Ongelukje, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daniquebyoux

Ongelukje, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 15:17

Ik neem aan dat dit hier hoort maar mods, verplaats het maar als het niet klopt :?

mijn paardje en ik doen aan VD (hebben de basis er goed in zitten voor mijn gevoel), maar nu ging laatst een stalgenoot bij mijn paard zijn stal in. En toen heeft hij de jambette tegen haar aan geslagen en is ze boos op mij. Want ik moet het hem niet aanleren want het is 'gevaarlijk'. Maar wat deed zij uberhaupt in mijn stal? Hooi voeren kan niet, want dat gaat zo over het hekje, net zoals zijn krachtvoer. Dus dat is onzin.
Daarbij.. ik straf alles af wat niet op commando is dus hij doet het al niet meer, al lange tijd. Dus ik vind het onwaarschijnlijk dat hij het 'zomaar' deed.
Maar een enkele andere stalgenoot was het er mee eens, dat het gevaarlijk was. En dus vond diegene waar hij tegen de jambette had gedaan dat ik hem geen 'spaanse pas' meer moest leren. Vond ik al een rare opmerkingen want mijn commando's voor spaanse pas en been zijn anders. (bij been til ik mijn benen niet op, tik ik op het betreffende been en vraag ik 'been', bij spaanse pas til ik mijn benen op terwijl ik meeloop, tik ik op de borst voor beide benen en vraag ik 'pas'.)
Zelf heb ik nog nooit een ongeluk met zijn kunstjes gehad. Ja een wat hardere duw van zijn neus met kusje, maar dat valt mee.

Maar wat is jullie mening nu, zou ik me moeten laten stoppen met enkele kunsten omdat er een ongeluk is gebeurd? (Had voor mijn gevoel niet moeten gebeuren want wat deed zij bij mijn paard?) Ik zit er zelf toch wel heel erg mee, want ik wil geen ongelukken maar haar verhaal was al vaag en ik mag die vrouw, maar ik zit er gewoon echt mee..

BigOne

Re: Ongelukje, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:19

Mensen die niets in de stal te zoeken hebben moeten er weg blijven, het is jouw paard.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:19

Jouw stalgenoot moet uit jouw paard zijn/haar stal blijven, simple as that.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:21

De vraag is is het officieel jou paard? Dan kun je rustig verder gaan. En zeggen dat zei niet in jou stal mag komen.
Zo niet, de eigenaar vragen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 15:28

noukie12 schreef:
De vraag is is het officieel jou paard? Dan kun je rustig verder gaan. En zeggen dat zei niet in jou stal mag komen.
Zo niet, de eigenaar vragen.

Officieel mijn paard, gaat op mijn naam staan maar omdat ik nog minderjarig ben en geen baantje heb en alles betalen mijn ouders het paard. Later als ik werk heb en alles ga ik dus ook langzaam aan mee betalen en de kosten overnemen :Y)

Ze heeft ook niks in mijn stal te zoeken, heb ook op de deur een briefje geplakt dat mijn paard niks extra's hoeft, in de vorm van geen eten, knuffels of wat dan ook. Van mij krijgt ie genoeg.
Maar mijn paard word heel vaak kusje gevraagd of fleem, maar dat vind ik niet zo erg. Kan nog wel, want meestal doet hij het toch niet. Hij werkt namelijk echt voor mij, hij is echt gericht op mij en kiest eten dan eigenlijk weinig boven mij.. (heb altijd een emmertje met wat extra brok bij het trainen en die laat hij links staan) maar ik ben bang dat hij het misbruikt en dat ik het zelf niet door heb, want er lopen kleine kinderen..

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:29

wil geen rel veroorzaken hoor, maar wat deed ze in jouw stal, was ze misschien zelf stiekem aan het oefenen met hem en pakte het verkeerd uit en doet nu net alsof het paard "gemeen" was ?

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:34

Ja sorry hoor, maar dat is gewoon haar schuld. Dat is hetzelfde als dat er iemand op straat een hond begint te aaien zonder het te vragen en als de hond bijt of gromt zeggen dat het een agressieve hond is en dat je er mee op cursus moet ed. Ja oke, maar niemand zegt jou dat je de hond of in dit geval paard moet aanraken?! Wie weet heeft de hond iets meegemaakt of heeft zij gewoon iets totaal verkeerd gedaan bij jou paard. Of ze is gewoon zo lomp om er voor te gaan staan... Mijn mening.
Ik vind dat jou niets te verwijten valt, zij had niks te zoeken in die stal alleen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 15:38

tinker6 schreef:
wil geen rel veroorzaken hoor, maar wat deed ze in jouw stal, was ze misschien zelf stiekem aan het oefenen met hem en pakte het verkeerd uit en doet nu net alsof het paard "gemeen" was ?

