[AR] Paarden houden is een dure hobby.. Discussie over sulky

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Paarden houden is een dure hobby.. Discussie over sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 21:13

Hoi blokkers,

Op dit moment moment zit ik een beetje met mijn handen in het haar.. In maart heb ik mijn eerste eigen pony gekocht na bijna 7 jaar een verzorgpony te hebben gehad. Met deze pony heb ik de laatste 2 jaar gemend nadat ik haar zelf beleerd had met hulp van haar eigenaar (die overigens oud was en zelf niets met haar deed, vandaar dat ik haar na een aantal jaar als eigen ging beschouwen) Ik heb in al die tijd eigenlijk nooit noodzakelijke dingen voor haar moeten betalen, denk aan hoefsmid, dierenarts, voer etc. Ik regelde wel al de overige spullen die ik nodig had om dingen met haar te kunnen doen, zo ook haar tuig. De sulky is destijds door de eigenaar zelf betaald.

Nu komt het probleem. Ik had gehoopt dat mijn nieuwe pony (shet x welsh van 1.06) voor dezelfde sulky kon als 'mijn' vorige pony (80/85cm), ik heb een cavalettie limited edition en dacht dat dit geen probleem zou zijn want zover ik wist kunnen pony's tot 1.10 ervoor. Maar dit blijkt dus niet het geval, achteraf eigenlijk wel dom om er zo makkelijk over te denken. Maar spijt van een grotere pony heb ik niet, omdat ik bewust naar een pony van minimaal 1 meter ben gaan kijken. Dat betekend dus dat ik een nieuwe sulky moet. En dit gaat er bij mijn ouders nog wel in, maar de prijzen ervan staan ze helaas totaal niet aan. Ik weet dat een paardenhobby duur is en dat wist ik al toen ik mijn pony kocht, ondanks dat het nooit duur was geweest omdat ik nooit wat heb hoeven betalen. Maar ik krijg dit bij mijn ouders er absoluut niet in.. Nieuw tuig van 230,- vonden ze totaal overbodig (ik had Bertha tuig en nu zwaar marathon tuig te vergelijken met Ideal) en als ik ook maar over iets kopen begin zie ik de bui al hangen.

Nu ben ik van plan een HCA sulky te kopen. Naar mijn weten een hele stevige degelijke sulky die perfect is voor wat ik er mee wil. Makkelijk op te bergen, lichtgewicht en toch heel stevig. Dat er maar plek is voor een persoon is geen probleem, ondanks dat ik niet altijd in mijn eentje men ben ik wel altijd de enige die op de sulky zit (wat een bankje dus overbodig maakt) Nu hou ik elke dag marktplaats/speurders en de bokt markt in de gaten, maar ik heb al gemerkt dat deze sulky's tweedehands bijna niet te krijgen zijn. Een nieuwe HCA sulky is standaard 675,-, maar omdat mijn pony 1.06 is moet ik banden van 19" die jammer genoeg 200,- meer kosten.. Dus dat komt zonder enige andere extra opties (zoals stoeltje of roestvrijstalen bomen) al op 875,- uit. Nou heeft mijn vader zoiets van je moet het zelf weten maar ik betaal geen cent mee en dat vind ik prima, maar mijn moeder haar ogen spuwden zowat vuur toen ik haar de prijs vertelde.. ze is het hier namelijk totaal niet mee eens.

En nu baal ik als een stekker.. Omdat ik weet dat elke andere sulky (Klever of eentje van de Lemerij bijv.) nog wel twee keer zo duur kunnen zijn. Een marathonwagen is helemaal geen optie, aangezien deze ook minimaal bij 1000,-/2000,- beginnen. Maar dit krijg ik er bij mijn moeder niet in.. Ondanks dat ik het zelf betaal (ik werk parttime en verdien rond de 300,- per maand) is ze in staat mijn vader over te halen en dan heb ik helemaal geen poot meer om op te staan. Ik heb mijn pony gekocht om mee te mennen en aangezien hij beleerd is in enkel, dubbel en vierspan zou ik hem zo in kunnen spannen en wegrijden, aan hem ligt het niet. Waarschijnlijk zal dit als een warrig verhaal ogen maar het komt er op neer dat mijn ouders niet begrijpen hoe duur een pony kan zijn, maar dat uitgaven zoals een sulky maar eenmalig zijn en dat ik hier ontzettend veel plezier van kan hebben. Bovendien weten ze dat ik alles zelf betaal.. Tot nu toe heb ik gewoon geluk gehad dat ik gratis mocht 'profiteren' van een pony, maar dit zijn zij nu dus ook gewend. Ik weet niet zo heel goed wat ik precies wil bereiken met dit topic, maar misschien zijn er mensen die advies of tips hebben of een manier waarop ik mijn ouders kan uitleggen dat een HCA sulky een verstandige keuze is? Ik twijfelde eerst om dit verhaal in het centraal sulky topic te plaatsen maar denk dat ik hier meer aan heb aangezien niet iedereen in dat topic meepraat.. Bovendien zoek ik ook wat algemene tips om langzamerhand mijn ouders duidelijk te maken dat mijn hobby toch wat duurder dan bijvoorbeeld handballen is, maar dat ik ook bereid ben (wat ze eigenlijk al weten) dat ik alles zelf betaal.

