goed ruwvoer blijven geven. En je kan er bietenpulp bij gaan geven tegen het invallen na de wedstrijd.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:11

Helemaal vergeten (ook omdat ik het zeer vanzelfsprekend vind :o ), maar ruwvoer (in grasvorm en als dat helemaal op is in hooivorm) krijgen ze altijd onbeperkt. Ze staan 24/7 op de wei, met in de winterwei een hooinet

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 15:38

Ja hooi/ gras/ kuil moet altijd de basis blijven. Het mooiste is als je dat onbeperkt kan geven. Maar dat lukt niet bij mijn paard. Die blijft eten en word tonnetje rond.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 16:30

Hier staan ze elke dag op het gras, met onbeperkt hooi. 's Nachts op stal krijgen ze ook een flinke bult hooi.

Verder krijgen ze 's ochtends 0,5 kg Mijtens Gerste Mix (Muesli)
(http://www.mijten.be/_ln/paarden_gerstemix.php?part=pv) en 's avonds 0,5 kg Mijten Gerste Mix.

Sylvester krijgt daarbij nog Liquihorse Relax.

Op 2 daagse wedstrijden geven we vaak wel ietsje meer, de dag van tevoren, de 2 dagen en dag erna, meer richting 3/4e 's ochtends en 3/4e 's avonds.

In de zomertijd staat het gras er goed bij en kunnen ze soms op wat minder rond. Kijk het een beetje aan per pony of ze meer of minder nodig hebben, maar vaak op 1kg muesli per dag komen we dus uit per pony.
Soms na zware arbeid lekker bakje slobber, maar niet standaard in hun eetpatroon :Y)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 14:40

hier een 2 span shetlanders, dat in het seizoen 2 tot 3 ritten per maand loopt van 35-40km per rit. plus natuurlijk de training door de week.
ze krijgen altijd goed hooi, en 500-600gr marstall vito. en nog een scheut omega olie.
hier lopen ze super op. na zo'n rit zijn ze altijd nog fit, nauwelijks nat en willen goed eten en drinken.

eerder voerde ik muesli van havens, maar daar waren ze met 1kg per pony sloom van op het laatst.
nu met dit voer zijn ze actief en fit.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 10:44

Nou de Endurix was niet zo'n strak plan, ik kreeg na 1 dag al een soort ADHD ponies op stal :) ze reageren er nogal snel op.
Ik denk dat ik voor de ene pony de dierenarts even laat komen, ze eet goed maar valt erg af, misschien is er toch iets meer aan de hand.

Gioya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:12

Hooi,suiker en snoep.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:01

Gem schreef:
Na een pittige prestatie voer ik op de trailer zo snel mogelijk (ja, uiteraard na uitstappen, op adem laten komen etc.) een home-made slobber op basis van zemelen en gekookte lijnzaad, aangevuld met een kwartschep basismuesli, stukjes wortel, fijngesneden suikerbiet of appelmoes, 2 eetlepels honing en (als ik heb) een restje rodebietensap of wortelsap. Daar doorheen een schep electrolyten en magnesium.
Knappen de paarden zichtbaar van op!

(helaas lust de mijne geen kant en klare "aanleng"-slobber uit een zak, zijn collega wel ;) )

Krijg er bijna zelf trek in ; )