Het is een volwassen vrouw dus ik mag hopen dat ze dat niet deed, want dan zet ze zichzelfin een rare positie..
Mijn paard kan aardig nasty zijn als hij wilt, hij draait zich gerust om en verkoopt je een trap maar zijn trucjes heeft hij nog nooit misbruikt om echt te meppen zeker niet na de afstraffingen..
Zou aardig triest zijn als het dus wel echt zo is.. :n

pippaimane schreef:
Ja sorry hoor, maar dat is gewoon haar schuld. Dat is hetzelfde als dat er iemand op straat een hond begint te aaien zonder het te vragen en als de hond bijt of gromt zeggen dat het een agressieve hond is en dat je er mee op cursus moet ed. Ja oke, maar niemand zegt jou dat je de hond of in dit geval paard moet aanraken?! Wie weet heeft de hond iets meegemaakt of heeft zij gewoon iets totaal verkeerd gedaan bij jou paard. Of ze is gewoon zo lomp om er voor te gaan staan... Mijn mening.
Ik vind dat jou niets te verwijten valt, zij had niks te zoeken in die stal alleen.

Ja ze heeft er dus blijkbaar idd voorgestaan want anders kan hij der niet hebben raakt.. heel vaag verhaal was het, eerst was het buiten bij binnenhalen ofzo en toen ineens in de stal. En een meisje dat er niet eens bij was zegt dat het echt gebeurd is, dus tja. Er gebeuren hier wel vaker rare dingen zoals spullen die verdwijnen maar dit is wel een toppunt..

Maar ik kan dus gewoon door gaan en misschien een waarschuwing ophangen op zijn deur? Met 'pas op, circus paard' ? (klinkt wel leuk eigenlijk)

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:43

ik ga met bovenstaande bokkers mee, jou stalgenoot heeft niks bij jou paard in stal te zoeken. Als jij zeker weet dat jou paard zijn aangeleerde trucjes niet misbruikt lijkt mij dat er geen andere optie is dan dat zij het van hem heeft gevraagd en dat hij braaf het commando heeft opgevolgd maar waar zij blijkbaar te dicht in de buurt stond en het verkeerd afliep.

Ik zou gewoon doorgaan maar wel een gesprek aangaan met die desbetreffende stalgenoot, ik zal er de kriebels van krijgen als stalgenoten ongevraagd mijn paard zijn box binnen zouden gaan terwijl ze er dus niks te zoeken hebben.

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:45

Je moet ze gewoon negeren en weer verder gaan want, ze moet wel degerlijk iets gedaan hebben. Wat heeft ze daar te zoeken?
En in welke situatie sta je voor een vreemd paard bij de voor benen?
Ik vindt dat het meisje/vrouw fout zit en jij het niet hebt kunnen voorkomen!

Mdominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:46

Ik ga ook met iedereen mee Ik vind ook dat ze niets in de stal van jouw paard heeft te zoeken en als ze er toch in gaat eigen risico gewoon iets ophangen van niet in de stal komen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:48

Al leer je je paard te trappen of bijten op commando, daar horen anderen geen last van de hebben, die hebben namelijks niks te zoeken bij jou paard.

Heb ook wel eens een schop gekregen als ik iets deed bij een paard wat ik niet echt kon (mocht wel de stal/weide in van de eigenaren) maar daar kijk ik niemand voor aan, moet ik niet bij dat dier in de buurt komen.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 15:48

nnicolex schreef:
ik ga met bovenstaande bokkers mee, jou stalgenoot heeft niks bij jou paard in stal te zoeken. Als jij zeker weet dat jou paard zijn aangeleerde trucjes niet misbruikt lijkt mij dat er geen andere optie is dan dat zij het van hem heeft gevraagd en dat hij braaf het commando heeft opgevolgd maar waar zij blijkbaar te dicht in de buurt stond en het verkeerd afliep.

Ik zou gewoon doorgaan maar wel een gesprek aangaan met die desbetreffende stalgenoot, ik zal er de kriebels van krijgen als stalgenoten ongevraagd mijn paard zijn box binnen zouden gaan terwijl ze er dus niks te zoeken hebben.

Enige reden dat ze daar geweest zou kunnen zijn was hooien, maar iedereen doet dat over de rand heen bij ons in de ponystal, gaat namelijk makkelijk:

Afbeelding

:n Als ik der zie zal ik wel even met der praten, is namelijk not done.. zeker nu ik er zeker van weet dat ik niet de enige ben die er zo over denkt

Brechtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:49

Eigen schuld van die vrouw. En dan zeggen dat jij moet stoppen. Beetje belachelijk, zeker als zij zomaar in jou stal komt... Gewoon lekker doorgaan, als je het goed aanleert is het echt niet gevaarlijk

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 15:53

Hartjeponys schreef:
Eigen schuld van die vrouw. En dan zeggen dat jij moet stoppen. Beetje belachelijk, zeker als zij zomaar in jou stal komt... Gewoon lekker doorgaan, als je het goed aanleert is het echt niet gevaarlijk

Voor mijn gevoel leer ik het goed aan, ik sta er naast, spreek duidelijk, hou het commando simpel.

