LBI en gras eten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

LBI en gras eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 20:35

Hallo,
Ik ben net met een nieuw verzorgpaard aan het werk gegaan. In eerste instantie denk ik aan een LBE/LBI, in ieder geval is hij extreem voedselgeorienteerd.

Nu wil ik als paardje gras wil eten niet steeds met de stick staan zwabberen. We zijn nu de vier fases doorgegaan en hij kan nu op een 'lead' van mijn hand stoppen met eten en meelopen.

Ik wil graag meer omgekeerde psychologie gaan toepassen, ook op dit eetgedrag. Nu mag hij een hapje nemen als hij maar meteen op mijn 'lead' meeloopt.
Hoe kan ik zo interessant voor hem worden dat hij niet meer zo naar het gras grijpt?

Als ik hem bij de les houdt mentaal gaat het uiteraard bezig. Maar een hele wandeling lang paard uit het gras plukken vind ik niet zo wat. En iedere keer dus met die stick staan zwaaien ook niet.

Ik dacht aan steeds een stuk verder lopen zonder eten en dan belonen met gras eten?

What else?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:45

Gewoon consequent zijn. Wat voor brain dan ook.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 20:48

Betekend dat dat mijn fase 4 harder/duidelijker moet zijn dan ik nu heb gedaan, aangezien het hardnekkig bleef? Denk eigenlijk dat ik het antwoord al geef, maar haat fases 4 helemaal als ik ergens nieuw ben en me nog moet bewijzen qua Nh.

Maar ik ben dus ook benieuwd wat anderen aan alternatieven hebben, want interessant worden kan ook op andere manieren misschien?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:54

Gewoon geen gras eten?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 21:01

Haha Wicky, Overal is gras te vinden. Het is ook een beetje een habit van hem om daar altijd naar te duiken en zijn 'mens' te negeren. Dus ik speel sinds vandaag met hem.
Yoyo gedaan en andere spelletjes om elkaars ruimte duidelijk te krijgen (lees mijn ruimte;)
En hem meer oplettend te krijgen.

En juist een LBI kun je goed motiveren met eten. Bij een andere LBI liet ik het niet toe, alleen op gepaste momenten wanneer ik bepaalde. Dan kon het echt als beloning werken.

Maar voor nu vraag ik me dus af hoe hard mijn fase 4 moet zijn om hem te laten stoppen met gras eten. Of dat er ook andere wegen naar rome leiden.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 07-10-14 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:02

Ik heb geen idee van fases, maar als mijn merrie niet luistert geef ik kleine rukjes aan het halstertouw dat vindt ze irritant doet dr hoofd omhoog en dan kan ik dr meenemen. Voor de rest is het een kwestie van voorkomen dat ze naar de grond kan

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 21:04

Billy schreef:
Ik heb geen idee van fases, maar als mijn merrie niet luistert geef ik kleine rukjes aan het halstertouw dat vindt ze irritant doet dr hoofd omhoog en dan kan ik dr meenemen. Voor de rest is het een kwestie van voorkomen dat ze naar de grond kan

Ja maar dat is nu juist wat ik niet wil. Ik wil dat hij zelf verantwoordelijkheid neemt en ik niet steeds of aan zijn hoofd hoef te rammelen of voorkomen.

Ik heb het over methode Parelli ff voor de duidelijkheid ;)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:08

Juist omdat hij het eist, mag het niet. Hij kan er niet respectvol uit, dus geen gras. Tot je er wel gesprek over kan voeren en op fase 1 eruit kan. Dat hoef je niet te trainen, dat komt vanzelf naar mate de relatie groeit.

Mijn fase 4 rond gras zijn mijn schoen plaatsen tussen gras en neus (nee, hier groeien alleen schoenen), door hoofd heen lopen op het moment dat we gaan (en dan moet het hoofd vanzelf weg en omhoog). En ik heb Haflingers, dus die hebben issues met gras :D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 21:16

Wicky schreef:
Juist omdat hij het eist, mag het niet. Hij kan er niet respectvol uit, dus geen gras. Tot je er wel gesprek over kan voeren en op fase 1 eruit kan. Dat hoef je niet te trainen, dat komt vanzelf naar mate de relatie groeit.

