longeerhulp aan bitstukje bevestigen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Longeerhulp aan bitstukje bevestigen?

Ja
5 (19%)
Nee
21 (80%)

Totaal aantal stemmen: 26

xAnnouk

longeerhulp aan bitstukje bevestigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 17:28

hoi bokkers!

Ik heb een vraag, kan ik de longeerhulp (dan bedoel ik deze; http://www.divoza.com/mobiel/collectie/ ... rhulp.html ) bevestigen aan een bitstukje?
Dus niet direct aan het bit.
Naar mijn idee trekt hij nogal in de mond en dit idee kwam opeens ik me op, dus vandaar deze vraag.

Alvast bedankt :)
Laatst bijgewerkt door xAnnouk op 07-06-14 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:32

Lijkt me dat je dan niet de juiste druk verdeling krijgt. Vind longeertussenstukjes ( :? ) sowieso ondingen

Nies_

Re: longeerhulp aan bitstukje bevestigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:34

Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen, maar ik zie ook niet in waarom je het zou willen :') Vind het trouwens beide ondingen.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:35

xAnnouk schreef:
Naar mijn idee trekt hij nogal in de mond

Ja, das nou precies het doel van zo'n ding.
Druk op de mond --> paard hoofd omlaag.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:35

Als hij trekt/ zaagt op het moment van na geven heb je hem te strak zitten.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 17:36

LadyMadonna schreef:
Lijkt me dat je dan niet de juiste druk verdeling krijgt. Vind longeertussenstukjes ( :? ) sowieso ondingen

Okee, jaa daar zat ik zelf dus ook al over..
Maar wil natuurlijk ook niet dat meneer elke keer in zijn mond gerukt wordt..
Wil er echter wel iets aan omdat meneer moet leren dat hij zijn hoofd lager moet houden (en nee ik bedoel niet dat hij opgeknoopt in de krul moet maar gewoon lekker laag lopen).

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:37

Misschien is het gewoon niet het juiste hulpmiddel voor m? Dat kan ook he. Mijn paard loopt bijvoorbeeld ronduit slecht met een pessoa, hoe los of strak hij ook zit.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:38

Die van ons doen wij altijd aan het halster (allebij de haakjes aan het ringetje waar je ook een halstertouw aan klikt) en niet aan het bit.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 17:39

Wolkje schreef:
xAnnouk schreef:
Naar mijn idee trekt hij nogal in de mond

Ja, das nou precies het doel van zo'n ding.
Druk op de mond --> paard hoofd omlaag.

Het is wel de bedoeling dat als hij dan lager is de druk weg is en het niet aan blijft houden natuurlijk. Want dat is de beloning.

smurffie schreef:
Als hij trekt/ zaagt op het moment van na geven heb je hem te strak zitten.

Mmh.. okee. Ik zal is gaan kijken vanavond!

Nies_ schreef:
Misschien is het gewoon niet het juiste hulpmiddel voor m? Dat kan ook he. Mijn paard loopt bijvoorbeeld ronduit slecht met een pessoa, hoe los of strak hij ook zit.

Dat kan natuurlijk ook!

Bedankt voor de reacties allemaal :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:43

Wat ik doe tegen het zagen van de touwtjes, is een grote haarklem tussen de benen/onder de buik klemmen. Ik klem de dikke uiteinden van de touwen rond de buik bij elkaar, zodat de druk op beide touwtjes gelijk is en hij niet meer zaagt door de beweging van de voorbenen. Als ze dan ontspant valt alsnog gewoon de druk weg. Een elastiek erom kan natuurlijk ook, maar een klem werkt imo net zo goed.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 17:45

DaisyDarling schreef:
Wat ik doe tegen het zagen van de touwtjes, is een grote haarklem tussen de benen/onder de buik klemmen. Ik klem de dikke uiteinden van de touwen rond de buik bij elkaar, zodat de druk op beide touwtjes gelijk is en hij niet meer zaagt door de beweging van de voorbenen. Als ze dan ontspant valt alsnog gewoon de druk weg. Een elastiek erom kan natuurlijk ook, maar een klem werkt net zo goed.

Wat slim bedacht zeg, dat ga ik meteen proberen!! :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:49

xAnnouk schreef:
DaisyDarling schreef:
Wat ik doe tegen het zagen van de touwtjes, is een grote haarklem tussen de benen/onder de buik klemmen. Ik klem de dikke uiteinden van de touwen rond de buik bij elkaar, zodat de druk op beide touwtjes gelijk is en hij niet meer zaagt door de beweging van de voorbenen. Als ze dan ontspant valt alsnog gewoon de druk weg. Een elastiek erom kan natuurlijk ook, maar een klem werkt net zo goed.

Wat slim bedacht zeg, dat ga ik meteen proberen!! :)

Je blijft wel een lichte beweging zien hoor, dat is niet uit te sluiten. Maar hij zaagt met een klem in ieder geval veel minder als ze het hoofd laag hebben, dan normaal.
Hij blijft bij mij trouwens (hoe licht ook) zagen, hoe los hij ook zit. Komt door de beweging van de benen bij mijn pony.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 17:53

DaisyDarling schreef:
Je blijft wel een lichte beweging zien hoor, dat is niet uit te sluiten. Maar hij zaagt met een klem in ieder geval veel minder als ze het hoofd laag hebben, dan normaal.
Hij blijft bij mij trouwens (hoe licht ook) zagen, hoe los hij ook zit. Komt door de beweging van de benen bij mijn pony.

