[AR] Met of zonder broek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met of zonder broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:05

Hoi bokkers,

Ik heb een karretje aangeschaft en wil gaan mennen.
(Ik krijg professionele hulp).
Er zit tuig bij de kar, heb mijn pony dus gister ook opgetuigd en dat ging goed.
Alleen zit er geen broek bij.
Wat is het verschil met wel of geen broek?

En, heb nog niet ingespannen, krijg daar natuurlijk ook hulp bij, maar moeten de bomen echt 'vast' zitten aan het tuig, of moet je hem er doorheen schuiven en achter dat driehoekje wat op de boom zit hangen?

Mijn pony reed ik altijd met een dubbel gebroken trens, enkelgebroken reageert ze niet goed op. Kan ik met dit bit ook gewoon blijven mennen?

Groet, een echte beginner :o

JudithO

Re: Met of zonder broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:07

De broek is de rem. Vooral erg prettig als je kar ongeremd is!

Verder verschilt het per tuig hoe het lamoen zit. Bij ons, een ouderwets type tuig, hangt de lamoen in de lichtogen. De buitensingel zit daar weer omheen, maar niet vast aan het lamoen. Het enige wat echt vastzit aan het lamoen zijn de broekriempjes en de slagriem (maar die laatste gebruikt bijna niemand).

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:09

de broek is inderdaad waar de pony de wagen mee opvangt, afremt, als je bijvoorbeeld een hobbel afgaat.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:13

Broek is wel belangrijk. Je wil wel graag een rem hebben neem ik aan.

Je kan ook gewoon mennen met een ander bit. Als hij goed reageert op een dubbel gebroken bit gewoon dat doen. Ik rij met mijn shetlander met een dun gebroken bitje dus je hoeft niet perse een stang of een ander speciaal bit te aan te schaffen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:15

de titel _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:16

Aha, oke. Dus ik zou of een broek aan moeten schaffen, of de wagen geremd maken? Of is dat niet voldoende? Wagentje is namelijk niet geremd.

Oke, wacht wel tot de prof komt want dat lamoen snap ik echt niet hoe dat moet bij mij :=

Haha, ja sorry :o Zie nu pas dat het best stom staat :o

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:44

Dan zou ik zeker in ieder geval een broek aanschaffen. Wagen geremd maken is niet per see nodig, maar kan wel prettig zijn bij bijvoorbeeld steile hellingen waar je naar beneden moet. Ik weet niet hoe zwaar je kar is? Maar als je kar bijna net zoveel weegt als je pony is het niet aan te raden ongeremd hellingen te pakken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:51

Zowiezo een losse broek aanschaffen ja.
Pony ook absoluut NIET inspannen zonder dat je eerst een nieuwe broek hebt gekocht, ook niet als de 'hulp' er al wel bij is. Niet inspannen zonder broek!!!

Is de pony al wel beleerd voor de wagen??

Heb je foto's van je wagen, en het tuig op de pony?

Die 'driehoekjes' op het lamoen dat zijn je stophaken. Die zijn er voor bedoeld dat het lamoen niet uit de lichtogen kan schieten. Van voren gezien zitten je lichtogen dus vóór de stophaken. Maak de lichtogen zéker niet achter de stophaken vast, want dan hebben ze uiteraard geen functie meer.

Kijk dit idee, bij het pijltje zit een stophaak:
Afbeelding

Qua bit is het uitproberen. Meeste paarden lopen ook erg lekker op een ongebroken mondstuk, omdat dat wat stiller in de mond ligt en geen notenkraak effect heeft zoals een enkel- of dubbelgebroken mondstuk.
Je zou dus ook een ongebroken trensje kunnen proberen, of bijv. een bokkenbitje/utrechtse stang. Als je die in de bovenste ring rijdt, heb je weinig tot geen hefboomwerking.

Verder zou ik jezelf ook wat meer gaan verdiepen in het mennen en tuigenkennis, jij moet er nl. straks mee gaan rijden en dan moet je wel weten waar je mee bezig bent.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:26

Leuk dat je gaat mennen! Let op dat het wel verslavend is. :D

Gezien je vragen, is het handiger dat je eerst een paar menlessen neemt met een ervaren menpaard bij een ervaren koetsier.
Het halen van je koetsiersbewijs vind ik een slimme actie, want dan leer je ook meteen de verkeersregels en de plaats van de koets in het verkeer.

Als je straks je paard laat beleren is het handig dat jezelf ook het een en ander van mennen weet.

