Les Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Les Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 16:11

Zoals de titel al doet denken, wil ik graag een lesgever vinden in Parelli. Nu heb ik er eigenlijk wel al een gevonden die in Brabant les geeft, maar die kan op zijn aller vroegst eind mei... Eigenlijk zou ik graag al eerder een instructeur bij mijn paard willen zien :)

Zijn die paar mensen die op de Parelli site staan echt de enige mensen die Parelli les geven, of zijn er eigenlijk gewoon nog veel meer, maar staan die niet op die site?

Iemand suggesties?

xxxxxx2000

Re: Les Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:23

Ik lees even mee, ook interesse in

Ssmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:25

Maureen95 @bokt geeft Parelli les :).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:36

Er zijn genoeg beunhazen die wat levels hebben doorlopen en denken het beetje wat ze weten tegen betaling door te kunnen geven.

Ik zou je willen adviseren om toch voor de gecertificeerde instructeurs te gaan. Geduld is een schone zaak en het is eind Mei voordat je het weet. Voor die tijd zou je je al een beetje kunnen inlezen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 22:53

Geduld is zeker een schone zaak. Helemaal mee eens, maar nu willen we ook echt graag verder. :D We willen ook zeker les van een echt goede instructeur. Heb nu een 3-sterren instructeur gevonden, waarschijnlijk wachten we gewoon tot eind mei. Hoop dan alleen wel dat er geen rare dingen bij ons insluipen, die we dan weer af moeten leren, hoewel het tot op heden heel lekker gaat :)

Ben natuurlijk ook van kinds af aan gewend regelmatig controle te hebben en nu is dat er helemaal nog niet. Ja we filmen onszelf vaak, zodat we het zelf ook terug kunnen kijken. Mijn paard vind het echt heel leuk en ik merk nu al veranderingen in haar en in ons. Gewoon te leuk eigenlijk om zo lang te wachten :D (beetje verslavend is het wel :+ )

Misschien is dat ook een mind-change :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:08

Verstandig dat je wacht. Geduld hebben is iets wat je gaat leren als je met paarden omgaat. Dus anderhalve maand wachten is peanuts. Stel je eens voor dat je zelf een veulen gaat fokken en (dracht meegenomen) 4 jaar moet wachten voordat je een keertje kunt gaan rijden?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-14 23:21

Oh maar ik heb ook wel geduld, dat is het helemaal niet. Zou het gewoon zonde vinden als we dingen verkeerd doen, doordat we nog niet beter weten.

Inlezen gebeurt al volop, heb inmiddels al onwijs veel filmpjes bekeken. Over alles waar je je iets over afvraagt zijn ook gewoon wel filmpjes etc te vinden. Had mijn bijrijdster ook gewoon graag een les voor haar verjaardag gegeven, maar zij is deze maand jarig. Vandaar dat ik toch zocht of het sneller kan.

Bedoel meer de mind-change van minder nacontrole hebben van een instructeur. :) Niet van het geduld leren hebben :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:22

Hier op stal geeft er ook één les... Ik zou voor een professional gaan :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 23:46

Laten controleren kan via video. Neem dingen op en stuur het door naar Parelli. Ik weet niet of je lid moet zijn van Parelli-connect om dit te laten doen, of wat er nog meer nodig is om je te laten controleren, maar de mogelijkheid is er, ook zonder dat er fysiek iemand komt.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 07:19

Geduld is zeker een schone zaak, maar ik sta al 8 maanden op wachtlijst. Een goede gecertificeerde parelli instructeur is nu eenmaal (terecht) gewild.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 10:02

Dan valt 24 mei inderdaad wel mee ;)

Woon jij ergens waar er geen in de buurt woont dan?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 10:03

Cassidy schreef:
Laten controleren kan via video. Neem dingen op en stuur het door naar Parelli. Ik weet niet of je lid moet zijn van Parelli-connect om dit te laten doen, of wat er nog meer nodig is om je te laten controleren, maar de mogelijkheid is er, ook zonder dat er fysiek iemand komt.