Edit: ik ben trouwens 17.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:19

Ik mag hier ook niks duurs en overbodigs kopen (uiteindelijk €1000 vervreten omdat het geld toch ergens naar toe moest vond ik, ik werkte voor de lol, had het geld niet nodig).
Wilde ook een sulky kopen voor mijn draver en een dure winterjas of een camera, mocht niet, prima, dan koop ik maar goedkope onzin.

Zo ver ik weet gaat zo een HCA sulky lang mee, maar weet je zeker dat je met zo een kleine pony wilt blijven werken? Voor een HCA kunnen alleen kleintjes. Ik zou persoonlijk kijken voor iets (duurders) waar klein tot B/C voor kan, eventueel met aanpassingen zelfs een D. Denk aan een licht marathon wagentje.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:21

Voor die maat pony's staan er ook wel eens ander soort leuke sulky's van goede wagenbouwers 2e hands op mp.
HCA is leuk , maar dat kan altijd nog toch ?

xSlvna , ik denk dat jij niet weet waarover je praat , Hca is ook voor grotere dieren.
Er zijn sulky's met 19 inch wielen :+

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 21:22

Dat weet ik eigenlijk wel zeker ja.. Ik heb jaren gereden maar daar heb ik totaal geen plezier meer in en dat is ook wel de reden dat ik een kleine pony heb gekocht. Nja klein.. Voor een Shetlander oogt hij behoorlijk groot. Het is de bedoeling dat ik deze pony gewoon zo lang mogelijk in mijn bezit hou zolang dat dit kan natuurlijk, dus voor een grotere wagen vanwege een grotere pony hoef ik eigenlijk niet te kijken.

Happinez: ik heb tot nu toe niets gezien wat mij goeie opties leken, heb je misschien wat linkjes oid? :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:25

HCA zijn toch die dingen waar 'alle' Shetlanders hier voor staan...? Ik zie op internet ook alleen mini's ervoor staan als ik zoek op HCA Sulky 19 inch...

Nah, dan zou ik gewoon een sulky kopen als je beurs dat prima vind en jij er plezier aan hebt. Je gaat geen geld verdienen om erop te zitten. Wel zou ik nadenken, t is een dure aankoop en ik weet niet of jij (binnenkort) andere dure dingen moet kopen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:27

Maar als je de oude sulky verkoopt heb je toch weer geld voor een nieuwe?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 21:27

Vergeet je niet dat mijn pony ook een Shetlander is haha, hij is ook niet zo groot :D en dankjewel voor je advies :)

Mag: de sulky is niet van mij.. Als ik dat geld ervoor zou mogen gebruiken zou dat natuurlijk super zijn, maar ik ga er niet van uit. Het is niet zeker of dit wel of niet mag maar dat de mogelijkheid er is weet mijn moeder ook.
Laatst bijgewerkt door Ayla op 17-05-14 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:28

Een HCA is een goede investering als je er jaren mee wil doen, ik heb een cavalettie en dat is een onding.

Ayla

Re: Paarden houden is een dure hobby.. Discussie over sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 21:29

Ik heb best veel plezier gehad van mijn cavalettie en zou hem ook liever niet verkopen, hij is nog heel goed.. Maar daar stond een pony van 80/85cm voor en daar vind ik ze ook echt voor gemaakt.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:29

Bekende discussie haha!
Hoor hier vaak:waar is het voor nodig, terwijl je het zelf betaalt.
De meeste ouders snappen het niet en vinden iets snel onzin!

Ik zou gewoon nogmaals duidelijk maken dat het jouw eigen verdiende geld is en je beter iets kan kopen voor je hobby waar je veel aan hebt dan je bijvoorbeeld allerlei onzin koopt. En beter 1x iets goeds kopen dan ieder jaar weer iets nieuws te moeten afschaffen!
Veel succes, ik weet hoe het is haha!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:31

Gebruik je ke cavalettie nog dan? Hier staat er een pony van 1.00 voor maar 1.05 heb ik ook wel eens gezien...

