Hoe hebben jullie dit gedaan? Is het kwestie van gewoon doen en er vanuit gaan dat het wel goed komt?

Ik zit er, in samenspraak met een ervaren menner, over te denken om de oogkleppen eraf te halen. Reden is dat hij gewend is om rond te kijken en "alles" te zien (heeft heel zijn leven buiten gelopen onder het zadel, nu dus voor de koets) en die oogkleppen beperken hem daarin.
Alle voorvalletjes die ik tot nu toe heb meegemaakt (niks ernstigs gebeurd hoor) zijn uiteindelijk te herleiden tot iets wat hij door die oogkleppen niet kon zien. Ook heeft hij moeite met het wachten om over te steken, dan gaat hij staan "ronddraaien" en dat is dus niet zo leuk. Echter heeft hij geen problemen met het halthouden op zich, want zet je hem na de oversteek stil of gewoon ergens midden op een pad, dan staat hij daar met gemak 10 minuten. Nu denken we dat hij daar moeite mee heeft omdat hij naar de auto's wil kijken, maar dit niet gaat door de kleppen ..
We denken dus dat zonder oogkleppen voor hem een grote opluchting zou zijn, echter, kan je dit gewoon doen? De menner zei van wel, de oogkleppen meenemen voor moest het toch niet lukken (dat we wel nog thuis geraken
) maar ik weet het niet zo goed, vind het zelf toch een beetje "eng" om dat zomaar te doen. Moet er wel bijzeggen dat ik dingen doorgaans al heel snel eng vind, ook zonder reden
dus misschien is het gewoon een kwestie van even schop onder mijn kont, pony vertrouwen, en gewoon gaan met die banaan .. (ervaren menner heeft spijtig genoeg heel weinig tijd de komende tijd, had al eens gepolst
).Kan jammer genoeg ook niet in een piste ofzo proberen, eventueel is eerst een rondje op het erf mogelijk maar het erf trekt niet zo makkelijk dus is misschien ook niet leuk voor ponylief .. Groom er naast laten lopen? Stukje vasthouden en dan kijken? Heb ergens een doemscenario in mijn hoofd dat hij nu ineens gaat zien dat er een koets achter hem is en daar dan vandaan wil .. wat ergens onzin is want hij kent de koets en gaat er zelf tussen staan (ook als ik hem gewoon uit de weide haal om iets anders te doen
). Verder zal de koets gewoon dezelfde geluiden maken enzo natuurlijk .. dus zou het wel zoveel verschil maken?Vandaar dus mijn vraag naar ervaringen.. puur voor mijn eigen gemoedsrust denk ik
Pony is verder gewoon alles-mak, kijkt in principe nergens van op of om (dus verkeer, honden, wandelaars, herten die uit de bosjes springen, ... ), enkel als hij ze dus niet ziet aankomen of ze net in een hoek van zo'n klep zitten, dan "schrikt" hij wel eens blijkbaar..

Gelukkig liep er een groom naast en die heeft 'm goddank gehouden. Kennelijk is voor sommige pony's (in ieder geval voor die van ons) het 'opeens' zien dat er iets achter ze aan komt heel beangstigend. Terwijl hij er al aardig wat kilometers op had zitten en echt niet verblikt of verbloost van een rammeltje of piepje. En de kar, daar gaat ie nog op staan als het moet.
Ik dacht voor aanvang: "hij weet dondergoed wat er achter hem hangt en het is een koele pony, dus komt wel goed." Had het een beetje onderschat dus
.
Ik snapte het probleem niet zo, je schrijft immers dat paard gewend is alles te kunnen zien. Tot ik verder las
) dus is denk ik niet hetzelfde effect als iets wat achter hen aan rolt .. Overigens is hij dat wel gewend, ging gewoon met de lange lijnen het bos in enzo (ook zonder oogkleppen) en liet dan ook regelmatig mijn zweep hangen (neemt die blaadjes mee enzo en dat maakt ook best wat lawaai, beetje vergelijkbaar met de koets vind ik) en dat maakte allemaal niet uit.