Niew paard behoorlijk temperamentvol

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moosje1

Niew paard behoorlijk temperamentvol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 11:30

Ik heb een paard gekocht. Een PRE. Was bij uitproberen behoorlijk braaf. Met buiten op straat blaffende hond achter mijn aan gehad en een trekker gepasseerd. Paard deed er niks op.
Hij is drie maanden terug uit Spanje geimporteerd, ik heb hem vorige vrijdag laten castreren. En recht van de kliniek is sinds deze vrijdag mijn nieuwe paard dat ik gekocht heb bij mijn thuis.

Nu had ik gisteren hem proberen af te stappen, maar hij was bijna ondoenbaar. Wat logisch is, hij heeft vast veel stilgestaan en een nieuwe stal/omgeving. Maar ik ben hier helemaal alleen. Geen hulp dus, en geen mensen die nog voorbij komen. Ik kan maandag wel mijn rijleraar bellen wanneer ze op het vroegst kan komen. Het advies is dagelijks afstappen en ook weide is toegestaan, zodat er door de dagelijkse beweging geen zwelling ontstaat.
Maar ja wat gaat een paard doen als eerste in de weide. Ik denk deze bokken en even rondracen.
Nu denk ik eraan hem te longeren, maar ook dit vind ik een beetje eng. Eigenlijk het hel buitenlaten. Welke van de drie weide, afstappen of longeren. Het gaat er gewoon om dat ik met een enorm temperamentvol, kijkerig, springerig paard alleen ben.

Heeft er iemand tips, om hem rustiger te doen zijn, of wat zouden jullie doen in dit geval. Op stal laten en wachten tot rijleraar tijd heeft. Zou het dan geen zwelling geven..

Ik heb wat gezondheidsproblemen, wat maakt dat ik ook wat minder stevig op mijn bene sta dan een ander. Ik geloof nog steeds in het paard, en de combinatie met mijn. Hij moet gewoon doorgereden worden uiteindelijk, maar ja eerst nu.

Anoniem

Re: Niew paard behoorlijk temperamentvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:31

Haal er iemand bij die handig is.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:32

Ik zou hem zelf gewoon in de wei zetten...

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:36

Ik denk, dat je gewoon even moet ademhalen, heel diep en even ontspannen. Je bent nu zelf al een probleem aan het creeren omdat je er nog geen vertrouwen in hebt. Pak daarna het paard vast aan een halster en longeerlijn en ga samen lopen.. Begin desnoods op de wei.. en als je het vertrouwen terug hebt, dan zou ik gaan longeren en het zo opbouwen.. Zorg er iig voor dat jij de leiding hebt.. een bang paard wil ook steun van een zeker paard..

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:37

Ik zou hem in de wei zetten, dat is een "schone" omgeving. Maar idd hopen dat hij zijn wond niet open rent/bokt/springt.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:39

Heb je een rustig maatje voor je paard? Ik zou ook gewoon buiten zetten. Beweging is goed en hij moet zijn ei toch een keertje kwijt.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:40

liever even iets opengaan van de wond dan een onveilige situatie creëren door spanning.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:43

Je paard is vorige week gecastreerd. Het duurt een tijd voordat hij ruin is vanwege de hormonen die nog langere tijd in zijn bloed zitten, maw, je hebt nu eigenlijk nog een hengst op stal staan.
Weet je wat ik zou doen, als ik zo lees dat je eigenlijk best bang voor hem bent: hem voorlopig ergens stallen waar mensen rondlopen die je kunnen helpen. Zo niet een paar maanden in training zetten, bij een goede paardvriendeijke stal, waar ze Pre's kennen (niet noodzakelijk, soms wel handig, vanwege de kennis van Spaanse manier van beleren ohz).
Het mooist bij je in de buurt, zodat je er dagelijks langs kan en met hulp van anderen je met dit paard leert om te gaan en elkaar leert kennen. En ook vertrouwen opbouwt.

Als je nu zo bangig met hem om gaat is dat geen goede start voor een goede vertrouwensrelatie.

PS staat hij helemaal alleen of heeft hij nog een ander paardenmaatje? Als hij helemaal alleen is zal hij ook paniekeriger zijn. Geen steun van soortgenoten. Nog een reden om hem (voorlopig) elders te stallen met andere paarden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:53

Ik zou hem ook tijdelijk bij ervaren mensen stallen. Tot dat lukt zou ik een hengstenketting gebruiken icm een longeerlijn, voor ieders veiligheid.