Veel plezier bij het leren, want het is heel leuk en gezellig: met de hele familie, paard en koets op stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:27

Oke, heb al zitten kijken op mp en gegoogeld maar kan niet zo een losse broek vinden... Weten jullie misschien sites waar je ze los kan kopen? Kom alleen complete tuigen tegen...

De wagen loopt heel licht, hoe zwaar hij is weet ik niet. Bij de mensen waar ik hem gekocht heb liep er een shet voor.

Ja, ben ik ook zeker aan het doen. Ben ook al wel eens een paar keer mee geweest met een ervaren menner en al een paar keer geoefend. Alleen de namen van alle onderdelen en hoe alles precies moet, moet ik nog even goed op gaan oefenen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:36

Een mencursus, cursus koetsiersbewijs of menles van een goede instructeur zou ook zeker aan te raden zijn. Paar keer mee met ervaren menner en paar keer geoefend is leuk en uiteraard ook verstandig, maar daar leer je niet zo 1,2,3 het mennen van. Het lijkt simpeler dan het is.
Heb je ook geen rugriem en culeron?

Is je pony al beleerd?

Kun je geen foto's plaatsen van je tuig op je pony en van je wagen?

Ideal verkoopt ook losse broeken. Echter, daar betaal je wel redelijk wat voor in verhouding. Misschien was het verstandiger geweest om eerst om raad te vragen alvorens een tuig te kopen. Nu heb je een incompleet tuig gekocht.

Gehele losse broek, weet niet of er ook broeksriempjes bij zitten. Maar geen rugriem + culeron:
http://www.demenner.nl/broek-enkel-of-t ... Ej3GyKsW_g

Hier heb je losse lendenriemen, die zijn nodig voor de 'ophanging' van je broek:
http://www.tuigonderdelen.nl/ideal-lend ... athon.html
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-10-14 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:38

Zal vanavond even foto's plaatsen, moet even kijken of dat lukt.

Nee snap ik, denk dat ik dat ook nog wel ga doen.

pony is beleerd, maar is heel wat jaartjes geleden (denk wel 10 jaar).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:43

Zie mijn edit van mijn vorige post. Als je foto's hebt van je tuig, liefst op de pony, is het ook makkelijker te kijken of alles wel klopt.
Je weet wel zeker dat je een enkelspan tuig hebt gekocht? Want als je de helft van een 2span tuig hebt gekocht, heb je daar ook niets aan.....

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:44

amoj schreef:
Oke, heb al zitten kijken op mp en gegoogeld maar kan niet zo een losse broek vinden... Weten jullie misschien sites waar je ze los kan kopen? Kom alleen complete tuigen tegen...

De wagen loopt heel licht, hoe zwaar hij is weet ik niet. Bij de mensen waar ik hem gekocht heb liep er een shet voor.

Ja, ben ik ook zeker aan het doen. Ben ook al wel eens een paar keer mee geweest met een ervaren menner en al een paar keer geoefend. Alleen de namen van alle onderdelen en hoe alles precies moet, moet ik nog even goed op gaan oefenen

Ik heb bij Agradi.nl wel eens een losse broek besteld meende ik mij te herinneren. Maar ik zag ze niet meer op de website!
Bij van Rijs hebben ze ze wel, maar dan mag je waarschijnlijk je portomonee open trekken!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:46

TS, ik zag deze advertentie van je...
http://www.bokt.nl/markt/ad/297100/gezo ... oor-c-pony

€ 250,00 in totaal voor wagen én tuig.......... := dat bestaat gewoon niet dat dat veel soeps is. Zonde van het geld, ik vrees dat je een enorme miskoop hebt gedaan. Voor dat geld heb je uberhaupt geen wagen. Een goed 2dehands tuig ben je dat alleen al voor kwijt vaak.

Rond de € 120,00 kost een losse broek (volgens mij incl. lendenriemen en broeksriempjes, maar zonder rugriem en culeron) van Ideal........

TS had er verstandiger aan gedaan zich eerst te verdiepen in tuigenkennis of zich te laten adviseren, alvorens een wagen + tuig aan te schaffen.....

Mennen is leuk, maar ook duur. 'voor de leuk, even voor er bij', zo werkt dat helaas niet echt :n je koopt ook geen goed zadel voor een tientje die goed op je pony ligt.
Hou er rekening mee dat goed tuig en een goede, degelijke wagen noodzakelijk zijn om veilig te kunnen mennen. Ookal doe je het maar 'even voor de leuk, voor erbij'. Alles staat of valt met je materiaal. Is dat niet goed, dan komt de veiligheid in gevaar en heb je grote kans op ongelukken. En dat wil je echt niet.