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:33

irritante situatie ,
ik had ook zo'n situatie dat ik een goed dresuurzadel nodig had .. maar na het uiteindelijk zeuren kwam die er hoor ook al had ik zelf wel een klein deel samen met mijn zus moeten betalen..
hoe je je ouders dit duidelijk maakt? laat prijzen zien en zeg ook waarom je dit zó graag wil hebben en dat je er nog heel veel plezier aan kan beleven..
maar sowieso als je het van je eigen geld koopt die sulky , wat kan jouw moeder er dan nog aan doen?
stel nou voor dat je die sulky hebt gekocht , je moeder gaat hem daarna echt niet ff in de kliko weggooien omdat ze het onzin vindt dat jij zoveel geld aan een paardentuigje geeft.. maarja dat is ook hoe IK denk.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:38

Ik snap dat het fijn is als je ouders je sulky betalen, maar je kunt hen toch niet dwingen een sulky voor je te betalen?

Een optie om te over te halen is misschien om ze te laten lezen over een HCA sulky waardoor ze misschien gaan inzien dat het een sulky is van zeer goede kwaliteit waar je jarenlang plezier van kunt hebben. De enige andere optie is denk ik om toch een paar maandjes te sparen, al is dat natuurlijk erg lastig met 'n net nieuwe pony waarmee je aan de slag wilt.

Anders toch voor een goedkopere tweedehands sulky gaan en ondertussen doorsparen voor een HCA?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:39

xSlvna schreef:
HCA zijn toch die dingen waar 'alle' Shetlanders hier voor staan...? Ik zie op internet ook alleen mini's ervoor staan als ik zoek op HCA Sulky 19 inch...

Nah, dan zou ik gewoon een sulky kopen als je beurs dat prima vind en jij er plezier aan hebt. Je gaat geen geld verdienen om erop te zitten. Wel zou ik nadenken, t is een dure aankoop en ik weet niet of jij (binnenkort) andere dure dingen moet kopen.

Die zijn 16 inch ;)

Heb zelf hca gehad , kwalitatief goed maar vond zelf het model niet fijn met een jonge pony.
Maar dat is een kwestie van smaak.

Pas geleden stonden er enkele op, die op dit moment er geen op staan maar regelmatig wel.
Nu heb ik zelf echt 16 inch nodig , maar heb ze zeker gezien dat ik baalde dat het geen 16 inch was :Y)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:09

Pfoe ja paardenhobby is erg duur, je hebt ook zoveel nodig!

Ik ben gewoon goedkoop begonnen met mennen en zo steeds verder uitgebreid.
kocht eerst 2de hands een tuigje en een opknap concourswagentje. Wagentje was alleen niet snel genoeg opgeknapt dus toch nog een Oxer tweewieler erbij gekocht (wat trouwens echt een prima sulky is hoor! heb er veel plezier van gehad, zowel in de bak/op het strand/en tijdens een 30km lange enjoy the ride. Dat ik wat serieuzer begon te mennen en wat meer had gespaard, 2de hands tuigje ingeruild voor een goed ideal tuig

Toen concourswagentje was opgeknapt sulky verkocht, maar concourswagentje bleek geen fijn wagentje te zijn en er waren wat dingen misgegaan met mennen. Daarom dit wagentje kocht en hier heb ik heerlijk mee kunnen mennen totdat ik genoeg geld had voor een echte marathonwagen, die nu dus in bestelling is :D
http://boktimg.nl/sites/default/files/c ... 6b114.jpeg

Wagentje is overigens te koop, mocht je interesse hebben :) lekker licht en leuk beginners wagentje. Maar heel wat anders dan een sulky natuurlijk. (dan zou ik toch voor de oxer gaan, eventueel 2de hands, en dan doorsparen voor een duurdere :) )

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 22:28

Marlinde: nee ik rijd er niet mee, werd mij aangeraden om dat niet te doen.

_Cowgirl: zoals in de beginpost aangegeven bekostig ik alles zelf :) dus ook de HCA sulky. En ik vind het zonde tussendoor een andere sulky aan te schaffen en daarna alsnog een nieuwe.. Ik kan best nog even wachten en ik heb het geld binnen 2 maanden wel gespaard (aangezien ik ook nog spaargeld heb waarvan ik een deel zou gebruiken)

Jenkins: bij mijn verzorgpony begon ik ook met een simpel tuigje en dus deze cavalettie, had alleen het geluk dat dit allemaal na een paar keer verstellen helemaal prima zat (in overleg met meninstructeur) Tussendoor heb ik dan nog een Bertha tuigje gehad (eigenlijk bedoeld voor een andere pony) en nu dus echt goed fatsoenlijk tuig waar ik dus eigenlijk ook een goede fatsoenlijke sulky bij wil :))

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:30

Ayla schreef:
Marlinde: nee ik rijd er niet mee, werd mij aangeraden om dat niet te doen.