Dat is ook een idee ja. Zal daar ook eens naar kijken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:08

Ik zou ook niet zo lang willen wachten op een instructeur (ongeacht het onderwerp waar in lesgegeven wordt). Als ik begeleiding nodig heb dan is dat op redelijk korte termijn. Als je nu tegen een gedragsprobleem bij je paard aanloopt, is dat tegen eind mei waarschijnlijk al enorm geëscaleerd. Waar dus nu de oplossing veel gemakkelijker en sneller zou kunnen zijn, ben je tegen dan veel verder van huis. En dan nog: stel dat je een tweede, derde, vierde, vijfde,.... les wilt plannen, moet je dan telkens zo lang wachten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:44

Goede instructie is moeilijk te vinden, in het wat voor discipline ook, maar wat is de reden dat jij denkt dat je een serieus gedragsprobleem moet laten escaleren en het alleen door een Parelli instructeur moet kunnen laten oplossen? Stap desnoods op een goede spring- of dressuurinstructeur af en vraag daar hulp aan, dat dondert op dat moment toch echt absoluut niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:31

@ TS, je hebt toch helemaal geen last van gedragsproblemen die op korte termijn moeten worden opgelosd? Je wil gewoon een les van een goede Parelli instructeur toch?

Heb je nu Humphrey Dirks gevraagd? Die heb ik ook als instructeur en die is zeker het wachten waard. Hij zit nu in Amerika voor een heel leuk Parelli project, dus ja.. dan is het even niet anders. Ik wens je vast veel plezier voor als het zo ver is. En maak je niet druk, het Parelli programma is zo gemaakt dat je de beginselen juist zelf kan leren. Succes!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 12:57

Ik heb absoluut geen gedragsproblemen. Mijn paard is super braaf en vindt alles leuk. De eerste games kent ze inmiddels al. Ik enthousiast, bijrijdster enthousiast en paard ook. Wat wil je nog meer :D We wilden het dus niet vanuit problemen, maar vanuit het enthousiasme :+

Heb inderdaad contact met Humpfrey Dirks :) Hij leek ons ook erg fijn. We gaan dus gewoon wachten. :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:03

Cassidy schreef:
Goede instructie is moeilijk te vinden, in het wat voor discipline ook, maar wat is de reden dat jij denkt dat je een serieus gedragsprobleem moet laten escaleren en het alleen door een Parelli instructeur moet kunnen laten oplossen? Stap desnoods op een goede spring- of dressuurinstructeur af en vraag daar hulp aan, dat dondert op dat moment toch echt absoluut niet.

Waarom zou je anders een parelli-instructeur laten komen? Ik doe al jaren grondwerk met paarden, nooit heb ik daar les in gehad. Ik kan me dus voorstellen dat een persoon die beseft dat die daarin les moet hebben, dat die ook beseft dat die zelf niet ervaren of kundig genoeg is om paarden correct vanaf de grond op te voeden. En TS kiest hierbij dus voor Parelli, daar antwoord ik dus op. Natuurlijk kan ze 101 andere instructeurs laten komen, maar daar gaat het hier toch niet om? TS vraagt naar parelli-instructeurs

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:16

Ik begrijp dat ts Parelli instuctie wil hebben en natuurlijk ga je dan op zoek naar goede Parelli instructie. Ik val meer over het feit dat jij niet bereid bent om op die Parelli instructie te wachten als deze pas over anderhalve maand kan komen. Niet alle "gedragsproblemen" zijn zo acuut dat ze levensgevaarlijk worden en direct ingrijpen noodzakelijk is. Als je al jaren op dezelfde manier bezig bent, dan is een maand of anderhalve maand wachten echt geen reden dat dingen escaleren. Escaleren noem ik dat paarden aanvallen, zich achterover laten klappen bij het rijden of in omgang zo gevaarlijk zijn of worden dat er niet veilig mee omgegaan kan worden. Dat is hier, naar ik inschat, absoluut niet aan de orde.

Wil je kwaliteit, dan ga voor het beste wat je kunt betalen. En dat geldt voor het aanschaffen van spullen, en het krijgen van les. En als dat inhoudt dat je even moet wachten, dan moet dat kunnen. Ik vind het een teken van de huidige maatschappij dat alles "nu" en "meteen" of "zo snel mogelijk" moet. En dan maakt het niet uit of je een auto wilt hebben, of een paard wilt gaan beleren. Geduld is een schone zaak.

