[AR] Riempje om druk over het bit en neus te verdelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Riempje om druk over het bit en neus te verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 20:48

Wie heeft er ervaring met een riempje die de druk iets van je bit af haalt en iets druk op de neus geeft?

Zoals rechts voor op deze foto. (foto geleent van hoefnet)
Afbeelding

Ik heb een jonge merrie die erg achter het bit kruipt. Ik heb er al verschillende bitten(liverpool met verschillende mondstukken, b stangetje, dubbel gebrokentrens) in gehad, maar blijf het zelfde probleem houden. Tanden zijn in orde, vandaag nog gecontroleerd.

Ik kreeg de tip voor zo een riempje, dus ben heel benieuwd naar ervaringen.

Ipsilonka

Re: Riempje om druk over het bit en neus te verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:54

Gewoon een sperriempje niet om de mond maar via de bril weer terug. Paul raad dit ook vaak aan. Wel uitkijken dat ze niet op hun neus gaan trekken.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:02

Inderdaad kun je dit met een sperriem gewoon bereiken.
Ik ken een pony waarbij het wel meerwaarde heeft.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:05

Ik heb het bij Obelix gedaan na een tip van Mirjam en hij loopt er super op, heb voor het eerst een mooie verbinding met hem.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:09

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:10

Hier zie ik het ook vaak bij paarden/ pony's die weinig druk kunnen hebben. Idd gewoon een sperriempje door het bit en dan naar boven weer vast.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:12

Volgens mij heb ik dit pas gezien op de lezing van Paul Versluis. Hij noemde het een pullerriempje of iets in die trend. Was van een sperriempje met tussen elk gaatje een extra gaatje erbij geprikt voor de fijnafstelling. Was voor mij ook nieuw dus geen ervaring mee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 23:17

Paul Versluis is ook de gene die het mij aangeraden heeft na het bekijken van mijn pony.
Op je pinken te sturen lijkt leuk, maar je pony in de krul en je leidsels in een boog is ook niet de bedoeling. Pony is groen, dus eerst maar door gereden en gelogeerd om wat kilometers te maken, maar dat deed de truc niet.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 01:33

Ik heb het gebruikt bij onze jonge dartmoor. Bij die kleine koppies is het wel een geknutsel op dat neusje, is tenslotte niet zo heel veel ruimte. Wel even een goed oogje zetten aan de neusriem, we mochten absoluut de lusjes van ideal niet van Paul gebruiken. Door die kleine neusjes valt het nog niet mee om de goede afstelling te vinden, is mijn ervaring tenminste. Als de afstelling goed is werkt het bit niet zo veel in. Een beetje bitloos, maar toch niet helemaal.
Bij ons dartmoortje hielp het niet zoveel, bleef gevoelig in de mond, deze kroop ook niet achter het bit, maar was gewoon onrustig met het hoofd, reageerde op de kleinste bewegingen van de leidsels.
Als ze eenmaal doorhebben dat het bit niet zoveel meer kan doen, kunnen er slimmerikken bij zijn die wel even lekker gaan hangen op je hand, dat deed die van ons namelijk.
Daarom maar gestopt met het riempje.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 08:50

Gelukkig heeft ze niet een heel klein hoofdje. Heb al even keken met een nylon sporenriempje(niet mooi, maar wel lekker soepel), maar die is te kort. En alle sperriemen die ik heb liggen zijn juist weer redelijk stug. Moet maar ff een oud sperriempje in de olie leggen om te kijken of dat genoeg helpt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:56

2 sporenriempjes aan elkaar past wel.

voor janouk zou dat niet werke, want die is supergevoelig op haar neus. Ik denk dat het niet geschikt is voor elk paard om meer druk op de neus de hebben.
benieuwd hoe het werkt voor benno

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 21:34

Met twee sporenriempjes zit je met twee gespen en dan ook nog 2 maal door het lusje van de neusriem, wordt dan een heel gefriemel en gepas.
Die kunststof sperriempjes van de ideal kunststofhoofstellen heb ik gebruikt, zijn dun, lekker soepel en zacht. Het riempje gaat dubbel over de neus, dus als de sperriemen redelijk dik zijn, wordt het, op een shet neus, wel een dik geheel. Waarschijnlijk is eventuele bodemvrees dan wel over :).