Mijn fase 4 rond gras zijn mijn schoen plaatsen tussen gras en neus (nee, hier groeien alleen schoenen), door hoofd heen lopen op het moment dat we gaan (en dan moet het hoofd vanzelf weg en omhoog). En ik heb Haflingers, dus die hebben issues met gras :D

.
Goeie die eerste, dat door hoofd heen lopen is voor hem niet zo handig. Maar ik probeer wel wat anders.
Ik denk dat naja het is een LBI, die wil nou eenmaal eten. Maar dat is natuurlijk niet zo. - mindset-- haha

Wicky

Re: LBI en gras eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:19

Hij denkt dat wel, maar hoe kan je zorgen dat zijn mind zo bezig is, dat hij vergeet dat hij eigenlijk wil eten? Want dan ben je goed bezig!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 21:21

Wicky schreef:
Hij denkt dat wel, maar hoe kan je zorgen dat zijn mind zo bezig is, dat hij vergeet dat hij eigenlijk wil eten? Want dan ben je goed bezig!

*\o/*

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:22

Het is een paard. Paarden zijn kuddedieren, volgers. Die eten omdat ze de kans krijgen en misschien krijgen ze straks wel een week een schrale toestand waar ze niet kunnen eten. Dus moet je de gelegenheid waarnemen om te kunnen eten.
Dat is verantwoordelijkheid nemen voor een paard, je moet overleven.
Verantwoording nemen als paard om niet te eten vind ik dus persoonlijk tegennatuurlijk. .....

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 21:22

Ik zou het liever doen met iets positiefs dan met continu dreigen.
Maar die positieve band kan ik wel opbouwen in de bak tegelijkertijd.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 21:24

Billy schreef:
Het is een paard. Paarden zijn kuddedieren, volgers. Die eten omdat ze de kans krijgen en misschien krijgen ze straks wel een week een schrale toestand waar ze niet kunnen eten. Dus moet je de gelegenheid waarnemen om te kunnen eten.
Dat is verantwoordelijkheid nemen voor een paard, je moet overleven.
Verantwoording nemen als paard om niet te eten vind ik dus persoonlijk tegennatuurlijk. .....

Hmm geeft te denken. Dan gaat het meer om goed leiderschap tonen, dat ik bepaal wanneer er gegeten en gedronken wordt als zijnde kuddeleider van ons twee op dat moment.

In dat opzicht is het de veranwoordelijkheid van het paard om mij te vertrouwen en serieus te nemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:28

Echt actief wandeltempo nemen en weet waar je heen wil (weet je route dus al voordat je weg gaat). Positie t.o.v. jouw vasthouden aan los touwtje is zijn taak, niet de jouwe. Lange afstand met stick to me en touch it (lantaarnpaal op de volgende kruising bv). Echt punt aan het einde van de weg kiezen om op te focussen, niet op je paard en niet op gras, want daar ging je niet naar toe.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:30

Ik hoef ook niet constant te dreigen hoor. Het gaat mi om leiderschap, overwicht en samenwerking. Ik hoef echt geen kadaverdiscipline toe te passen of zo. Ik ga gewoon rustig maar consequent om met mijn paard en als het een keer nodig is corrigeer ik.
Ik denk eerlijk gezegd dat dat veel natuurlijker is dan koetsjie koetsje doen met je paard en verwachten dat hij verantwoordelijkheid neemt.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 21:40

tamary schreef:
Echt actief wandeltempo nemen en weet waar je heen wil (weet je route dus al voordat je weg gaat). Positie t.o.v. jouw vasthouden aan los touwtje is zijn taak, niet de jouwe. Lange afstand met stick to me en touch it (lantaarnpaal op de volgende kruising bv). Echt punt aan het einde van de weg kiezen om op te focussen, niet op je paard en niet op gras, want daar ging je niet naar toe.

Ah goeie, thanks!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:47

Niet om het een of ander, maar mijn extreem LBI (en ook nog eens geimporteerde Tinker, dubbel eten dus) krijgt gewoon op dr sodemieter als ze mij sleurt of trekt, om welke reden dan ook. Dus ook voor een grassprietje hier of daar. Dus druk op het touw, die er weer af gaat op het moment dat ze haar hoofd omhoog doet (verder lopen is weer een andere -volgende- vraag), reageert ze daarop niet dan meer druk, nog niet? Flinke ruk. En als ze het echt heel bont maakt (bonter dan ze is :+ ) dan druk ik gerust eens mijn voet daar waar haar neus het gras in gaat. Gelukkig is het een verstandig paard dat bij fase 1 of 2 al besluit dat doen wat ik vraag de beste optie is. En dat is iets wat bij haar echt een kwestie is van balans houden tussen zelfstandig mogen zijn en moeten luisteren naar mijn wensen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 08:24

