[AR] weinig controle over paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KirstenTinka

weinig controle over paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 01:18

Heee ^^,
Ik heb mijn mini nu een jaar voor de kar staan. In het begin nooit problemen gehad, maar sinds een paar maanden is ze heel vervelend op de terugweg naar stal. Op de heenweg ergens naar toe doet ze alles perfect, stuurt makkelijk, wisselt op stem van gang. Maar zodra ik een omkeer neemt naar stal word ze mega sterk en wilt ze het liefst in keiharde rengalop naar stal, ik kan trekken wat ik wil, ze stopt niet en ik verlies volledige controle. Ben tijdje terug zelfs een maand gestopt omdat het echt te gevaarlijk werd.

Weet iemand raad?

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 01:49

Kan het zijn dat ze het door heeft gekregen om haar tong over het bit te doen?
Hierdoor heb je vaak ook geen controle meer over je paard/pony. :n

Rij je ook altijd de zelfde route? Zo ja, probeer daar in te variëren.
Ik kende een paard (oke beetje anders maar toch) waar ze altijd mee naar buiten gingen op buitenrit
en nu hadden ze hun 'galopdijkje'. Zodra ze nog maar de bocht nam richting die dijk was ze al vertrokken.

Of als je niet verschillende routes hebt, niet steeds op de zelfde plek omdraaien (als dit van toepassing is)

(oke misschien niet zo vriendelijk maar enkel echt in grote nood) Eens vol in de leidsels gaan hangen ?? Want op zown wagen heb je dan echt niks te vertellen anders. Ik heb een lesgeefster gehad die ooit zei toen mijn paard er zo van door ging dat die plat door de bochten ging (was toen nog een klein meisje O:) met weinig ervaring en techniek om een volte te maken ) dat ik er in moest hangen en het idee moest hebben dat ik ' z'n tanden uit z'n bek trok' gewoon om em echt tot een stoppen te krijgen.

KirstenTinka

Re: weinig controle over paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 02:12

Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd:(. Tong doet ze niet over het bit. Ik varieer in de routes en als ze er vandoor schiet is t enige wat helpt juist in de teugels hangen dus dat is al een dagelijks ding geworden. Boos worden helpt ook niet want daar word ze allemaal maar drukker en nerveuser van. Ik ben echt ten einde raad :(

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 02:13

Doet ze dit aan de hand ook?

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 02:14

Ja kan ik snappen.. hmm echt raar dit..
en als er iemand mee gaat gebeurt het dan ook?

Ben je ook je stuur kwijt? Of is het 'enkel' de rem?

KirstenTinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 15:30

2a54z6e45r6r schreef:
Doet ze dit aan de hand ook?

Nee aan de hand is ze super rustig

KirstenTinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 15:36

cmaenhout schreef:
Ja kan ik snappen.. hmm echt raar dit..
en als er iemand mee gaat gebeurt het dan ook?

Ben je ook je stuur kwijt? Of is het 'enkel' de rem?

Als iemand meegaat is ze net zovervelend. sturen doet ze ook niet meer dan. Maar ze pakt niet haar bit vast want iemand heeft weleens fotos gemaakt maar als ik trek doet ze dr mond open.

KirstenTinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 15:39

Ik heb zelf ook al eens nagedacht over een ander bit. Ze heeft nu een plastic stang omdat ze altijd heel gevoelig is geweet in de mond en ijzer vind ze vreselijk. Maar voor op de heenweg is dat plastic stangetje meer dan genoeg maar op de terugweg trekt ze daar zo doorheen. Maar om nou voor de terugweg een ander bit erin te hangen...

Flitsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 18:05

Doet ze dit ook als ipv met de kar weggaat gewoon erachter gaat lopen?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:03

Heb je een liverpoolstang in het hoofdstel? Een stang met hefboomwerking?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:18

Misschien een heel stomme vraag maar bestaat er ook een slof voor aangespannen rijden?
Misschien als dat bestaat dat zoiets werkt?
(Heb totaal geen verstand er van hoor :o )

kayleighr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:27

Zelfde probleem, de haflinger die ik rij weet gewoon wanneer we terug naar huis gaan en zet het op het sprinten. Niet meer te houden.
Met een kar is dit natuurlijk veel gevaarlijker...
Sorry ik heb verder ook geen tips voor je...

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:44

rijd niet te vaak de zelfde route en fop je pony eens door in plaats van naar de stal terug te rijden nog een extra ronde te rijden.
probeer zelf ontspannen te blijven en niet teveel aan de leidsels te trekken want dan wordt het vaak alleen maar erger.

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 23:50

als je met haar hebt gereden krijgt ze dan op stal wat lekkers? misschien weet ze dat en wil ze het graag hebben.. probeer gewoon wat mee te denken

KirstenTinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 23:52

Flitsje schreef:
Doet ze dit ook als ipv met de kar weggaat gewoon erachter gaat lopen?

