[AR] Uit het niets op hol slaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kayleighr

Uit het niets op hol slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 10:44

Hallo,
Ik heb echt een ontzettend lieve shet maar er is iets met hem.
Hij is een ruin van 9 jaar, en heeft vooral tweespan ervaring.

Een tijdje terug ging ik een buitenrit met hem maken, hij was echt heel erg braaf. Opeens, echt totaal uit het niets, sloeg hij op hol. Mijn vriendin en ik zijn van de koets afgesprongen en daarna heeft ie de koets ter pletter gereden. Zelf had hij niks maar hij stond enorm te trillen.

Daarna geen een buitenrit meer gemaakt, wel heeeel veel geoefend in de bak en het ging allemaal goed.
Nou had ik zondag mijn eerste officiële wedstrijd.
Dressuur ging echt heel goed, en hij gedroeg zich ook heel relax.

Toen begonnen we aan vaardigheid, helaas viel er een balletje aan het eind, en op dat moment sloeg ie weer op hol (hij heeft oogkleppen dus dat kon ie niet gezien hebben, en het was maar een zacht plofje).
Ik was heel angstig op dat moment want alles terug van die buitenrit. Hij heeft flink gerend, maar op een gegeven moment hebben mensen hem kunnen tegenhouden.

Hij werd weer wat rustiger en ik ook, en ben wat rondjes met hem gaan stappen.
Toen besloten we, om samen met een paar mensen gewoon nog een keer een rondje door die bak te lopen dat ie kon zien dat er niks aan de hand was. De hele tijd was er iemand bij me, maar net op het moment dat iedereen even rustig stond te kijken, kreeg hij het weer in zn kop en sloeg weer op hol.
Helaas met een minder mooie afloop, de koets viel om, ik vloog eraf tegen de muur, hij rende terug en ik kreeg een tweede klap met de koets.

Ik ben met de ambulance afgevoerd en werd opgenomen in Nijmegen.
Na omstandigheden gaat het goed, maar ik heb totaal geen vertrouwen meer in mijn pony. Er gebeurde die 3x werkelijk helemaal niks en hij sloeg opeens op hol... Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Ik heb al een nieuw tuig, nieuwe koets, strengen kunnen het niet zijn want die zijn vast gemaakt...
Hij heeft echt een hart van goud, en hij doet alles voor je.

Hij heeft al zoveel wedstrijdervaring, dus vreemd terrein kan het ook niet zijn...

Wie o wie weet wat hij heeft?

GJ9

Re: Uit het niets op hol slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:54

Oei oei.....

Dat je eraf gesprongen bent die eerste keer is echt het stomste wat je had kunnen doen. Toen heb je hem aan zn lot over gelaten en nu is hij zn vertrouwen kwijt.. de incidenten daarna bevestigen dat.

Mijn advies: ga hier zelf niet meer achter zitten.
Enige wat je nog kunt doen is je pony wegbrengen naar een zeerrrr goede menner die weet hoe hij dit probleem op kan lossen. Maar garantie dat dit weer een fijne betrouwbare pony wordt voor jou is er niet..

kayleighr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 11:00

Klopt, was idd het domste maar we droegen geen cap en zagen al dst het misging dus ik denk dat we geen andere keus hadden.
Er zit wel een behoorlijk tijdsverschil tussen, ik denk dat die buitenrit een halfjaar geleden was, sindsdien hebben we alleen nog maar in de bak geoefend en veel met de dubbele lijn en stem. En dat ging echt super.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:07

Kan een half jaar tussen zitten. Maar die oude paniek komt gauw weer boven bij je pony, bij jouzelf ook schrijf je.

Ook als een paard op hol slaat moet je blijven sturen. Naar een goed plekje sturen om weer stil te komen te staan, en blijven remmen. Zodat je pony er wat van leert. Nu heeft hij geleerd dat het doodeng is en dat hij het zelf moet uitzoeken in een spannende situatie. Daar moet je doorheen, enkel spannende situaties blijven vermijden door alleen in de bak te rijden zijn de oplossing niet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:11

Een pony die vanuit het niets op hol slaat en dan niet even verspringen of even vertrekken maar zoals ik het lees echt niet meer te houden is is levensgevaarlijk, voor jou, voor omstanders en voor de pony zelf.

