[AR] .

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merelXOXO

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 20:05

hoii bokkerss,
ik heb een vraagje, ik heb een ponytje van 2 jaar en doe al super veel met hem!
ook al met het tuig oefenen omdat ik over een jaar graag een karretje wil kopen :) :)
alleen vroeg ik me af of dit niet verkeerd iss....
wat vinden jullie? :P

Happie

Re: .

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:08

Ik tem even wat je mist een onderwerp/titel

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:08

het erop leggen is voor een keer echt niet verkeerd, verder met een halster/hoofdstel van achteren al leren links rechts en ho is voor mijn idee ook niet verkeerd en verkeer leren kennen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:09

Dat is verkeerd, een 2 jarige hoort in het land te staan en niet belast te worden. Probeer het over 1,5 jaar nog een keer. ;)

Poiuytrewq

Als je kleine stukjes rechtuit loopt niet hoor, en als hij de rest van de dag lekker met vriendjes buiten staat.
Zo'n jonge pony heeft alleen nog niet zo veel concentratievermogen dus ik zou niet te lang bezig blijven met hem.
Zwaarder werk zou ik nog een hele tijd mee wachten maar dit stelt in principe niets voor. :)
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 13-08-14 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickey

Ten eerste maak alsjeblieft een titel.
Ten tweede laat hem lekker staan en veulen zijn ga over een jaar eens 1x per week kort aan de slag als je zo graag iets wilt. 2 is te jong

Happie

Re: .

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:10

Vanwaar die haast? Kan jij niet wachten?

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:12

Ik denk dat je kan debatteren over of dit jong is of niet, gebeurt in verschillende andere topics ook al. Het kan, maar het hoeft niet. Ik wil je vooral meegeven dat het belangrijk is om te kijken naar JOUW pony, wat kan hij aan. En dan niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk!! Een paard moet het kunnen begrijpen en bevatten. Een pony die er mentaal nog niet aan toe is, kan er enorm onder lijden als er teveel van hem wordt gevraagd! Kom je er zelf niet uit, dan zou ik advies vragen aan iemand die jou en je pony in real life kan zien. Succes en veel plezier!

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:13

Waarom werd er vroeger dan altijd al ingetuigd vanaf 2,5 oke het is te jong. Maar bezig zijn is niet verkeerd, want als ie te oud is leren ze ook weer moeilijker.
Tegenwoordig word het steeds meer dat het ouder en ouder word, straks mag je je paard pas inrijden op zijn 12e dan kan je er net 2 a 3 jaar van genieten, want dan moet ie met pensioen.
Pfff je moet doen wat jij denkt wat het beste is voor jou paard, ieder paard is anders. is het nog een puppie lekker op het land laten staan, is ie al heel volwassen langzaam aan met kleine dingen kennis laten maken.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:13

Je moet erg rustig aan doen. Een 2jarige hoort nog lekker in de wei te lopen. Zijn pezen, spieren, gewrichten hebben de tijd nodig om te groeien en sterk te worden. Als je ze zo jong al overbelast perongeluk dan kan hij daar nog heel zijn leven last van hebben. En zijn de Da kosten niet te overzien.

Geniet maar lekker van je paardje. Wandel maar langs de weg en door het bos, de rest komt volgend jaar wel.

Veel succes

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:14

tja ik vind vertrouwd raken met zulke spullen niet verkeerd hoor. Veulentje hier kreeg ook al een dekje op zich. niet om zadelmak te maken, maar om vertrouwd te maken met die spullen. Beestje deed niets.

De vraag is wanneer je te ver gaat. Qua longeren of vaak passen is niet goed voor een jong dier. Maar wil je hem of haar er aan laten wennen qua angsten zie ik geen punt. Al moet het gewicht niet zwaar zijn natuurlijk. (nu spreek ik over hier een tinker)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:15

@spotterick 2 of 12 is wel een groot verschil. Ik ben het met je eens dat ieder paard anders is maar een paard/pony moet wel ruimte krijgen om te groeien en ontwikkelen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:15

Nee hoor je kunt best wat met hem doen, maar als hij maar niet echt hoeft te werken. :) Dus gewoon wat wandelen etc is niks mee, maar ik weet niet wat je bedoeld met: super veel

merelXOXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 20:15

okeee bedanktt, jaah hij staat natuurlijk gewoon in wei met zijn vriendjes! maar daar zal ik dan maar mee moeten wachtenn:P

merelXOXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 20:16

saskiakefie schreef:
Nee hoor je kunt best wat met hem doen, maar als hij maar niet echt hoeft te werken. :) Dus gewoon wat wandelen etc is niks mee, maar ik weet niet wat je bedoeld met: super veel

rondjes wandelen en poesten , sorry was misschien een beetje overdreven:P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:17

Voor de pony maakt het geen reet uit of je er voor of er achter wandelt. Wordt ie mak van denk ik dan.