_Cowgirl: zoals in de beginpost aangegeven bekostig ik alles zelf :) dus ook de HCA sulky. En ik vind het zonde tussendoor een andere sulky aan te schaffen en daarna alsnog een nieuwe.. Ik kan best nog even wachten en ik heb het geld binnen 2 maanden wel gespaard (aangezien ik ook nog spaargeld heb waarvan ik een deel zou gebruiken)

Jenkins: bij mijn verzorgpony begon ik ook met een simpel tuigje en dus deze cavalettie, had alleen het geluk dat dit allemaal na een paar keer verstellen helemaal prima zat (in overleg met meninstructeur) Tussendoor heb ik dan nog een Bertha tuigje gehad (eigenlijk bedoeld voor een andere pony) en nu dus echt goed fatsoenlijk tuig waar ik dus eigenlijk ook een goede fatsoenlijke sulky bij wil :))

Sorry, ik had begrepen dat je de sulky van je ouders wilde hebben omdat je de rest allemaal zelf betaalde. Na het nog een keer gelezen te hebben snap ik het nu.

Echter is het toch jou geld, dus mag je zelf weten wat je ermee doet? :+ Althans, zo zouden mijn ouders redeneren.

Met een tussendoor sulky bedoelde ik gewoon een goedkope sulky zodat je bijvoorbeeld een X bedrag per maand opzij kan zetten en dan uiteindelijk je droomsulky kunt aanschaffen. Er staan best wat goedkope sulky's op marktplaats die je straks ook wel weer verkoopt.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 22:33

Ja zo denk ik er ook over en mijn vader met mate zegmaar, maar mijn moeder die vind dat ze ook weleens nee mag zeggen :+ ze vind het gewoon te veel geld en is bang dat het er hier niet bij blijft, dat ik hierna weer iets nieuws verzin. Maar ik ben 17 en geen 5 jarige meer die zeurt om speelgoed.. Het is inderdaad mijn eigen geld en ik heb - al zeg ik het zelf - behoorlijk veel verantwoordelijkheidsgevoel en kan dus inmiddels ook wel met mijn eigen geld omgaan.

En over de tweedehandssulky: dan zit ik met hetzelfde probleem. Aangezien ik eigenlijk alleen maar cavaletties als goedkope sulky's op internet heb zien staan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:38

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je ouders er moeilijk over doen. Je werkt voor je centen dus het lijkt mij dat je het ook zelf mag uitgeven, op zijn minst een deel ervan.

Wanneer word je 18?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 22:47

In januari pas.

En waar mijn moeder ook moeite mee heeft is dat als ik het geld uitgeef en de pony word ziek bijv., dat ik dan bij hun aanklop voor geld omdat ik het zelf niet heb. Maar uiteraard haal ik niet mijn hele spaarrekening leeg en zorg ik dat er altijd genoeg opstaat voor een evt. zieke pony, al weet je dan nooit hoe hoog de kosten zullen zijn.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:50

Waarom past je pony niet voor die oude sulky, kunnen de bomen niet worden aangepast? Kijk of er alleen grotere boom aangezet kan worden, of vraag eens aan een smid/lasser of de huidige boom te vergroten is.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 22:54

Ik heb er 2x nieuwe voorstukken op gehad die de boom verlengde maar dit heeft het probleem niet opgelost helaas. Als we door de bocht gaan moet hij overstappen doordat het te smal voor hem is om te kunnen buigen. We hebben het lamoen zelf al breder gebogen, maar dit is niet breed genoeg voor hem, mede doordat hij naar voren toe smaller word. En omdat hij zo groot is kan hij bij bijv. een trap boven het voetenstuk uitkomen en zo loop ik het risico op ongelukken of verwondingen, wat ik liever niet loop natuurlijk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 07:38

Dus nog even doorsparen tot je een ruime buffer hebt.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 09:52

:j :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 10:08

Soms moet je even geduld hebben en doorsparen of kijken wanneer er wel iets tweedehands komt. 600 voor een sulky vind ik echt veel voor een karretje op wielen. Mijn ouders hadden gezegd veel plezier met sparen voor dat ding, en zie zelf maar hoe je aan dat geld komt. Wetende dus dat ik dat nooit aan zon geldbedrag zou komen.
Ik snap best dat je het allerbeste wil maar dat kan gewoon niet altijd. Met alle respect hoor, ik ben hier niet om ruzie te zoeken maar soms moet je het maar even met minder doen. Zolang het past is het toch goed?
En voor als je toch aan geld moet komen; kun je je oude sulky niet verkopen?