Of naar een prof brengen die hiermee om kan gaan en kan bepalen of er uberhaupt nog mee gemend kan worden of zelf beslissen dat je dit niet meer met hem doet.

Klinkt hard maar nu lig jij in het ziekenhuis en kunt het na vertellen. Wat als jij of een omstander of je groom zodanig verwond worden dat ze het niet meer na kunnen vertellen? En trouwens, al erg genoeg vind ik als je uberhaupt in het ziekenhuis belandt.

Persoonlijk zou ik hem ook niet meer naar een prof brengen, maar gewoon niet meer voor de wagen zetten. Vooral omdat je totaal geen aanleiding hebt gevonden en laten we wel zijn, het is je nu 2x overkomen, beide keren wist je niet wat te doen (geen verwijt maar constatering). Dus een 3e keer weet je dat ook niet.

Sterkte.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:12

Mijn merrie heeft dit 3 jaar geleden ook gehad. Zij raakte tijdens haar eerste "actie" spierbevangen, nou ja haar actie was een reactie op de spierbevangenheid.
Daarna kreeg zij angst voor de pijn die ze toen heeft gehad en raakte elke keer in paniek.

Ben nu al 3 jaar bezig om haar rustig weer voor te bereiden op het mennen, maar ook zelf met het kwijtraken van mijn angst en het terugwinnen van mijn vertrouwen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:15

Nou het domste wat je kunt doen.... Is makkelijk gezegd vanachter een schermpje maar als je echt merkt dat je pony in blinde paniek ergens recht op af rent... Nouja hoe dan ook het is gebeurt.

TS dit klinkt als een heel gevaarlijk probleem iig. Als je mijn dochter was mocht je hem van mij voorlopig niet meer inspannen.
Ik neem aan dat je les hebt? Wat zegt je instructeur hier over? Hij kent jou en je pony, en kan misschien vertellen waar het fout ging/gaat. Laat je instructeur hem eens een paar weken rijden en als dat allemaal goed gaat kunnen je het onder begeleiding weer gaan oppakken. Eerst in de bak en daarna buiten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:18

:(:) wat verschrikkelijk jammer dat het nu zo fout gegaan is. :(:)

Van achter het scherm is het niet mogelijk te bepalen wat er gebeurt is. Ik ga je dan ook geen tips geven.
Ervaring leert dat als het vertrouwen tussen paard en koetsier helemaal weg is, dat het meestal niet meer goed komt voor de koets.

Misschien dat het paard in een twee- of vierspan weer vertrouwen kan opbouwen als hij steun heeft van andere paarden.
Maar ik denk niet dat jezelf je vertrouwen weer helemaal terug krijgt in deze combinatie. En de vraag is of je jezelf of je pony daar een plezier mee doet.

En wees blij dat je er de eerste keer vanaf hebt kunnen springen; verongelukken met je pony is wel het allerslechtste idee. Veiligheid voor jezelf, je passagiers en de omstanders moet voorop staan.
Laatst bijgewerkt door janouk op 19-02-14 11:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:18

Oei.. Ik zou hem niet meer voor de kar zetten om eerlijk te zijn. Of hij moet zo erg zijn vertrouwen terug krijgen in het mennen en jou dat hij wel weer voor de kar kan maar op dit moment levensgevaarlijk. Als je alsnog buiten wilt gaan rijden evt een 2de shetter erbij nemen?

En evt ook (als je dat niet hebt) goed les nemen. Misschien kan de instructeur kijken wat er fout ging.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:21

Dat is idd makkelijk gezegd. Maar dit is ook precies de reden dat ik zelf niet men. Heb twee super menpaarden maar die worden enkel door profs gemend. Ik weet van mezelf dat ik ook de controle kwijt zal zijn in een panieksituatie en dat ik daarmee mn paarden voor de rest van hun leven verpest.

