[AR] Meningen over dit tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Meningen over dit tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 14:11

Hallo,

Al een poosje ben ik op zoek naar degelijk bruin tuig voor een slanke, 80 cm hoge Shetlanderpony. Ik wil graag van alles met het tuig kunnen, dressuur, maar ook lekker eens crossen in het bos. Nu blijft mijn gedachte toch telkens hangen bij dit tuig... Ondanks deze omschrijving: 'Het tuig is iets smaller en lichter uitgevoerd dan het zwarte tuig. Daardoor ook luxer maar ook kwetsbaarder. Meer geschikt voor tochtjes op asfalt of concourrijden.'

Is er iemand die ervaring met dit tuig heeft en kan bevestigen dat ik dit tuig beter niet aan zou schaffen als ik er ook bosritjes mee wil rijden? Dat het wat smaller is lijkt me juist wel mooier staan op mijn smalle pony :j. Maar uiteraard moet het wel veilig zijn!

Dus andere tuigen die aan mijn eisen voldoen zijn ook welkom (donkerbruin, degelijk, niet té duur). Het tuig zal niet dagelijks gebruikt worden, 2x per week max.

Graag hoor ik ervaringen en meningen!

Gerbrich

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:21

Dit tuig ken ik niet, dus over de kwaliteit kan ik niets zeggen. Heb je de winkel zelf al gevraagd om advies?
Een tuig moet sowieso degelijk genoeg zijn om tegen een stootje te kunnen. Als het leer van goede kwaliteit is, maakt de breedte niet zoveel uit.
Zolang je niet van plan bent om met vliegende vaart door marathonhindernissen te crossen, moet een 'gewoon tuig' volstaan. Zo nu en dan een bospaadje pakken zal geen verschil maken.

capopjekop

Re: Meningen over dit tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:25

Dat is volgens mij het bertha tuig. Dat gaat alleen nooit passen op jouw pony. Ik heb het tweespantuig gekocht omdat ik toen snel een tuig nodig had, maar niet veel geld had. Om af en toe een ritje mee te maken is het prima, maar op mijn brede shetten van 96 cm heb ik al gaatjes bij moeten prikken.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:28

Denk dat er niet voor niets bij staat dat het tuig kwestbaar is. Ik zou persoonlijk iets meer geld sparen en dan een steviger en vooral veiliger tuig kopen.
In bruin is inderdaad weinig te vinden.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 14:29

Serieus, is het Bertha tuig -O-? Nee dan valt ie inderdaad direct af. Balen! Dan maar weer verder zoeken.

@ Letsdunit
Nee, heb je gelijk in. Maar ik dacht, ik kan het altijd vragen. En iets duurder mag zeker hoor, maar ik kan niet eens iets vinden wat duurder is (€ 500 gaat me dan weer te ver) maar wel aan mijn eisen voldoet...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:14

De lemerij heeft ook bruine tuigjes. 270 euro dacht ik. Misschien is dat wat?

Erica_Risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:28

Ook ik heb het welgevreesde :wow: , bokt-afdoende >;) , echt niet kunnende Bertha-tuig |o ...
en ja ik ben er best bij mee :)) , ik rij alleen maar buiten en geen problemen ermee :D :o

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 17:06

@Keet
Klopt, ben al getipt over dat tuig. Echter is dat cognac kleur en ben ik op zoek naar donkerbruin, liefst met messing gespen.

Erica_Risje schreef:
Ook ik heb het welgevreesde :wow: , bokt-afdoende >;) , echt niet kunnende Bertha-tuig |o ...
en ja ik ben er best bij mee :)) , ik rij alleen maar buiten en geen problemen ermee :D :o

Dat is het probleem niet hoor, mijn probleem met dat tuig is dat het met geen mogelijkheid op mijn. Pony zal passen. Anders was het best een optie geweest!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:20

Ideal heeft ook donkerbruin volgens mij (verschillende soorten zelfs)
Is de investering ook wel waard. Erg waardevast.

Mijn ervaring met het Bertha tuig is dat het erg groot is voor de kleine ponys en moeilijk mooi op maat te maken. Dan is de pasvorm ook totaal uit zijn verband en zal het niet goed/fijn zitten en eventueel schuren of blessures veroorzaken.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 17:30

Heb je een linkje? Op hun eigen site staan heel erg weinig/geen foto's van het bruine tuig en er staan geen prijzen bij...