Kreeg gister nog een compliment van een vrouw toen ik buiten liep en een stukje spaanse pas deed (had trainingspul mee naar buiten genomen op een rondje buiten omdat er een lekker rustig pad in de buurt is.)
Ze vond hem het netjes doen, dus tja

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:55

Ik zie het inderdaad, lijkt mij dat het hooi er gewoon overheen gegooid kan worden, mocht ze toch de boxdeur hebben open gedaan om het hooi naar binnen te brengen vind ik het alsnog een vreemd verhaal omdat jij zegt dat jou paard zijn trucjes niet misbruikt en er dus wel een commando gegeven heeft moeten worden..

Lijkt me inderdaad een goed plan om even met dr te gaan praten! ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:55

tinker6 schreef:

Dit was ook mijn eerste gedachte :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:56

Het paard IS nog niet van jou, TS? Want je schrijft dat-ie nog niet op jouw naam staat? Van wie dan wel? Heeft mogelijkerwijze de dame die de stal van jouw paard binnenging iets te vertellen op die stal, en had zij (nog) het recht om zich daar te bevinden? Dat is me niet duidelijk.

Verder: als het paard rechtens van JOU is, en anderen hebben niets te zoeken in die stal, tsja, dan moeten ze er ook maar niet komen.Of kwam zij daar eten geven of iets anders qua verzorging uitvoeren?
Dat is me niet geheel duidelijk.

Ik heb een paard dat vrij vervelend is op de weide (waar-ie 24/7 staat met zjn vriendinnetje, die ook van mij is). Daarvoor heb ik mensen ook gewoon gewaarschuwd: ga NIET zo maar die wei in, dan gaat-ie lopen intimideren en klieren.
Ze hebben er dan ook niks te doen, toch?

Brechtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 15:59

VivaByoux schreef:
Hartjeponys schreef:

Voor mijn gevoel leer ik het goed aan, ik sta er naast, spreek duidelijk, hou het commando simpel.

Kreeg gister nog een compliment van een vrouw toen ik buiten liep en een stukje spaanse pas deed (had trainingspul mee naar buiten genomen op een rondje buiten omdat er een lekker rustig pad in de buurt is.)
Ze vond hem het netjes doen, dus tja

Dan lekker doorgaan :)

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:00

terpentijn schreef:
Het paard IS nog niet van jou, TS? Want je schrijft dat-ie nog niet op jouw naam staat? Van wie dan wel? Heeft mogelijkerwijze de dame die de stal van jouw paard binnenging iets te vertellen op die stal, en had zij (nog) het recht om zich daar te bevinden? Dat is me niet duidelijk.

Verder: als het paard rechtens van JOU is, en anderen hebben niets te zoeken in die stal, tsja, dan moeten ze er ook maar niet komen.Of kwam zij daar eten geven of iets anders qua verzorging uitvoeren?

Ik heb een paard dat vrij vervelend is op de weide (waar-ie 24/7 staat met zjn vriendinnetje, die ook van mij is). Daarvoor heb ik mensen ook gewoon gewaarschuwd: ga NIET zo maar die wei in, dan gaat-ie lopen intimideren en klieren.

TS gaf aan dat het haar paard is maar haar ouders hem betalen omdat ze nog minderjarig is.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:03

Het is wel een beetje de eigen schuld van die vrouw. Maar goed, wat was dan de aanleiding van het paard om dat te doen?? Omdat ze op zijn borst duwde of?
Misschien is dit wel handig om te weten want straks doet je paard het een keer bij jouw, ookal ken je het paard goed.
Ik hoop dat alles goed komt. En dat ze haar fout wil inzien

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 16:03

terpentijn schreef:

Paard is van mij, al zo'n half jaar nu. Staat alleen niet op mijn naam want ik ben niet meerjarig, zodra ik 16 ben gaan mijn ouders het vrijwel direct overzetten. Des ondanks ben ik wel de verantwoordelijke en beslis dan ook wel alles voor het paard.
Ik heb geen idee wat ze van plan was in de stal, ze heeft geen recht om hem te verzorgen. Sommige mensen die dat van mij dan wel mogen moeten het eerst vragen en dan kunnen ze een sleutel krijgen van mijn kast. Al mijn spullen liggen achter slot en grendel behalve zijn deken, die af is momenteel en zijn weidehalster. Zijn voerbak hangt aan de rand (er is een foto, aan de onderst rand hangt zijn voerbak want de stalbeheerder moet nog een voerbak ophangen maar gaat prima zo). Het voer kan dus makkelijk in het bakje word gegooid.
Hij stond eerder nog in een normale stal, waarvoor je wel de stal in moest om te hooien, toen kon hij de jambette en alles ook al en toen was er geen probleem. Verder heeft niemand nog problemen met hem gehad.. ja dat hij luidruchtig is met het klepje van zijn waterbak ~~}>