Ik ga met de adviezen mee die zeggen: niet meer inspannen.

chocobroodje schreef:
Nou het domste wat je kunt doen.... Is makkelijk gezegd vanachter een schermpje maar als je echt merkt dat je pony in blinde paniek ergens recht op af rent... Nouja hoe dan ook het is gebeurt.

TS dit klinkt als een heel gevaarlijk probleem iig. Als je mijn dochter was mocht je hem van mij voorlopig niet meer inspannen.
Ik neem aan dat je les hebt? Wat zegt je instructeur hier over? Hij kent jou en je pony, en kan misschien vertellen waar het fout ging/gaat. Laat je instructeur hem eens een paar weken rijden en als dat allemaal goed gaat kunnen je het onder begeleiding weer gaan oppakken. Eerst in de bak en daarna buiten.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:23

Herkenbaar. Mijn dochter en ik mennen met onze appaloosa van 1 meter hoog. Tijdens een wedstrijd in september zijn we door een stuurfout omgeslagen. Aan één van de achterbenen had de pony wondjes zitten, leek niet erg. Maar waarchijnlijk washet botvlies beschadigd want de pony had heel veel pijn. Later nog foto's en echo laten maken: kleine beschadiging in de pees. Lang stilgezet en daarna t mennen weer langzaam opgepakt. Lekker ritjes buiten gemaakt, niks aan de hand.
Drie weken geleden had mijn dochter menles en de pony liep echt heel goed. Heel braaf niks aan de hand. En ineens -uit het niets- slaat ze op hol. Kar weer omgeslagen, zelfde beentje weer gewond. Kind bont en blauw. Weer kar kapot. Gelukkig was mijn instructeur erbij. Deze man heeft zeer veel ervaring en heeft in binnen en buitenland veel gewonnen. Een man die rustig is en met een zachte hand rijdt. Hij was erg verbaasd dat deze pony zoiets deed. En hij was erg duidelijk: deze pony is onbetrouwbaar voor de kar. Nóóit meer voor de kar zetten. Je moet er niet aan denken dat deze pony dit doet terwijl je buiten rijdt, levensgevaarlijk.
De pony is vrij pittig, maar is nog nooit, ook niet onder t zadel, op hol geslagen. Ik vermoed dat de 1e val traumatisch is geweest. Nu geloof ik niet in een uitgebreid gevoeldleven van een paard (tenminste niet vergelijkbaar zoals bij mensen), maar ik geloof wel in conditionering. Ze heeft een slechte revaring met de kar. Mogelijk heeft ze toch wat pijn gevoeld in het beentje waardoor een paniekreactie is ontstaan.
Wie ben ik om het advies van mijn ervaren instructeur in de wind te slaan. Mijn pony hoeft nergens naar toe. Ze wordt grasmaaier en knuffelpony was ze al. Mijn dochter wil graag grondwerk doen. Het moet allemaal wel leuk blijven! Maar deze beslissing valt me niet licht. Ik zal het mennen missen, ik vind het erg leuk om te doen. Het blijven beesten en mennen kan nogal risicovol zijn. En als die kar steeds omslaat kan je je afvragen of je pony het ook nog wel echt leuk vindt.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:29

Met mijn instructeur heb ik besproken wat de scenario's kunnen zijn geweest. Als hij op de kar zat? Nee, hij had een pony in blinde paniek ook niet kunnen stoppen. Een scherper bit? Nee, dit was paniek en t ging zo snel, niks aan te doen. Gevraagd of hij nog aan de slag wil met deze pony? Nee, de pony zal t een hele tijd misschien weer goed doen, maar je weet nooit wanneer in t hoofd van dit dier de knop weer omgaat en toch weer op de vlucht slaat.
Paarden zijn vluchtdieren en rennen niet voor niks. Ipv opnieuw proberen zou ik investeren in accepteren dat t niet meer mogelijk is en kijken wat je dan nog wel kan doen met je pony.

kayleighr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 11:33

Dank jullie wel voor deze reacties.
Ik vermoed dat er in het verleden iets met hem is gebeurd, want als het aan die buitenrit ligt, waarom sloeg ie toen op hol?

