Paard krult zich op met longeren aan dubbele lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nina1999

Paard krult zich op met longeren aan dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 18:44

Hallo allemaal,

Omdat ik met rijden tegen een aantal kleine probleempjes aan loop leek het me leuk en handig om longeren met dubbele lijnen eens te proberen. Mijn paard reageert hier heel goed op vind ik, ze loopt beter dan wanneer ik erop zit, maar ik heb toch nog een paar vraagjes:

Als ik bijv een beetje stelling wil vragen of wil sturen krult ze zich een beetje op. Niet heel extreem of zo, maar wel een stukje achter de loodlijn. Als ik niks met mijn teugels doe ( dus wanneer ze echt in een boogje hangen ) loopt ze lekker lang en laag, maar als ik ook maar iets vraag krult ze meteen op. Het is echt niet zo dat ik veel doe of zo. Hebben jullie tips om haar neusje mooi naar buiten te houden terwijl ik wel gewoon normaal contact heb?

Wat is het verschil tussen of je de buitenste lijn over de rug of achterlangs doet?

Maakt het uit of je met twee losse longeerlijnen werkt of met een originele?

Hoe moet je van hand veranderen? Als ik het probeer blijft de lijn die of dan dus de buitenste wordt achter mijn dekje hangen. Sturen op zich gaat verder prima, alleen krijg ik de lijnen niet hoe ik wil. Nu moet ik haar dus steeds stil zetten en er naartoe lopen. Tips?

Alvast bedankt!

hwn

Re: Paard krult zich op met longeren aan dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:55

Ik vermoed dat je longeert met bit? Longeerlijnen op zich zijn al redelijk zwaar door hun lengte, dus wss zet je met dat contact onbewust meer druk dan je wilt. Ik zou dus proberen nog iets subtieler te vragen.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 19:08

Oke, bedankt! Ik longeer idd met bit. Hoe moeten de lijnen dan ongeveer hangen, gewoon in een klein boogje?

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 20:55

Weet er trouwens iemand ook nog oefeningen die ik kan doen als we allebei wat meer ervaring hebben?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:51

Goh, ben ook niet zo'n expert hoor, heb wel cursus gevolgd maar het nadien niet meer toegepast, en bovendien werkten we bitloos, da's natuurlijk een verschil in impact. Ik zou zeggen: probeer een zo licht mogelijk, maar stabiel contact te hebben, geen los-vast verbinding, da's irritant voor het paard.

Je zou ook lange lijnen kunnen doen, kan je gaan slalommen tussen kegeltjes en zo.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 22:05

Bedankt! Ik ga het gewoon binnenkort nog een keer proberen?

Wat is het verschil tussen of je de lijn eerst naar singel, door bit en dan door longeersingel of door bit en dan meteen door longeersingel doet?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:16

Verschil in hefboomwerking. Ik gebruikte het zelf vaak klip aan het bit en dan door de grote ring op de longeersingel. Dit aan beide kanten, de achterste achter de kont door (opletten dat ze staart er niet overgooien, dan kunnen ze hem vast knopen).

Als je paard zo ligt reageert kun je ook proberen je 'binnenteugel niet via de longeersingel te doen maar rechtstreeks, dan wordt hij minder 'in de krul getrokken'

Wat ik erg leuk vind als ze het eenmaal onder de knie hebben, dubbele longe afwisselen met lange lijnen, stukje meelopen, volte vergroten/verkleinen, veel tempowisselingen, contrastelling vragen..

Ook heb ik veel geoefend met balkjes. 4 balken op een grote volte en dan het ene balkje wel meenemen en de andere niet, als het goed is door jou te bepalen welke hij wel meeneemt en welke niet door midden van volte vergroten/verkleinen.
In galop proberen het aantal galopsprongen tussen de balken te controleren (Dit is onder het zadel ook leuk om passen te tellen).

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 10:00

Bedankt!

Wat gebeurt er precies als je het op de manier van lammert haanstra doet, dus eerst aan singel, door bit en dan aan bovenkant door singel?

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:02

Heeft iemand toevallig een plaatje van wat of nou precies de goede hoofdhouding is? Hoog of laag? Je leest zo verschrikkelijk veel verschillende meningen op internet...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:00

Nina1999 schreef:
Bedankt!

Wat gebeurt er precies als je het op de manier van lammert haanstra doet, dus eerst aan singel, door bit en dan aan bovenkant door singel?

