Beginnen met Hempfling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Melinda94

Beginnen met Hempfling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 21:23

Hallo allemaal!
Ik ben een beetje gaan zoeken naar manieren om een betere band te kunnen krijgen met de pony's, zodat ze niet meer bijten, braaf meelopen en we niet meer bang hoeven te zijn voor de kont van een van de twee pony's.

Nu zat ik te kijken naar Hempfling. Maar ik snap niet zo goed hoe ik daar mee zou moeten beginnen. Ik had het boek 'Het paard zoekt mij' of iets in die richting maar die heb ik uitgeleend en nog niet terug... Buiten dat boek kan ik niet echt iets vinden dus vroeg ik mij af of iemand er ervaring mee heeft.

Het gaat om 2 pony's. Bor en Stitch.
De problemen zijn:
- Bor bokt als je achter/naast zijn kont loopt.
- Stitch bijt als hij niet mag wat hij wil.
- Stitch kan niet meelopen zonder er als een stofzuiger bij te lopen voor alle losse blaadjes en al het gras.
- Ze staan beide niet stil bij het poetsen
- Ik heb geen toegang tot een bak / longeercircel of andere zonder gras afgesloten ruimte. Ik kan werken in een landje (niet te groot en met hek omheind) maar zoals ik al zei gras is dan vele malen interessanter en ik krijg z'n aandacht echt niet zonder te trekken.
- Omdat het kleinste halster niet past hebben we touwhalsters.

Wie kan mij helpen??

Caira

Re: Beginnen met Hempfling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:25

Ik zou beginnen met les te nemen van een goede instructeur, die kan je dit allemaal uitleggen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:26

Ik bespeur een leiderschapsprobleem. Een goed lesmens is nodig.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:30

Ja, zeker een goede les nemen een keer! Dat helpt je op weg. Je kunt ook eens kijken naar Voest.
En als je er geen geld voor hebt, is er misschien wel een parelli student in jouw buurt die je kan helpen.
Zoek wel naar iemand die er al langer mee bezig is en weet wat ze doet. Succes!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:32

Bij Parelli kun je trouwens de eerste maand gratis 'studeren' op de site. Dit zou je in ieder geval kunnen doen om wat basiskennis over paardengedrag op te doen. Weet niet in welke buurt je zit, maar per pb kan ik je wel wat namen doorsturen van mensen die je zouden kunnen helpen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:36

Ik vind de dvd's van Voest hier ook wel handig voor, en zijn niet prijzig (vroeger toch niet, heb de mijne al een tijdje).

Melinda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 21:37

Ik denk inderdaad dat je het zo kan noemen. Het probleem is alleen dat de pony's niet van mij zijn. Ik moet zeggen sinds wij ze verzorgen zijn ze al een stuk braver (ze zijn te vangen, geven braaf voetjes en Bor draait iig z'n kont niet meer gelijk naar ons toe) maar er lopen ook kleine kinderen bij dus hoopte die laatste dingen op te lossen (of iig poging tot).

Het punt is dus dat les helaas geen optie is :( Mijn zus heeft wel hempfling gedaan maar met een fjord die door haar heen liep. Geen pony met een liever lui dan moe en laat me doen wat ik wil mentaliteit. Die fjord luisterde namelijk wel gelijk naar correcties en de shets niet :(

Edit: ik zal voest ff bekijken :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:38

Hempfling is heel moeilijk te volgen, en helemaal als je net begint. Als je een duidelijk stappenplan wilt met goede begeleiding en redelijke kans van slagen, zou ik me verdiepen in Parelli.

Melinda94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 21:45

Cassidy schreef:
Hempfling is heel moeilijk te volgen, en helemaal als je net begint. Als je een duidelijk stappenplan wilt met goede begeleiding en redelijke kans van slagen, zou ik me verdiepen in Parelli.

