[AR] pony voor de kar wilt niet lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

pony voor de kar wilt niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 14:02

Welja, geen idee waar ik het moet vragen. Als het niet goed staat zie ik het vanzelf wel. :+

Maar de vraag:
We zijn hier een pony voor de kar aan het beleren, vandaag ging het eerste halve rondje helemaal super, daarna begon ze steeds vaker stil te staan.
We hebben het idee dat het aan het tuig zou liggen, dat ze de broekstuk niet fijn vind of iets niet goed zit. Ze is al eerder voor de kar gezet bij de eerste eigenaar, maar we daar twijfelen we soms aan.

We denken namelijk niet dat ze het doet omdat ze ondeugend is, want ze wilt vaak wel.

Zou iemand misschien weten of het tuig goed zit, want als dat haar belebberd en daardoor stopt kunnen we het tuig anders doen.

Geen idee waarom die foto's op hun kop staan enzo.. Op mijn mobiel zelf staan ze wel gewoon goed..

http://i59.tinypic.com/3451ycl.jpg

http://i62.tinypic.com/es5ixz.jpg

http://i60.tinypic.com/2i6wlc.jpg

Hoop dat iemand het hier weet.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:06

Haal er iemand bij die er verstand en ervaring mee heeft! Er is wel meer mis. Je strengen zijn te lang, je lamoenen zijn ook te lang, de broek is niet op de juiste maat bevestigd etc. Haal er gewoon iemand bij ;)

Edit: o wow! Zie nu dat je hem aan het beleren bent? Stoppen en hem door iemand anders laten beleren.

NathalietjeB

Re: pony voor de kar wilt niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:08

koop aub een karretje of sulky waar hij wel voor past tuig lijkt ook niet goed te zitten..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:08

Je strengen zijn te lang waardoor je pony met de schoft trekt, de broekriempjes zijn te lang waardoor de kar op de schoft remt.
Als je kar geen gesloten lamoen heeft heb je kans op een ongeluk omdat op deze manier het lamoen uit de lichtogen kunnen vallen. Dan heb je een pony die met de strengen en broek nog vast zit aan de kar maar niet meer tussen het lamoen staat.
Oftewel: zoek iemand die er verstand van heeft, maak het tuig op maat en ga zeker niet meer zo rijden.
En nooit de pony los voor de kar laten staan zonder dat iemand de leidsels vast heeft, of liever nog op de bok zit. Als je pony er zo vandoor gaat gaan er echt ongelukken gebeuren.
Wees maar heel blij dat ze enkel stil ging staan ipv. er vandoor ging.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:16

Oei oei oei.....
Het lamoen is volgens mij zo lang en smal dat de pony niet eens kan buigen om een bocht te maken!
Geloof het of niet maar deze kar zou ik persoonlijk naar de sloop brengen.
Tuig zit ook niet fantastisch. Maar door een gebrekkig lamoen is er bijna geen mogelijkheid om het anders te bevestigen.
Nee, een ander wagentje en dan praten we verder ;)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 14:40

Dank jullie wel.
We hadden al bedacht om iemand te laten komen, maar als het iets simpels zou zijn en zo te zien zou zijn en we meteen konden veranderen, dan konden we dat alvast doen. De eigenaar zal het ook allemaal lezen, het zal uiteindelijk wel goed komen.

In ieder geval alvast bedankt voor de snelle antwoorden. :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:07

Verstandige pony om niet te willen lopen zo. :j luister naar je pony.

Het tuig en de wagen passen niet bij de pony. Ik denk zelfs dat de wagen te zwaar zal zijn voor deze pony op het gras: de wagen met deze wielen rolt slecht.

Misschien verstandiger om eerst zelf menles te nemen met een ervaren menpaard en ervaren meninstructeur.
En dan de meninstructeur de pony voor het eerst te laten inspannen met een passend tuig en passende wagen. Even investeren in goed les en goede spullen, daar zal je straks heel veel plezier van hebben.

het is een mooie pony en hij zal het zeker goed doen voor de wagen.
Straks heel veel veilige mooie kilometers maken.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:02

waarom zou de kar naar de sloop moeten? en wat voor tuig moet er dan op? De kar is geschikt voor een pony van deze maat. Het tuig ook. Er wordt veel gezegd over wat in jullie ogen fout is, maar niet hoe het dan anders moet. Het tuig zit erop zoals het volgens de maatstaven moet zitten. De strengen zijn idd vrij lang. De lamoenen heb ik ook mijn twijfels bij, maar wat voor lamoen moet er dan voor? Deze is voor deze maat pony bedoeld.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:22

Soms komen maat en maat niet overeen marymary.
Het is kwestie van passen, passen en nog is passen.
Mijn shet zou volgens maatstaven shet moeten hebben, is m veel te groot. Mini shet s wel goed.

Imo staat de pony in geheel niet fijn voor de kar en in het tuig.
Brave pony dat t is gaan stil staan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:25

Lamoen moet korter en aan de achterkant veel breder, zo kan je pony de bocht amper door.

Neem eerst zelf les, laat je pony door een ervaren persoon betuigen en ga dan samen met een instructeur aan de gang.