Ik ga hem niet meer inspannen, en in de zomer kijken voor een andere shet, er eerst zelf maar eens bovenop komen. Hij gaat nu lekker genieten van z'n rust, wandelingetjes en knuffelen. Want zo is het echt een schat van een pony, maar we zijn allebei het vertrouwen kwijt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:38

Een paard de eerste keer vanuit het niets ineens zoooo hard aan de kletter dat hij niet meer te stoppen is, gebeurt niet heel vaak is mijn ervaring, wel als het echt een onbetrouwbaar menpaard is of er is al eerder wat mee gebeurd. Maar meestal geven ze wel eerst een signaal af of zie je de spanning oplopen, als je er tenminste in getraind bent die te herkennen.
Daarom moet je met mennen super scherp zijn en bij het kleinste signaal al ingrijpen. En ook die signalen kunnen herkennen. Maar als ze er eenmaal van tussen zijn geweest met een minder goede afloop is het niet makkelijk weer goed te krijgen en dan gaat die paniek wel ineens van 0 naar 100.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:41

Ja zou goed lunnen TS dat jouw pony al eerder wat had meegemaakt waardoor hij ineens in paniek raakte. Of hij miste het vertrouwen van zn tweespan maatje.

Verstandig besluit voor jullie aller veiligheid! Veel sterkte en beterschap verder.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:43

Vind ik heel verstandig van je! Jammer dat het zo heeft moeten zijn, maar gelukkig vind je de pony wel nog lief ;)

kayleighr schreef:
Dank jullie wel voor deze reacties.
Ik vermoed dat er in het verleden iets met hem is gebeurd, want als het aan die buitenrit ligt, waarom sloeg ie toen op hol?

Ik ga hem niet meer inspannen, en in de zomer kijken voor een andere shet, er eerst zelf maar eens bovenop komen. Hij gaat nu lekker genieten van z'n rust, wandelingetjes en knuffelen. Want zo is het echt een schat van een pony, maar we zijn allebei het vertrouwen kwijt.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:46

Heel erg wijs besluit. :) veel sterkte met aansterken. ;)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:50

Dat ken ik ook, hier is mijn jonge tinker door een prof betuigd, op een erg rustige en verantwoorde manier :j We hebben samen geoefend en toen kwam de dag dat ik hier thuis zonder hem aan de gang ging en ook vanuit het niets op hol geslagen, volgende dag heeft mijn menleraar hem voor de koets gehad en op het zelfde stuk vloog hij er weer vandoor, nu loopt hij niet meer in het tuig, maar onder het zadel heeft hij er zo af en toe ook last van....En waarom is een groot raadsel, wij vinden hem dus niet betrouwbaar genoeg om verder met hem te mennen :j

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:51

Is de pony al eens nagekeken ?

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:54

Bedoel je de mijne :o Ja hoor, volledig gecheckt, hij is zelfs hier geboren, dus weet de hele geschiedenis

kayleighr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 12:27

hengstveulen schreef:
volgende dag heeft mijn menleraar hem voor de koets gehad en op het zelfde stuk vloog hij er weer vandoor :j

Hij gaat er iedere keer op een andere plek vandaar, dat maakt het zo moeilijk. Thuis in de bak is hij zo braaf, en loopt hij heel goed. Maar ik kan niet geloven dat het aan ander terrein ligt, deze pony heeft al behoorlijk wat wedstrijdervaring en is ook al vaker met mij op ander terrein geweest.
Ik had die week ervoor een oefenwedstrijd, en toen ging het ook gewoon goed, hebben we zelf een beker weten te winnen!