Dat wilde ik inderdaad ook. Wat vind jij de voordelen? Mijn zus had dat namelijk ook gedaan en zij radde het af omdat het een verschillend opzicht is. Parelli - ik ben de baas Hempfling - wij werken samen

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 21:50

Op dit moment lijkt samenwerking met deze ponies me een brug te ver. Wordt eerst maar eens de baas, dan is er daarna ruimte voor samenwerking. En zowel de baas zijn als samen werken kan met Parelli.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:05

Melinda94 schreef:
Cassidy schreef:

Dat wilde ik inderdaad ook. Wat vind jij de voordelen? Mijn zus had dat namelijk ook gedaan en zij radde het af omdat het een verschillend opzicht is. Parelli - ik ben de baas Hempfling - wij werken samen

Parelli gaat om een partnerrelatie met je paard. Daarbij moet je soms wel leiding geven omdat een paard nou eenmaal om leiding vraagt. Als de verhoudingen duidelijk zijn en je elkaar begrijpt dan is het volledig samenwerking. Het gaat om liefde, communicatie en leiderschap.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:28

Melinda94 schreef:
Cassidy schreef:

Parelli is ook: wij werken samen. Nadat je een paar grenzen hebt gesteld. Er zit structuur in het programma. Bij Hempfling is die er niet. En sorry, ik kan hem niet volgen, en ik draai toch al heel wat jaartjes mee in de NH. Dat zegt niets over zijn kwaliteiten als horseman, maar alles over zijn kwaliteiten als leraar.

Wat ik de voordelen vind aan Parelli? Het duidelijke en gestructureerde stappenplan, de redelijke kans van slagen, de mogelijk om thuis te studeren, de overvloed aan instructiemateriaal, het feit dat er ook een mogelijkheid is om je te laten controleren, via video of via les bij een instructeur. Het leren omgaan met verschillende types paarden. Het feit dat je veilig ergens naartoe kunt groeien.

Al het bovenstaande zie ik bij Hempfling niet. Sterker nog, als hij tijdens een opleiding van een leerling verwacht dat hij tussen een hengst en een hengstige merrie in gaat staan, waar zit je verstand?

En dan weet ik van Hempfling nog iets meer, namelijk dat hij in het verleden leiding heeft gegeven aan sekteachtige groeperingen. Parelli is duidelijk en recht door zee. Van Parelli ken ik welgeteld twee filmpjes die misschien niet zo handig uitpakten, als je gaat zoeken op Catwalk, en op Linda Parelli kom je ze vast wel tegen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:38

Misschien al je een jaar of langer bij Hempfling in de leer gaat dat hij dan kan overbrengen wat zijn methode/techniek is, maar alles wat ik van hem heb gezien en gelezen heeft mij nooit wat wijzer gemaakt. Ik heb het idee dat hij er graag mysterieus over wil zijn...

Dat is jammer, want buiten een stukje gevoel en talent is er toch best veel voor iedereen te leren. Het zijn gewoon inzichten en technieken die een goede leraar in combinatie met een goed programma je wel over moet kunnen brengen en waarmee je al snel resultaten zal kunnen zien.

Ik bestudeer Parelli, maar als je dat niets vind of je hebt moeite met de Engelse taal zou ik je Voest aanraden. Beide methodes zijn sowieso veel beter in NL verkrijgbaar, ook als je wel wilt gaan lessen, wat toch wel aan te raden is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:39

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:44

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:53

Waarom is les geen optie? Mag dat niet van de eigenaar?

Hempfling lijkt me heel lastig als je geen begeleiding hebt die iets in die richting (vind het altijd bijna tegen het spirituele aan) doet, zeker als je nog niet veel ervaring hebt met NH in het algemeen.
Ons Klaus is ongetwijfeld heel goed en getalenteerd met paarden, maar iets minder met het overbrengen denk ik.... een methode als Parelli is wat makkelijker te begrijpen voor ons gewone mensen ;)
Alsnog zou ik er niet aan beginnen zonder begeleiding als ik jullie was, maargoed...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:12

Iedereen kiest een richting die bij hem of haar past. Zo heb ik 4 jaar Parelli bestudeerd maar doordat ik tegen dingen aanliep ben ik verder gaan zoeken. Ik pik overal uit wat ik fijn vind, van Parelli pak ik de sideway en squeeze game. Van Voest pak ik de opbouw en de DLL, van Hempfling pak ik de lichaamshouding en de connectie met het paard en van Rashid pak ik het altijd eerst zorgen voor mentale stabiliteit voor fysieke stabiliteit. Elke methode heeft plus en minpunten en het is niet aan mij om een methode af te vallen, dat moet een ieder voor zich onderzoeken. Wat past bij jou en waar voel jij je prettig bij.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:16

Caira schreef:
Iedereen kiest een richting die bij hem of haar past. Zo heb ik 4 jaar Parelli bestudeerd maar doordat ik tegen dingen aanliep ben ik verder gaan zoeken. Ik pik overal uit wat ik fijn vind, van Parelli pak ik de sideway en squeeze game. Van Voest pak ik de opbouw en de DLL, van Hempfling pak ik de lichaamshouding en de connectie met het paard en van Rashid pak ik het altijd eerst zorgen voor mentale stabiliteit voor fysieke stabiliteit. Elke methode heeft plus en minpunten en het is niet aan mij om een methode af te vallen, dat moet een ieder voor zich onderzoeken. Wat past bij jou en waar voel jij je prettig bij.

