Vrijheidsdressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ninietje_x

Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 12:55

(Mag verplaatst worden moest het verkeerd staan.)

Dag bokkers,

Ik zou graag deze zomer starten met vrijheidsdressuur met mijn verzorgpaard. Hij is wel al 24j dus ik vroeg me af tot waar ik kon gaan. Bouw het natuurlijk wel zeer rustig op om zeker geen blessures op te doen.
Grote trucs zoals stijgeren e.d. ga ik natuurlijk niet meer met hem doen, daar is ie te oud voor.
Hij wordt iedere week toch wel 3x recreatief western gereden, in de vakanties rijden we bijna elke dag. Hij heeft nooit op een manege ofzo gestaan dus hij is nog niet 'op', maar we doen wel rustig aan.
Ik wil vrijheidsdressuur gaan doen wanneer de eigenaresse op reis is (we rijden altijd samen) zodat ie toch wat te doen heeft en wat afwisseling heeft i.p.v. de hele tijd grondwerk en loswerken.

Alvast bedankt!

NikkivanOlst

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:21

Beginnen met de basis van voerweigeren en targetten :)
Daarnaast zijn hoofdkunstjes leuk en kun j voetje geven sowieso ook nog wel meepakken.

Verder is het goed kijken wat je paard fysiek nog aankan, een jambette vasthouden bijvoorbeeld vraagt al veel van het lichaam, evenals een spagaat, berggeit of buiging :)

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:27

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 13:55

VisibreTeam schreef:
Beginnen met de basis van voerweigeren en targetten :)
Daarnaast zijn hoofdkunstjes leuk en kun j voetje geven sowieso ook nog wel meepakken.

Verder is het goed kijken wat je paard fysiek nog aankan, een jambette vasthouden bijvoorbeeld vraagt al veel van het lichaam, evenals een spagaat, berggeit of buiging :)

Dankje! Maar denk je dat het wel gaat als ik het heel langzaam opbouw? bv. bij de spagaat gewoon de eerste dag 1 stapje beginnen en dat dan zo over +/- 2 weken telkens een klein beetje uitbreiden tot de spagaat? Maar zeker niet te lang en er ook niet op gaan zitten, want dat risico wil ik zeker niet nemen.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 13:56

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:57

zou er mee opletten, ook als je opbouwt krijg je spieren/botten niet meer zoals een paard ze had als hij jong was. Zorg er altijd voor dat je niet over zijn eigen kunnen heen gaat.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 14:06

VisibreTeam schreef:
zou er mee opletten, ook als je opbouwt krijg je spieren/botten niet meer zoals een paard ze had als hij jong was. Zorg er altijd voor dat je niet over zijn eigen kunnen heen gaat.

Oké bedankt! Ik zal het dan houden bij enkel trucjes met het hoofd, voetje optillen, rondje rond mij lopen e.d.

Sabine_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:00

Ik raad je ook de filmpjes aan van Joyce de Vos!

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:42

Net als hierboven wordt gezegd is het belangrijk om te beginnen met de basis en dit uit te breiden, maar toch heel goed op je paard blijven letten aangezien die niet meer de jongste is. Ik zelf heb ook een oudje van 26 jaar waar ik 3 jaar geleden met vrijheidsdressuur ben begonnen gewoon lekker rustig aan doen en niet over de "grens" gaan, dan kan je nog genoeg plezier met elkaar beleven onder vrijheidsdressuur :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:43

En hoe bepaal je als beginner in VD waar de grens ligt?

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:47

Ik volg dit topic ook even.

Ik ben ook net begonnen met vrijheidsdressur met mijn 20 jarig merrie.
Ik begin met targetten en voetje geven.
Maar voorlopig staat ze relaxt om d'r heen te kijken als ikrobeer om d'r voetje te laten geven :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:42

Cassidy schreef:

Door logisch na te denken en naar je paard te kijken. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:20

VisibreTeam schreef:
Cassidy schreef:

Door logisch na te denken en naar je paard te kijken. :)

Dat vind ik te vaag. Wat zijn de signalen die jij bij een paard zou zien waardoor jij zou zeggen: dit gaat tever?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:24

Tsja, laat dat nu net per paard verschillend zijn.
Weglopen kan iets zijn, niet meer meewerken, iets gewoon écht niet kunnen... Lijkt me toch echt aan de persoon die er mee werkt in te schatten, kunnen wij hier vanaf bokt niet zien.

Daarom zou iemand er altijd nog een ervaren persoon bij kunnen halen om mee te kijken :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:27

Daar ga ik in mee. Wat ik me ook kan voorstellen is dat je op een gegeven moment de leeftijd toch een rol laat spelen in wat je met een dier gaat doen (of niet).

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:33

Cassidy schreef:
Daar ga ik in mee. Wat ik me ook kan voorstellen is dat je op een gegeven moment de leeftijd toch een rol laat spelen in wat je met een dier gaat doen (of niet).

Ja dat is zeker, oefeningen waarbij je veel spieren gaat oprekken zijn gewoon eigenlijk niet echt meer ideaal om helemaal uit te voeren voor een paardje op leeftijd, dat gaat gewoon echt te stroef, soepelheid is dan al vaak uit de spieren, zeker als je spieren wil gaan trainen die een paard verder zelf niet zoveel gebruikt :)

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:25

VisibreTeam schreef:
Cassidy schreef:

Ja dat is zeker, oefeningen waarbij je veel spieren gaat oprekken zijn gewoon eigenlijk niet echt meer ideaal om helemaal uit te voeren voor een paardje op leeftijd, dat gaat gewoon echt te stroef, soepelheid is dan al vaak uit de spieren, zeker als je spieren wil gaan trainen die een paard verder zelf niet zoveel gebruikt :)

Ik kan me hier wel in vinden. Ik lees momenteel veel over vrijheidsdressuur en daarbij zie je veel foto's.
Zoals ik al zei is mijn paard 20. Wat ik eigenlijk wil zijn de basis oefeningen, targetten, voetje geven. Dat soort dingen.
Eens kijken of dat een beetje wil lukken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:26

Voetje geven kan soms al teveel zijn....

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:32

Voetje geven is iets wat een paard fysiek nog wel vrij lang kan (denk aan het voetje moeten geven voor de hoefsmid/uitkrabben)

Zolang je niks forceert of toch probeert terwijl een paard er moeite mee heeft... Dan gaat het best nog wel, heb wel eens 30+ paardjes die nog vrij soepel zijn en een fanatieke jambette gooien :))

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:35

En ik heb een 20 jarige die artrose heeft en waarbij dat niet meer gaat lukken.
Zelfs smid is een uitdaging.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:37

Dan heb je dus een paard dat fysiek beperkt is dus dan gaat het al een heel stuk lastiger :)

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:40

Even off topic:

@ visibreteam: ik volg je sinds kort op fb. Super gave foto's komen er voorbij +:)+
Hoe lang doe jij al aan vrijheidsdressuur?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:41

VisibreTeam schreef:
Dan heb je dus een paard dat fysiek beperkt is dus dan gaat het al een heel stuk lastiger :)

En dan ben ik eigenaar van dat paard. Wat is de reden dat je een verzorger dezelfde kennis en inzicht toedicht?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:47

@ValerieM, 7,5 jaar :) inmiddels weer :)

Als jij een verzorger hebt en je weet dat dat soort dingen niet gaan met je paard, dan lijkt het me toch dat je dat doorgeeft aan je verzorger...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:49

Dat ligt aan de eigenaar. Menig eigenaar heeft geen idee wat de verzorger met het paard uitspookt, omdat er niet wordt gecommuniceerd.