[AR] Vraagje tuigonderhoud

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vraagje tuigonderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:47

De bestaande topics gaven mij niet meteen antwoord (of ik heb de verkeerde gelezen :+ ) maar nu mijn tuig wat intensiever gebruikt wordt heb ik wel een vraagje: hoe onderhouden?

Tuig is van Ideal, webtech dus kunststof en 'geen' onderhoud. Lees dingen als 'gewoon hogedrukspuit erop en klaar' maar dan denk ik: wat met de strengen? Daar zit toch een stuk leer aan? Zelfde met de leidsels, heb antislip dus ook gedeeltelijk leer. En vooral: wat met het onderlegd gedeelte? Heb een zwart/london tuig dus in lichtere kleur onderlegd en die gedeeltes is volgens mij ook leer? Of in ieder geval geen kunststof volgens mij?

Kan dat voor die dingen geen kwaad als ik er de hogedruk op zet?

Voel me echt beetje dom nu :o
Maar durf er niet aan te beginnen uit schrik wat verkeerd te doen en het is voor mijn gevoel toch stilaan nodig, dus dan doen we maar even dom :o

Pluttersput

Re: Vraagje tuigonderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:56

Kennis van mij zette altijd de hogedrukspuit op het leren tuig, zeepte het schoon en liet het drogen. Vette het 1x in de maand in. Tuig is 30 jaar meegegaan in goede conditie :) en dat was zwaar leer...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:13

Strengen is geen echt leer hoor ;)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:15

Bij mij zijn de strengen ook leer. Is de wat oudere versie van het webtech.

Ik maak het gewoon schoon met water en zeep en vet dan de leren gedeeltes in.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:21

Weet je dat Zeker? Ik heb de mijne nu 2 jaar en tweedehands gekocht en is nepleer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:28

Ohjee, zijn er ook nog verschillende versies van, super :+
Ik zou denken dat er toch een stuk leer aan zit, het eerste gedeelte niet (dus aan het borststuk) en dan ongeveer aan de singel ergens begint het zo uit mijn hoofd.

Anders moeten jullie even kijken of jullie wat kunnen afleiden uit het topic in mijn onderschrift, misschien helpt dat?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:37

Pff van een foto kan ik dat niet zien hoor, zag het in eerste instantie ook niet bij mn eigen tuig maar het slijt iets anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:48

Hmm.. En dat lichter onderlegd dan, als wat moet ik dat beschouwen? Want dat wordt juist heul vuil :+ De rest is vooral stoffig en dan de strengen wat modderig. Geen idee wat ik ermee moet :o :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:52

Hmm ik heb het idee dat dat ook niet echt is maar durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar is veel stugger dan mijn ideal luxe tuig dat ik ook heb

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 09:28

Sabine: met groene (vloeibare) zeep kom je een heel eind. Maak een dik sopje van 95% zeep en 5% water. Ik gebruik een scotch brite sponsje (groen en geel) werkt super. Ik haal de zeep er af met een uitgeknepen natte doek. Dan het leer invetten. Het kunststof deel is dan waarsschijnlijk klaar.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:10

Die van mij zijn ook al wat ouder hoor 5/6 jaar. De huidige versie zijn nylon met kunststof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:41

Dank jullie .. Ben altijd een beetje huiverig omdat ik dacht dat je met leer niet teveel met water erop mocht zitten .. en ik weet dus niet eens of het wel echt leer is allemaal :o :o Maar waarschijnlijk dan dus niet .. zou ook eigenlijk gek zijn als ze zeggen dat het een kunststof tuig is en er zo nog zoveel leer op zitten .. Het uiteinde van de strengen kan ik mij dan eventueel nog voorstellen, maar het onderlegde zal dan toch ook wel iets kunststofachtigs zijn.. hoop ik :+

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 08:30

nu begin ik ook te twijfelen of ik geen leer heb mijne heb ik ook al een lange tijd. Hoe houden jullie dat webtech zelf mooi zwart hier is het helaas als het opdroogt altijd wat vaal.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:20

Uhm.... Niet :') ik heb het mooi vaal :p spuit het zo af en toe eens af en is prima degelijk, heb nog een ideal luxe die gebruik ik voor mn tweewieler en als ik wil dat hij wat netter (bv voor fotos) er op staat

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:52

Ik gebruik gewoon zadelzeep voor kunstledertuigen. Word mooi zacht en gaat glimmen

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:36

Wij hebben op het werk nog 1 onderdeel van een kunststoftuig over (om precies te zijn het borsttuig, de rest is gaan hemelen en is/wordt ook niet meer vervangen door kunststof) en dat behandelen we net als het echte lederen tuig: na gebruik met een warm sopje met groene zeep afnemen en zo weghangen. Gaat bij ons in een moeite door, vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:54

Zelf vet ik het in als het nodig is.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:29

Mijn webtech (de nieuwste versie dus kunststof onderlegd) en eurotech tuigen gewoon met de tuinslang en een borstel.
Mijn leren tuigen met blanke ledervet en daarna passier lederbalsem erover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:31

Kan ik er op de 1 of andere manier achterkomen of mijn tuig met kunststof is onderlegd of niet? Want ik weet het eigenlijk echt niet, voel me toch beetje dom zo :o

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:56

Je zou een foto kunnen maken van het schoftje en uploaden, het verschil is wel goed te zien namelijk als je t eenmaal gezien hebt.

Edit;
Hier zie je het webtech met leer (glad)
Afbeelding

En hier zie je kunsstof webtech, soort ribbelig onderlegd.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:02

Hmm, en die ribbels zien er echt zo uit bij het kunststof? Dan denk ik dat ik toch leer heb.. geen ribbels in ieder geval .. Zal eens zien of ik ergens een foto kan inzoomen, en anders eens een foto maken voor de zekerheid ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:03

Ja, onderste foto is mijn eigen foto van mijn webtech (trainings)tuig.
Voor tweespan heb ik eurotech tuig, en die heeft precies hetzelfde onderlegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:05

Ik heb dit:
Afbeelding

Dus dat zal toch leer zijn dan.. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:10

Jup dat is idd met leer onderlegt. :j
Je hebt ook andere ringen aan de borst zitten dan bijv mijn tuig op de foto. Dus je hebt nog de oudere Ideal versie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:12

Zou kunnen :j Tuig heb ik bij de persoon kunnen kopen waar ik mijn koets heb gekocht (en een koets zonder tuig ben je zo weinig mee :P ), was toen "tweedehands" (bijna niet gebruikt) dus kan best dat het al ouder tuig is :j

Maar dan nu .. leer dus .. Hoe onderhoud ik dat? :o
Mag ik daar gewoon de waterslang opzetten en dan daarna goed droogwrijven en invetten? Of moet ik daar toch voorzichtiger mee zijn?