@ts, zelfs al zou je dingen in het begin verkeerd doen, het valt allemaal recht te zetten. Paarden vergeven veel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:26

Niet twijfelen ts, als het goed gaat kun je tevreden zijn. :)

Mocht je twijfelen, laat je filmpje eens door iemand anders bekijken. Dat kan Parelli zijn (feedback duurt dan misschien ook wel even, dat weet ik niet) of iemand anders die je vertrouwt en met zo een zaken bezig is. Wellicht leer je daar ook wel van. :)

Zelf heb ik ook liever minder vaak, goed les dan regelmatiger van iemand waarvan ik niet weet of ik er van op aan kan. Zonder grote problemen zou zes weken wachten imo geen probleem mogen zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:33

Wat ik begrijp is dat ts en de bijrijder net beginnen met Parelli, en heel enthousiast zijn over het programma. Dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk beginnen, en ik lees ze dat al gedaan hebben. Zijn er nu dingen waar jullie tegenaan lopen? Hoe ver zijn jullie met de games?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-04-14 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:36

Les is voor mij iets anders dan een clinic. Les is nodig. Frequent. Net zoals een hoefsmid. Kan je de beste hoefsmid hebben waar je drie maanden op moet wachten, als jouw paard probleemhoeven heeft die om de 8 weken bekapt moeten worden, dan ben je met die hoefsmid niks. Hoe goed die ook is, want de hoeven gaan telkens een punt bereiken van schade. De hoefsmid lost die schade dan op na drie maanden. Maar telkens is er eerst die schade en dan pas de oplossing, geen preventie.
Les en begeleiding (grondwerk, dressuur,....) beschouw ik net hetzelfde. Dat moet gewoon op frequente basis. Als er te veel tijd tussen twee lessen zit, ben je meer bezig met opgedane schade op te lossen, dan verder te werken. Dan sluipen er in tussentijd (tussen twee lessen) te veel fouten in, die eerst aandacht vergen, voordat je kan verder bouwen. Les moet dus best wel regelmatig genomen worden. En dan wil ik heus wel 1 keertje anderhalve maand wachten, maar als ik iedere keer als ik les wil nemen op een wachtlijst kom, dan schiet het zijn doel voorbij. Wat als ik wel ineens met een acuut probleem zit? Dan moet ik een maand wachten?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:38

Waar staat dat ts continue op een wachtlijst moet? En er staat ook nergens dat ts dit op dezelfde manier gaat oplossen als er een acuut probleem is...

Ik vind het systeem van Parelli wat betreft begeleide zelfstudie prima werken. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:45

Oefenen kun je thuis, met een thuisstudiepakket, controle kan via video, en op moment dat er iemand komt. Ik begrijp dat dit de eerste keer wordt dat er instructie komt. Op het moment dat de instructie voor de eerste keer is geweest kan er direct een afspraak gemaakt worden voor een volgende les. Als er problemen zijn kan er contact opgenomen worden en is er controle mogelijk via video. Of kan er doorverwezen worden naar andere gecertificeerde Parelli instructie.

En vergelijken met een smid die om de 3 maanden komt terwijl om de 8 weken bekapt moet worden slaat natuurlijk kant nog wal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:55

TurdusMerula, dat was dus een vraag die ik stelde in mijn eerste bericht. Of er telkens zo lang gewacht moet worden bij het afspreken van een les?

Cassidy, waarom slaat die vergelijking kant noch wal? Zou je dat even voor me willen verduidelijken. Beide zijn vakmensen die je op regelmatige basis nodig hebt. Wanneer de tijd tussen twee consultaties te lang is voor het individuele geval (paard, dan wel combinatie paard-ruiter), moet er meer schade opgelost worden, dan bij frequentere bezoeken.

KozieZ geeft zelf aan liever eerder een instructeur bij haar paard te willen, dat zal wel zo zijn redenen hebben. Ik kan me daarin vinden, begeleiding is cruciaal.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:56

Ze schrijft zelf al dat dat is uit enthousiasme, en niet omdat er problemen zijn. :)