Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
faunty schreef:je mag op 2 jarige leeftijd beginnen , maar ik raad aan om op 3 jarige leeftijd te gaan beginnen.
wij zijn begonnen met het tuig op en niks erachter , toen een band en later een karretje / sulky. nu was mijn shet helemaal niet onder de indruk toen er iets achter hem liep. gewoon langzaam beginnen en niet zomaar de straat op gaan.
Deliana1993 schreef:wat ik begrepen heb mag je pas met een 4jarige starten in de wedstrijden.
Poeltje schreef:faunty schreef:je mag op 2 jarige leeftijd beginnen , maar ik raad aan om op 3 jarige leeftijd te gaan beginnen.
wij zijn begonnen met het tuig op en niks erachter , toen een band en later een karretje / sulky. nu was mijn shet helemaal niet onder de indruk toen er iets achter hem liep. gewoon langzaam beginnen en niet zomaar de straat op gaan.
Je mag er ook op 1 jarige leeftijd mee beginnen..![]()
Neem aan dat je naar je paard of pony kijkt of die er klaar voor is in plaats van te kijken naar leeftijd van 3.
Hoe je het het beste aan kunt pakken? Wegbrengen, laten beleren voor een prof en vanaf daar lekker gaan mennen.
Alexandra_ schreef:Vind dat persoonlijk wel een beetje anders. Maar goedik ga op menles.
Alexandra_ schreef:Zou dat zelf eerst met lange lijnen doen oid..
liedje89 schreef:Alexandra_ schreef:Zou dat zelf eerst met lange lijnen doen oid..
Dat is opzich de meest logische volgorde ja, maar zelfs met alleen lange lijnen kan je wel dingen verkeerd doen. Ik denk dat het inderdaad heel leerzaam is om je eigen paard te beleren en het ook nog andere voordelen kan hebben (je weet beter hoe hij voor de wagen is dan wanneer je hem weggebracht hebt, je kan je eigen tempo aanhouden, je paard blijft op zijn vertrouwde stek etc.) maar denk er niet te licht over en investeer gewoon vanaf stap 1 in goede begeleiding!
@Rianne1994: ik vind dat altijd een beetje zo'n "mijn opa rookte en werd 101 verhaal" ja het gaat wel eens goed als je een doodmakke knol treft en je zelf aanleg hebt voor het mennen maar de meerderheid eindigt toch een keer in een greppel/tegen een boom/op de kant etc.
Rianne1994 schreef:Ik krijg nu vast alle menners over me heen maar ik had zelf pas 1x gemend en ben mn pony ook zelf gaan beleren. Nu kende ik haar al aardig goed en was ze al beleerd onder het zadel. Ik ben begonnen met lange lijnen in de bak. Pas toen ze dat helemaal snapte ben ik rustig wat buiten gaan wandelen met een rustig paard erbij. Daarna gaan slepen en toen dat helemaal perfect ging met het karretje
Ik ben begonnen op 4 jaar trouwens