kreupel aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nataschax

kreupel aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:31

Hoi Bokkers,

iemand die me kan helpen?

iedere keer als ik mijn 4 jarige merrie longeer loopt ze kreupel in draf, dacht eerst dat het meenes was maar als ik haar rijd voel ik er niets van en vandaag (week later) heb ik haar weer gelongeert en liep ze alweer kreupel.

Wat kan ik er tegen doen?

Ook als ik haar harder laat draven blijft ze wel een beetje kreupel lopen. maar steeds minder, in stap en galop heeft ze nergens last van.

hoop van jullie te horen! :wave:

Angela

Re: kreupel aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:35

Een paard dat kreupel gaat, daar zou ik naar laten kijken door een DA. Niet hier gaan zoeken naar mogelijkheden, maar laat de DA zoeken naar een oplossing/oorzaak

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:35

je gaat toch rijden terwijl ze kreupel is ?-?

gewoon DA laten komen en het uitleggen

Amie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:36

Heeft ze dat zowel op de linker- als op de rechterhand? En als ze los in de wei draaft? Hoe is het dan als ze rechtuit draaft of als ze een wending maakt? (Voor zover je dat kan zien.)

Longeer je haar met bijzet?

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:38

Amie89 schreef:
Heeft ze dat zowel op de linker- als op de rechterhand? En als ze los in de wei draaft? Hoe is het dan als ze rechtuit draaft of als ze een wending maakt? (Voor zover je dat kan zien.)

Longeer je haar met bijzet?

ze heeft het op 1 kant, de rechterhand (haar slechte kant)
nee heb haar ooit eens met pessoa teugel gelongeert, maar die 2 keren niet.
rijden doe ik ook zonder slof of iets dergelijks

in het land heeft ze nergens last van.

Amie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:41

En onder het zadel heeft ze het niet? Of weet je dat niet zeker en voel je het zelf alleen niet?

Ik zou haar inderdaad ook zeker niet forceren om met een hoger tempo te lopen tijdens het longeren. Kreupelheid geeft natuurlijk altijd aan dat ze ergens pijn heeft of ongemak voelt!

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:43

Amie89 schreef:
En onder het zadel heeft ze het niet? Of weet je dat niet zeker en voel je het zelf alleen niet?

Ik zou haar inderdaad ook zeker niet forceren om met een hoger tempo te lopen tijdens het longeren. Kreupelheid geeft natuurlijk altijd aan dat ze ergens pijn heeft of ongemak voelt!

onder het zadel voel ik het niet.
kan het ook liggen aan haar hoeven? mijn moeder was vergeten de hoefsmid te bellen ( is net gebeld)

Amie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:45

Via de computer is het erg lastig te zeggen waar het probleem precies zit.. Daarvoor zul je toch iemand in moeten schakelen die je paard van dichterbij kan bekijken.
Er kunnen zoveel oorzaken zijn!

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:46

Amie89 schreef:
Via de computer is het erg lastig te zeggen waar het probleem precies zit.. Daarvoor zul je toch iemand in moeten schakelen die je paard van dichterbij kan bekijken.
Er kunnen zoveel oorzaken zijn!

zal eerst de hoefsmid afwachten.
alvast bedankt voor de hulp! laat jullie nog wel weten of dat het was.

Amie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:59

Lijkt me een verstandige beslissing. Hopelijk is alles opgelost nadat ze bekapt is. :)

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:05

Bij ons op stal was er iemand die dit probleem ook had, met rijden en losgooien was er niks aan de hand maar longeren leek die toch niet helemaal zuiver te lopen steeds, ze heeft hem een poosje stil gehad en vanalles gedaan, uiteindelijk toch DA. Het eerste wat die zei: je hebt een slim paard, er is niks mis mee, hij heeft gewoon een hekel aan longeren en weet dat die niks hoeft te doen als die een beetje gek loopt, simpel gezegt, hij loopt je voor de gek te houden haha.
Dit sluit natuurlijk zeker niet uit dat er niks met die van jou aan de hand is! Maar het is dus wel mogelijk dat die het doet omdat die het longeren gewoon niks vind, toen de eigenaresse van dit paard doorzette met dat het paard wel moest lopen was er helemaal niks meer aan de hand, niet meer kreupel geweest daarna :P

Maargoed zou toch eerst laten onderzoeken inderdaad, je weet het maar nooit.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 09:01

Dani199764 schreef:
Bij ons op stal was er iemand die dit probleem ook had, met rijden en losgooien was er niks aan de hand maar longeren leek die toch niet helemaal zuiver te lopen steeds, ze heeft hem een poosje stil gehad en vanalles gedaan, uiteindelijk toch DA. Het eerste wat die zei: je hebt een slim paard, er is niks mis mee, hij heeft gewoon een hekel aan longeren en weet dat die niks hoeft te doen als die een beetje gek loopt, simpel gezegt, hij loopt je voor de gek te houden haha.
Dit sluit natuurlijk zeker niet uit dat er niks met die van jou aan de hand is! Maar het is dus wel mogelijk dat die het doet omdat die het longeren gewoon niks vind, toen de eigenaresse van dit paard doorzette met dat het paard wel moest lopen was er helemaal niks meer aan de hand, niet meer kreupel geweest daarna :P

Maargoed zou toch eerst laten onderzoeken inderdaad, je weet het maar nooit.

