[AR] Welke wagen voor een B pony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Welke wagen voor een B pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 23:35

Hoi,
Gezien hier de kenners zitten omtrent het mennen, kom ik hier advies vragen :D
Ik heb een B pony die voor mij te klein is om te rijden. Nu heb ik wel een ruitertje maar die kan niet zo vaak en mag niet alleen in het bos rijden. En laat dat nu net hetgene zijn wat de pony helemaal geweldig vind.
Nu wil ik hem laten beleren voor de koets. Hij is 11jr dus dit kan perfect.
Nu zou ik graag wat advies krijgen over een wagen. Het is voornamelijk voor in het bos, maar om daar te komen moet ik eerst een stukje over de weg. Maar de eerste keren wil ik misschien ook op het weiland rijden.
Welke wagen is geschikt voor op het weiland en in het bos?
En aan welke prijs moet ik dan denken? Dan kan ik vast sparen, want de pony moet toch nog eerst beleerd worden en daar moet ik ook nog iemand voor zoeken.
Ik zoek iemand omgeving Valkenswaard maar zet hem het liefst NIET ergens anders neer gezien hij echt heel erg eenkennig is en ik anders een jaarling alleen heb staan.

Grtz Melissa

Miesje48

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 01:14

En passende wagen voor een b-pony zoeken is best moeilijk. Qua formaat is het niet zo moeilijk, maar het probleem is vaak het gewicht. Wij hebben lang gezocht naar een passende wagen voor onze b-pony. Vaak zijn de wagens te zwaar. Het is afhankelijk wat je wilt gaan doen. Als je echt alleen buitenritten gaat maken, zou ik je adviseren op zoek te gaan naar een lichte recreatie-/marathon wagen. Pas op! Deze zijn snel zwaar. Na lang zoeken hebben wij twee wagentjes voor onze pony gevonden; één concourswagen voor de dressuur wedstrijden (weegt ong. 100 kilo) en een marathonwagen van ong. 120 kilo. Dit zijn super lichte wagens. Maar omdat je nooit alleen de weg op zult gaan (als het goed is ;) ) heeft de pony het gewicht van twee personen en de wagen te trekken.

Omdat je pony nog niet beleerd is, heb je nog even de tijd om te zoeken. Ik adviseer je je goed te laten informeren als je een nieuwe koopt en als je tweedehands zoekt, hier de tijd voor te nemen. Je komt vast een geschikte wagen tegen. Succes!

MelissaV

Re: Welke wagen voor een B pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 08:57

Ja tweedehands was de bedoeling gezien ik geen mega budget heb.
Heb je een foto van jou wagen?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 18:44

Miesje48

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:19

Ja deze wagen is veel te zwaar en ook veel te groot.
Je moet echt opzoek naar een wagen voor een a/b pony.
Ik zal eens zoeken naar een foto van onze wagens.

Miesje48

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:25

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 08:45

Is inderdaad een nette kar maar een beetje boven het budget op het moment.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 08:58

Een vd Mee zijn super wagens, dit is echt een hele nette prijs voor zo een wagen. Een fijne wagen is echt een investering die het waard is.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:35

Nou zal dan idd nog even door sparen een goede wagen is goud waard
Zou er ook zeker voor zorgen dat hij ook een spoorbreedte van 125 cm heeft want mocht het goed bevallen kan je ook een keertje wedstrijd rijden en dat het kan is wel handig namelijk.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 10:42

nannyrana7 schreef:
Nou zal dan idd nog even door sparen een goede wagen is goud waard
Zou er ook zeker voor zorgen dat hij ook een spoorbreedte van 125 cm heeft want mocht het goed bevallen kan je ook een keertje wedstrijd rijden en dat het kan is wel handig namelijk.

Goh wedstrijden is niet echt mijn ambitie, gewoon lekker met hem het bos in.
Het is gewoon voor 1 a 2 x per week het bos in te gaan, welke wagen kan ik dan het beste kopen?
Is zo'n wagen van 1000 euro dan nodig of kom ik dan ook weg met iets goedkopers?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:47

Met mennen heb je echt wel een veilige wagen nodig. Goedkoop is vaak duurkoop. Ook zou ik persoonlijk met een b pony niet smaller dan 125 gaan. Je bent toch echt wat stabieler als hij wat breder is. Als je in het bos rijdt zou ik ook kijken naar een wagen met goede vering. Dat voor jezelf.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 10:52

Ja ik ben ook best bereid een goede wagen te kopen maar heb nu eenmaal geen 1000 euro liggen. Pony moet ook nog beleerd worden en dat is naar mijn weten ook richting de 800 euro.
Heb nu deze wagen gezien: http://www.bokt.nl/markt/ad/305582/conc ... het-b-pony is dat iets?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:03

als je pony nog niet beleerd is zou ik geen concourswagen nemen, die zijn ook niet heel geschikt voor het bos. concourswagen zijn hele lichte wagentjes voor in de ring te rijden. ze zijn niet gemaakt voor bosritjes. Ook is een rem wel fijn. Dat heeft deze ook niet.

ik zie zo snel ook niks leuks staan. welke prijsklasse zoek je dan?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:11

Die van der Mee is voor pony en menner comfortabel, zeker in het bos is dat erg belangrijk ivm niet altijd een mooie vlakke bodem! Voor die 200 euro prijs verschil zou ik zeker voor de vd Mee gaan.
Een concourswagen is echt niet fijn in het bos, te licht uitgevoerd en niet comfortabel, daarbij meestal niet geremd en dat is toch ook wel fijn.