En bedankt voor de duidelijkheid, ik durf nu ook naar der toe te gaan want ik twijfelde zelf echt.. Maar ga nu toch wel ff duidelijkheid vragen :j

Iemand anders hier ook nog ervaring mee gehad?

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 16:04

spotterick schreef:
Het is wel een beetje de eigen schuld van die vrouw. Maar goed, wat was dan de aanleiding van het paard om dat te doen?? Omdat ze op zijn borst duwde of?
Misschien is dit wel handig om te weten want straks doet je paard het een keer bij jouw, ookal ken je het paard goed.
Ik hoop dat alles goed komt. En dat ze haar fout wil inzien

Bij duwen gaat hij achteruit, hij is gevoeling voor druk en er is niet veel voor nodig. Zijn commando voor het kunstje is de zweep plat op de borst (spaansepas) en bij jambette is het tikken op het betreffende been.
Zelf bij voetje geven heb ik nog nooit een jambette gehad, dus leek bij onzin..

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:10

Normaal ben ik altijd van mening: Jouw paard, jij mag bepalen wat je ermee wilt doen... Tenzij het gevaarlijk is, dan mag iemand je er op aanspreken.

In dit geval: Vrijheidsdressuur is in mijn ogen niets gevaarlijks. Er zijn wel 12904238 en 3 paarden die "trucjes" gebruiken om te schooien, maar als je daar, zoals ik lees, bewust mee omgaat, wat is dan het probleem?!

Mijn paard heeft ook een keer gericht uitgehaald met zijn voorbeen naar iemand :') Diegene zat hem te irriteren... Dan ga ik niet boos worden.. (Nog erger, ik kreeg de slappe lach... Had hem al gewaarschuwd...) Dus vond het ook terecht. Zijn paard stond in dezelfde wei, dus hij had er wel wat te zoeken..

Het probleem is dat je er zelf niet bij was, en die persoon die nu iets zegt, waarschijnlijk ook geen reden had om je stal te zijn :S Vooral omdat je er gewoon bewust mee omgaat, "zonder commando, geen "trucje" etc.", lijkt het me sterk dat het spontaan gebeurd :S Dus mjah... Ik zou ook bijna denken "was ze gewoon wat dingen aan het uitproberen of?" :S

Ik zou er iig gewoon mee doorgaan als jij het leuk vind.. en als je het op een goede manier doet, dan is het echt niet gevaarlijk!

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 16:14

Lianne86 schreef:
Normaal ben ik altijd van mening: Jouw paard, jij mag bepalen wat je ermee wilt doen... Tenzij het gevaarlijk is, dan mag iemand je er op aanspreken.

In dit geval: Vrijheidsdressuur is in mijn ogen niets gevaarlijks. Er zijn wel 12904238 en 3 paarden die "trucjes" gebruiken om te schooien, maar als je daar, zoals ik lees, bewust mee omgaat, wat is dan het probleem?!

Mijn paard heeft ook een keer gericht uitgehaald met zijn voorbeen naar iemand :') Diegene zat hem te irriteren... Dan ga ik niet boos worden.. (Nog erger, ik kreeg de slappe lach... Had hem al gewaarschuwd...) Dus vond het ook terecht. Zijn paard stond in dezelfde wei, dus hij had er wel wat te zoeken..

Het probleem is dat je er zelf niet bij was, en die persoon die nu iets zegt, waarschijnlijk ook geen reden had om je stal te zijn :S Vooral omdat je er gewoon bewust mee omgaat, "zonder commando, geen "trucje" etc.", lijkt het me sterk dat het spontaan gebeurd :S Dus mjah... Ik zou ook bijna denken "was ze gewoon wat dingen aan het uitproberen of?" :S

Ik zou er iig gewoon mee doorgaan als jij het leuk vind.. en als je het op een goede manier doet, dan is het echt niet gevaarlijk!

Dit is.
Ik vind het niet eens erg als iemand vraagt of ze met mijn paard mogen oefenen voor ervaring ofzo, ze doen maar. Geef hem ook wel is uit handen aan de jongere meiden op stal en daar gaat het nooit mis..

Ik ga er dus lekker mee door :)