GJ9 schreef:
Een paard de eerste keer vanuit het niets ineens zoooo hard aan de kletter dat hij niet meer te stoppen is, gebeurt niet heel vaak is mijn ervaring, wel als het echt een onbetrouwbaar menpaard is of er is al eerder wat mee gebeurd. Maar meestal geven ze wel eerst een signaal af of zie je de spanning oplopen, als je er tenminste in getraind bent die te herkennen.
Daarom moet je met mennen super scherp zijn en bij het kleinste signaal al ingrijpen. En ook die signalen kunnen herkennen. Maar als ze er eenmaal van tussen zijn geweest met een minder goede afloop is het niet makkelijk weer goed te krijgen en dan gaat die paniek wel ineens van 0 naar 100.

Hij geeft geen signaal, hij loopt er heel ontspannen bij en ineens heeft ie het in zn kop.
Daarom, omdat we niet weten waar het vandaan komt, staat hij nu lekker op rust en mag ie gaan genieten van een lekker lui leventje.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:51

Mijn pony heeft precies hetzelfde gehad, ook uit het niets op hol slaan. Nadat ik de normale dingen had laten controleren kwam ik uit bij een thermografisch onderzoek. Nou ben ik helemaal niet van dit soort dingen maar daaruit bleek wel dat het bij haar borst spieren en gewrichten niet helemaal lekker zat. Wat achteraf best logisch is want daar zit precies het borsttuig waar ze mee trekken.
Nu een jaar later, veel bezoekjes aan de osteopaat en heel veel rust en vertrouwen terug winnen loopt ze de sterren van de hemel.
Ik ben er van overtuigd dat ze niet voor niets op hol slaan, okay je hebt er drabbers tussen maar meestal moet je even verder kijken en blijkt er toch ergens iets niet helemaal goed te zijn.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:08

hier hetzelfde mee gemaakt. Ik heb een super betrouwbare fries, niks mis mee.. was bevestigd in tuig al wat jaren ervaring. Zelf beleerd en om de 2 weken menles. Dus veel tijd energie en ervaring..
Vorig jaar tijdens de menles proefje oefenen in de wei ipv de bak. 3 Kwartier super gereden, wel was ze rechtsom de laatste 10 minuten drammerig bij de volte.. en uit het niets rechtsom op de kletter, recht op de sloot af, net voor de sloot kunnen wegdraaien... halt kunnen krijgen even alles gechecked en weer weggestapt en weer rechtsom op de kletter... tot 3 keer toe... daarna toch nog doorgezet en nog kunnen draven en stappen. Omdat ik zelf ook wat angstig was geworden de volgende dag weer ingespannen en gereden in binnenbak, wedstrijd afgezegd en terug gegaan naar rust en basis. Chiropractor en tandarts erbij gehad om de oorzaak te zoeken, niet gevonden..
Nu bijna een jaar verder weekelijks gemend en gelest, maar zodra de volte rechtsom kleiner dan 10 meter wordt gaat ze versnellen kop omhoog en dreigt ze te gaan.. is de volte iets groter dan doet ze het niet en linksom helemaal niet...
Dus rara... straks als het mooie weer komt wel van plan om weer de weg op te gaan... maar ergens in het achterhoofd blijft het stemmetje zeggen... wat als...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:25

ow jammer voor jou dat je pony niet meer betrouwbaar is tijdens het mennen...
heb je nog iets van de val overgehouden als ik vragen mag?
succes met een nieuwe menpony vinden!

kayleighr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 18:35

elodiexdidi schreef:
ow jammer voor jou dat je pony niet meer betrouwbaar is tijdens het mennen...
heb je nog iets van de val overgehouden als ik vragen mag?
succes met een nieuwe menpony vinden!

Nee, niks blijvends gelukkig. Ik heb met mn hoofd de grootste klap opgevangen maar die cap heeft mn leven gered!
Ik heb wel iets aan mijn bovenbeen, maar over een tijdje is dat ook weer goed. En ik had een grote schaafwond op mijn schouder.