Iedere keer als we longeren draait ze zich ook om, links is er geen probleem maar als ik rechts om longeer en even niet oplet draait ze zich met een noodgang om en draaft ze normaal de andere kant op.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:10

Misschien is het slim om iemand te laten kijken terwijl je rijdt zodat je zeker weet dat ze dan niet kreupel loopt
en de DA erbij halen is nooit verkeerd (:

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:11

Laat de DA even kijken :)

pauline183

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:26

Is het aan de achterbenen vanuit de heup? Mijn verzorgpony heeft precies hetzelfde. Een vrouw bij mij op stal haar paard heeft dat ook en de dierenarts kwam, het komt vanuit de rug, verder weet ik het niet zo goed maar wat ik van haar geleerd heb is dat je goed stelling moet houden en een kwartiertje lang op elke hand een 'sukkeldrafje' laten maken waardoor de spieren opwarmen, verder goed de rug masseren en de achterhand, ik heb het nu al een paar keer gedaan en het gaat veel beter!

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 21:08

pauline183 schreef:
Is het aan de achterbenen vanuit de heup? Mijn verzorgpony heeft precies hetzelfde. Een vrouw bij mij op stal haar paard heeft dat ook en de dierenarts kwam, het komt vanuit de rug, verder weet ik het niet zo goed maar wat ik van haar geleerd heb is dat je goed stelling moet houden en een kwartiertje lang op elke hand een 'sukkeldrafje' laten maken waardoor de spieren opwarmen, verder goed de rug masseren en de achterhand, ik heb het nu al een paar keer gedaan en het gaat veel beter!

nee aan het (als je er op zou zitten) rechter voor been

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 21:09

begin toch te twijfelen of het wel acteer kunstjes zijn. laat na het weekend toch de DA even komen..
ze doet soms ook zulke rare dingen in het land, ze kan ook wat verdraait hebben natuurlijk.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:12

Dierenarts bellen. Als je op de rechterhand op een volte rijdt zal hij het ook wel doen. Geen risico nemen en na laten kijken door de dierenarts. Als hij gewoon aan de longe loopt moet hij gewoon zuiver lopen anders klopt er iets niet.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 21:26

Monica24 schreef:
Dierenarts bellen. Als je op de rechterhand op een volte rijdt zal hij het ook wel doen. Geen risico nemen en na laten kijken door de dierenarts. Als hij gewoon aan de longe loopt moet hij gewoon zuiver lopen anders klopt er iets niet.

ga ik zeker doen. maar dacht dat het uitproberen was omdat ze normaal verder nergens last van heeft. alleen dat been en alleen met longeren als we rechts om gaan.

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 21:29

Nataschax schreef:
Monica24 schreef:

ga ik zeker doen. maar dacht dat het uitproberen was omdat ze normaal verder nergens last van heeft. alleen dat been en alleen met longeren als we rechts om gaan.

Heel verstandig, veel succes, ik hoop dat het meevalt!

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 20:21

Is de dierenarts nog geweest? Wat zei hij/zij?

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 10:20

Ik wil graag eerst de hoefsmid afwachten. Zou DA bellen maar heb examens en inhaal toetsen deze week..
Hoefsmid komt maandag of dinsdag.
heb nog wel 1 opmerkelijk dingetje (had er eerst niet bij nagedacht, leek onschuldig) maar laatst (1e keer raar lopen aan de longe) toen vertrouwde ik het niet en nam ik haar mee naar de stal, we liepen de bak uit en ze struikelde in slowmotion. Dus ik zei ho meisje en toen sprong ze ineens voor uit bijna bij mij op de rug.
Ze heeft vaker gekke dingen maar deze vond ik eng, het leek vergelijkbaar als wij door onze enkel gaan. Heel vreemd. Had daarna gespoeld maar ze deed niet raar..

Figaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 20:14

Wat vervelend zeg dat ze kreupel is... Maar even de hoefsmid en dierenarts afwachten en dan kom je maar trainen als ze weer fit is!

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 07:23

Figaros schreef:
Wat vervelend zeg dat ze kreupel is... Maar even de hoefsmid en dierenarts afwachten en dan kom je maar trainen als ze weer fit is!

ik weet niet of het echt is.. daar zit ik mee.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 07:53

Een paard liegt nooit.
Paarden leven in het hier en nu , ze kunnen niet zelf bedenken dat als ze maar kreupel gaan lopen aan de longe , ze zo onder het werk uit komen. Het kan wel zo zijn , dat als ze kreupel zijn , en er wordt elke keer gekeken of het paard nog steeds kreupel loopt aan de longe , en er wordt elke keer gestopt na een paar rondjes , dat je paard ''leert'' om na een paar rondjes te stoppen....
Ga er maar vanuit dat je paard wel degelijk iets voelt wat er voor zorgt dat ze kreupel loopt.