En als je paard op zijn 15e al met pensioen moet doe je toch echt iets heeeel erg fout.

merelXOXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 20:18

Jolandaa_ schreef:
tja ik vind vertrouwd raken met zulke spullen niet verkeerd hoor. Veulentje hier kreeg ook al een dekje op zich. niet om zadelmak te maken, maar om vertrouwd te maken met die spullen. Beestje deed niets.

De vraag is wanneer je te ver gaat. Qua longeren of vaak passen is niet goed voor een jong dier. Maar wil je hem of haar er aan laten wennen qua angsten zie ik geen punt. Al moet het gewicht niet zwaar zijn natuurlijk. (nu spreek ik over hier een tinker)

jaah vind ik ook en hij vind ook alles goed wat ik met hem doet, longeren doe ik ook nog niet en ook geen zware dingen :)

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:18

ja natuurlijk dat zeker, alleen de leeftijd kruipt ieder jaar een beetje omhoog. eerst was het 3 jaar voor het inrijden nu advieseren ze 5 tot 7 jaar. Met het leren voor de kar weet ik zo leeftijden niet, vind het vooral dat je naar je paard moet kijken want ieder paard is anders, het ene groeit en ontwikkeld sneller als het een. Maar wel de ruimte geven.
Ik heb een week terug een 3 jarige uit het land gekocht, ik wist wat ik kocht natuurlijk, maar deze kent helemaal niks. Vind het jammer dat mensen hun paard 3 a 4 jaar in het land zetten en er echt niks mee doen, dat ze nog schuw zijn enzo

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:19

Met wandelen en poetsen is niks mis mee hoor. Voetjes oppakken, keertje wassen enz. Heerlijk genieten. Verkeersmak maken, misschien in een grote plas laten spetteren/zwemmen. Super leuk.

Maar ik zou even wachten met longeren enz.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:20

[AR] Op welke leeftijd beginnen?
[AR] beleren voor de kar op 2 jarige leeftijd
[AR] Leeftijd beleren
[AR] Shet/Mini-Paard voor de kar Beleren.
[AR] wanneer nou een pony leren om voor de kar te lopen
[AR-ITP] Voor het eerst betuigd!
[AR] Wat is de leeftijd om een pony voor de wagen te zetten.
[AR] Mennen
[AR] welke leeftijd voor de kar ?

En werk-paarden werden vanaf 2 jaar ingespannen en gingen aan het werk in bijv. de bosbouw en op het land. Zeg niet dat het goed is, maar vooral de (lengte) rug mag niet belast worden, die is nog niet vol groeit. Spieropbouw van het trekken, kan wel, maar met mate !

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:20

dat kan natuurlijk prima, is alleen maar goed! Grondwerk mag ook wel, is ook interessant!

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:22

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik zou ook niet wachten tot ze 4 zijn voordat je wat doet. Juist poesten en wandelen zijn allemaal dingen waar je spelendewijs mee aan de slag kunt gaan. Als je het maar rustig aan opbouwt en niet van je puppy-paard verwacht dat er 30 minuten volle aandacht voor je is. Met tuig oefenen op 2 jaar vindt ik persoonlijk nog te jong. Er zijn nog genoeg andere dingen die je kunt doen voor je tuig op gaat pakken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:23

jaah vind ik ook en hij vind ook alles goed wat ik met hem doet, longeren doe ik ook nog niet en ook geen zware dingen :)[/quote]

Dat is toch perfect. Longeren dat is nog niet goed voor zijn lichaam maar als jij lekker veel rechtuit met hem loopt kun je best met het tuig lopen.

merelXOXO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 20:24

Jane2 schreef:
Met wandelen en poetsen is niks mis mee hoor. Voetjes oppakken, keertje wassen enz. Heerlijk genieten. Verkeersmak maken, misschien in een grote plas laten spetteren/zwemmen. Super leuk.

Maar ik zou even wachten met longeren enz.

jaahh vind ik ook :) ik geniet er ook echt van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 20:25

2 jaar is misschien een beetje te jong voor het echte werk. Wel kan je lekker met hem buiten wandelen, leert die ook nog wat verkeer kennen :) Of je laat hem alvast aan andere dingen wennen die die later misschien kan tegen komen.