Hier heb je 2 x een katrol/hefboom effect waardoor je het paard sneller 'in de krul trekt'.

Je kan zelf kiezen hoe hoog of hoe laag je het paard instelt door de bovenste of onderste ringen te gebruiken.

Manier van Lammert Haanstra ben ik helaas niet enige bekend mee.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:21

Ik longeer regelmatig met dubbele lijnen en het is niet makkelijk.
Ik heb een Arabier dus krult zich heel makkelijk op.
Ik gebruik een longeersingel en hoofdstel. De lijn door de onderste ring van de singel en dan aan het bit klippen.

Om de valse krul te voorkomen is het belangrijk dat je net als met rijden je paard voorwaarts (actief) laat lopen waardoor hij tegen de teugel(longeerlijn) loopt en daardoor op de juiste hoogte blijft.
Niet trekken aan de lijnen maar wel druk houden en hier mee spelen en vooral niet te veel binnenlijn hou je buitenlijn er goed bij om te voorkomen dat je paard op of over de schouder gaat.

Anders iemand zoeken die je zo nu en dan kan helpen.
Te veel laag is niet wenselijk ivm op de voorhand lopen.
Toevallig zijn er gisteren met de les foto's gemaakt helaas heb ik ze nog niet.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:24

Mijn merrie doet dit ook. Ik longeer al een tijdje met dubbele lijnen en dat doet ze geweldig, maar zodra ik iets meer stelling vraag dan komt ze iets achter de loodlijn.
Ik heb volgend weekend een trainingsweekend bij Lammert Haanstra en leg dit probleem ook aan hem voor. Ben benieuwd naar zijn oplossing.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:26

Ga op zoek naar iemand die je hier les in kan geven :) Dan leer je veel beter dan zo vanaf internet!

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 18:01

Bedankt voor de tips!

Ben opzoek naar instructrice maar nog niet gevonden, vandaar dat ik het hier vraag.

Maar als ze achter de loodlijn loopt, terwijl ze verder gewoon goed voorwaarts ed is, kan dat dan kwaad behalve dat het er natuurlijk niet mooi uit ziet. Het is namelijk niet zo dat ze echt achter de teugel gaat lopen ofzo, ze valt niet op voorhand en is gewoon voorwaarts, dus verder gaat het juist heel goed.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:20

Achter de loodlijn zien ze minder waar ze lopen, dus kunnen zo wel meer stress krijgen. Bovendien gaan ze op die manier de voorste rugspieren vastzetten heb ik begrepen. Ik vermoed echter dat het aan de longe minder kwaad kan dan ohz.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 18:44

Ze is absoluut niet schrikkerig of gestrest of zoiets, dus als dat alles is zal het geen kwaad kunnen. Kun je me uitleggen waarom het zo slecht is onder het zadel?

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 20:11

Hoe vaak longeren jullie je paarden? Is 1 tot 2 keer in de week goed of is dat te veel?

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 13:07

Maar wat is nou volgens jullie de beste manier om de lijnen te bevestigen?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:02

Dat verschilt per paard.. Eentje die opkrult zou ik zo min mogelijk hefboomeffecten creëeren dat je directer contact hebt met de mond.

Hoe vaak is ook per paard wisselend, bij de ene werkt het super om hem wat lager in te stellen meerdere keren in de week terwijl een ander niet eens veel baad heeft bij longeren. Ik longeer 2 paarden die ik rijd (makkelijk nageeflijk) vaak zelfs zonder bijzet/dubbele longe. Terwijl de 3e er echt profijt van heeft als ik deze wat lager instel (bijzet of dubbele longe door onderste ringen)

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 14:46

Bedankt! Ik ga er vandaag als het nog een beetje fatsoenlijk weer wil worden mee aan de slag!

Mayflower_; Kun je het me laten weten hoe je cursus is gegaan en wat hij voor tips gaf? Ik ben heel benieuwd!

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 18:46

Als iemand nog meer tips heeft hoor ik het natuurlijk graag!!

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:51

Laat eens een tandarts komen.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:58

Met een gevoelig paard doe ik hem gewoon door de singel en dan aan het bit. (niet meer door het bit terug naar de singel) Dan krullen ze wat minder snel op en laat het sneller los wanneer jij los laat.

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 19:01

Vilar; dat lijkt me niet nodig, aangezien ze het onder het zadel niet doet, het ligt gewoon aan mijn longeerkunsten.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:05

En hoe gaat het als je zonder bit longeert?