Wedstrijd ambitie of niet, ik zou zeker voor een wagen van 125 gaan, wat breder is stabieler, en mocht je je wagen ooit willen verkopen kan hij verkocht worden aan mensen die wel wedstrijd ambities hebben dus een hogere verkoop waarde.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 11:17

Jaa spoorbreedte 1.25m snap ik wel.
Goh budget rond de 600 euro

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:24

Dan is mijn advies doorsparen! Koop alsjeblieft geen wagen waaraan je heel veel moet gaan verbouwen om hem veilig te maken.
Zoals al gezegd is goedkoop echt duurkoop. Een dierenarts rekening omdat de pony de wagen op de hakken heeft gekregen is niet mis...
Voor 600 euro is het vaak niet veel soeps of er moet zeker nog voor 250 euro aan gesleuteld worden.
De van der Mee is oerdegelijk en mocht er onverhoopt toch iets stuk gaan, liggen de reserve onderdelen zo op de plank. Geen gepruts en lekker rijden.
Zeker voor een net beleerde pony is een goede wagen een must.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 17:01

Natuurlijk wil ik een fatsoenlijke wagen maar prijzen als 1400, 1800 euro gaan me de pet te boven.
Dus even op een rijtje gezet zou de wagen sowieso over het volgende moeten beschikken:
Spoorbreedte minimaal 1,25m
Een rem op de wagen zodat je zelf kan bijremmen.
Geen concourswagen
Geen lichte uitvoering.

Verder nog iets wat is bv het maximum gewicht voor de pony? Hij is 1.23m, 11jr oud, ik ga mennen (1,60m en 52kg) en mijn moeder gaat wss mee die is rond de 1.65m en 70kg. De pony zelf zal rond de 330kg zitten.

De pony moet natuurlijk eerst nog beleerd worden, weet iemand een goede stal id buurt van Valkenswaard? En wat zijn de prijzen ongeveer, heb met 1 stal contact gehad maar die vroegen 950 euro voor 3 weken geloof ik.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:51

Ik zou ook de wielgrootte een beetje in de gaten houden hoe groter de wielen hoe makkelijker dat hij trekt.
Zelf heb ik bij mijn gewone karretje 16 inch wielen en mijn nieuwe wedstrijd karretje heeft 19 inch wielen en dat ik er mee reed was dit wel veel fijner.

Ben zelf geen voorstander van een concourswagen maar dat komt ook omdat ik ze wat instabiel vind.
Als gewicht voor je karretje zou ik tot maximaal 200 kg gaan .

Weet dat het lastig is hoor heb er zelf ook even over gedaan om een goede te vinden kan je niet kijken of ze eerst de pony kunnen beleren dan weet je ook of het zin heet om een kar te kopen niet elke pony is er geschikt voor sterkte ermee.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:55

MelissaV schreef:
De pony moet natuurlijk eerst nog beleerd worden, weet iemand een goede stal id buurt van Valkenswaard? En wat zijn de prijzen ongeveer, heb met 1 stal contact gehad maar die vroegen 950 euro voor 3 weken geloof ik.

Ik weet de prijs niet maar www.vdbstables.nl in someren is super voor zowel beleren als lessen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:00

nannyrana7 schreef:
Ik zou ook de wielgrootte een beetje in de gaten houden hoe groter de wielen hoe makkelijker dat hij trekt.
Zelf heb ik bij mijn gewone karretje 16 inch wielen en mijn nieuwe wedstrijd karretje heeft 19 inch wielen en dat ik er mee reed was dit wel veel fijner.

Ben zelf geen voorstander van een concourswagen maar dat komt ook omdat ik ze wat instabiel vind.
Als gewicht voor je karretje zou ik tot maximaal 200 kg gaan .

Weet dat het lastig is hoor heb er zelf ook even over gedaan om een goede te vinden kan je niet kijken of ze eerst de pony kunnen beleren dan weet je ook of het zin heet om een kar te kopen niet elke pony is er geschikt voor sterkte ermee.

Ja ga sowieso eerst zelf wat lessen pakken en dan pony laten beleren of beleren onder begeleiding. En natuurlijk daarna pas een wagen kopen. Maar ik wil me vast oriënteren zodat ik ongeveer weet welk bedrag ik moet hebben :)

Dus 19 inch wielen zijn fijner als 16 inch wielen?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:27

Afbeelding
dit is een wagentje met 16"wielen, de voorpony is 118 cm een B pony dus, de shet erachter is 1 meter. 16"is vrij klein voor een B pony kan even geen foto vinden dat hij er enkelspan voor loopt.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 19:48

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:28

Pony ziet er leuk uit hopelijk doet hij het goed voor de kar.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 20:31

Hoop het ook, ga van de week al een beginnetje maken en met lange lijnen oefenen. Zijn er nog meer dingen die ik hem zelf al kan leren?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:43

Mijn pony is 1.20 en is laatst gewogen op 289 en dat is aan de zware kant. Denk dat jouw pony dan niet 330 is.

Ik heb een nieuwe wagen in bestelling staan en deze krijgt 19 inch wielen.