Paard blijft door lint heen gaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eline1991

Paard blijft door lint heen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 18:12

Ik weet niet of het hier goed staat, sorry als dat niet zo is.

Sinds dat mijn merrie in september als 2,5 jarige merrie uit de opfok is gekomen naar mijn huidige stalletje merk ik dat ze regelmatig door het lint heen gaat. Dit doet ze vaak als de andere twee uit de wei gaan. Ze doet het echter ook als ze wel met haar vaste groepje staat. Het lijkt haar ook niet uit te maken hoeveel stroom er op het draadje staat, ze rent er toch wel door heen. Zijn er manieren om haar te leren gewoon te laten staan?

Er waren ook problemen tussen ons. Momenteel gaat het echter goed en ben ik duidelijk de baas. Grondwerklessen heb ik er ook een paar gehad en dit gaat redelijk goed.

Ik hoor graag tips ;)

rozanlady

Re: Paard blijft door lint heen gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:13

misschien een houten plank tussen de weidepalen vast timmeren? voor de rest kan ik niet zo snel iets verzinnen. succes ;)

Corine96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:17

Leer dr springen. Scheelt n hoop gerepareer, deed mijn paardje ook.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 18:26

Corine96 schreef:

Dan heb ik of de mannen op stal nog steeds hetzelfde probleem. Een loslopend paard.
Dat ga ik haar dus niet aanleren ;)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:28

Staat er wel goed stroom op? Want een flinke tik houdt ze normaal toch wel tegen.
En anders idd omringen met gewone afrastering oid.
Lastig probleem.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 18:29

Er staat flinke stroom op. Zelf al eens bijna een hartverzakking gehad van het draad.
Vandaag had madame er zelfs een paaltje uit..

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:30

Misschien dat brede witte lint gebruiken ipv een dun draadje, dat is meer zichtbaar.
Succes

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:35

Mischien van dat elastische koord wat je ook wel voor poorten hebt gebruiken mocht ze een vaste plek hebben om door het lint te gaan. Dan geeft het eerst mee en knapt het niet meteen. Dan kan schok beter z'n werk doen.
Pfoe valt ook niet mee om bij een ander op stal zo even de boel te gaan verbouwen.

Corine96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:37

eline1991 schreef:
Corine96 schreef:

Dan heb ik of de mannen op stal nog steeds hetzelfde probleem. Een loslopend paard.
Dat ga ik haar dus niet aanleren ;)

Hahaha snap ik. Mijn pake had toen ooit eens n ijzeren draad door t halster gedaan bij n pony die steeds onder de draad door liep, daar leerde ze t wel aardig van af. Maar ik weet niet of jouw paard met zn hoofd tegen de draad komt?

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 18:39

Dat inderdaad Hopke, het is niet mijn grond. Dit was ik vergeten. Rond het land hangen en witte brede linten en groene brede linten.De schoksterkte zit al op koe ipv paard.

Edit: als ze er doorheen gaat zet ze gewoon haar borst tegen het draad en dramt zichzelf er met flink tempo doorheen.. Haar hoofd komt niet in de buurt van het draad.

Corine96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:48

Hmm.. Dan weet ik t ook niet. Misschien moet ze nog even wennen aan de groep, aangezien ze pas sinds september bij de groep staat. Mijn paard moest eerst ook even wennen aan zijn nieuwe groep, uiteindelijk stopte ie ermee.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:01

Mijn paardje rende in het begin ook overal doorheen.
Ik knoopte van dat dikje witte draad nog strikjes aan het stroomdraad wat dus wat uitstak en erg goed zichtbaar.
Geen idee of het jou helpt ;)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:02

En staat er één draad of meerdere boven elkaar?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:07

Heeft ze genoeg te eten als de anderen weg zijn?
Een grote bult hooi wil ook nog wel eens voor afleiding zorgen.
Verder zou je met vlaggetjes oid aan je lint kunnen werken.
Heb je wel meerdere linten boven elkaar hangen?

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:21

Vervelend probleem. Ik zou zelf nog een draad er boven langs spannen. Op die manier zal ze met haar hoofd in aanraking komen met het draad, misschien dat de hoogte haar dan al wat afschrikt?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:25

Ik hoorde een keer van een trekpaard die telkens door het draad liep. Gewoon zo'n wals die nergens voor terugdeinst. Daar hebben ze een ketting voor de borst gedaan, zodat de schok beter zijn werk kon doen. Die heeft het toen nooit meer gedaan. Ik zeg niet dat het handig is om iets voor de borst te spannen, maar misschien kun je een eigen creatie bedenken?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 19:36

Een paard is een kuddedier jou paard heeft al die tijd in een kudde gelopen voelt zich in de steek gelaten als de rest weg gaat.
Ik zou de anderen vragen je te helpen met dit probleem en als ze hier niet toe bereid zijn een andere stalling zoeken waar dit wel mogelijk is.
Ga zeker geen planken, dikker draad of weet ik veel wat doen ik kan jou met zekerheid zeggen dat een paard in paniek hier doorheen gaat met alle gevolgen van dien.
Ik heb het zelf mee gemaakt een veulen naar de opfok gebracht hij was compleet in paniek en ik maar roepen dat hij door de omheining zou gaan, dat hadden ze nooit meegemaakt dus dat zou wel meevallen, nou dat viel niet mee hij ging dwars door de houten omheining heen.
Een paard in paniek kent geen grenzen geen omheining, dus ga wat doen aan zijn verlatingsangst.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 20:30

Paniek is het niet. Ook als de anderen erbij staan of in het land ernaast staan gaat ze er dwars doorheen. Het gras naast de wei is groener naar haar idee. Misschien wel een idee om aan die meiden te vragen of ze haar binnen willen zetten als de andere twee uit de wei worden gehaald.