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:42

Ik heb hem vandaag op deze manier gelongeerd en dit gaf mij een vriendelijk beeld. Geen staartzwiepen en geen open gesperde mond. Hij liep fijn door zijn lijf en voorwaarts.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 23:15

Ik heb een riempje gevonden en pas gemaakt, maar nog geen tijd gehad om er mee aan t werk te gaan. Hopelijk is t morgen na t werk droog, anders zaterdag ff proberen.

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:27

Hier ook hele fijne reacties met deze methode. Wel veel gepuzzel met het zoeken naar de juiste manier van bevestigen. Aangezien onze pony een heel gevoelige neus heeft en daar drukkingen kreeg van de dubbele sperriem.

Ik heb nu een dunne sperriem enkel over de neus ipv dubbel.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:35

Vergeet hem uiteraard niet vast te zetten aan de neusriem, anders krijg je van die rare effecten :+

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 07:32

Heb je dit al uitgetest inmiddels? Ik ben benieuwd naar hoe de pony reageerde :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 08:42

Ik heb haar er tot nu toe 1x mee gelange lijnt en 1x mee gelongeerd. Ze is veel rustiger mat haar hoofd en kan nu druk nemen. Eerder zag het er wel leuk uit, maar reed ik met 2 waslijnen en liep ze steeds een beetje met haar neus te wiebelen.
Het gaat nog om een relatief groene pony en dan vind ik t toch lastiger beoordelen dan b7j een verder door gereden pony (half jaartje 1x per week onder t zadel en nu een keer of 6 voor de wagen, pak haar wel geregeld aan de dubbele longe).

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:14

Ik heb dit nog nooit gezien. Wat voor meerwaarde geeft het ten opzichte van een gewone sperriem? gewoon nieuwsgierig

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 15:24

Het houd de mond niet dicht, maar zorgd dat je druk van t leidsel verdeeld word tussen de mond en de neus. Fijn dus voor paarden die super gevoelig in hun mond zijn.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:26

Op wedstrijden kunnen er trouwens wel jury's zijn die hier moeite mee hebben en als je de reglementen er op naslaat hebben die eigenlijk wel gelijk.

OPTOMING
Bitloze optomingen zijn niet toegestaan. Bitloze optomingen in combinatie met bit zijn eveneens niet toegestaan. De bitten hoeven bij meerspannen niet gelijk te zijn.

De functie van het riempje is tenslotte om de druk van het bit te verlichten, dus eigenlijk bitloos in combinatie met een bit, er zijn hier al mensen op aangesproken door een jury.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:58

Aangesproken maar toch niet benadeeld door de jury? Dus punt aftrek..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:11

Door het riempje is het nog steeds geen bitloze optoming?

Afgelopen hippiade ook 2 span pony mee zien rijden, die nu richting klasse 4 gaat, lijkt me sterk dat het niet mag.

Maar beste is nog altijd even berichtje dan naar knhs te sturen. Is er zekerheid.

En als je pony er zoveel beter doorloopt zodat je meer punten scoort op onderdelen kun je die 1 punt aftrek heel goed hebben denk ik dan maar.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:13

Als ik het met goed herinner heeft chardon er ook een tijd mee gestart en zelfs wk mee gereden..

Daarom zou ik het flauw vinden als je in de basissport punten zou mislopen..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 19:14

Als we zo ver komen ga ik wel even een mailtje sturen naar de KNHS en het antwoord in mn paspoort stoppen. Eerst maar even door trainen, ze is zo braaf, maar mag eerst ff kilometers maken.