Ja ik snap het, maar hij is nog erg gevoelig op zijn hoofd dus dat wil ik eerst goed hebben met de friendly. Nu doe ik het door druk op achterhand. (voorwaartse hulp dus zone 4 of 5)

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 09:55

Nee is nee, parelli is ook een methode waar je erg consequent in moet zijn.
Het paard hoort daarbij jou in de gaten te houden, als hij wegduikt naar het gras is die concentratie helemaal verbroken natuurlijk. Nog wat meer oefenen met de 7 games binnen het hek?

Persoonlijk zou ik een paard buiten het hek, waar je met verkeer te maken hebt (tenminste dat neem ik aan als je uit wandelen gaat), een stuk korter houden, parelli is leuk, maar het is en blijft een paar honderd kilo die jij, volgens de wet, bestuurt. Gras eten kan als jij dat toe laat, niet andersom.

Goede oefening ook, ideaal om te testen of jij als leider duidelijk kan zijn. Kun je oefenen op de mate van reactie die jij moet geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 10:13

Gewoon paard aanleren om zijn aandacht te houden bij wat je aan het doen bent.

Ben je aan het wandelen? Dan corrigeer je dingen die daar volgens jou niet bij horen. Consequent zijn.
Corrigeren zo zacht als mogelijk maar zo hard als nodig.

Bij het ene paard zal een "nee" of "komop" genoeg zijn om het hoofd uit het gras te houden, de ander zal een rukje aan het touw nodig hebben, en weer een ander een tikje met schoen tegen neus.

Als ze eenmaal dondersgoed weten wat de bedoeling is maar er bewust voor kiezen om niet direct goed te reageren, dan corrigeer ik direct wat duidelijker om te laten merken dat dat dus echt niet door de beugel kan. Daarbij blijf je uiteraard wel eerlijk, een paard dat oprecht stikt van de honger is nog wat anders dan een lomperd die de hele dag in de wei staat te grazen :P

Bvb. paard dat in de weg staat als ik er met de kruiwagen aan kom daar bots ik gewoon tegenaan.

Ze weten dondersgoed dat ik daar naartoe moet, zien me aankomen, ik zeg zelfs terwijl ik er aan kom rijden nog een keer geïrriteerd dat ze weg moeten wezen... dus meer dan genoeg kansen om fijn mee te werken.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-14 10:57

Nou mensen, hartstikke bedankt voor de tips. Ging vandaag super.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:38

Andere mindset, ander resultaat?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:41

Maw, als je zelfzeker bent heb je geen fases nodig...werk vanuit jezelf en je eigen visie, dan heb je geen.lbi en seh nodig...en dat is veel natuurlijker dan karakter schemas en fases

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:53

Welke brain side mijn paard gebruikt geen idee, maar haar motto is food is good, more food is better.

Simpel gezegd als ze haar kans ziet zit haar bakkus aan de grond en staat ze te eten, MAAR
het idee is dat ze dat dus gewoon niet doet. PUNT UIT, ongeachte welke hersen zijde ze in gebruik heeft.

Eten mag alleen op commando grasjes (hoewel ik toegeef dat ik bij deze meesteres in eten nog wel eens het onderspit delf), anders moet die snuit toch echt de lucht weer in. (wat ze donders goed weet)

De hier toegepaste tactiek is als volgt.
Ik let goed op (loop ik te kletsen let ik niet op en is ze me duidelijk te snel af)
Commando nee is doorgaans voldoende, eventueel gevolgd door klein rukje aan halstertouw.
Met lekkere warme handschoenen in de winter weet ze dat ik geen echte smok aan het stuk touw kan geven, als ik nee heb gezegd, dus heeft ze nog wel eens gras te pakken.
Als die snuit eenmaal aan de grond zit, werkt er nog maar 1 ding..
Voetje eronder door en dan snel aan halstertouw trekken, elke andere vorm van pogen haar het gras uit te krijgen gaat falen. (jup.. I admit defeat...)

(oke, nu klinkt het alsof er niet mee te wandelen is :+ :D , maar ik loop dus gewoon met dit paard en een andere tegelijk, omdat ze wel degelijk weet dat het niet mag.)