Iets voor haar borst spannen is denk ik geen goed idee. Ik wil ook geen paniek creëren.

Op de wei staat momenteel nog redelijk wat gras. Het zijn gelukkig redelijk grote weides.
Qua draden, er hangen er 2 boven elkaar. Een op borsthoogte en een eronder. Hoger is misschien wel een idee maar dan ben ik afhankelijk van de staleigenaren.

Edit: Verlatingsangst heeft ze naar mijn idee niet. Ik kan gewoon hele middagen alleen met haar aan de wandel als ik zou willen. Daarnaast kan ze ook altijd neuzen met andere paarden als haar weidegenootjes de wei uit zijn.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:28

Oke nu word het iets duidelijker.
Is ze bekent met wijken voor druk?
En is ze verder wel bekent met stroom?

Dat jij met haar kan lopen alleen wil niet zeggen dat ze geen verlatingsangst heeft jij ben bij haar dus ze is niet alleen en word bezig gehouden.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:33

Dat snap ik. Mijn andere pony staat echter te gillen als de malle als hij alleen staat. Dit ben ik dus rustig aan het oefenen en zie ik eerder als verlatingsangst.

Wijken voor druk is lastig. Ik heb er met grondwerk wel wat over geleerd alleen is het een hele dominante merrie en hierdoor niet de aller makkelijkste.

Bekend met stroom is ze. In de opfok weet ik dat ze regelmatig een schok kreeg als ik erbij stond. Hier was het puur lompheid en ging ze er niet doorheen. Als je haar nu tegen de draad aanzet dan zie je een lichte reactie en stapt ze niet eens weg. Net alsof ze het ook wel lekker vind.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:35

als ze er geen respect voor hebben staat er of te weinig op of de omheining is te laag misschien.
Mijn haflinger liep er ook gewoon doorheen, die heb ik inderdaad een stroomdraadje aan zn deken geknoopt zodat de stroom wat betert doorkwam, daarmee was het opgelost.

edit: als j het draad tegen aar aandrukt en ze geeft geen kick lijkt me toch het stroomlevel te laag hoor.

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 21:38

Hij staat op stand koe. Dit is al een stuk hoger dan paard. Hij tikt ook aardig.
Ik ga in ieder geval even overleggen met stal om te kijken of het evt ergens hoger kan.
Stukje stroomdraad aan de deken klinkt ook als een oplossing. Hoe heb je dat toen vast gemaakt?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:39

eline1991 schreef:
Dat snap ik. Mijn andere pony staat echter te gillen als de malle als hij alleen staat. Dit ben ik dus rustig aan het oefenen en zie ik eerder als verlatingsangst.

Wijken voor druk is lastig. Ik heb er met grondwerk wel wat over geleerd alleen is het een hele dominante merrie en hierdoor niet de aller makkelijkste.

Bekend met stroom is ze. In de opfok weet ik dat ze regelmatig een schok kreeg als ik erbij stond. Hier was het puur lompheid en ging ze er niet doorheen. Als je haar nu tegen de draad aanzet dan zie je een lichte reactie en stapt ze niet eens weg. Net alsof ze het ook wel lekker vind.

ik denk dat ik dan toch eens goed zou meten hoeveel stroom er op staat als ze er tegenaan gaat staan dan staat er toch echt niet genoeg op.
Misschien zijn je draden aan vervanging toe of zit er ergens een breuk die je niet zie.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:40

eline1991 schreef:
Hij staat op stand koe. Dit is al een stuk hoger dan paard. Hij tikt ook aardig.
Ik ga in ieder geval even overleggen met stal om te kijken of het evt ergens hoger kan.
Stukje stroomdraad aan de deken klinkt ook als een oplossing. Hoe heb je dat toen vast gemaakt?

Waar tikt hij dan?
Bij de klok dat is goed, als het verder is dan is het niet goed dan zit er wss een breuk.

shinehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 21:41

waarschijnlijk is jouw paard de baas van de groep. Een hengstveulen van heeft namelijk 2 tot 3 jaar in een kudde gestaan. Hij was niet de baas en heeft daarom echt veel geleerd, je kon hem zomaar uit de wei halen met halster en al longeren deed hij de eerste keer ook super goed hij vond het ook leuk, en wat de weide betreft is hij de braafste van stal, terwijl zijn moeder naast hem in een andere wei staat. Vroeger ging hij ook vaak door het stroom heen. Hij is dat nu dus afgeleerd. TIP: zorg ervoor dat hij weet wie de baas is. Hij denkt dat hij de kudde wil beschermen maar jullie zijn nu samen een kleine kudde en jij bent de baas. Je zei ook dat die grondwerk lessen goed helpen, ik zou zeggen ga vaak trainen. En als je hem in de wei zet en hij gaat er schiet er weer vandoor probeer het dan elke keer opnieuw totdat hij het ook maar een beetje goed doet beloon hem dan en zet hem op stal. Misschien staat hij dan wel niet in de wei maar als hij eruit schiet heeft het ook geen zin. gooi zijn energie er anders in de paddock of in de bak uit. Misschien is dit een beetje een lang verhaal, maar ook hoop dat je er iets aan hebt nog veel succes met je paardje!