Moosje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 12:22

Ja. Hij staat nu al min of meer te flippen op de stal. Niet bokken of stijgeren of zo, gewoon heel onrustig. Ik was op zich een ervaren ruiter/amazone, maar door ziekte en ouder worden wat onzekerer. Eigenlijk niet bang, maar meer dat ik hem niet houd, en daar dan lig. Het is toch een afgelegen boerderij. Ik heb hem gisteren op stal zitten poetsen, en toen was hij wel goed te doen, tot hij buiten komt. Hier komt vandaag helaas niemand om te helpen. Op ziin vroegst morgen. En ja, ik heb meerdere dieren, Maar nu staat ie alleen in de stal. De wanden zijn niet zo hoog. De mogelijke maatjes zijn een klein ezeltje, een welsh pony, die in de begin zelf wat agressief reageerd op nieuwe paarden en een fjorden merrie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:34

Geen merries zo kort na de castratie.
En jouw onzekerheid kan best een groot deel van het probleem zijn. In Spanje is men heel streng voor de hengsten, wat ook een reden is waarom ze zo braaf zijn.
Omdat hij door de castratie nog niet erg gek mag doen is loslaten in de wei bv inderdaad een gok. Het naar de wei toe brengen is als ik het lees al lastig. Aandacht moet dus bij jouw zijn, consequent zijn en bezig houden. Niet er aan hangend naar de wei brengen, maar zoveel keer als nodig is halthouden, achterwaarts stappen en weer verder. Kan heel goed dat dat elke 5-10-15 meter moet. Zolang als jij het maar bent die hem daar heen brengt ipv andersom. Durf je toch de wei niet aan doe dit dan in de bak, op het erf of waar het niet uitmaakt mocht je toch los moeten laten (eerst alle hekken dicht dus).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:37

Toen mijn hengst gecastreerd werd moest hij zoveel mogelijk buiten komen. Dan zorgen ze zelf wel voor genoeg beweging. Ik zou hem dus lekker met een ruin naar buiten mikken. Niet met merrie hoor, hij is nog vruchtbaar!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:57

hoe is hij gecastreerd, door de lies of normaal? als hij normaal gecastreerd is zou ik hem gewoon alleen in de wei zetten met iets erlangs. Dat kan prima. Door de lies is anders, maar dan nog kun je hem aan de longe kort houden en heel streng zijn. Desnoods loop met dressuurzweep en corrigeer meteen bij te lomp doen. Met hoofdstel lopen natuurlijk en heel heel concequent zijn. Het feit dat ie nu alleen staat is ook niet goed als ie dat niet gewend is, dat is dus een extra stress factor.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:03

In welke regio woon je?

Moosje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:43

Ik woon in Duitsland. 50 kilometer van Enschede. Omheind is het erf niet. (nog niet, gaat deze week gebeuren) En ik heb een lesgever die hem drie keer per week wil rijden hoor, en daarna lesgeven.

Morgen ga ik die ook bellen dat het paard er is. en een afspraak maken. Ook ga ik mijn dierenarts bellen, dan weet ik wat ie echt mag en hoop dat ie even mee hem op de weide zet. Denk dat dat het beste is.

Ik geloof ook echt dat ie als ie eenmaal aan het werk is snel braver is. En ja, dan staat ie zolang ie nog hengstgevoelens heeft 's nachts alleen op stal, maar overdag in de weide met de andere, (Merrie even alleen in de ochtend) elk in een eigen weide.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:41

ik zou hem niet in de wei gooien. de kans dat die van gekkigheid niet weet wat die moet doen en alle kanten op bokt is groot en dan die wond. tis alleen.. hoe langer hij op stal staat hoe gekker hij word zodra je hem er uit wil halen idd omdat hij nog hengst is door de hormonen. soms is het niet anders om even met een ketting te werken.. nou niet allemaal "ooh zielig" zeggen haha. regel een sterk halster waar een ketting door heen kan. gezien zijn kracht wel een wat dikkere. dan kan je daar aan altijd nog de longeer lijn doen en dan lekker een stuk gaan wandelen.. als hij om iets flipt en steigert dan geef je hem gewoon wat meer lijn ter bescherming van jezelf maar haal hem daarna terug en corrigeer met de ketting. na 5 minuten etterbakken houd hij wel op. ik heb met Arabieren gewerkt (ook jonge hengsten). als je nou je ronde gelopen hebt met hem kan je hem daarna altijd nog even in de wei of bak longeren zodat hij iets meer kan dan rustig stappen. maar hou hem aan de ketting en geef hem niet meteen de volledige lijn. wedden dat je snel je vertrouwen terug hebt. ik denk ook dat na 3 keer de ketting gebruiken en energie er een beetje uit is je de ketting niet meer nodig hebt hoor en dan heb jij je vertrouwen snel terug in hem dat weet ik zeker.