Ze doet het alleen als ik echt in de kar zit. Als ik naast de kar ga lopen doet ze ook niks. Als ik in de kar zit heb ik het minst controle en dat weet ze...

KirstenTinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 23:53

Sandrina schreef:
Heb je een liverpoolstang in het hoofdstel? Een stang met hefboomwerking?

Ze accepteert geen ijzeren bitten.

KirstenTinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 23:55

justdiesel schreef:
Misschien een heel stomme vraag maar bestaat er ook een slof voor aangespannen rijden?
Misschien als dat bestaat dat zoiets werkt?
(Heb totaal geen verstand er van hoor :o )

Slof werkt niet goed omdat je dan 2 paar leidsels door de ogen van je schoftje heb en dat rijd niet lekker. Heb er nu wel heel los een halsverlenger aan zitten zodat ze dr hoofd niet omhoog kan gooien maar dat helpt ook niet heel veell..

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:26

Een liverpoolstang met bitbandage kan waarschijnlijk wel. Is een rubber bandage die je op maat kan knippen en om je bit kan doen. Wel strak en zonder dubbel te zitten. Verder zou ik als ze weer naar de stal is teruggerend meteen weer doorrijden voor een extra stuk !!
En vraag iemand die ervaring heeft met mennen, (instructeur, africhter van menpaarden,........) om je hiermee te helpen.
As je pony weet dat ze hierin haar zin kan doordrijven is het moeilijk alleen op te lossen.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 19:29

Waarom laat je er niet iemand naast lopen?

KirstenTinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 22:19

dingogirl schreef:
Een liverpoolstang met bitbandage kan waarschijnlijk wel. Is een rubber bandage die je op maat kan knippen en om je bit kan doen. Wel strak en zonder dubbel te zitten. Verder zou ik als ze weer naar de stal is teruggerend meteen weer doorrijden voor een extra stuk !!
En vraag iemand die ervaring heeft met mennen, (instructeur, africhter van menpaarden,........) om je hiermee te helpen.
As je pony weet dat ze hierin haar zin kan doordrijven is het moeilijk alleen op te lossen.

Bedankt voor de tip!

KirstenTinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 22:20

Sastaic schreef:
Waarom laat je er niet iemand naast lopen?

Ze doet het alleen als ze weet dat ik weinig controle heb, in de kar dus. Als er iemand naast loopt of zelfs als ik achter de sulky loop doet ze niks

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:31

rem op je wagen kan ook goed helpen.
Inderdaad haar foppen dat je naar huis gaat en een ronde extra doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:42

Concentreer even op de gedachtegang vanje pony. Naar huis gaan betekend stoppen met werken, veiligheid vd kudde, en eten. Je moet zijn patroon doorbreken, en dan aanleren dat huis ook nog een half uurtje bak betekend. Of doe eens gek, rij naar een nabijgelegen manege, span uit, geef voer, span in en ga naar huis. Maar vooral eerst het patroon doorbreken. Dus groom naast de kar en beginnen met een zo kort mogelijk rondje. Wees wel voorbereid op de gevolgen, mijn merrie besloot toen ik vandaag de weg naar huis insloeg dat zij nog niet zo nodig hoefde, dat is ook knap lastig hoor!
edit: mocht je nu denken, tja zij heeft makkelijk praten, mijn merrie probeerde voorheen ook altijd in rengalop naar huis te scheuren. Het is een trekpaard kruising, het probleem is met bit begonnen en zonder bit opgelost. Het zit m niet in kracht of het toedienen van pijn.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 00:15

Zo ken ik ze ook, een fjord bij ons is precies zo geweest, alleen is die van huis weg ook nog eens niet vooruit te branden. Draai je om is het ineens een snelle.
Het bit is het probleem niet, ze willen gewoon graag naar huis en hoe eerder ze er zijn hoe beter.
Ik heb dat opgelost door steeds huis voorbij te rijden, steeds heen en weer en huis lekker passeren. Dit elke rit herhalen totdat ze heen en terug ongeveer hetzelfde zijn, voorwaards maar niet drammerig, het levert ze niet meer op wat ze voorheen kregen (lekker snel thuis en klaar).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:22

Probeer via een andere weg naar huis te gaan, mits dat mogelijk is. Als er maar één mogelijkheid is, ga dan direct een omkeert maken op het moment dat ze de gang erin zet en rij als het ware weer van huis weg. Net zolang tot ze doorheeft dat het niet leuk is om harder te gaan. Vaak heeft het te maken met het feit dat men het paard met wat lekker beloont na de rit, dus naar huis gaan betekent eten. Het is het handigst om na een rit het eerste half uur niets te geven dan alleen wat water. Pas na het half uur (je bent toch eerst bezig met het schoonmaken van het tuig en het opbergen van de kar) geef je wat hooi en daarna pas wat lekkers. ;)