Bij het mennen heb je nu eenmaal minder te vertellen over je paard dan bij het rijden ohz. Je paard loopt voor je uit, je hebt een stuk minder hulpen, er zitten meters leidsel tussen, je mist je zit, je mist je benen..........
Ik kan je vertellen dat het echt niet grappig is als je tuig ineens onderweg breekt, je wagen kapot gaat of er iets anders qua materiaalpech mis gaat. Want dan gaat het vaak ook ineens góed mis.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-10-14 15:17, in het totaal 2 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:47

Tja. ik weet het JoyCiej007. Maar daar kun je niets meer aan veranderen TS heeft het nu al aangeschaft.
Iets te voorbarig en te impulsief geweest, of het zijn misschien krijgertjes.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:40

JoyCiej007 schreef:
TS, ik zag deze advertentie van je...
http://www.bokt.nl/markt/ad/297100/gezo ... oor-c-pony

€ 250,00 in totaal voor wagen én tuig.......... := dat bestaat gewoon niet dat dat veel soeps is. Zonde van het geld, ik vrees dat je een enorme miskoop hebt gedaan. Voor dat geld heb je uberhaupt geen wagen. Een goed 2dehands tuig ben je dat alleen al voor kwijt vaak.

Ik heb voor mijn shet als ik me niet vergis voor wagen ( sulky ) en tuig 125 euro betaald. Ik heb gewoon heel veel mazzel gehad moet ik bekennen. De leidsels waren wel gebroken maar die hebben we laten maken bij een schoenmaker :) ( verder was het tuig helemaal goed en netjes onderhouden ) Het zou best kunnen dat ze een leuk tuig en karretje van iemand heeft over kunnen kopen en gewoon veel mazzel heeft gehad. Verder ben ik het helemaal met je eens hoor ;) Mennen is niet bepaald goedkoop en zeker niet om er zomaar even voor er bij te doen. Ik zou als je geen ervaring hebt echt les gaan nemen, zeker als het zo'n tijd geleden is dat hij voor een wagentje heeft gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:16

Zoals al eerder gezegd heb ik er binnenkort professionele hulp bij en ga ik ook zeker zelf niet aan liggen kloten.
Je mag best weten; ik heb een ongeremde 4 wielige wagen op de kop getikt. Alleen het lamoen moet veranderd worden, maar daar gaat mijn paps wat voor maken. En nee, we gaan niet zomaar iets in mekaar knooien, dat gaan we echt wel goed doen.
Er zit ook tuig bij. Alleen denk ik dat het tuig veel te klein is. Ga nu dus opzoek naar ander tuig, incl broek.

Les ga ik ook krijgen van die professional.

Het is ook niet zomaar voor even erbij, want ik kan niet meer op mijn pony rijden, dus stop met rijden. Ik wil best wel investeren, maar ben niet van plan er duizenden euros tegen aan te gooien omdat ik dan een goede nieuwe kar en nieuw tuig heb. Dan maar een wat minder chique ding wat wel goed is, met ook goed tuig. Iets goeds hoeft niet nieuw te zijn imo.

Ik ga morgenmiddag even een foto maken. Weet bijna wel zeker dat het te klein is, maar toch...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:21

Mijn wagen en tuig kun je voor bijna niks afhalen. (1 paards)
De markt voor 2ehands menmateriaal is blijkbaar niet zo florissant. (dure tijden)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:31

Kar zonder rem dan met broek. Kar met rem dan kan het zonder broek.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 04:44

TS, Joycie typt het misschien wat 'bot', maar ik snap haar wel.

Als je wil gaan mennen met je pony en je hebt niet eens een idee wat een broek doet, komt dat niet echt over alsof je genoeg verstand van zaken hebt om a) tuig en wagen aan te schaffen en b) uberhaupt te denken over mennen met je eigen pony.
Als je menlessen gaat volgen kan je die vragen beter daar kwijt; dan kunnen ze de werking ook demonstreren en ook meteen de juiste afstelling laten zien.

Iig, losse broeken verkopen ze bij de agradi, en hoeven de wereld niet te kosten.