Je mag heel blij zijn dat je pony zo braaf is dat hij stil gaat staan ipv dat hij gaat rennen.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:33

dus maat tuig is niet goed? Morgen komt er iemand bij, die er meer verstand van heeft. Ik heb wel vaak genoeg gemend, maar niet zelf beleerd. Het broekstuk zit hier trouwens niet goed zie ik. We hadden de boel weer even vast gemaakt voor de foto, maar zo heeft ze niet gelopen. Het riempje zit niet goed zie ik. Wat gek dat zo'n lamoen te lang kan zijn, terwijl het wel voor deze maat pony is. Ik vindt het lamoen ook lang. Kijken wat de exper er morgen van zegt. Pony is idd heel braaf. Ze heeft de kar wel een paar keer getrokken, echter hebben wij meegetrokken. Ze heeft maar kleine stukjes zelf gedaan. Ik had het idee dat ze last had van het broekstuk.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 20:43

Dennis schreef:
Lamoen moet korter en aan de achterkant veel breder, zo kan je pony de bocht amper door.

Neem eerst zelf les, laat je pony door een ervaren persoon betuigen en ga dan samen met een instructeur aan de gang.

Je mag heel blij zijn dat je pony zo braaf is dat hij stil gaat staan ipv dat hij gaat rennen.

Dan zou ik op zoek moeten naar een ander lamoen. wat ik alleen niet begrijp is waarom dit lamoen zo gemaakt is, als het niet goed is? Ik heb les gehad in mennen, maar niet in een passend tuig/lamoen. Want dit was allemaal al op maat, dus leer je alleen het optuigen en inspannen.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:16

Wat goed dat jullie er iemand bij halen.
Dat de maten niet standaard kloppen is helemaal niet gek hoor, ik heb meerdere wagens en ponys gehad, grof gezegd allemaal, waarbij die maten niet kloppen.
Bij de meeste wagens is het te lang voor kleine ponys, bij nieuwe wagens gaat er bij mij vaak eerst een stuk van het lamoen/langboom af

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:48

zou het afdoende zijn als ik een stuk van het lamoen afhaal?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:20

Dat maakt hem niet breder achter.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:03

Je lichtogen zitten niet op de correcte plek van het lamoen. Ze zitten nu vlak voor de stop van de broek.
De lichtogen horen op zo'n 15cm van het uiteinde van het lamoen te zitten in de knik. Maar zoals ik het kan zien mist daar een stophaak. En dan krijg je weer het gedoe dat de pony te ver van de kar staat.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:40

iemand een foto van het lamoen wat ik volgens jullie moet hebben?

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:47

tja en hoe kom ik aan een ander lamoen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:53

niet alleen het lamoen is ongeschikt voor deze pony. De wagen is óók niet geschikt, veels te groot, lomp en zwaar. Gewoon het gewicht zal al vrij zwaar zijn, maar daarnaast heeft het ook nog eens een zware rolweerstand (door de brede banden) waardoor dat dit zwaar te trekken is. Daarnaast ook nog eens een slecht passend tuig, waarschijnlijk zal de kwaliteit ook niet overhouden.

Dus, mijn tip, zoals die van voorgaande ook. Neem les met een beleerd paard bij een profesioneel bedrijf en een professoniele instructeur, niet iemand ''die er wel verstand van heeft'' omdat die misschien af en toe eens met een wagen rondhobbelt. Laat vervolgens ook je pony door een profesioneel (dezelfde bijv.) beleren. Doe dit met kwalitatief goed tuig dat ook past. Denk bijv aan het merk ideal of zilco, tweedehands prima betaalbaar.

Wagen, kun je kiezen voor een vierwieler, maar een goede tweewieler is ook goed, kost ook net iets minder. Je moet toch echt denken aan een eurootje of 600 voor een goede tweewieler (dan kan je al een hca sulky aanschaffen). Tuig kun je voor zo'n 200 krijgen.

Echt wat je nu op en achter je pony hebt, zou ik met geld toe nog niet willen krijgen. Alsjeblief doe dit je pony niet aan, ga er ook niet mee verder rommelen door iets kleiner te maken, dit is allemaal gewoon NIET geschikt voor een pony.

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:53

Kar is te groot en te zwaar. Daaruit voortvloeiend: lamoenen te lang. Pony'tje kan zo toch geen bocht nemen. Tuig zit niet goed/correct op bijna alle punten. Aub iemand met verstand hierbij halen.
Kleiner en lichter kar en tuig goed op maat stellen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:55

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 08:28

Pony is al beleerd voor de kar, ze heeft het alleen een tijdje niet gedaan. De reacties vindt ik nu wel een beetje overdreven. De kar loopt soepel en is niet zwaar.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 08:32

Pony is er anders blijkbaar niet zo mee eens.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 08:37

de pony is 1 meter, misschien geeft het een vertekent beeld, maar dit is een kar die geschikt is voor shetlanders. Het is nou niet nodig om alles aan alle kanten af te kraken. Zelf zijn jullie nog jong en zullen dus ook niet veel menervaring hebben.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 08:50

Marymary, hier een leeftijdgenoot. Wat wil je horen? Geef hem met de zweep want hij is nukkig?