Hoi Caira,
Zou je kunnen vertellen wat het verschil in opbouw tussen Voest en Parelli is, is dat het liberty wat Voest eerder gaat toepassen?
Ik ben daar heel benieuwd naar. groetjes hannah

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:25

je hebt pb

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:26

Ik heb onze pony aan de hand van het boek Natuurlijk paardrijden van Klaus Hempfling benaderd. Onze A-welsh was levensgevaarlijk, ze beet, trapte, steigerde, viel aan en was totaal onbetrouwbaar. Ze was 6 jaar oud toen we haar kochten en achteraf hoorde ik dat de vorige eigenaar haar had weggedaan omdat ze gevaarlijk was.

Ik ben begonnen met de in dat boek beschreven leidoefeningen. Eerst leid je met je gezicht naar het paard (je loopt dus achteruit). Al snel kun je het wat gemakkelijker doen. Ik heb ruim een half jaar dagelijks 30-45 minuten leidoefeningen gedaan. Daarna was ze (en is ze nu na 16 jaar nog steeds) een heel andere pony in gedrag en omgang. We kunnen alles met haar doen, ze is schaapmak en vertrouwt ons helemaal.

Ik ben dus een groot fan van zijn methode!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:28

Een half jaar leidoefeningen doen? Kon dat niet sneller? En heb je er al bij stilgestaan dat het misschien niet alleen de leidoefeningen waren die het dier hebben omgeturnd maar ook eventueel een andere manier van aanpak (niet KFH gerelateerd?)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:30

Cassidy, laat mensen toch eens in hun waarde.. Hevonen, ik vind het top dat jullie er zelf in geslaagd zijn om connectie en balans in jullie relatie te vinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:32

Ik stel alleen een vraag. Die misschien triggert tot nadenken. Of misschien niet.....hoef er verder ook geen antwoord op....

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:22

Cassidy schreef:
Een half jaar leidoefeningen doen? Kon dat niet sneller? En heb je er al bij stilgestaan dat het misschien niet alleen de leidoefeningen waren die het dier hebben omgeturnd maar ook eventueel een andere manier van aanpak (niet KFH gerelateerd?)

Dat is mogelijk, maar...
Doordat die pony dwars door de afgeschermde ramen was gebroken in onze stal aan huis, moesten we haar noodgedwongen in een manege 10 km verderop stallen. Het was winter en we hadden alleen de beschikking over een binnenbak. De paarden en pony's mochten daar niet vrij in rondlopen. Nooit. (Het was een vreselijke manege met overwegend stands en geen enkele vrijheid voor de dieren, maar de enige waar plaats was). Ik moest dus iets met haar doen. Omdat ik veel te zwaar ben om op haar te rijden en niet kan mennen, en de pony ons door een handelaar verkocht was als de 'perfecte kinderpony', was er geen geschikte ruiter. Mijn dochter van acht had ik daar echt niet opgezet, ook al reed ze al een paar jaar op een (andere) manege.
Ook al was de pony ongeschikt, mijn dochter was er helemaal weg van en daarnaast geef ik zelf niet gauw op, zeker niet als het om dieren gaat.

In die manege werd ik echt voor gek verklaard en letterlijk uitgelachen als ik weer eens met de pony bezig was. Dat was natuurlijk vervelend, maar ik heb me er niks van aangetrokken.

Toen de hoefsmid de eerste keer kwam bekappen, was de pony zo agressief, dat hij weigerde haar nog te bekappen als dat niet veranderde, toen hij na 10 weken weer kwam, vroeg hij wat we in godsnaam met de pony hadden gedaan, omdat ze zo braaf was bij hem.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:43

Niks mis mee hoor, om er een tijd over te doen. Hoe meer ervaring hoe sneller dingen gaan. Goed gedaan!