Edit: is dit de Australisch notenbruine kleur? De kleur op het tweede en derde plaatje bedoel ik ;).

En wat denkt men van dit tuig? Het zesde product van boven.
Laatst bijgewerkt door Pacific op 02-07-14 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:45

Zo vanaf mijn mobiel niet, sorry.
Ze hebben een lichte kleur bruin en een donker bruine in ieder geval.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:57

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:11

http://stores.ebay.nl/reit-fahrsport-ce ... 34.c0.m322

Kijk eens op E-bay.
Er staan mini maatjes op maar ook shet maatjes.
Pak je meetlint erbij en meet wat je hebben moet.
Heb met deze verkoper goede ervaringen, professioneel.
Heb hier een tweespan tuig maat COB gekocht. Zag er super goed uit en mooi stevig doch soepel leer.
Tuig is bij de pony's gebleven. Ik ben gestopt met rijden.
Prijs kwaliteit verhouding uitstekend! Service en communicatie met deze verkoper ging prima.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:52

Waarom zoek je niet een tweedehands tuig. Dan kan je een zwaardere kwaliteit nemen voor minder geld.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:36

Ik heb net een berichtje gehad van iemand die een Bertha tuig op haar 80 cm grote pony had, dat paste. Ze vroeg of ze ook maten door moet sturen, dat ik dan even aan moest geven welke maten. Nu heb ik er geen verstand van, welke dingen zijn van belang? Borst, buik? Wie kan mij helpen :+?

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:41

Dit tuig heb ik!
Erg fijn tuig! Ook heel chique!
Maar ik denk niet dat het op een shet van 80 cm past. Mijn shet is 90 cm, en ik moest er veel gaatjes bij-in maken.
Ik heb met dit tuig nog niet gement omdat ik mijn shet aan het beleren ben, maar ik vind hem met lange lijnen erg fijn! :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:42

Kun jij bevestigen dat dit het Bertha tuig is, Eline?

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:44

Ik heb geen idee, ik heb deze tweedehands gekocht...
Wat is 'het Bertha' tuig precies? :o

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:47

Gewoon een merk tuig, wat hier op Bokt niet erg hoog aangeschreven staat doorgaans, haha. Google maar eens, dan vind je het direct :)!

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:51

Ik heb even op Google gekeken, en het lijkt er wel op maar ik weet het niet zeker. Het leer is wel heel soepel, dat is wel een pluspuntje. Maar mijn shet is er vandoor gegaan toen ze voor het eerst een band moest slepen, en toen was er al wel een 'haakje'/sluiting krom. Maar dit was wel heel makkelijk te herstellen. De vorige 'eigenaar' heeft veel bosritten gemaakt, en ook veel op asfalt gereden. Ze heeft ook een paar wedstrijden gereden met dit tuig.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:53

En jij hebt het nu over het tuig in mijn OP hè?

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:54

Ja :)

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:55

Hoi , heb ook in overweging genomen om dat tuig te kopen naar ik denk dat ik voor de zwarte ga..........

its_laraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:58

Volgens mij heb ik dat tuig uit je OP. Heb hem net tweedehands gekocht, ziet er nog super uit. Heb er nog maar een keer mee gemend, omdat ik zonder oogkleppen men dus het hoofdstel moet nog aangepast worden en vond dat goed gaan. Ik vind het een erg mooi tuig en voor zover ik weet goede kwaliteit, maar misschien veranderd dit wanneer ik hem echt goed ga gebruiken. Mijn pony is denk rond de 88/90 cm. Ik denk wel dat het misschien te groot is voor een paardje van 80 cm, ik heb volgens mij bijna alles op het kleinste gaatje of gaatjes bij geprikt. De riempjes van het borsttuig moeten ook nog worden ingekort die hangen er nu een beetje irritant bij... en het borststuk moet nog wat omhoog.
De bedoeling is dat ik wedstrijden, bosritten en over straat ga met dit tuig. Voor vragen of dingen die ik kan meten kan je altijd vragen/pben (:

Afbeelding

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 18:58