Hallo allemaal ik weet niet of het hier goed staat, maar ik wil graag meer VD gaan doen met mijn shetje. Hebben jullie nog ideeen.
Ze kan al:
Voetje beide kanten Achteruit Begin van mooi staan Achter me aan rennen Overval dat is dat ze met haar neus onder mijn arm het koekje moet zoeken Kiekeboe dat is dat ze met haar hoofd tussen mijn benen staat. Begin van het rondje
Leuk dat je vrijheidsdressuur doet! Je kan bijvoorbeeld nog leren buigen, compliment, gapen, ja knikken, spaanse pas, jambette enz. Je kan ook kijken op de site van Nalanta, daar staan veel trucjes!
rakmon123
Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-14 11:21
juultje353 schreef:
Leuk dat je vrijheidsdressuur doet! Je kan bijvoorbeeld nog leren buigen, compliment, gapen, ja knikken, spaanse pas, jambette enz. Je kan ook kijken op de site van Nalanta, daar staan veel trucjes!
HoofdkunstjesFlemenGapenTong uit stekenGekke bekNee schuddenJa knikkenIets vasthoudenLip wiebelen/klapperenKleuren herkennenVoer weigerenTargettenBeweging oefeningenrondje draaienwijkenachterwaartsachterwaarts volgenOm je heen draaien8tje lopenHindernis springenVolgenZijgangenMeelopen in elke gangGalop stap – stap galopHalthouden vanuit elke gangGalop pirouetteDraaien om de voorhandDraaien om de achterhandOp commando komenWegsturen‘onderdanige’ oefeningenKlassieke buigingModerne buiging (klassieke buiging is veel beter voor je paard)ComplimentKnielenLiggenPlatliggenRugliggenZittenNeutrale oefeningenSpagaatBeentjes kruisenBerggeitKruisstappen (kruisen van links naar rechts)Model lopen (elke pas naar voren kruisen)Voetjes gevenLaterale buigingKoothappenOp het blok‘dominante’ oefeningenJambetteKick (uitslaan met de achterbenen)Spaanse pasPolka pasSpaanse drafSpaanse galopSteigerenSteigerpirouetteSteigeren met uitslaanLopend steigerenOp mijn schouders met de voorbenenBokkenCombinatie oefeningenZitten en JambetteSteigeren en JambetteBenen kruisen en klassieke buigingKnielen naar steigerenSteigeren + bokken (huppelsprong)Liggen/zitten/jambette etc + een hoofdkunstjeOm de voorhand draaien + jambetteIets vasthouden + willekeurige oefeningJambette op het blokKlassieke buiging op het blokVan zitten naar liggenZitten en steigerenOverige oefeningenDoodvallenOefeningen op lange afstandPony onder paard door laten lopenPony met voorbenen op groter paardHogeschool oefeningengeen oefeningen om aan te leren zonder de lange weg van voorbereiding, wel aan te leren met positieve beloningPiaffeSchoolhalt (gewicht op achterhand richting levade)Levade (Lage, gebalanceerde, verzamelde steiger)Pesade (Hoge, gebalanceerde, steiger)Mezair (Pesade + uitslaan)Courbette (Pesade + omhoog springen)Croupade (‘bokken’)Ballotade (Verticaal omhoog springen zonder uitslaan)Capriole (Combinatie Ballotade + Croupade)
Lijstje oefeningen die ik een paard ooit heb aangeleerd
Beweging oefeningen rondje draaien wijken achterwaarts achterwaarts volgen Om je heen draaien 8tje lopen Hindernis springen Volgen Zijgangen Meelopen in elke gang Galop stap – stap galop Halthouden vanuit elke gang Galop pirouette Draaien om de voorhand Draaien om de achterhand Op commando komen Wegsturen
‘onderdanige’ oefeningen Klassieke buiging Moderne buiging (klassieke buiging is veel beter voor je paard) Compliment Knielen Liggen Platliggen Rugliggen Zitten
Neutrale oefeningen Spagaat Beentjes kruisen Berggeit Kruisstappen (kruisen van links naar rechts) Model lopen (elke pas naar voren kruisen) Voetjes geven Laterale buiging Koothappen Op het blok
‘dominante’ oefeningen Jambette Kick (uitslaan met de achterbenen) Spaanse pas Polka pas Spaanse draf Spaanse galop Steigeren Steigerpirouette Steigeren met uitslaan Lopend steigeren Op mijn schouders met de voorbenen Bokken
Combinatie oefeningen Zitten en Jambette Steigeren en Jambette Benen kruisen en klassieke buiging Knielen naar steigeren Steigeren + bokken (huppelsprong) Liggen/zitten/jambette etc + een hoofdkunstje Om de voorhand draaien + jambette Iets vasthouden + willekeurige oefening Jambette op het blok Klassieke buiging op het blok Van zitten naar liggen Zitten en steigeren
Overige oefeningen Doodvallen Oefeningen op lange afstand Pony onder paard door laten lopen Pony met voorbenen op groter paard
Hogeschool oefeningen geen oefeningen om aan te leren zonder de lange weg van voorbereiding, wel aan te leren met positieve beloning Piaffe Schoolhalt (gewicht op achterhand richting levade) Levade (Lage, gebalanceerde, verzamelde steiger) Pesade (Hoge, gebalanceerde, steiger) Mezair (Pesade + uitslaan) Courbette (Pesade + omhoog springen) Croupade (‘bokken’) Ballotade (Verticaal omhoog springen zonder uitslaan) Capriole (Combinatie Ballotade + Croupade)