Moosje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 21:18

Nu inmiddels een 14 dagen verder. Ik had hem twee dagen later samen met lesgeefster afgestapt. En toen was ie wel rustiger. Op stal ook wel wat minder eenkennig. Nu de laatste anderhalve week iedere dag aan de longe geweest. Dat gaat redelijk. Hij schrikt wel veel. Met name van onverwachte dingen als mensen die voorbij komen fietsen of lopen op het fietspadje een eindje naast de rijbaan. En dan reageerd hij nog vrij heftig. Wat heel vreemd is, omdat hij bij de verkoopproberen een tractor liet paseren, een blaffende hond achter me aan heb gehad, en hij zette geen pas verkeerd. Hij gaat de laatste vier dagen ook iedere dag een uurtje op de weide. Dat we gaan opbouwen.

Maar ik zou toch wel graag van dat schrikken af komen. Baal ik echt een beetje van. Hij was zo nuchter bij de verkoop.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:23

Weet je zeker dat hij toen niet iets kalmerende heeft gehad? Hoe vaak ben je bij hem wezen kijken? Een keer of meerdere keren?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:25

Het is helemaal niet erg als een wond wat losgaat dst moet juist.
Bij sommige paarden gaat het dicht zitten en dan krijg je ontstekingen.
Opzich kan het best veel hebben.
Wij moesten ons paard ook gewoon met een ander laten lopen.
Maar omdat hij 12 jaar hengst is geweest en nooit met andere had gelopen ging hij echt spellen en er was niks losgescheurd.
Je kan je wei ook wat kleiner maken als hij dan gek doet dst hij wat minder ruimte heeft en zo steeds meet ruimte geven

Moosje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:43

Ik verwacht het niet. Een bekende stal in Duitsland voor de PRE's en ik kwam eerst ook nog niet voor hem. En verder als er geen mens of dier ineens loopt is die op zich wel rustig en hanteerbaar hoor. Had vanmiddag ook eens een klos hout tegen de schuilstal aan gegooid toen die op de weide stond. Kon het niet helemaal goed zien, maar de schrikreactie was niet zo groot dat die achter de stal uit kwam. Ik ga hem morgen nog meer bezighouden met overgangen en de weidegang sneller opbouwen. Verder heb ik nu een jongen die graag een centje wil bijverdienen met stallen uitmesten. Ga hem rond de rijbaan wat theater laten maken. Verder weet ik het ook niet. Maak me wel zorgen met rijden straks. Maar evengoed, hij staat er nog maar twee weken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:48

ben jij nog steeds onzeker en wat angstig?Dat kan een reden zijn dat hij zich ook onzeker voelt.
Sommige paarden hebben langer nodig dan twee weken om te wennen.Hij is ook nog gecastreerd.Die hormonen blijven nog 6 weken actief.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:51

Die schrikreacties zijn heel normale hoor, ik had ook een doodbraaf paard, alle 4x dat ik ben gaan kijken. Hier thuis was ie op t begin ook kijkerig en hij schrok snel, komt gewoon door de nieuwe omgeving en dit is snel over gegaan :)

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:55

Ik zou een kleine sedatie pasta geven of Resceu Remedie druppels, vervolgens aan de hand lopen of in de weiden zette(klein afgezet stukje)

Moosje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:58

Ja ik vind het wel nog spannend. Meer ook omdat hij zich nu ook wat anders voorsteld dan met proberen. En dat we wel echt een combinatie gaan worden. Ik denk dat ik het zo niet over laat komen. Had wel een leuk poetsmomentje voor het longeren. Hij kwam gelijk naar me toe in de stal, en was best ontspannen met poetsen. Deed zijn hoofd een heel stuk lager. Maar ja. Het is wel zo dat ik zelf ook wel een beetje een schrikachtig persoon ben. Maar dan meer op het moment zelf van wegspringen van het paard. Ik grijp wel een beetje in, in de vorm hem een beetje op de volte houden en een overgang vragen of iets. In ieder geval probeer ik de aandacht weer op mijn te krijgen. Maandag, morgen dus, weer les. Daar ga ik ook nog weer advies vragen en hopelijk komen hier ook nog tips.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

corina430

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:05

Wat voer je hem? Hij doet niet echt zwaar werk momenteel als ik het zo hoor en komt nog geen hele dagen buiten op de wei. Veel paarden zouden in die omstandigheden met 2 kg sportbrok of muesli moeilijk en schrikkerig worden. Ik geef de paarden die die extra energie niet nodig hebben 100 gram geconcentreerde brokjes waar alle vitaminen en mineralen in zitten en daar doen ze het super op! Eéntje heeft het wel nodig voor genoeg energie voor het werk en die krijgt het wel gewoon.