Okee. Ja dat heeft de mijne dus ook. Ook al zet ik hem nog zo los, zagen blijft het doen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:56

Dan zit hij toch echt niet goed, want los hoort hij dat niet te doen. Hier doet hij dat ook nietm

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:57

Bij die van ons zitten ringetjes aan en dan moet je 1 zo'n touw door een ringetje doen, heb je t zelfde als met die haar klem. Wij hebben de Peli

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 18:00

smurffie schreef:
Dan zit hij toch echt niet goed, want los hoort hij dat niet te doen. Hier doet hij dat ook nietm

Dan vraag ik mij af wat er dan niet goed kan zitten. Ding over de rug, tussen de benen en het ringetje door (heb ook geprobeerd dat het niet door het ringetje gaat) en beide uiteinden aan de bitringen. That's it. En bij mij blijft hij trekken/zagen..

_xDyan schreef:
Bij die van ons zitten ringetjes aan en dan moet je 1 zo'n touw door een ringetje doen, heb je t zelfde als met die haar klem. Wij hebben de Peli

Bij die van mij zit ook een ringetje :)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:00

smurffie schreef:

Ik kan hem inderdaad zo los zetten dat het niet gebeurt. Maar dan zwaaien de touwen alle kanten op als ze ontspant en staat ze erin, want dan sleuren ze dus over de grond. En daarbij, als hij zó los staat hangt hij ook in giraffe-stand nog bijna in een boogje :+ Zodra hij op een 'veilige' stand staat gaat hij (licht) zagen.

@Dyan; ik heb ook zo'n ring eraan, zodat de touwen bij elkaar komen. Maar helpen doet dat niet hier.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:03

Ja dan moet je dus 1 zo'n touw daar door doen zodat ze aan elkaar vast zitten, en dan weet ik niet hoe dat met het hoofdstel en bit is, wij doen iig de peli aan t halster en voor intensiever longeer werk wel hoofdstel met pessoa of touwtjes :)

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:05

DaisyDarling schreef:
@Dyan; ik heb ook zo'n ring eraan, zodat de touwen bij elkaar komen. Maar helpen doet dat niet hier.

Oh okee, ja ik weet niet of t echt verschil maakt, maar wij doen het namelijk altijd zo, stond in de gebruiksaanwijzing.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:26

_xDyan schreef:
DaisyDarling schreef:

Oh okee, ja ik weet niet of t echt verschil maakt, maar wij doen het namelijk altijd zo, stond in de gebruiksaanwijzing.

Ja, bij mij ook. Maar dan zaagt ie alsnog.
Ach; het is met een beetje aanpassen een heel fijn ding, dus ik ben best tevreden :9 :9

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:32

Ik heb hem wel met bitstukje als ik aab het hoofdstel longeer. Gaat prima. Paard voelt toch de druk (lichter) maar het zagen is veel minder. Hij loopt er super mee, lekker met zijn neusje over de grond.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:40

Ja hoor dat kan gewoon. :j

Bij mij geen zaageffect hoor. Dan heb je hem waarschijnlijk te strak. Ik heb hem zo:

Afbeelding

Het enige gewicht aan het bit is het gewicht van de (zwiepende) touwen en dat is echt niet genoeg gewicht om het bit echt te doen bewegen.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:59

Hoezo zijn bitstukjes ondingen? Ik loop naast gehandicapten met begeleidingsteugel, die ga ik niet als longeerlijn bevestigen omdat ik dan niet goed kan remmen! Als ik een bitstukje erop heb, word de druk juist wel goed verdeeld vind ik, dan trek ik niet aan een kant van de mond maar juist goede drukverdeling. En met longeren is het volgens mij hetzelfde, als je aan een kant de longeerlijn korter neemt, word de druk aan de andere kant ook groter met een bitstukje! Ik vind het fijn, al doe ik zelf de longeerlijn over het hoofd heen. Dus door het bit, over t hoofd achter de oren en aan de andere kant vast! Dus een bitstukje kan makkelijk hoor!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:10

DewieDribbel schreef:
Hoezo zijn bitstukjes ondingen? Ik loop naast gehandicapten met begeleidingsteugel, die ga ik niet als longeerlijn bevestigen omdat ik dan niet goed kan remmen! Als ik een bitstukje erop heb, word de druk juist wel goed verdeeld vind ik, dan trek ik niet aan een kant van de mond maar juist goede drukverdeling. En met longeren is het volgens mij hetzelfde, als je aan een kant de longeerlijn korter neemt, word de druk aan de andere kant ook groter met een bitstukje! Ik vind het fijn, al doe ik zelf de longeerlijn over het hoofd heen. Dus door het bit, over t hoofd achter de oren en aan de andere kant vast! Dus een bitstukje kan makkelijk hoor!

Nadeel aan het bitstukje is dat beide kanten tot het bit net zo lang zijn, bij longeren komt dan dus het meeste druk op de buitenste bitring..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:33

Dat is de reden waarom ik gestopt ben om met dit ding te longeren.
Eerst deed ik het aan het bit.
Me paarden vonden het totaal niet fijn.
Vind het ding heel erg onrustig op de rug liggen en inwerken in de mond.

Met bitstukje leek het beter te gaan.

Maar omdat mijn paarden geen schoft hebben schuurde dat ding alles kapot bij de huid van de benen.

Dus longeer nu oudewets met longeer singel en bevestig de touwtjes/slof op dezelfde manier...