Laat het tuig wel goed na kijken door een kenner/prof of het wel sterk genoeg is en compleet.
Daarna dus ook goed laten afstellen, verkeerd afgestelt tuig of niet passend kan lelijke drukkingen veroorzaken, er hangt behoorlijk wat gewicht aan; of zelfs levensgevaarlijke situaties veroorzaken.

Natuurlijk hoeft alles niet duur te zijn, maar snelsluitingen en veiligheidslichtogen zijn niet gemaakt om je op kosten te jagen, maar om je pony snel te kunnen bevrijden mocht ie in de sloot liggen bijvoorbeeld. Is het dus de investering zeker waard.

Wat betreft bit, met de wagen heb je wel even iets 'onveiligers' in handen dan een 'rijpony', gaat hij met de wagen aan de ren is de schade wel even iets groter. Ook heb je echt minder in te brengen zonder gewicht, benen etc.
Persoonlijk zou ik gewoon een ongebroken stangetje erin hangen. Ligt rustig in het bekkie en als je gewoon met zachte hand ment is daar echt niets mis mee, maar mocht je de noodstop wel een keer nodig hebben, zit ie er teminste.
En hier een pony die onder t zadel bitloos word gereden omdat hij vrij onrustig kan zijn (head shaking)met een (dubbel- of enkelgebroken) trensje, maar met liverpool of utrechtsestangetje voor de wagen is hij prima relaxed met zijn koppie.

Ik heb mijn koetsiersbewijs wel maar kan zelf nog niet echt super goed zeggen of iets goed past of goed afgesteld is dus heb daar ook nog altijd iemand voor bij.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:53

Of mijn kar nu wel of niet geremd is, ik heb gewoon graag te allen tijde een broek. Als de kar niet of niet goed remt, dan heb je altijd nog een zekerheid. Wel rijden wij zonder culeron, omdat niet alle collega's even zorgvuldig de haren van de staart ertussenuit halen en er dus soms paarden met schuurplekken liepen. Sinds we zonder culeron rijden (dus wel een rugriem vanwege de broek), is het ook voor de paarden een stuk fijner. ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:03

Ik begrijp Joyce ook goed :j
Eerst wilde ik ook een goedkoop tuig.
Ik wilde eigenlijk max. 100 euro uitgeven aan het tuig.
Toen ik besefte dat hoe belangrijk een goed tuig was heb ik een nieuwe voor 350 euro gekocht.
Nu enorme sprijt van, ik wilde dat ik doorgespaard had voor het Ideal LeatherTech combi-tuig
van 700 euro.
Want u ga ik waarschijnlijk toch nog dat tuig kopen.
Dat van mij is vrij stijf en echt meer ''budget'' dan de ideal tuigen waar ik normaal altijd mee men.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 19:42

Shenavallie: ik heb een geremde marathonwagen, maar rijd ook nog altijd met broek. Puur omdat ik geen zin heb om bij ieder klein heuveltje (of abrupte overgang, vergeet die ook niet!) te moeten remmen. Vind ik tevens zonde van mijn remmen; mijn remblokjes gaan, intensief gebruikt ook in bos etc. ruim een jaar mee. Ben ook bang dat ik eens zou vergeten te remmen.

Daarnaast gebruik ik een verlengde culeron voor mijn Welsh A merrie. Want die vind het zwiepen met haar staart erg grappig als je een commando geeft, en daarmee kan zij echt heel handig de leidsels onder haar staart vangen. heb dat nu paar keer meegemaakt en dat is echt levensgevaarlijk. Kostte me toen wel ruim € 50,00, zo'n verlengde culeron, maar ik ben er nog steeds heel tevreden over.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 22:18

Inderdaad, JoyCiej007, sommige mensen vergeten dat een paard niet alleen heuveltjes hoeft te rijden om een rem nodig te hebben. Bij abrupte overgangen is het ook fijn als je de boel niet alleen kunt opvangen met een (voet)rem (als dat in sommige gevallen al zo snel lukt), maar dat het ook door de broek opgevangen wordt. Wij rijden met geremde koetsen en daarvan moeten de remblokjes ongeveer 1 à 2 keer per jaar vervangen worden (afhankelijk van het rem-gebruik van de koetsier). Dat komt omdat de paarden niet elke dag lopen, maar de koetsen zelf wel elke dag ingezet worden en gedurende meerdere uren achtereen bruggetje op en bruggetje af moeten en daarbij nog het bijremmen voor stoplichten en andere rem-momenten. Net als jij: liever dubbelop, om meerdere redenen! ;)